Jaký benzínový motor do Octavie II? 1.6MPI vs. 1.2TSI

Pan František má spadeno na českou rodinnou klasiku. Autem, o kterém uvažuje, je Škoda Octavia. Vůz by měl pohánět benzínový agregát a právě tady vzniká dilema. Sáhnout po ověřeném atmosférickém motoru 1.6MPI nebo po modernějším přeplňovaném 1.2TSI?
hodnocení článku 3.7 b / 6x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Škoda Octavia

Franta: Dobrý den, zajímalo by mě, jaký je benzínový motor 1.6MPI ve faceliftované Octavii II ? Výkon pro mě dostačující, na 1.4MPI ve Fabii jsem slyšel samou chválu, je tento poslední atmosférický motor dobrá volba? Z 1.2TSI mám obavu. Díky.


ODPOVĚĎ:

Vážený pane, rozhodl jste se nevybočovat z řady a vsadit na tuzemskou jistou kartu. O Octavii jsme toho napsali dost a jistě toho mnoho najdete i v souvisejících článcích. Asi jste se pro ni už rozhodl, a tak můžeme přejít rovnou k jádru Vašeho dotazu.
Octavia je docela kvalitní, ale dost neslané - nemastné auto. Tuto politováníhodnou skutečnost nemůže nic lépe zvýraznit než volba zastaralého atmosférického motoru 1.6MPI. Češi jej milují a mnohem lepší motory pro ně jakoby neexistovaly. Teď bych tady mohl napsat pár vět o nemohoucnosti, hlučnosti a vysoké spotřebě tohohle motoru - a vůbec bych mohl začít být ošklivý. Jenomže se včas zarazím a tyto řeči si nechám do odpovědi pro lidi, co shánějí sportovněji střižený automobil. Možná jsem se už projevil v některém ze souvisejících článků. Pravda je taková, že jsem rozmlsán a tenhle motor mi nevoní. Jenomže člověk by neměl zapomínat. Kdysi, před asi čtvrt stoletím, jsem se svezl v devadesátikoňovém(66 kW) benzínovém Audi 80. Bylo určitě lehčí než současná Octavia, ale koníků mělo trošku méně. Tehdy jsem si připadal, jako bych byl vpuštěn do kokpitu nadzvukového stíhacího letounu. A to je právě ta relativita pohledu na tento a podobné motory. Naprostou pravdou totiž je, že většina uživatelů a vlastníků vozidel touto jednotkou osazených je zcela spokojena. Při současných rychlostních limitech a ceně pohonných hmot musí totiž více než 100 koní každému slušnému a klidnému řidiči stačit. Já mám auto jako koníčka, a to je můj problém (nebo štěstí?). Takže se tímto vybržďuji a snažím se vžít do kůže člověka, který má auto jenom jako věc, co ho dopraví z bodu A do bodu B, a to vše pokud možno spolehlivě a bez pokut. Musím uznat, že tohle Octavia s motorem 1.6MPI dokáže. Poruch je velmi, velmi málo - a když, tak nějaké drobnosti se startováním nebo odvodem spalin (jako u všech aut).
A co motor 1.2TSI? Důvod jeho vzniku je jasný. Společenský a politický tlak na snižování emisí a spotřeby donutil automobilky k tzv. „downsizingu“. Je to cesta menšího objemu a výkonu nahnaného většinou přeplňováním. Cesta, o které si ne všichni myslí, že je dobrá, ale musí ji prostě akceptovat. A tak v zástupu podobných motorů od všech výrobců spatřil světlo světa i koncernový 1.2TSI. Díkybohu čtyřválec. Jaký je? Zažil jsem obě jeho výkonové verze v Polu a sesterské Fabii. Docela mě potěšil. Vlastně proti 1.2HTP nebo 1.4MPI je to geniální motor. Jeho projev v těžší Octavii už není tak samozřejmý a přesvědčivý, ale pořád to jde. Hlavně, když se trošku vytočí. Dobré je, že mu to nevadí a nedává o sobě vědět nespokojeným řevem a vysokou spotřebou. Navzdory všem rozumům, co už jsem slyšel (a rád zapomněl) a své averzi k downsizingu, jsem přesvědčen, že je to dost dobrý motor. Jak dopadne jeho srovnání s „jednašestkou“ MPI?
V měření sil ohledně rychlosti a agility bych si vsadil na přeplňovaný a lehčí motor TSI. Další (a markantnější) jeho výhodou bude nižší spotřeba. Rozdíl udávaný výrobcem je dost zásadní. U limuzíny rok výroby 2010 s manuálním řazením je papírová hodnota Octavie s 1.2TSI 77 kW o 1,7 litru (!) nižší než u stejného auta osazeného archaickou pohonnou jednotkou 1.6MPI. Když si představím, jak trápí tu dvanáctistovku v tom nereálném měřicím cyklu na samé hranici nejnižších únosných otáček, myslím, že ačkoliv totéž provádějí i s „em-pé-íčkem“, bude nakonec v praxi rozdíl trochu menší. Ale i 1 - 1,5 litru je docela zajímavá výhoda pro TSI při podobném výkonu obou motorů. Bohužel jste nenapsal, kolik byste chtěl s vozidlem najet kilometrů a kolik by asi tak mohlo mít najeto, když si jej budete pořizovat. Tak bychom mohli posoudit, jak důležitá tato skutečnost pro Vás bude. Nicméně Váš dotaz směřoval zejména ke spolehlivosti. Nemyslím si, že by s motorem 1.2TSI měl nastat nějaký problém. Nebo že by to byl jeden z motorů, kterému se je třeba vyhnout obloukem. To vrcholné verze jeho bratříčka 1.4TSI jsou ožehavější téma a stejně bych o nich tohle nikdy nenapsal. Ale ve srovnání nenáročnosti a spolehlivosti prostě nemůže snad žádný přeplňovaný a moderní motor konkurovat osvědčené 1.6MPI. Tam víte, do čeho jdete. A když se (nedej bože) něco pokazí, každý mechanik ví, jak na to.
Čili pokud jste se chtěl zeptat, jestli si myslíte správně, že jednašestka MPI je nenáročnější a spolehlivější než 1.2TSI, musím Vám odpovědět, že asi ano. Složitější stroj je většinou náchylnější k neduhům všeho druhu. Termodynamická účinnost motoru a jeho projev je ale něco jiného. Takže kdybyste se mě zeptal, který motor bych zvolil já, odpověděl bych 1.2TSI. Je o tolik živější, úspornější a kultivovanější, že by toto všechno na miskách vah bohatě převážilo primitivní mechanickou odolnost a prověřenost motoru 1.6MPI. Je ovšem jisté, že já si Octavii se žádným z těchto motorů nikdy kupovat nehodlám, a tak je rozhodnutí pouze na Vás. Všechna plus jsou podle mě na straně novějšího motoru. A to jsem pořádný automobilový staromilec. Jenomže v tomto případě to vidím takhle. Jediným argumentem pro starší agregát je, jak jste předpokládal, nenáročnost a jednoduchost. A nakonec asi i pořizovací cena.





nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora