BMW 3 (E36) - Dynamika a kultivovanost

hodnocení článku 4.7 b / 7x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
BMW Řada 3

Již prostřední ze tří běžně se vyskytujících generací "trojkového" BMW je tak technicky vyspělá, že ani po čtrnácti letech od jejího představení není možné považovat jí za zastaralou.

BMW 3 (E36)Velice elegantně tvarovaný čtyřdveřový sedan se představil v prosinci roku 1990. Po něm přišlo v roce 1992 ještě dvoudveřové kupé společně s kabrioletem, v roce 1994 zkrácená verze Compact a v roce 1995 kombi touring. Nabídka karosářských variant je tedy široká, stejně jako motorů. V případě BMW rozhodně dejte přednost šestiválcům oproti základním čtyřválcům. Ty mají celou řadu výhod, počínaje neuvěřitelně kultivovaným chodem, relativně příznivou spotřebou paliva a skvělým výkonem. A taky se u nich nemusíte starat o výměnu rozvodových řemenů, protože mají řetěz. Ani proměnné časování sacích ventilů Wanos zaváděné v roce 1993 nesmazalo typickou charakteristiku baworáckých zážehových šestiválců, které v nízkých otáčkách moc nespolupracují, ale ve vysokých svojí agilností připomínají supersportovní motocykl. Proto platí, že BMW je nepřekonatelně rychlé na dálnici, technické tratě s množstvím pomalých zatáček však vyžadují řidičské umění. Tam dostane baworácký dvoulitr na frak od stejně objemné alfy 156, protože té neschází právě tah již z nízkých otáček.

BMW 3 (E36)BMW E36 vyniká jízdními vlastnostmi, přesným řazením i řízením a pohodlím. Bohatá výbava není pravidlem - za vše bylo potřeba připlácet, takže vozy bez elektrického stahování oken nejsou výjimkou. Zato dílenské zpracování bylo na úrovni - v těchto autech ani po letech nic nevrže, i když jinak již mohou být výrazně opotřebené. Ne zcela na úrovni tehdy byla ochrana proti korozi - BMW E36 ještě nebylo pozinkované, a tak si na rez dejte při koupi ojetiny pozor. Vyhledávanou variantou je 325tds. Tento šestiválcový turbodiesel vyniká naprosto kultivovaným chodem - uvnitř je těžké poznat, že jde o diesel.

BMW 3 (E36)Na dieselový motor má "tédéeso" též zcela nezvyklý průběh točivého momentu. Žádný rasantní nástup od spodu se zde nekoná - do tří tisíc otáček je agregát takříkajíc mrtvý. Nad touto hranicí však rasantně a tiše táhne a ochotně se vytáčí až k pěti tisícím otáčkám. Oproti podobně výkonnému provedení 320i má přesto ve spotřebě paliva značnou výhodu - místo jedenácti litrů na 100 km mu stačí asi tak 7,5 l levnější nafty. Velkým nezbezpečním ohrožujícím provozuschopnost tohoto dieselu je praskání hlavy válců. Tato mimořádně vážná a drahá závada je postihuje zejména pokud s majitel s vozem jezdí často na krátké vzdálenosti a vytáčí jej příliš brzo po studeném startu. Ke koupi sebou proto přizvěte automechanika, který umí tuto závadu diagnostikovat. Nakonec, prasklina způsobující přehřívání a úbytky chladicí kapaliny se může objevit i u zážehových verzí 320i a 325i. Velmi často u tds také selhává podávací čerpadlo v palivové nádrži. Závadu poznáte podle toho, že vám zdánlivě dojde nafta (motor se zastaví) již ve chvíli, kdy jí v nádrži ještě nějakých 30 litrů zbývá. Ve značkových servisech BMW chtějí za celý nádržový modul jedenáct tisíc Kč, a proto většina majitelů raději sežene samotné čerpadlo za 2500 tisíc Kč z vrakoviště. Často však stačí jen vyměnit porézní hadičku, kterou se do systému přisává vzduch a způsobuje popsané obtíže. Většina čerpadel tak je měněna zbytečně. Při výměnách oleje tohoto velkého dieselu se vyplatí provést vypláchnutí mazací soustavy, ta se totiž jinak ráda zanáší.

Oproti jiným součástem rychle se u BMW E36 opotřebovávají čepy a silentbloky na pření nápravě. Servisy BMW nechtějí měnit prostřední čep samostatně a dávají celé rameno, v praxi to však s pomocí dílů z Elitu možné je (ne zcela jednoduše, čepy jsou v rameni nalisovány), takže nejde o příliš drahou závadu. To spíše nechte změřit kompresní tlaky u zážehových motorů, které bývají po letech nespoutané jízdy opotřebené. A nikdy nekupujte vůz, jehož motor v tahu cuká. Za to často může měřič množství vzduchu, který je drahý. Klepání z horní části motoru ukazuje na karbonem zanesená hydraulická zdvihátka ventilů. Pokud u dieselu při sešlápnutí spojky toto klepání změní zvuk, tak se jistě ozývá zespodu a jsou to opotřebená axiální ložiska klikového hřídele. Mezi ostatními vozy netypická, ale pro dieselové BMW opravdu charakteristická závada. Mechanická odolnost tohoto motoru však jinak není špatná, při slušném zacházení vydrží klidně 400 tisíc km.

SPOLEHLIVOST průměrná
TECHNICKÁ ÚROVEŇ vysoká
CENY OJETIN vysoké
PROVOZNÍ NÁKLADY průměrné
SERVIS středně dostupný, drahý

CHARAKTERISTIKA

KarosérieČtyřdvéřový sedan, třídvéřový hatchback, kupé, kabrio či kombi
Motory

Zážehové řadové čtyřválce 1,6i (75 kW), 1,8i (85 kW), 1,8i 16V (103 kW), zážehové řadové šestiválce 2,0i 24V (110 kW), 323i 2,5 24V (125 kW), 325i 2,5 24V (141 kW), 2,8i 24V (142 kW), M3 3,2i 24V (210 nebo 236 kW)

Vznětové řadové čtyřválce 318 tds 1,7 (66 kW), vznětové řadové šestiválce 2,5 (85 nebo 105 kW)

 
PohonZadní kola
Rozměry4433x1698x1393mm, 4210x1698x1393 mm verze compact, 4433x1710x1366 mm verze Coupé, 4433x1710x1348 mm verze Cabrio a 4433x1698x1391 mm touring
Rozvor2700 mm
Zavazadlový prostor435 l, 300 l verze compact, 405 l Coupé, 230 l Cabrio a 370 l kombi
Palivová nádrž62 l
Oficiální prodej v ČRAno


PŘEDNOSTI:
+ skvělé jízdní vlastnosti
+ perfektní dílenské zpracování
+ velmi tiše a kultivovaně běžící šestiválcové motory s nepřekonatelným zátahem ve vysokých otáčkách
+ perfektní ergonomie pracoviště řidiče
+ stále přitažlivý design
+ vynikající brzdy
+ přesné řazení
+ kvalitní materiály uvnitř

NEDOSTATKY:
- dieselové šestiválce postrádají tah ve vysokých otáčkách
- omezená trakce za ztížených podmínek
- omezená prostornost
- často chudá výbava ojetých vozů (vše bylo za příplatek)

JAK ŠEL ČAS
1990: V prosinci příchod čtyřdveřového sedanu řady E36. Motory čtyřválcové 316i (1.6i 8V/73 kW), 318i (1.8i 8V/83 kW), šestiválcové 320i (2.0i 24V/110 kW) a 325i (2.5i 24V/141 kW).
1991: Diselový šestiválec 325td (2.5 TD/85 kW).
1992: Nové dvoudveřové kupé - 318is (1.8i 16V/103 kW), 320i a 325i, sportovní verze M3 (3.0i 24V/210 kW).
1993: Výkonnější vznětová verze 325tds (2.5 TD/105 kW). Nástup zážehových motorů s proměnným časováním ventilů Wanos, výkon stejný, lepší pružnost.
1994: Uvedení krátké třídveřové verze Compact ve verzích 316i a 318is. M3 i jako sedan. Nový čtyřválcový turbodiesel 318tds (1.7 TD/66 kW)
1995: Model 328i (2.8i 24V/142 kW). Motor 2.5i 24V s výkonem sníženým na 125 kW. Nové kombi Touring, verze 323i (2.5i 24V/125 kW). Decentní face-lif modelu. M3 s větším motorem Double Wanos (3.2i/236 kW).
1998: Představení současného modelu E46.

NEJČASTĚJŠÍ ZÁVADY
·
vůle v čepech a silentblocích ramen přední nápravy
·
vůle v ramenech zadní nápravy
· prasklá hlava válců (325 td a tds, 320i, 325i)
· prasklé vodní čerpadlo s následkem přehřátí motoru
· poruchy řídicí elektroniky a čidel (diesel)
· karbonem zanesená hydraulická zdvihátka ventilů
· opotřebená axiální ložiska klikového hřídele (325 td a tds)
· zanesená mazací soustava (325td a tds)
· selhávající podávací čerpadlo v nádrži (diesel)
· vadný ovládací panel digitální automatické klimatizace
· koroze karosérie (první ročníky)

Doporučený model
328i (142 kW). Zážehový řadový šestiválec, čtyřiadvacetiventilový rozvod DOHC, plynule proměnné časování ventilů, elektronické vícebodové vstřikování paliva
Důvody: S tímto vrcholným motorem nabízeným až od modernizace v roce 1995 dostanete z vyhlášených bavorských kvalit vůbec nejvíc. Ke znamenitému výkonu totiž přidává i celkem nečekanou pružnost.

Nebrat
318 tds (66 kW) Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, osmiventilový rozvod OHC, nepřímé vstřikování paliva. Důvody: Sám o sobě by tento motor nebyl špatný, jeho krátká hlava válců ani nepraská tolik, jako u většího 2,5 litrového šestiválce. BMW je však na něj příliš těžké a též byste od něj čekali lepší kulturu jízdy.



1/82/83/84/85/86/87/88/8


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2016 EBM system s.r.o. | technická podpora