Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Peugeot RCZ - Kupé, které budí rozruch

Testy
iHNED | 21.04.2011
další 4 fotky
foto: km77.com
Když se poprvé objevil Peugeot RCZ, vzbudil mezi motoristickými fanoušky značný rozruch. Kupé takových odvážných tvarů nikdo od značky s lvíčkem na kapotě příliš nečekal. Nový model předčil představy také v jízdních vlastnostech. V testu jsme prověřili jeho naftovou i benzinovou verzi.

Peugeot RCZ nezapře, že vychází z hatchbacku 308. Odkazuje na něj čelní maska, která má ještě typický špičatý nos. Kupé je tak posledním z odcházející designové éry francouzské značky, nyní nastupuje na řadu směr nazvaný Motion & Emotion. RCZ ale rozhodně není žádným pohrobkem, podle našeho názoru a reakcí okolí by se toto marketingové heslo dobře hodilo i na něj.
RCZ vzbudí veliký rozruch, kdekoliv se ocitne. Jeho vzhled je totiž extrémní - auto je vysoké jen 1362 mm. Jeho stříbrný oblouk určující tvar kabiny vystupuje výrazně nad ponton karoserie a končí v protáhlé ploché zádi. Při pohledu zezadu pak vynikne neobvyklá střecha, kterou zvýrazňují dvě vypoukliny přesně nad hlavami cestujících. To by mělo zlepšit nejen prostor pro ně, ale i aerodynamiku. Za příplatek 30 tisíc korun může být vrchní díl z karbonu.

Dovnitř se vstupuje jako do stylového vozu, tedy bezrámovými dveřmi. Ty odhalí dvojici sportovních kožených sedaček s integrovanými opěrkami hlavy a vyraženým znakem Peugeotu. Kupé je stavěné jako 2+2, zadní sedadla jsou tedy nouzová a ani výrobce nepočítal s tím, že by se měla obsazovat dospělými lidmi. Pokud se spolujezdec trochu uskromní, vejdou se dozadu dítě, pes nebo přebytečná zavazadla. Vpředu se sedí nízko. Sedačky mají přísné boční vedení, daní za to je nepohodlí zejména pro osoby s širšími boky. Podsedák je totiž příliš úzký
Z modelu 308 přišla i palubní deska, která však prošla výraznou úpravou. V obou testovaných vozech byla kompletně potažená kůží, se kterou se nešetřilo ani na volantu a řadicí páce. Kabina tak působí luxusním dojmem. Jako v prémiovém voze jsme si připadali i díky výbavě, která zahrnovala dvouzónovou klimatizaci či vysouvací obrazovku multimédií a navigace.
Kvůli pěkným tvarům vozu je vnitřní prostor logicky velmi omezený a vysocí lidé se ve voze mohou cítit stísněně. Z auta se také hůře vystupuje. Překvapením je však kufr. Pod plochou záď se vejde 384 litrů zavazadel, což vystačí na delší dovolenou pro dva. V případě potřeby lze dvojici zadních sedadel sklopit a získat tak prostor až pro 760 litrů bagáže.

Naftu, nebo benzin?
RCZ je v nabídce se dvěma motory, přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 THP je navíc k dispozici ve dvou výkonnostních variantách - 156 a 200 koní. My jsme ale nejdříve testovali verzi 2.0 HDI FAP. Turbodiesel váží o 72 kg více než benzinová verze a měli byste po něm sáhnout, pokud uvažujete hlavně o voze na delší cestování. Potěší totiž spotřebou, kdy se dá jezdit v průměru i za 6,5 litru nafty na 100 km. Ani zátah není špatný, už jen proto, že má pohonná jednotka k dispozici celých 340 Nm. A to už ve 2000 otáčkách za minutu.
Výsledkem je tak zrychlení z nuly na 100 km/h za 8,2 sekundy, což je jen o 7 desetin pomaleji než u dvousetkoňového benzinu. Řízení je přesné, stejně jako manuální 6stupňová převodovka, která boří mýty o francouzských autech a jejich nepovedeném řazení. Díky tuhému podvozku si užijete hodně zábavy na okresních silnicích, ale turbodieselu přirozeně chybí pěkný zvuk.
Ten ovšem podkresluje druhé testované provedení - 1.6 THP 200 k. Turbomotor krásně hraje do jízdy, a to nejen díky výfukům, ale i zvučnému sání. Tabulkově sice nenabízí o tolik lepší parametry, pocit z jízdy s ním je ale výrazně sportovnější. Maximum točivého momentu má totiž díky přeplňování k dispozici ještě dřív než turbodiesel (od 1700 ot/min). Výhodou je i funkce overboost, která krátkodobě zvýší hodnotu točivého momentu až na 275 Nm.

Chce si hrát
Rovných 200 koní je už pořádná síla jen na přední kola, proto při prudkém rozjezdu auto "tahá za volant". Ocenili bychom přítomnost uzávěry diferenciálu, nebo alespoň nějaké její elektronické obdoby. Na druhou stranu se musíte vozu mnohem více věnovat, a tím z vás RCZ vychová dobrého jezdce.
Podvozek benzinové verze je navíc o poznání tužší a auto se díky tomu vrhá do zatáček ještě s větším nadšením. Citlivé a přímé řízení poskytuje řidiči radost, ocenili bychom ještě trochu méně účinný posilovač. Velkým problémem jsou nekvalitní české silnice, každý výmol vás potrestá silnou ránou.
Po vyzkoušení obou verzí máme jasno: RCZ je hlavně autem pro zábavu. Proto je jeho benzinové provedení jedinou obhajitelnou volbou. Ceny jsou takřka stejné.

Klady a zápory
+ vzhled
+ dynamika benzinového motoru
+ jízdní vlastnosti
+ kvalita zpracování
- stísněný interiér
- malá sedadla
- poněkud nudný výkon i zvuk u turbodieselu

Hodnocení článku
4.5 z 5 (90%)
Hodnoceno: 2x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
u článku není zatím žádná diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů