Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Volkswagen Golf IV - Čtvrtá generace opustila pozici etalonu

Odborné recenze
Martin Vaculík | 29.03.2005
další 4 fotky
foto: autor
Volkswagen Golf čtvrté generace není špatné auto, ale excelentní pověst získanou předchozími třemi generacemi spíše pokazil, než že by jí vylepšil. V jízdních vlastnostech jej předstihl focus a nejspolehlivější ze všech také určitě nebyl. Prostě ve čtvrté generaci golf opustil pozici tradičního etalonu a je otázka, zda ji kdy získá zpět.

Volkswagen Golf čtvrté generace není špatné auto, ale excelentní pověst získanou předchozími třemi generacemi spíše pokazil, než že by jí vylepšil. V jízdních vlastnostech jej předstihl focus a nejspolehlivější ze všech také určitě nebyl. Prostě ve čtvrté generaci golf opustil pozici tradičního etalonu a je otázka, zda ji kdy získá zpět.

Mluvit o tom, že společná podlahová plošina, na které jsou postaveny vozy Audi A3, Seat Toledo, Seat Leon, Škoda Octavia a Volkswagen Golf má krátký rozvor náprav, je již jen mlácením prázdné slámy. Do prostoru mezi nápravami se musí vejít posádka, pro kterou tak je i v golfu málo místa, kór když využití vnitřního prostoru není vinou např. masivní palubní desky nikterak příkladné. Fakt, že rozvor náprav golfu je pouhých 2511 mm (např. Ford Focus má 2615 mm, Opel Astra 2610 mm), nejvíce pocítí zejména kolena zadních cestujících.

Rodinné auto to zkrátka není, i třeba kvůli zavazadelníku. Ten je sice mimořádně skladný, pod jeho podlahou se nachází plnohodnotné náhradní kolo (a golf má skutečně velká kola), ale má objem jen 330 l. Podstatně lépe na tom je odvozený sedan Bora (je zajímavé, jak 4D verze golfu mění jména - nejdříve Jetta, pak Vento a nyní Bora) nabízený od roku 1998 či kombi Variant, produkované však až od roku 1999. Ani cenově se Volkswagen nikdy nesnažil s golfem zavděčit chudým českým rodinám - v našich podmínkách je to spíše exkluzivní zboží pro individualisty.

Sám výrobce se o jistou neotřelost pokusil, když z konzervativního designu vystupují zajímavé světlomety s čirou optikou a ve strohém interiéru zase září modře podsvícené přístroje. VW Golf je velmi oblíbeným předmětem úprav, takže od tuningovým firem na něj v nepřeberném sortimentu seženete úplně cokoliv, takže si jej můžete doladit přesně podle svých představ. Při svém představení v roce 1997 nepřinesl golf IV. generace žádný velký technický (a nakonec ani designový) pokrok.

Superúsporné přeplňované diesely (TDI) s přímým vstřikováním byly již v jeho předchozí generaci a generační obměnu přežily také některé osmiventilové motory - konkrétně 1,6i (74 kW) a 2,0 MPI (85 kW), jenž však přišel až později. Zbylé zážehové motory již jsou celkem moderní - 1,4i 16V (55 kW), 1,8i 20V (92 kW), 1,8i 20V Turbo (110 či 132 kW), 2,3i V5 (125 kW) a 2,8i VR6 (150 kW) poslední dva unikáty jako ojeté jen tak nekoupíte. Další vývoj probíhal již v průběhu prodeje modelu. Brzo se přišlo na to že dvacetiventilový atmosférický motor 1,8i není vůbec pružný a spotřebu má v praxi větší, než jeho přeplňovaná varianta (proto byl vyřazen). Výrobce také reagoval na rostoucí poptávku po dieselech. Od počátku roku 2000 se tak prosazuje novější technologie přímého vstřikování "pumpa-tryska" (produkovaná firmou Bosch) - nejdříve v motoru 1,9 TDI-PD (85 kW), později přišly další výkonové varianty tohoto motoru - 74, 96 a ďábelská 110 kW. Široká paleta motorů dlouho měla jedno prázdné místo - chyběla šestnáctiventilová šestnáctistovka (v kompaktních vozech velice oblíbený pohon). Počátkem roku 2000 konečně přišla, a to s výkonem 77 kW. Je sice mnohem tišší, než hrubě jdoucí původní "osmiventil", ale zato má velmi nevýrazný tah z nízkých otáček. Doporučit vám nemůžeme ani unikátní motor 1,6 FSI (s přímým vstřikováním benzínu - nabízen od konce roku 2001) protože pro něj není v ČR k dispozici dost kvalitní palivo a proto zdaleka není tak úsporný, jak výrobce sliboval.

Při svém uvedení na trh se čtvrtá generace golfa nevyvarovala řady dětských nemocí, daných použitím ne vždy náležitě kvalitních dílů. Ukazatele stavu paliva tak byly nepřesné, docházelo k únikům chladicí kapaliny, dokonce k únikům paliva, spojky měly dost krátkou životnost a často zlobilo vnější osvětlení. S tím vším se výrobce vyrovnal, avšak některé nedostatky zůstaly. Jde především o choulostivé ozubené řemeny pohánějící rozvody, které je skutečně potřeba měnit v předepsaných intervalech - více určitě nevydrží. Dalším obrovským problémem jsou měřiče hmotnosti nasávaného vzduchu (pracující na principu plošně žhaveného čidla) u motorů TDI. Součástka, která stojí přes devět tisíc, je-li vadná způsobuje pokles výkonu, nadměrnou kouřivost a značnou vyšší spotřebu motoru. Zhoršuje se přitom pozvolna, takže řidič si na slábnutí výkonu stíhá zvykat a často ani neví, jak by jeho vůz mohl jet, kdyby měl tuto součást v pořádku. U klasických motorů SDI a TDI bývá "váha vzduchu" špatná tak po sto tisících, u silných variant TDI-PD často již po třiceti tisících najetých km. Podobné projevy může mít i zatuhlá regulace turbodmychadla, což většinou vyústí dokonce v jeho velmi drahou výměnu. Tento problém postihuje většinou velmi zachovalé vozy, které byly provozovány "nedělňáckým" způsobem jízdy - tj. stále v nízkých otáčkách.
Jednou z nejnepříjemnějších závad jsou zatuhávající tandemy stíračů, které vám jednoho dne (nejčastěji v prudkém dešti) prostě vypoví službu. Namazání pomůže na chvíli, jistotu přinese jen výměna za novější lépe řešenou součást.

SPOLEHLIVOST průměrná
TECHNICKÁ ÚROVEŇ vysoká (vznětové motory)
CENY OJETIN vysoké
PROVOZNÍ NÁKLADY průměrné
SERVIS dostupný, středně drahý

CHARAKTERISTIKA

KarosérieTří nebo pětidvéřový hatchback, čtyřdvéřové kombi či kabrio
Motory

Zážehové řadové čtyřválce 1,4i 16V (55 kW), 1,6I 8V (74 - 75 kW), 1,6i 16V (77 kW), 1,6 FSI 16V (81 kW), 2,0i 8V (85 kW), 1,8i 20V (92 kW), 1,8i 20V turbo GTI 20V (110 kW),) zážehové vidlicové pětiválce 2,3i 10V (110 kW), 2,3i 20V (125 kW), zážehové vidlicové šestiválce 2,8 24V (150 kW)

Vznětové řadové čtyřválce atmosférické 1,9 SDI 8V (50 kW) a přeplňované 1,9 TDI 8V (66, 74,81,85 nebo 110 kW)

 
PohonPřední kola a verze 4motion stálý pohon všech kol
Rozměry4149x1735x1444 mm a verze Variant 4397x1735x1485 mm
Rozvor2511 mm a verze Variant 2515
Zavazadlový prostor330 l verze 4 motion 245 l a verze Variant 460 l
Palivová nádrž55 l
Oficiální prodej v ČRAno

PŘEDNOSTI
+ tuhá a dobře zpracovaná karosérie
+ kvalitní interiér
+ výkonné a úsporné motory TDI
+ dobrá image
+ velká nabídka doplňků

NEDOSTATKY
- podvozek se nehodí pro sportovní jízdu
- často ztuha jdoucí řazení
- nedostatek místa vzadu
- strohý interiér
- malý zavazadelník
- vysoké ceny ojetin
- rychlé špinění zadního skla

JAK ŠEL ČAS
1997: Představení modelu. 3D či 5D hatchback.
1998: Verze 4Motion s pohonem všech kol elektronicky řízenou spojkou Haldex. Odvozený 4D sedan Bora.
1999: Pružný motor 2,0i 8V. Verze kombi Variant.
2000: Nové motory 1,6i 16V (77 kW) a 1,9 TDI-PD (85 kW). Později další varianty TDI-PD - 74 a 110 kW. Motor 2,3i se čtyřventilovou technikou a výkonem zvýšeným na 125 kW.
2001: Poslední varianta 1,9 TDI-PD (96 kW), nový motor 1,6i 16V FSI (81 kW) s přímým vstřikováním benzínu.

NEJČASTĚJŠÍ ZÁVADY
· vadný měřič hmotnosti vzduchu (TDI)
· prasklý rozvodový řemen
· opotřebená turbodmychadla či jejich zatuhlá regulace
· vůle v uloženích předního příčného stabilizátoru
· zatuhlé tandemy stíračů
· závady vnějšího osvětlení
· úniky chladicí kapaliny
· problémy s dobíjením
· závady řídicí elektroniky motorů i palubní elektroniky
· úniky paliva
· předčasně opotřebené spojky
· vadné zapalovací cívky (motory 1,8 litru)
· nepřesné ukazatele paliva

Hodnocení článku
3.3 z 5 (66%)
Hodnoceno: 49x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
anonym, 04.07.2008 13:20
ano snad jen pro ubohý čecháčky a německý důchodce....už se konečně vzpamatujte
anonym, 09.09.2008 20:57
Ten článek teda nic moc.S Golfem IV 1,9 TDI 81kW u nás jezdí má drahá polovička a davá mu pěkně pohulit.Máme r.v 99,dovoz Francie,takže křapku,ale dobře opravenou a popravdě na něm neřeším zatím nic a to ho točíme třetí rok.Když jsem ho jezdil rok jen já-spotřeba fakt 4,5l -ale jen lehce do 2000 ot.Teď co s tím lítá žena-spotřeba necelých 6lt-ale třeba olej do výměny dolívám tak 2 dl.V podstatě jen nafta a ostřiky.Veškeré výměny řeším v Bosch servisu a dodržuju jejich intervaly-neb mám jejich servisku a mám na to záruku.Když jsem si jel do Němec pro Audinku/2,5 Tdi 103kW 5.-válec,quattro/ tak jsme s kolegou Golfa točili tam a zpět cca 1600km 160-180km po dálnici-zpět i s Audi -a spotřeba 4,8lt-Audi 7lt -olej nechyběl žádný.Stěrače jsem dal Aerotwiny fon Bosch-táhla se zatím otáčí a váha taky pořád asi váží to co má.Než jsem ho koupil,pár jsem jich projel v AAA a i v jiných bazarech a je fakt,že každý šlapal trochu jinak-takže jsem asi dobře koupil.
okky, 28.01.2009 17:12
Kdyby to nepsal pan Vaculík tak bych to bral i vážně...Můžu říct že mám se čtyřkami hodně zkušeností a vždycky když čtu jeho články o vw,tak jsou to jen pomluvy a zveličování.Chtělo by to sundat ty Japonský brejle z očí"mistře"
TommyDr1v3r, 15.02.2018 16:57
Před rokem jsem koupil Golfa IV 1.6 SR (AKL). Dovoz z Itálie, plná servisní historie, na tacho 148 xxx, což by interiérově odpovídalo - měněný byl volant, ten byl opravdu nový. Za rok jsem najezdil 50 000 km a volant na levé straně je téměř na kost sedřený, jsem levák a mam agresivní pot :D - nájezd odpovídal jak interierem, tak celkovou kondicí auta - motor bere olej tak nějak přiměřeně nájezdu, podvozek ok, jen utrhané oba zadní dorazy. Auto jsem používal jak na denní jezdění po Praze, kde jsem mimochodem velmi ocenil možnost pohodlného uzamknutí všech dveří zevnitř (ti, kterým někdo třeba ukradl brašnu ze zadních sedadel, vědí, o čem mluvím), tak na cesty Plzeň - Praha - Ostrava a zpět, kde jsem objevil největší nedostatek auta - krátký poměr posledního přev. stupně/absence šestky. Na dálnicích bych ho utahal. Už při 94 km/h točí relativně dost (3000 ot/min). Při cca 134 km/h (140 tacho) točí 4000 ot/min a to už žere i trávu podél silnice... Perfektně ale slouží v létě na výlety, má manuální klimu, okýnka v elektrice, zrcátka v el. s výhřevem, původní funkční radio... Neopravoval jsem na něm nic, co by se SAMO podělalo během toho mého ročního provozu - vlastně ano... Lambda - sonda (otázka 2-3 tisíc) a samozřejmě olej/filtry po každých 10 000km. V háji je z předchozího provozu mikrospínač zámku u řidiče - při zamykání musim 2-3x otočit klíčkem, aby se spustil safe-lock (červená dioda), tryska zadního stěrače, zatuhlý pastorek v starteru, nesvítí světýlko v kufru a loketka drží na heslo. Pro svou pohodlnost a jistotu jsem vyměnil kulisu řazení, byla nepřesná. Stejně se ale projevuje nešvar těchhle aut - zvláštní řazení. Jednička dvojka jdou někdy prostě ztuha a kulisou to neni. Ikdyž mu dám na dvojku meziplyn, jde to tam hůř. Věci, které jsem způsobil sám - dopravní nehoda, kdy se na pravé straně měnilo rameno, ložisko, těhlice, stabilizace a hřebenový řízení (brzda na podlaze a 20cm obrubník při uhýbání sanitce). Zato musím vyzdvihnout jednu velkou přednost tohohle auta - hodně napomáhá v krizových situacích. Brzdy jsou absolutně top. Vždy, když přesednu z Forda Connect, na první křižovatce v Golfu bych vyletěl z kalhot, brzdy se dost statečně zakousnou, ale neni to nijak přehnaný, spíš mam pocit bezpečí a vim, že většinu situací prostě ubrzdim a nebudu muset ukecávat :) Dlouhodobě jezdim s autem za 6,5-6,7l/100km, ale to se opravdu držim do 100-105 km/h bez zapnutý klimy v obsazení do dvou lidí a nevyřazuju za jízdy na neutrál. Ve městě se snažim dojíždět se zařazeným kvaltem a řadit vždy kolem 2400-2600. Motor jednoduchý jak žebřík. Škoda té krátké převodovky, bylo by to neskutečně univerzální auto.
danet - redakce TipCars, 16.02.2018 10:04


Dobrý den, napište prosím o svém Golfu samostanou recenzi: http://www.tipcars.com/#vlozit-zkusenost Dostane se tak většímu počtu čtenářů. Děkujeme
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů