Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Ford Fiesta 1.4 TDCi - elegance do města

Testy
Petr Šikl | 24.07.2006
dalších 124 fotek
foto: Petr Šikl
Redakčním testem začátkem května prošla Fiesta s omlazenou tváří. Současný model je tedy za půlkou výrobního cyklu a jak drobné změny Fiestě s dieselovým motorem prospěly se dočtete o pár řádků níže.

Fiesta je trvalým zástupcem automobilky Ford ve třídě malých vozů. Model nesoucí jméno Fiesta je vyráběn několik desetiletí a zatím každá generace šla dobře na odbyt. V závěru loňského roku prošla Fiesta omlazením, jak exteriéru, tak interiéru. Na první pohled nejsou změny tolik patrné. V dnešním testu si změny podrobně popíšeme a faceliftovanou Fiestu představíme.

Karosérie
Základní vzhled Fiesty byl zachován. Změnu doznaly přední světlomety, která dostala kryt s čirého plexiskla a tím získala zbrusu nový tvar, je více sexy. Nový nárazník v barvě vozu byl rovněž přepracován spolu s celou maskou, která doznala jen drobných kosmetických změn.
Zadní části Fiesty dominují sloupcová koncová světla s novým vzhledem vytvořeným v duchu předních světlometů. Facelift se dotkl i zadního nárazníku, který dostal kulaté odrazky a mlhovky.

Při bočním pohledu působí Fiesta vyváženě. Minimální přední i zadní převis zaručují při celkové délce necelých čtyřech metrů slušný rozvor, kterým se může Fiesta ve své třídě pochlubit. Lemy blatníků mírně avšak elegantně vystupují.
Celkově Fiesta vypadá velmi dobře a její design je uhlazený a zároveň moderní. Na druhou stranu toto pojetí neohromí každého na potkání. Fiesta není vůz za kterým se budete otáčet.

(+) prostorná karoserie
(+) ochranné boční lišty
(-) příliš malá boční zpětná zrcátka

Interiér
Již téměř dokonale vyřešeném interiéru doznaly změn ovladače na středovém panelu a barevná provedení samotného kokpitu vozu. Nové použité materiály působí kvalitnějším a elegantnějším i když usedlým dojmem ničím nevybočujícím extravagancí. Za tříramenným volantem padne díky ergonomickým výstupkům na vnitřní straně příjemně do řidičových dlaní a částečně znemožňuje nesprávné držení samotného volantu. Za ním se v kapličce skrývají kruhové ukazatele rychlosti, otáček, provozní teploty, paliva a dalších.

Zpětná zrcátka lze nastavit pomocí páček v plastových rozích předních oken. Během testu z ovládací páčky u řidiče se uvolnila navlečená gumová krytka, který si zaslouží přilepení. Otevíraní kufru (pátých dveří) je řešeno pomocí tlačítka umístěného vedle kapličky, což ocení nejeden řidič, především při otevírání zavazadlového prostoru zvenku, čímž odpadne ohýbání k prahu dveří.

Ford sedadla umí a Fiesta je toho jen důkazem. Nová o něco menší sedadla jsou skvěle tvarovaná a neunaví cestující ani při delších cestách. Řidič nalezne díky nastavitelnému volantu rychle ideální posez. Zadní sedadla poskytují slušný prostor a nejsou tolik vzpřímená jako u konkurence. Nad hlavou je díky protáhlé střeše místa dostatek. Uvítali bychom jen delší sedáky.
Zavazadlový prostor pojme 284 litrů. Po sklopení zadních sedaček se tato hodnota zvětší až na 613 litrů. Ložná plocha bohužel není úplně rovná.

(+) dostatečný prostor na všech sedadlech
(+) tvarovaný volant
(+) otevírání kufru
(-) po sklopení zadních sedadel nerovná plocha
(-) tvrdý plastový volant
(-) absence interiérového osvětlení ve stropě čelního skla


Motor
Řadový vznětový čtyřválcový motor s přímým vstřikem paliva se systémem common-rail poskytuje Fiestě maximální výkon 50 kW (68k) při 4000 otáčkách a hodnotu točivého momentu 160 Nm již při 2000 otáčkách. Po nastartování se ozve hlasité klepání, které postupem času utichá. Nebýt mírného pronikání hluku do kabiny při volnoběžných otáčkách, neměli by cestující o vznětovém motoru tušení.


Jízda s dieselovou jedna-čtyřkou je příjemná a do městského provozu naprosto dostačující. Fiestě nedělají problémy rychlé odpichy ze semaforů ve městech, ani dálniční cesty na hranici rychlostních limitů. Ovšem při předjíždění ve vyšších rychlostech pocítíte nedostatek výkonu.


Na hodnoty průměrné spotřeby udávané výrobcem jsme se během celého testu nedokázali dostat (viz test spotřeby). Přisuzujeme to zejména syrovému motoru, který měl najeto necelé dva tisíce kilometrů. Lze předpokládat, že po zajetí spotřeba mírně klesne a motor bude celkově živější.

(+) dobrá dynamika v nízkých otáčkách
(+) příjemný zvukový projev při jízdě
(-) vyšší spotřeba
(-) hluk po nastartování
(-) objem motoru ve vyšší sazbě povinného ručení

Jízdní vlastnosti
Podvozek Fiesty patří v segmentu malých aut k tomu nejlepšímu co můžete za své peníze dostat. Můžete se spolehnout na naprostou jistotu i při ostřejším stylu jízdy, na velmi dobré držení zvolené stopy a solidní překonávání nerovností. A to vše za slušného komfortu. Mírně tvrdší naladění podvozku vyhovuje při jízdách v zatáčkách i ve městě. Rychlé projíždění zatáček s minimálním náklonem limituje pouze výkon motoru a daný rozměr pneumatik. Fiesta si nechá líbit doopravdy hodně. Jediné co Fiestu dokáže rozhodit jsou nerovnosti v zatáčce. Fiesta dokáže při razantní jízdě odskočit zadní částí do strany.


Otřesy při přejíždění nerovností přenášející se do interiéru mohou nejednoho nového majitele zaskočit, avšak pohodlné sedačky přispějí spolu s neutrálním chováním vozu ke spokojenosti. Vždy víte co se s vozem děje a hlavně po čem jedete. Utlumení hluku od kol je precizní, otřesy se projevují hlučněji a motor o sobě dává vědět zejména při startu a chodu na volnoběh.


Po městě se díky citlivému posilovači parkuje jedna radost. Horší je to s dálniční jízdou, kde při vyšších rychlostech „pře-posilovaný“ posilovač řízení není zrovna ideální a cesta vyžaduje mírné korekce ze strany řidiče.
Řazení rychlostí jde zlehka. S minimálním odporem vždy zařadíte daný rychlostní stupeň s maximální přesností.
Brzdy opět patří k vzorovým a jejich účinek i dávkování lze považovat za příkladné.

(+) špičkový podvozek
(+) přesné řazení
(+) dobré brzdy
(-) vyšší hladina hluku od podvozku

Verdikt
Ford Fiesta je povedený vůz určený zejména pro městské a příměstské cesty, kde oceníte jeho snadnou ovladatelnost a prostornost při malých vnějších rozměrech. Fiesta je ideální volbou druhého vozu do rodiny. Přes vyšší pořizovací cenu však často Fiesta v Česku slouží právě jako rodinný vůz, kde bravurně zastává roli vozu vyšší kategorie. Během redakčního testu jsme nezaznamenali žádnou slabinu a ve své nabité prodejní třídě patří k tomu nejlepšímu.

Hodnocení
Brzdy
1
Design
1
Dílenské zpracování
2
Dynamika motoru
2
Jízdní komfort
3
Ovladatelnost
1
Prostornost
1
Pružnost motoru
2
Řazení
1
Řízení
1
Sedadla
2
Spotřeba
2
Výhled z vozu
1
Zavazadelník
1
Celkové hodnocení - průměr:
1.5
* Hodnocení dle známky od 1 do 5 jako ve škole, kde 5 je nejhorší výsledek a 1 je nejlepší výsledek
Technický popis
Karoserie
Typ
5-dvéřová
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)
3918
Šířka (mm)
1685
Výška (mm)
1464
Rozvor (mm)
2486
Rozchod kol vpředu (mm)
1464
Rozchod kol vzadu (mm)
1434
Maximální hmotnost (kg)
1570
Počet míst (os.)
5
Objem zavazadlového prostoru (l)
268/619
Motor
Typ
Řadový vznětový SOHC
Počet válců
4
Zdvihový objem (ccm)
1399
Max. výkon kW (k)/ot./min.
50 (68) / 4000
Max. kroutící moment Nm/ot./min.
160 / 2000
Spotřeba
Město
5,8
Mimo město
3,8
Kombinovaná
4,5
CO2 (g/km)
119
Palivová soustava
Palivo
Nafta
Objem nádrže (l)
42
Výkony
Max. zrychlení (0-100km/h) s
15,5
Max. rychlost (km/h)
164
Převodovka
Typ převodovky
Manuální
Počet rychlostních stupňů
5
Přenos hnací síly
Pohon
Přední
Pneumatiky a ráfky
Pneumatiky
175/65 R14
Ráfky
5,5 x 14
Cena
Cena nejlevnější verze v základní motorizaci (Kč)
286 400
Cena testovaného vozu bez příplatkové výbavy (Kč)
402 400
Celková cena testovaného vozu (Kč)
402 400
Hodnocení článku
4.0 z 5 (80%)
Hodnoceno: 2x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
donald, 24.07.2006 10:39
Možná by bylo zajímavé srovnání s fabií 1,4 TDi. Opravte si údaj o výkonu - 50 kW není 80 koní.
Petr - TipCars.com, 24.07.2006 12:43
Děkuji za upozornění. Přímé srovnání s Fabií by bylo jistě zajímavé, bohužel v době redakčního testu Fiesty nebylo srovnání proveditelné.
1.4D ve skocne, 30.07.2006 18:15
Ten dieselovy 3valec ve Fabii je super, vzhledem k synchronizaci je urcite 2-taktni :o) skodovka by se mela inspirovat Vikovackymi povalecnymi diesely, byly dal, nez VW 3 valcove vyplody ted...
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů