Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Renault Clio III 1,4 16V - test spotřeby

Testy
Vojtěch Vrzal | 16.11.2005
další 4 fotky
foto: Autor
Třetí generace oblíbeného a velice úspěšného Clia je žhavou novinkou na našem trhu. Z nabídky sedmi motorů jsme otestovali druhý nejsilnější benzínový agregát s objemem 1,4 litru a výkonem 72 kW (98 k).

Třetí generace oblíbeného a velice úspěšného Clia je žhavou novinkou na našem trhu. Z nabídky sedmi motorů jsme otestovali druhý nejsilnější benzínový agregát s objemem 1,4 litru a výkonem 72 kW (98 k).

Motor řadový čtyřválec, 1390 ccm, 4 ventily na válec, 72 kW (98 k)/5700 ot./min., 127 Nm/4250 ot./min.
Rok výroby 2005
Objem palivové nádrže 55 l
Palivo natural 95
Spotřeba udávaná výrobcem (l/100 km)  
město8,7
mimo město5,4
kombinovaná6,6

Když jsem si k testu vyzvedával nové Clio s druhým nejsilnějším benzínovým motorem v nabídce, čekal jsem, že téměř sto koní bude relativně malému autu dodávat slušné dynamické vlastnosti. Musím se ale přiznat, že motor mě trochu zklamal. Pravda, neměl jsem nic očekávat než se svezu - nepřidává to na objektivitě. Motor jako by měl dvě tváře. Do nějakých tří tisíc otáček je v kabině příkladné ticho, ale tempo můžete udržovat tak se starými škodovkami. Nad hranicí 3500 ot./min. motor ožívá, což řidiči oznamuje i odpovídajícím zvukem. Díky "krátkým" rychlostním stupňům se dá motor dobře držet v otáčkách a dynamika jízdy na slušné úrovni. Ale stále cítíte, jak stovka koní zápasí s velikou hmotností auta (pohotovostní 1145 kg, provozní 1220 kg), která oproti minulé generaci vzrostla téměř o 200 kg. To je daň za velikou míru pasivní bezpečnosti.

TIP: PŘEDSTAVUJEME: Renault Clio III

rychlost na 5. rychlostní stupeň

 

otáčky/min.

 

90 km/h

 

2900

 

130 km/h

 

4100

 

150 km/h

 

4750

 

180 km/h

 

5500

 


Clio vypadá dobře ze všech stran, ale páté dveře by mohly být v několika detailech o něco praktičtější.
Test spotřeby mi usnadňoval palubní počítač, takže jsem se hned pustil do měření. První na řadu přišla jízda po centru Prahy a přilehlém okolí. Motor jsem nijak netrápil, jezdil jsem převážně klidně a plynule "s davem". Po ujetí trasy dlouhé 67,2 km průměrnou rychlostí 33,2 km/h se spotřeba ustálila na hodnotě 8,3 l/100 km, což je dokonce 0,4 litru méně, než uvádí výrobce.

Následovaly dvě zajímavé zkoušky jízdy na spotřebu. Na první jsem vyrazil se dvěma pasažéry a několika zavazadly. Zhruba polovina cesty vedla po dálnici D5 do Berouna, zbytek po okreskách směrem na Křivoklát. Snažil jsem se jet co nejplynuleji a v rámci rychlostních limitů. Na dálnici jsem nastavil tempomat na 130 km/h, což mohlo spotřebu mírně zvýšit. Pokud totiž zapnete tempomat a navolíte požadovanou rychlost ještě před jejím dosažením, případně pokud musíte přibrzdit a pak nastavenou rychlost vyvoláte z paměti, elektronika se s motorem nemazlí a drží plný plyn, dokud auto požadované rychlosti nedosáhne. Po ujetí 87, 5 kilometru průměrnou rychlostí 73,3 km/h byla průměrná spotřeba 7,2 l/100 km.

TIP: TEST SPOTŘEBY: Škoda Fabia 1,4 MPI 44 kW


Motor 1,4 16V disponuje maximálním výkonem téměr 100 koní, ale svým charakterem v těžkém Cliu rozhodně neoslní.
To se mi vzhledem ke snaze o šetrnou jízdu zdálo docela hodně. Proto jsem se rozhodl polovinu této trasy absolvovat ještě jednou. Tentokrát jsem byl v autě sám, vynechal jsem dálnici a vyrazil po prázdných okreskách. Začínal jsem se studeným motorem a do kopce. Průměrná spotřeba v tu chvíli byla 10,5 litru a okamžitá se skoro celou dobu hrozivě blížila dvaceti litrům. Nenechal jsem se ale odradit. Motor se zahřál, řadil jsem co nejdříve a na plyn téměř vůbec nešlapal. Do mírného kopečka mi sice ujela i nákladní tatra (i když prázdná) a lepili se na mě dědové ve stařičkých škodovkách, ale výsledky se začaly pomalu dostavovat. Poté, co jsem z dlouhého kopce "doplachtil" do Loděnice, průměrná spotřeba poprvé, i když neochotně, klesla pod 6 litrů. Kopec do Vráže ji ale spolehlivě vrátil na 6,2 litru. Do Berouna mi ovšem pomohla druhá strana kopce a do Nižbora je to rovinka podél Berounky. Tam jsem dosáhl také vůbec nejnižší průměrné spotřeby za celou cestu - 5,5 l/100 km. Moje nadšení ale opět zkazilo prudké stoupání. Nakonec ještě pár kilometrů více méně po rovince. Na konci cesty na mě z displeje palubního počítače svítil údaj 5,7 l/100 km. Celá trasa měřila 49,2 km a proploužil jsem ji průměrnou rychlostí 49,2 km/h.

Ještě zbývá spotřeba při jízdě brzda - plyn. Tu jsem zkoušel asi jen na 20 kilometrech klikatých silniček, kde jsem si mohl vychutnat kvality velice dobrého podvozku. Tentokrát jsem začínal už se zahřátým motorem. Spotřeba se vyšplhala na rovných 9 l/100 km. Po zbytek týdne stráveným s novým Cliem se průměrná spotřeba pohybovala kolem 7,5 l/100 km.

TIP: TEST SPOTŘEBY: Škoda Fabia 1,2 HTP

Nedělám si iluze o tom, že motor testovaného Clia byl pečlivě zajížděn, i když podle příručky stačí jezdit šetrněji jen prvních 1000 km (na začátku testu měl najeto cca 4100 km). Je ale zřejmé, že motor 1,4 16V má s těžkým Cliem hodně práce a od toho se odvijí i spotřeba. Ta sice byla ve městě nižší, než udává výrobce, ale 8,3 l/100 km považuji v dané třídě za průměrnou hodnotu. Papírová spotřeba 5,4 l/100 km v mimoměstském provozu je dle mé zkušenosti velice obtížně dosažitelná. Příjemně mě překvapilo i 5,7 l/100 při extrémně spořivé jízdě, ale takhle asi bude jezdit jen málokdo. Blíže každodenní realitě bude spíš hodnota 7,2 l/100 km - to už můžete občas i někoho předjet a na dálnici využívat rychlostní limit. Devět litrů při agresivní jízdě je přijatelných, ale za tu cenu by mohl motor s autem hýbat s trochu větší chutí. Rozdíl ve spotřebě mezi plynulou a agresivní jízdou je tedy minimálně 1,8 l/100 km, vyjádřeno v penězích 55,80 Kč/100 km při ceně 31 Kč za litr naturalu 95. Pokud bych měl počítat s těžce vydřenou spotřebou 5,7 l/100 km, pak by rozdíl činil 3,3 l/100 km, tedy již zajímavějších 102,30 Kč/100 km.

Technický popis
Karoserie
Typ
Pětidveřový hatchback
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)
3986
Šířka (mm)
1719
Výška (mm)
1496
Rozvor (mm)
2575
Rozchod kol vpředu (mm)
1472
Rozchod kol vzadu (mm)
1470
Světlá výška (mm)
120
Provozní hmotnost (kg)
1220
Maximální hmotnost (kg)
1650
Počet míst (os.)
5
Objem zavazadlového prostoru (l)
288
Motor
Typ
Zážehový
Počet válců
4 v řadě
Zdvihový objem (ccm)
1390
Max. výkon kW (k)/ot./min.
72 (98)/5700
Max. kroutící moment Nm/ot./min.
127/4250
Spotřeba
Město
8,7
Mimo město
5,4
Kombinovaná
6,6
CO2 (g/km)
158
Palivová soustava
Palivo
Natural 95, nebo vyšší OČ
Objem nádrže (l)
55
Výkony
Max. zrychlení (0-100km/h) s
11,3
Max. rychlost (km/h)
183
Převodovka
Typ převodovky
Manuální
Počet rychlostních stupňů
5
Brzdy
Vpředu
Ventilované kotoučové 260 mm
Vzadu
Kotoučové 240 mm
Pneumatiky a ráfky
Pneumatiky
195/50 R16
Cena
Cena nejlevnější verze v základní motorizaci (Kč)
294 900
Cena testovaného vozu bez příplatkové výbavy (Kč)
439 800
Cena příplatkové výbavy (Kč)
108 000
Celková cena testovaného vozu (Kč)
533 800
Hodnocení článku
3.0 z 5 (60%)
Hodnoceno: 1x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
mac, 02.02.2006 21:25
no mně to přijde celkem hodně,
sám vlastním Fiat Stilo 1,2 16V, 80k, 114Nm, auto váží steně jak Clio, a vzhledem k tomu že mám o 20k méně mi nepřijde vůbec jako líné, jezdám v průměru za 6,8 v zimě 7,8, s lehkou nohou pod 6 v pohodě,
jestli to nebude tím, že převody jsou dost krátké, jet po dálnici 130-140 a mít skoro 4,5tis.ot to musí být celkem záhul
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů