Jawa - návrat vínové legendy

Psát o jawě je v Česku krajně nebezpečné. Je to totiž Matka všech motorek. TA první. TA, na niž se nezapomíná. Ať dnes český motorkář sedí, na čem chce, ať je to sebesilnější, začínal na NÍ. Každý ji zná, každý jí rozumí. Po českých silnicích jich stále jezdí 503 782, tvrdí statistika. Prostě legenda. Legenda, na niž usedal prach, a teď by se chtěla vrátit k chromovému lesku. A pomoci jí má i zvláštní JEDNADVACÍTKA.
hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.
Jawa 500 OHC 
Jawa 500 OHC
Je to svým způsobem unikátní událost a unikátní stroj. Jawa, firma kdysi patřící do rodinného stříbra českého průmyslu, vyrobila poprvé v novodobé historii limitovanou sérii motorek. Exkluzívní motocykl, který se hodně inspiroval v historii firmy, spoluvymysleli a hlavně koupili docela exkluzívní motorkáři. Řídit jej budou třeba generální ředitel ČEZ Martin Roman, spolumajitel finanční skupiny J and T Patrik Tkáč či spolumajitel Newton Group Petr Kraus... Celkem dvacet strojů, jejichž noví majitelé museli sáhnout vcelku hluboko do kapsy - 350 tisíc stojí tahle výsada jezdit na speciální jawě. Jak připomíná Ladislav Maroul, který za projektem stál, v ceně je i podíl na jednadvacáté motorce, která je určena na dražbu. "Vydražíme ji a výnos věnujeme dětskému domovu či něčemu podobně potřebnému v okolí Týnce," říká Maroul, manažer skupiny Charouz, pod niž teď Jawa patří.
Jako kdyby se Jawa zhlédla v obchodním modelu další tuzemské legendy, hodinek Prim. Limitované série, zákazníci, kteří dodají lesk. Koupili je Václav Klaus, Karel Schwarzenberg, mezi prvními byl ale i Martin Roman, generální ředitel ČEZ. "Mám slabost pro české výrobky a rád je podporuji, zvlášť když je za nimi taková slavná tradice. To byl také důvod, proč jsem po primkách koupil i tuhle jawu a na podobnou myšlenku přivedl i pár svých známých," říká Roman.

Sázka na nostalgii
Jawa 500 OHC 
Jawa 500 OHC
Ředitel Jawy Vladimír Zasadil to vidí takhle: "Chtěli bychom, aby Jawa znamenala pro naše zákazníky i životní styl. Jako třeba Harley Davidson, pochopitelně v českých poměrech."
V tomto srovnání má před sebou jawa samozřejmě ještě hodně dlouhou cestu, sázka na nostalgii ale může zabrat. Jawa je pro spoustu Čechů a Moravanů srdeční záležitostí. Každý týden se někde koná sraz "jawistů", na internetu najdete krásné stránky, které se této značce věnují a v diskusi vždycky někdo pěje ódy. No, znáte to, když vzpomínáte na vojnu, taky si vzpomenete jen na to hezké a i rajóny vám připadají jako veskrze zábavná záležitost.
Předobrazem nové jawy, která má základ v dnešní moderní šestsetpadesátce classic, se stala slavná Jawa 500 OHC. Na tuhle motorku ze začátku padesátých let nostalgici vzpomínají jako na nejkrásnější, nejsilnější...
Limitovaná jawa má spoustu věcí jinak než ta sériová. Především se pyšní tradiční jawáckou červení a krásnou chromovanou nádrží. Patří k ní ručně šité kožené sedlo. Vedle spousty chromu a designových věcí má ale také zesílenou vidlici, lepší kola a pneumatiky a upravený motor. Kouzlem každé limitované série je právě to, že má svůj limit. "Víc těchto motorek se nevyrobí. Ale můžeme podle přání zákazníků vymyslet jinou, vůbec se tomu nebráníme," říká Ladislav Maroul. "I to by mohla být část našeho úspěchu v budoucnu," dodává ředitel Jawy Vladimír Zasadil v showroomu Jawy v Praze, kam se po letech vrátila, a chce, aby její obchod vypadal jako stánek značky, která má nejen tradici, ale i budoucnost.

Dokáže se Jawa zvednout?
Jawa 650 
Jawa 650
Má na to? Ptát se takhle před nějakými pěti lety bylo skoro zbytečné. Vypadalo to, že značka Jawa se zařadí do zástupu kdysi slavných jmen, kterých je na hřbitově motoristických legend spousta. Výroba se potácela od desíti k pěti, z kdysi desetitisíců motorek ročně spadla na pár tisícovek a jít se podívat do továrny v Brodcích byl pro ctitele české tradice masochistický zážitek. Jawa osmdesátých a devadesátých let byla typickým příkladem toho špatného v českém průmyslu - nejdřív stagnace pod taktovkou RVHP a pak málem zánik kvůli naivitě, neschopnosti a táhnoucí se privatizaci v časech raného kapitalismu v Česku.
Poslední dva tři roky se však začíná v továrně, která má za sebou 77 let historie, něco trochu dít. Ne že by se vracela k desetitisícovým sériím, které tak jako tak končily většinou v zemi, "kde zítra již znamenalo včera", nebo jak to bylo. Po dlouhých letech tu ale udělali novou motorku. Jawa 650 má být novou budoucností.

TIP: Jawa Pionýr se vrací po půl století. Z Číny!

Jawa 650 
Jawa 650
Zatím se rozjíždí pomalu, ale rozjíždí. Letos představila už třetí verzi, po classiku a bizonu přišel "endurový" dakar. Podle mnohých návštěvníků na veletrhu Motocykl 2006 možná verze nejhezčí. Zatím se šestsetpadesátek prodávají desítky, stovky ročně. "Je pravda, že trh reagoval na naši novou motorku zprvu rozpačitě, byl překvapen," říká ředitel Jawy Vladimír Zasadil. Teď se ale podle něj už prodeje lepší, i když čísla k dispozici nejsou. "V západní Evropě jsou to desítky kusů, tam máme zatím cenové problémy," vysvětluje. Ty konec konců měla zpočátku nová jawa i doma - letos však dokázala jít s cenou dolů a také na své poměry rychle zareagovala na počáteční výhrady natěšených zákazníků a motorku podle jejich požadavků technicky vylepšila. Dnes se dá koupit za 149 tisíc korun. Domácí trh si ale Jawa získává zpátky pomalu, žebříček deseti nejprodávanějších značek v Česku vypadá jako jídelní lístek z asijské restaurace. Jawě patří až třiadvacáté místo.
O počet prý Jawě ale už nejde. Ředitel prozrazuje další plán: přemýšlí o verzi se sajdkárou, to je při pohledu do historie hodně oblíbený jawácký model.

JAneček + WAnderer
Jawa logoKrásné motorky se v továrně inženýra Františka Janečka vyrábějí už více než tři čtvrtě století. Ta úplně první taky dala vzniknout nečesky znějícímu jménu JAWA. První motorka totiž nebyla tak úplně vlastní, ale Janeček koupil licenci německé firmy Wanderer. JAneček + WAnderer je Jawa. A to přesto, že s motocyklem Jawa 500 OHC pan inženýr Janeček zrovna díru do světa ještě neudělal a možná se proklínal, že nezačal raději vyrábět šicí stroje, jak chtěl původně. Možná si dokonce říkal, že měl zůstat u těch granátů, které dodával c. k. armádě. Ale další modely už byly lepší, více štěstí měl i na koupi licencí a jawa dostala rovněž část krásy, kterou si získávala nejen české motorkáře v dalších desetiletích. Třeba chromovanou nádrž, později přibyla i klasická jawácká vínová barva.
Poválečnou historii odstartoval bombastickým způsobem "pérák", legendární dvěstěpadesátka, která se na pár let stala etalonem dobrého evropského motocyklu. Teď se Jawa snaží na tuto úspěšnou historii navázat. A kdo by jí nepřál, aby znovu vyráběla krásné a kvalitní motorky, na které budou čeští motorkáři vzpomínat za další desítky let?



nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2016 EBM system s.r.o. | technická podpora