Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

BMW 1 - originální jednička

Testy
Matěj Adler | 17.01.2005
dalších 32 fotek
foto: autor
Nejmenší "bavorák" všech dob už sice nějakou dobu světové silnice brázdí, stále ještě jde však o poměrně zajímavou novinku. Mnichovského zástupce nižší střední třídy jsme testovali se základním zážehovým motorem o objemu 1,6 litru.

Nejmenší "bavorák" všech dob už sice nějakou dobu světové silnice brázdí, stále ještě jde však o poměrně zajímavou novinku. Mnichovského zástupce nižší střední třídy jsme testovali se základním zážehovým motorem o objemu 1,6 litru.

Jak již bylo řečeno, takhle malé auto BMW ještě nikdy do světa nevypustily. A nutno přiznat určitou odvahu, neboť jedničková řada vstupuje do segmentu snad nejnabitějšího - do nižší střední třídy. Je samozřejmé, že tento vůz nebude konkurencí třeba naší Octavii, ale na druhou stranu není mnoho vozů v této třídě, které by se mohly blýsknout renomé luxusu jako bavorská značka. Jaké konkurenty tedy BMW 1 má? Zcela jistě je to velmi úspěšné Audi A3, Ford Focus, Mazda3, Toyota Corolla, Alfa romeo 147, Peugeot 307 a další.

Ne že by "obyčejnější" auta jako právě Golf, Astra, nový Citroën C4 nebo Mazda3 nemohly být rovnocennými konkurenty co se týče všemožných kvalit a preferencí (dokonce si troufneme tvrdit, že leckterý z jmenovaných vozů by v přímém srovnání BMW docela zatopil), ale tady se prostě hraje s jinými kartami: prestiž, renomé, značka. A je to vidět hlavně a především na cenovkách. Vždyť nejlevnější - námi testovaná verze BMW 1 přijde na 615 000 korun.

BMW 1 a vybrané konkurenční modely

ModelBMW 116Ford FocusVW GolfMazda3
Motor1596159615951598
Výkon kW857475 77
Max.točivý moment (Nm/ot.)150/4300145/4000148/3800145/4000
Zrychlení (0-100km/h)10,811,47,411
Max. rychlost (km/h)200183184182
Průměrná spotřeba (l)7,56,97,47,2
Zavazadlový prostor (l)330550350360
Rozměry (d/š/v)4227/1751/14304174/1702/14304204/1759/14854420/1755/1465
Cena ve srovnatelné výbavě (Kč)615 000,-497 900,-

481 000,-

 
469 900,-
     

Karoserie


Co na novém BMW zaujme asi nejvíc, je pohled z boku. Velmi dynamické linie prozrazují, že i zážitky při jízdě nebudou zrovna konfekční.
Co na novém BMW zaujme asi nejvíc, je pohled z boku. Velmi dynamické linie prozrazují, že i zážitky při jízdě nebudou zrovna konfekční. Nezvykle dlouhá kapota, nízký ponton kabiny a svižně padající záď, svěží prolisy na bocích, a krásně vyšvihnutá linka zadní části zadních dveří - to jsou jen některé prvky, které dotvářejí dojem síly, ale přitom auto odlehčují natolik, že v porovnání s jinými zástupci této třídy jedničkové BMW působí až nečekaně subtilně.


Uhrančivé, jak už jsme u této značky zvyklí, jsou "oči" vozu, tedy světlomety. Stejně jako modernizované generace ostatních tříd má i nejmenší BMW velice působivé obroučky ze světelných trubic, které zároveň slouží jako parkovací světla. Charakteristické ledvinky na přídi a klikaté bloky předních světel protažené až do boků jsou pak třešničkou na dortu designérů.

Při zadním pohledu naopak nic do očí tlukoucího nenajdeme; čisté linie, malé zadní okno a masivní nárazník. Žádné výstřelky, rozměrné logo značky pak napovídá, s kým máme tu čest.

+ sportovní design
- malé zadní dveře

Interiér


Je nasnadě, že vše je tady podřízeno sportovnosti a image značky.
Usedáme dovnitř a prvním překvapením je zastoupení plastů. Ve skutečnosti jsou všude a to je na BMW poněkud netypické. Nepotěší ani nepříliš rozměrné dveře, nasoukat se na nízko položená sedadla tak není zrovna nejpohodlnější. Ale - a toto ale se vztahuje k většině výtek směřovaných na chyby či nepraktičnosti tohoto auta - je nasnadě, že vše je tady podřízeno sportovnosti a image značky. Ono totiž ani dost dobře nejde, aby se z nejmenšího BMW udělal nějaký malý koráb imitující své velké bratry.


Skvostný je volant, malý, s příjemně tlustým věncem a ovladači telefonu a audia. Jedničku zaslouží na volantu umístěné přepínání vnitřní a vnější cirkulace vzduchu.
Skvostný je volant, malý, s příjemně tlustým věncem a ovladači telefonu a audia. Jedničku zaslouží na volantu umístěné přepínání vnitřní a vnější cirkulace vzduchu. Pomineme-li přemíru umělých hmot, je interiér typicky "bavorácký". Už při prvním pohledu rozlišíme jasné znaky tovární příslušnosti. Středová konzola je natočená k řidiči, ovladače jako bychom už také někde viděli, několik malých displejů s typicky maticovou grafikou a v neposlední řadě pak oranžově žhnoucí podsvícení.



Kapličce přístrojů dominují dva velké, chromovaným rámečkem lemované budíky; uvnitř otáčkoměru najdeme palivoměr, ukazatel teploty v souladu s posledními trendy chybí.
Kapličce přístrojů dominují dva velké, chromovaným rámečkem lemované budíky; uvnitř otáčkoměru najdeme palivoměr, ukazatel teploty v souladu s posledními trendy chybí. Trochu chatrně působí páčky pod volantem, které se inspirovaly těmi z posledních generací opelů - nemají aretaci, slabší vychýlení levé páčky aktivuje "trojbliknutí" směrových ukazatelů, silnější vychýlení je pak zapne nastálo. Totéž funguje u páčky stěračů. Chce to si chvilku zvyknout, pak ale přijdete na to, že tento systém je navýsost praktický.



Příjemná jsou sedadla, která jsou tvrdá a dobře drží tělo v zatáčkách, snesla by však trochu větší rozměry.
Příjemná jsou sedadla, která jsou tvrdá a dobře drží tělo v zatáčkách, snesla by však trochu větší rozměry. Jak opěradlo, tak hlavně sedák by mohl být delší. Opěrky jsou stavitelné jenom výškově. Co je však žalostné, a celkem očekávatelné, je prostor na zadních sedadlech. Pokud si dopředu sedne průměrně vzrostlý člověk s výškou kolem 175 centimetrů, stejně průměrně narostlý člověk si za ním už příliš pohodlí neužije. A to nemluvíme o místu nad hlavou; i přesto, že linie střechy je vcelku rovná, dozadu se uvelebí tak majitelovy ratolesti.

S výše zmiňovanou malou zasklenou plochou souvisí výhled z auta, nebo lépe řečeno nevýhled. Okna boční i zadní a rozměrný zadní sloupek mají na svědomí to, že jinak než vnitřním zpětným zrcátkem se z auta moc koukat nedá. Špatné je to hlavně při couvání, na druhou stranu to řidiče naučí používat při zpětných manévrech zrcátka.


Odpadá klasický klíček, místo něj má řidič jakousi krabičku, kterou však musí napřed vůz odemknout, pak zastrčit do otvoru v palubní desce.
Poslední malou drobností je systém spouštění motoru. Další z moderních trendů, avšak jen na poloviční cestě. Odpadá klasický klíček, místo něj má řidič jakousi krabičku, kterou však musí napřed vůz odemknout, pak zastrčit do otvoru v palubní desce. Startování a vypínání motoru poté probíhá stisknutím tlačítka.

+ interiér v duchu BMW
+ útulná atmosféra
+ sportovní tvrdá sedadla
- špatný výhled vzad
- přemíra plastů

Motor
Čtyřválec o objemu 1,6 litru nabízí nejvyšší výkon 85 kW. Je nutné si uvědomit, že se jedná o nejslabší možné BMW. Přesto je fakt, že motor pro klidnou jízdu na auto stačí. Je nutné agregát poměrně vytáčet, líbit si nechá otáčky až na hranici červeného pole, pak se i s nejslabším motorem dá jet vcelku svižně. Nečekejte ale zázraky. Překvapením je horší odhlučnění interiéru, barytonový zvuk pohonné jednotky k uším posádky proniká v míře mnohem větší, než by bylo záhodno.

Pokud sešlápneme typicky dole ukotvený plynový pedál hodně zhurta, odvděčí se jedničkové BMW akcelerací a klidu na stokilometrovou rychlost za 10,8 vteřiny. Nejvyšší výrobcem udávaná rychlost je 200 km/hod, my se spokojme s konstatováním, že pohodlná cestovní rychlost na dálnicích je kolem 140 km/h. Ve vyšších rychlostech už začínají nastupovat nepříjemné pocity z malého interiéru, nízko posazených sedadel a krátkého rozvoru.

Zřejmou výhodou zážehové jedna šestky je spotřeba. I když abychom dosáhli alespoň nějaké dynamiky, ke které svádí výtečný podvozek, bylo nutné autu šlapat na krk. Pak se žízeň motoru projevila, ale při běžném provozu jsme dosáhli kombinované spotřeby 7,8 litrů na sto kilometrů. Ve městě se pak údaj palubního počítače vyšplhal na necelých 11 litrů.

+ na malý objem slušný zátah
- horší odhlučnění

Jízdní vlastnosti
Pokud si BMW 1 zaslouží absolutorium, pak za podvozek. Ten je naladěn precizně, ostře a tvrdě, jak se na automobil této značky sluší. Svůj díl na tom má i zadní náhon, auto jde neuvěřitelně lehce za volantem, zatáčí jako na kolejích a je na něm vidět jakási hravá chuť. V případě našeho auta byl jasnou brzdou motor, zajímavé bude svezení se silnějšími variantami, které dají kvalitám podvozkového soustrojí plně vyniknout.

Nezbytnou součástí aut s klasickou koncepcí náhonu je stabilizační systém ESP, jejž je možné deaktivovat pomocí tlačítka na středové konzoli. Pokud byl systém v činnosti, ani při hodně razantním a destruktivním řádění s volantem a plynem se nám auto nepodařilo dostat do smyku.

Příjemný pocit z jízdy doplňovalo přesné a hladké řazení, snad bychom jen dali přednost jiné hlavici páky, a možná i dráhy změn jednotlivých stupňů by mohly být o něco kratší. Bez výhrad u nás prošly brzdy, které se do kotoučů zakusovaly s přehledem, pevně a velmi rychle. S autem neměly vážnější problém a netrpěly ani tendencí k vadnutí při opakovaném použití. I při tématu brzdy se nám na mysl dere onen už jednou použitý příměr o kolejích - auto si totiž nechá líbit opravdu hodně a i při brzdění v zatáčkách drží stopu přesvědčivě.

Co je to tedy za auto? Bezesporu jde o BMW, se všemi klady a neduhy, které jsou těmto vozům vyčítány. Skvělé jsou jízdní vlastnosti, jež jsme ale nemohli plně vyzkoušet, neboť nejslabší motor 1,6 žádnou dravou silou neoplývá. Zarážející byly plasty v interiéru jakož i menší prostor uvnitř. Pokud jste ale fanoušky této německé značky - a pravděpodobně tak vlastníte sourozence s trojkou, pětkou nebo sedmičkou ve jméně -, bude jako sportovní nákupní vůz (nebo jako imagové auto pro křehčí polovičku) BMW řady 1 zcela určitě správnou volbou. A to z hlediska srdečního, pragmatické pojetí se u něj totiž použít nedá.

+ vynikající podvozek
+ dobré brzdy
- nectnosti zadního náhonu
- trochu nervózní chování při přejezdu příčných nerovností

Prognóza vývoje ceny u testovaného modelu

Sportovní BMW 116i přináší oživení do nižší střední třídy. Zájemcům pro které není až tak důležitý vyvážený poměr mezi užitnou hodnotou a cenou nabídne "nefalšovanou" radost z jízdy a "image" prestižního automobilu. Amortizaci na trhu ojetých vozidel můžeme očekávat mírnou a srovnatelnou s konkurenční Audi A3. Po ročním provozu a řádově 20 000 km klesne hodnota na cca 490 000 Kč, po 3 letech / 60000 km na cca 350 000 Kč.
Zdroj: Tomáš Majer, EUROTAX

Hodnocení
Brzdy
2
Design
1
Dílenské zpracování
2
Dynamika motoru
2
Jízdní komfort
2
Ovladatelnost
1
Prostornost
3
Pružnost motoru
2
Řazení
3
Řízení
1
Sedadla
1
Spotřeba
2
Výhled z vozu
3
Zavazadelník
2
Celkové hodnocení - průměr:
1.93
* Hodnocení dle známky od 1 do 5 jako ve škole, kde 5 je nejhorší výsledek a 1 je nejlepší výsledek
Technický popis
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)
4227
Šířka (mm)
1751
Výška (mm)
1430
Rozvor (mm)
2660
Rozchod kol vpředu (mm)
1484
Rozchod kol vzadu (mm)
1497
Světlá výška (mm)
145
Provozní hmotnost (kg)
1705
Minimální poloměr otáčení (m)
10,7
Objem zavazadlového prostoru (l)
330 - 1150
Motor
Počet válců
4
Zdvihový objem (ccm)
1596
Kompresní poměr
10,2 : 1
Max. výkon kW (k)/ot./min.
85 (115)/6000
Max. kroutící moment Nm/ot./min.
150/4300
Spotřeba
Spotřeba paliva l/100 km
7,8
Město
10,5
Mimo město
5,9
Kombinovaná
7,5
CO2 (g/km)
181
Palivová soustava
Objem nádrže (l)
50
Výkony
Max. zrychlení (0-100km/h) s
10,8
Max. rychlost (km/h)
200
Brzdy
Vpředu
Kotoučové
Vzadu
Kotoučové
Pneumatiky a ráfky
Pneumatiky
195/55 R16
Ráfky
6,5J x 16
Cena
Cena nejlevnější verze v základní motorizaci (Kč)
615 000,-
Hodnocení článku
Hodnoceno: 0x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Nejčtenější články předchozích 7 dnů