Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Dacia Sandero - mistr levných řešení

Testy
iHNED | 19.08.2008
další 4 fotky
foto: km77.com
Menší, ale praktičtější sourozenec úspěšného modelu Logan přichází na trh se základní cenou 179 900 korun. Není to ale jeho jediná přednost.

Sandero je dalším projektem, které automobilky s oblibou nazývají "světovým autem". Tedy modelem s poněkud obstarožní technikou, který si musí poradit se špatnými cestami rozvojových zemí hned několika kontinentů a také s poloprázdnou peněženkou potenciálních kupců. Jen málokdy se takovému autu podaří prosadit i na trzích, jejichž obyvatelům se daří nadmíru dobře.
Dacii se to ale povedlo. Její logany jdou skvěle na odbyt nejen v Německu, ale třeba i v malém Švýcarsku. V Česku se vloni prodalo 1658 dacií.
Pětidveřové sandero je o čtvrt metru kratší než hranatý sedan Logan a s délkou těsně nad čtyři metry spadá do kategorie malých aut, jakými jsou třeba Škoda Fabia, Peugeot 207 nebo Fiat Punto. Dacia ale většinu svých konkurentů překoná velkorysým vnitřním prostorem a rozměrným kufrem s objemem 320 litrů. Za jejími přednostmi stojí nezvykle dlouhý rozvor náprav, který má ve srovnání s fabií 11 centimetrů navíc. O stejnou míru je dacia ve srovnání se škodovkou také širší.

Vše je (trochu) jinak
Už při otevírání dveří nelze přehlédnout dlouhý chod táhla kliky, stejný pocit má řidič i při řazení pětistupňové převodovky. Volant je nastavitelný pouze na výšku a ještě jen v omezeném rozsahu, hydraulický posilovač řízení je při parkování účinný tak, že šofér může pochybovat o jeho přítomnosti.
Podrobnější zkoumání pak odhalí detaily, nad kterými by se majitelé aut renomovaných značek nejspíš jen ušklíbli. Například madla dveří převzatá z renaultů mají záslepky tlačítek elektrického otevírání oken, ačkoliv dacia touto vymožeností disponuje. Tlačítka je však nutné hledat jinde, na středovém panelu přístrojové desky.
S ohledem na cenu je řešeno i sporadické podsvícení "budíků", rezervní kolo není umístěno pod podlahou kufru, ale zvenku připevněné k podvozku, třetí brzdové světlo má falešné LED-diody, které ve skutečnosti tvoří klasická žárovka. Netradičně je řešeno i ovládání klaksonu (místo na volant je nutné zatlačit na páčku směrovek) a po ostříknutí skla se automaticky nespustí stěrače.
V laciné dacii lze podobných archaismů nalézt slušnou řádku, o to více však vyniknou její přednosti. Sandero má například bytelná a docela pohodlná sedadla, u kterých lze (u testované verze Lauréate) nastavit i bederní podpěru. Překvapivě účinné jsou přední reflektory se sytým a rovnoměrným světlem, slušné je i odhlučnění interiéru.

Základní cena - skromná výbava

 

Chcete si pořídit sandero za základní cenu 179 900 korun? Pak se smiřte s tím, že komfortní výdobytky moderní doby pro vás zůstanou tabu. Okna si budete otevírat kličkou, zamykání auta nebude v žádném případě centrální, volant bez posilovače si vyžádá fortelný přístup k řízení a chránit vás bude pouze jeden airbag ve volantu. Nejchudší verzi Acces (pouze s motorem 1,4/75 k) však nechybí ABS, tónovaná skla a kupodivu ani zapalovač cigaret. Vyšší verze Ambience vyjde s motorem 1,4 na 209 900 Kč, s motorem 1,6 je o 10 000 korun dražší. Ambience má dva airbagy, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, s elektrickými okny nebo osvětlení kufru. Nejdražší verze Lauréate za 229 900 Kč (1,4) a 239 900 Kč (1,6) má navíc ještě palubní počítač, výškově nastavitelný volant, sedadlo řidiče i mlhovky. Za příplatek je autorádio (5000 Kč). Připlácí se i za boční airbagy (4500 Kč) nebo manuální klimatizaci (14 000 Kč). Metalíza vyjde na 9000 korun.

 

Podvozek ve stylu SUV
Patrně největší předností vozu je bytelný podvozek. Výmoly, propadlé kanály a vystouplé koleje sandero zvládá s nonšalancí velké limuzíny, k posádce tvrdá realita vůbec nedolehne. Podvozek je nad silnicí navíc posazen o něco výš, než bývá zvykem, vůz se tak může bez obav vydat i na polní cesty s vyjetými kolejemi.
Stinnou stránkou podvozku jsou jeho houpavé projevy, které mohou u cestujících, zejména na zadních sedadlech, přivodit snadněji žaludeční nevolnost. Sandero se také do zatáček hodně naklání a je výrazně nedotáčivé.
Testovaná šestnáctistovka s výkonem 87 koní je silnější ze dvou nabízených benzinových agregátů, které jsou pro sandero k dispozici. Motoru starší renaultovské konstrukce by slušela větší pružnost: po přeřazení na nižší převodový stupeň a sešlápnutí akcelerátoru je sice čtyřválec hodně slyšet, ale následné zrychlení jeho zvukovému projevu zcela neodpovídá. Naměřená spotřeba však byla překvapivě o málo lepší, než udává výrobce. Sandero si v průměru řeklo o 7,1 litru benzinu na sto kilometrů.

Auto pro nostalgiky
Lze si tipnout, že zaoblené sandero bude v Česku ještě populárnější než hranatý logan. Za jeho komerčním úspěchem bude i nadále stát především nízká cena v kombinaci s velkým vnitřním prostorem. Sandero však může být atraktivní třeba i pro oblasti s rozbitými silnicemi nebo nostalgiky, kteří vzpomínají na zašlou slávu licenčních renaultů 12.
Dacii se však zcela jistě vyhnou ti, kteří nade vše milují technické novinky a nejsou ochotni slevit z vysokých nároků na jízdní vlastnosti a vytříbený styl. Pro všechny ostatní může být sandero zajímavým, i když trochu exotickým řešením jejich mobility.

Dacia Sandero 1.6 MPI Lauréate

Motor - objem

 

Ř4 - 1598 cm3

 

Výkon

 

64 kW/87 k/5500

 

Točivý moment

 

128 Nm/3000

 

Rozměry - délka/šířka/výška

 

4020 mm/1740 mm/1534 mm

 

Rozvor náprav

 

2588 mm

 

Zrychlení 0 - 100 km

 

11,5 s

 

Max. rychlost

 

174 km/h

 

Komb. spotřeba

 

7,2 l

 

Hmotnost

 

980 kg nosnost

 

Nosnost

 

490 kg

 
Objem kufru 320 - 1200 l
Objem palivové nádrže 

50 l

Přenos hnací síly

 

Pohon předních kol, pětistupňová převodovka

Cena nového vozu 239 900 Kč

Sériová výbava: Přední airbagy, ABS, elektrické ovládání předních oken a zrcátek, centrální dálkové zamykání, palubní počítač, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená zadní sedadla 60:40, mlhovky, 15" ocelová kola, posilovač řízení, rezervní kolo.
Hodnocení článku
5.0 z 5 (100%)
Hodnoceno: 2x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
anonym, 20.08.2008 13:54
Mno jo, prckolet ... ale ono je to auto velikosti Golfu, nebo zde oblibene Octavie. Nevim, proc to autori clanku hned srovnavali s Fabii, kdyz je to o tridu vetsi auto za pulku ceny jeho konkurentu. Cenove je to srovnatelne klidne s Chevroletem Spark. Cene ovsem odpovida take vybava, kvalita materialu, zpracovani, jizdni vlastnosti, motory atd.
anonym, 20.08.2008 14:37
jj neni nad to si ostříknout sklo a nechat to tak bez setření, to ja pak pokoukáníčno:D...a taky neni nad to až třeba po 5 letech provozu píchnu a vytáhnu z podauta rezervu která je nejen zasviněná od všeho možnýho, ale taky pěkně zteřelá!
anonym, 20.08.2008 23:35
Kastle není pozinkovaná takže nic moc.
anonym, 21.08.2008 08:49
Ta rezerva pod vozem mi také vadí, ale ty ostřkovače jsou rozhodně lepší než u škodovky - než čerpadlo dopraví kapalinu , jedou stěrače s automatickým spouštěním po suchém skle - nevím Vám je ten zvuk možná příjemný, mě ale nikoli.
anonym, 21.08.2008 08:50
njn tak jí nemám škodovku vid;)
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů