BMW 530d E39: doporučíme jej pro každodenní cestu do práce?

Je BMW 530d E39 vhodnou volbou pro denní dojíždění do práce při ročním nájezdu 30 000km?
hodnocení článku 4.0 b / 4x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
BMW Řada 5
Autor dotazu:Michal
Značka, model:BMW 5
Bližší označení:530
Rok výroby:2001
Palivo:nafta
Výkon v kW: 
Kód motoru: 
Popis závady:Dobrý den, prosím o radu. Mám zájem o vůz BMW řady 5, od roku výroby 2001 a motor třílitr nafta. Jezdím každý den do zaměstnání 60km a zpět domů, takže 120km denně. Nějaké popojetí ve městě, ale jinak mimo něj. Můžete mi prosím poradit, zdali je to dobrá volba a motorizace? Je mi jedno, jestli kombi, nebo sedan. Děkuji za odpověď. Michal
Kód chyby určené na diagnostice: 
Typ diagnostického přístroje: 
Kroky učiněné pro odstranění chyby + následky: 


Odpověď:

Dobrý den,

BMW 530d s rokem výroby 2001 patří do čtvrté generace řady 5 vyráběné od roku 1995 s interním označním E39. V roce 2000 prošla pětka modernizací, která se týkala i motorizace M57, o níž máte zájem. Došlo ke zvýšení výkonu ze 135kW na 142kW, dále se zvýšil kroutící moment o 20Nm na 410Nm.

Při výběru motoru dávejte pozor na jakékoli pazvuky po nastartování. Byla by škoda koupit motor, do kterého někomu před Vámi spadla klapka sání a vevnitř žila svým vlastním životem. Konkrétně se to může stát u obou verzí motoru s automatem. Manuály klapky nemají, od října 2004 se již klapky navíc obecně montovaly se silnější osou a konstrukční problém byl po 6 letech odstraněn. Zda je to pozdě, nebo brzo nechám na posouzení Vám. Pokud si za společníka zvolíte motor s klapkami sání, lze pro klidné spaní doporučit jejich zaslepení za pomocí speciálních duralových záslepek.

Nelze jednoznačně zopakovat tvrzení, které můžeme často nalézt na internetu, že modernizovaný common rail je spolehlivější, je prostě spíš novější, samozřejmě s některými konstrukčními změnami. Vstřikovače toho po najetých 200 000km mohou mít dost stejně tak v novější jako ve starší verzi motoru. Pro koupi doporučuji logicky zvolit modernizovaný motor, cenový rozdíl je již v podstatě zanedbatelný a hovoří pro něj i to, že bude novější a pravděpodobně bude i díky tomu v lepší kondici. Poslouchejte motor při plné zátěži, těsně po ní a poté při běhu na volnoběh. Při volnoběhu otáčky nesmí kolísat. U motoru s manuálem dejte pozor ještě na dvouhmotový setrvačník, pazvuky při řazení, při podřazení o dva stupně pocit nárazu, neklidný běh při nízkých otáčkách jsou indiciemi toho, že setrvačník se začíná hlásit o výměnu. Samozřejmě se ve Vašem případě jedná o agregát s turbodmychadlem, jehož stav již jen díky nájezdu při koupi nemáte šanci ovlivnit. Extrémně důležité je jeho dochlazování po jízdě. Znamená to přibližně 2 minuty volnoběžných otáček po jízdě, takže při jízdě do práce tímto vozem je nutno nařídit budík o 2 minuty dříve (můžeme jim říkat 2 BMW Kühlungsminuten). To samé by Vás ale čekalo při koupi jakéhokoli dieselu s turbem, u této motorizace se ale podcenění dochlazování skutečně nevyplácí. Nebudu se zabývat jinými částmi vozu než motorem, např. o podvozku by se dalo psát dlouho. Ideální společník ke koupi je automechanik v montérkách s montpákou a dále možnost vzít vůz na rampu kde lze prověřit stav ramen, klidně mechanikovi zaplaťte nějakou rozumnou částku, takto investované prostředky se zpravidla vyplatí.

Co se týče převodovky je situace následující: pokud zvolíte manuál, budete potencionálně řešit výměnu dvouhmotového setrvačníku (pravděpodobně někde kolem 200 000 najetých kilometrů). Pokud zvolíte automat, budete mít o zhruba litr vyšší spotřebu, nicméně setrvačník pro Vás ze servisního hlediska odpadá, na druhou stranu se nám zase vrací již zmíněný problém s klapkami sání. Provoz automatu Vás při Vašem nájezdu vyjde o zhruba 10 000 Kč dráže za rok díky vyšší spotřebě, plus případný jednorázový náklad na záslepky klapek ve výši do 2 000Kč , výměna setrvačníku u manuálu stojí kolem 20 000 Kč a při Vašem nájezdu byste jej teoreticky měl měnit jen jednou. Posouzení nechám na Vás, jedná se víceméně o osobní preference.

Jedna rada na závěr této pasáže: při koupi se prosím neohlížejte na počet najetých kilometrů (například nájezd výrazně přes 200 000 km může paradoxně znamenat již vyměněný setrvačník nebo drahé díly podvozku). Důležitá je kondice automobilu, jeho aktuální stav, kontrola toho, zda nebyl bouraný, popřípadě doložený servis. Lze doporučit i koupi vozu v Německu, kdy za stejné peníze jako u nás máte možnost vybrat si vůz v lepším stavu.

Nyní k pozitivům Vámi zvolené motorizace: Prvním jsou použitelné otáčky motoru. Jistě, naftový šestiválec má sílu již od volnoběhu, ale svůj potenciál odhalí po překročení 2000 otáček. Pak táhne a táhne a táhne a táhne...no dobrá, konec přichází v 4700 otáčkách, ale přesto se s ním dá jezdit bez neustálého řazení, jak se na takového (staršího) šlechtice sluší. Mezi diesely se stále jedná o „von Motor“ (mimochodem je to vícenásobný vítěz soutěže Motor roku ve své kategorii). Pro pětku je to spolu s benzínovým třílitrovým šestiválcem ideální motorizace. Pouze jej prosím nepodtáčejte, pomůžete do šrotu již zmíněnému setrvačníku.

Druhým kladem je spotřeba tohoto motoru. Při běžném stylu jízdy si dlouhodobě řekne o 7,5 až 8 litrů na 100 kilometrů. S ohledem na Vámi uvedené použití vozu se domnívám, že motorizace, o které uvažujete, naplní Vaše očekávání. Při Vašem nájezdu, jenž se pohybuje kolem 30 000 km za rok, je již ojetý diesel rozumnou volbou. Moc rád bych Vám teď začal vnucovat ten samý vůz s benzínovým třílitrovým šestiválcem, ale rozdíl cca 1,5 litru na 100 km ve spotřebě (za rok je v tomto případě úspora při používání dieselu zhruba 14 000 Kč) by se Vám pravděpodobně nevrátil ani celkově bezproblémovějším servisem benzínového motoru (pokud ovšem dobře vyberete naftový agregát). Pokud jste fanda značky, nemá smysl Vám benzínový třílitr představovat, protože byste jej pravděpodobně sám bez váhání volil. Pro pětku je to nejlepší motor, mnoho motoristů si připlatí za vyšší spotřebu s vědomím, že velmi pravděpodobně ušetří na následném servisu. Pokud ale toto bude Váš první vůz s vrtulkou na kapotě a trváte na naftovém agregátu, neuděláte tímto dieselem rozhodně chybu. Vámi uvažovaný motor lze označit za kompromis, který Vám přesto bude dělat radost.

BMW řady 5 E39 530d je vůz, který se nejlépe cítí na dálnici, zde svými výkony a jízdními vlastnostmi funguje přesvědčivě. Na okreskách s ním díky jeho hmotnosti nezažijete tolik zábavy jako s trojkou, nicméně i tam boduje svým podvozkem a řízením. Uvnitř neočekávejte přemíru prostoru, auto je opticky „větší“ zvenčí než zevnitř, pro pohodlné cestování 4 dospělých vnitřní prostor nicméně samozřejmě postačuje.

Závěrem lze říci, že jestli si chcete dennodenní cestu do práce užívat, nebojte se dieselovou pětku koupit. Podmínkou je ale její dobrý stav při koupi a následný poctivý servis z Vaší strany. Výběr je poměrně široký i u nás a ještě širší za hranicemi, neunáhlete se pod tlakem prodávajícího, klíčové systémy a části musí fungovat bezvadně. Jedna rada na závěr týkající se případných servisních nákladů: např. u podvozku sledujte fóra českých fansitů BMW a sledujte jaké značky náhradních dílů si do svých vozů dávají majitelé a jaké jsou jejich zkušenosti. Pomůže Vám to prodloužit příští servisní interval.





nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora