Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Citroën Berlingo

Recenze uživatelů
Jan Vaníček () - nerozhoduje | 05.12.2007
foto: TipCars.com
Jednoznačně mohu prohlásit, že koupit berlingo byl z pohledu mé rodiny krok správným směrem. Vím, že co člověk, to názor, ale moje slova podtrhuje fakt, že jsem letos na jaře prodal 3 roky starou octavii a koupil berlingo s motorem 1,6 HDI 90 PS.
Značka:Citroën
Model:Berlingo
Typ: 
Karoserie:kombi
Obsah motoru:1,4
Palivo:benzín
Rok výroby:2000
Typ řazení:manuální
Najeto km při koupi:81 700
Najeto km nyní:104 000
Koupen jako:ojetý
Jak dlouho vůz využívám:21 měsíců
Průměrná spotřeba:9,5 l plynu
Poruchy:Přímé poruchy žádné
Předchozí vozidlo:Lada 2106
Dobrý den, dovolil bych se podělit o zkušenosti s autem, které se na našich silnicích objevuje stále častěji - s Citroënem Berlingo.
Když jsem před dvěma lety hledal pouze z důvodu pasivní bezpečnosti lepší vozidlo než byla (a stále ještě je) má tehdejší lada na ježdění do práce, kratší cesty okolo 'komínu' a na zimu, padl můj výběr samozřejmě na škodovku z důvodu blízkého servisu. Felicii jsem nechtěl kvůli časté korozi (fakt již nechci opečovávat auto stejně jako onu ladu), volbou byla tedy fabie, ale pouze combi (krátká se nám s manželkou nelíbí) od r. v. 2000 s jasným původem, 2x airbag a ABS, cena kolem 150 tis. Bohužel to byl neřešitelný úkol, protože na českém trhu ojetin s požadovanou výbavou a motorem 1,4 tehdy prakticky nebyly a pokud náhodou, ne pod 200 tis. Samozřejmě jsem hledal i v Německu, doufal v lehce ťuknutou ojetinu, ale také marně. 1,2 HTP mě fakt nebere.

Vlastníte vůz značky Citroën? Podělte se s ostatními o své zkušenosti ZDE!

Z rodiny jsem znal berlinga, nicméně mě ani nenapadlo podívat se po nich, protože vím, kde se pohybovaly jejich nákupní ceny, navíc z Čech zvyklý pouze na jedny zadní posuvné dveře, což bylo pro nás kvůli dvěma dětem neakceptovatelné. Až jednou mi bratranec řikal, že tamní dovozce nějaké auto má a za dobrý peníz. Realita byla samozřejmě jiná, ročník starší, cena vyšší a bouraných věcí více. Červíček v hlavě zapracoval a já začal hledat. Ještě ten večer jsem jel k bratranci zkontrolovat možnost naložení nesloženého dětského kočárku a měli jsme jasno. Bude to berlingo. V ceně ojeté fabie v základu auto se dvěma airbagy, ABS, centrálem na DO, el.o kny a zrcátky a dokonce i s klimatizací a dvěma posuvnými dveřmi. K tomu 4 hvězdičky a pozinkovaná karoserie s 12 lety záruky proti prorezivění.
Během dvou dnů jsem našel v Německu auto přesně dle mých požadavků, lehce havarované s motorem 1,6. S celou rodinou jsme vyrazili na výlet (ne, ladou fakt ne) k příbuzným do D a pro auto. Naneštěstí to konkrétní auto byla hrůza - místo promáčklého blatníku hnutý podběh a pod. Díky své druhé 'mateřštině', veškerým písemným podkladům a zázemí v D pro případ sporu o náhrady za cestu mi chlapci sehnali nedaleko podobný vůz havarovaný na dveře, ale bohužel s motorem 1,4 z roku 2001 (vyroben ale listodad 2000, prodán červenec 2001). Celkem rozčílen jsem jel na novou adresu, ale byla to 'láska' na první pohled - světle zelená metalíza, 'plná' výbava, celkem málo kilometrů, veškerá dokumentace k vozu, perfektně čistý interiér, až na ten poškozený bok. Díky smlouvání jsem se dostal na zajímavou cenu a po krátké zkušební jízdě očekávaje s despektem hrozné zrychlení, které se nekonalo, jsem řekl Ja!. To auto mě dostalo i tím, že protože jsem právě trpěl na 'záda', posaz alá židle mě nadchl, přitom všude vzdušno, prostorno.
Prvním celkem negativním překvapením byla spotřeba ca 9,5 l benzinu při tempu ca 130 km/hod a 600 km po dálnici, což zas ke stavbě a váze vozu a nutnosti motor točit není asi tak strašné. Přišly první úvahy o LPG, na který jezdím již 12 let.
Opravu jsem si provedl sám doma - výměna dveří, lehké srovnání prahu a zadních bočních dveří, bohužel vytažení sloupku o ca 1 cm směrem ven (ale jsem perfekcionalista a spáry musí bez výjimky sedět).
Druhým krokem byl důkladný servis. Podle dokladů jsem věděl, že např. olej není třeba měnit, ale brzy budou následovat rozvody, kapalina a pod. Před 'prvním' vyjetím jsem to nechal všechno udělat včetné svíček, chl. kapaliny, namazání zadní nápravy a přetěsnění motoru - sáknul olej pod víkem ventilů, asi těsněním pod hlavou a simering na klice - zase spíše prevence a má potřeba mít motor suchý. Okamžitě potom následovala zástavba LPG - nádrž pod vozem. S tím byl trochu problém, neboť auto občes chcípalo a než se to všechno správně seřídilo a porovnalo (především data obou ŘJ - mám vstřikování LPG), bylo to nepříjemné. I tak občas auto někdy chcípne i dnes (neustojí přechod z vyšších otáček na vonoběh při vyšlápnuté spojce, zatáčení - odpor posilovače a zapnuté např. klimě - další odpor), ale je to jen otázka zvyku - před vyšlápnutím spojky podusit motor do 1 500 ot. a je vše OK.
Po ujetí asi 2 tis. km začalo něco ťukat na př. nápravě - zjistil jsem vadnou - mechanicky poškozenou - tyčku stabilizátoru (rozbitá krytka a následné vymlácení čípku), kterou jsem měnil sám. S příchodem tepla jsem zainvestoval do fólií na skla, abych uchránil interiér před přehříváním (nemám rád klimu, která ale jinak funguje bezvadně a interiér během chvíle vychladí). Z druhého auta se rázem stalo auto první a během 6 měsíců jsem najel ca 10 tis. km.
Následovala plánovaná výměna oleje (za celou dobu neznatelný úbytek), seřízení táhel řazení a výměna jejich pouzder (přesto někdy nejde okamžitě zařadit 5. stupeň), filtry, nové zimní pneu. Někdy v listopadu následovala porucha ventilátoru v kabině - stará bolest všech citroënů, vinu nesla přepálená dioda v elektronice motorku - oprava za 150 Kč (než jsem to zjistil, myslel jsem, že budu muset platit 3 500 Kč za novou elektroniku).
Celou loňskou 'zimu' jsem absolvoval bez závad a problémů, až minulý měsíc při výměně čelního skla jsem nechal doplnit klimu (minimální množství), dále ploché řemeny příslušenství, svíčky (kvůli LPG), filtry vzduchu a pylový, seřídit ventily, preventivně AKU. Při kontrole brzd se k mému údivu jevila netěsnost zadních válečků, nechal jsem je vyměnit. Chci zdůraznít, že se o auta již nestarám z optického hlediska (mytí 1x za rok taky stačí - ne jako kdysi 1x týdně), důležitější je pro mě spolehlivost, a tedy prevence. Za celou dobu jsem do oprav (mimo skla, opravy po havárii z D a sady zimních pneu) investoval 9 350 Kč, což na proběh ca 20 tis. km, rozvody, AKU a válečky považuji za slušnou sumu.
Jízdní vlastnosti nejsou ani díky vyšší stavbě karoserie špatné, pokud si uvědomíte, s jakým autem jedete. Náklony v zatáčkách jsou samozřejmě větší, i boční vítr je znát. Přesto si troufnu říct, že je jistota jízdy vyšší než např. s felicií, přesto je zadek někdy lehce neklidný. Odladění podvozku odpovídá našim nerovným cestám, rázy od kol se přenášejí velmi 'kultivovaně', tedy bez připomínek, posilovač řízení má proměnlivý charakter a stále mám pocit kontaktu s koly a silnicí. Podvozek sám o sobě je díky původu v užitkovém vozu masivní, doufám, že díky celkem lehkému motoru vydrží, trpěly ale verze s motory HDI, kde se musí měnit kvůli čepu celé rameno. Samostatnou kapitolou je údržba zadní nápravy a její eventuáně vydřená ložiska. Na brzdy je nutno šlápnout větší silou, potom je reakce výborná, kotouče se mi nekroutí a vadnutí jsem nikdy nezaznamenal. Nástup ABS je celkem rychlý, rázy od pedálu minimální.
Motor 1,4 l 55 kW stačí pro nenáročného motoristu, který nebude závodit nebo jezdit plně zatížen v kopcovitém terénu. Na dálnici se dá trvale držet 130-140 km/h, díky točení motoru ale proniká více hluku do kabiny a po delší cestě po dálnici ubyde i trochu oleje. V táhlých kopcích ztrácí dech a je nutné včas řadit a točit, což má zase vliv na spotřebu. Jednoznačně je ale potřeba se s tímto motorem naučit zacházet a jezdit max. plynule bez brždění a ztráty rychlosti. Nestěžuji si, ale... Mé ženě ale vyhovuje. Ostatně na ztrátu bodů to také stačí. Tento motor se dá srovnat s 1,9D 51 kW. Dlouhodobá spotřeba 9,5 l LPG je velmi příjemná, samozřejmě investice do zástavby byla nemalá. Pak vás alespoň nebolí sešlápnout pedál a určitě nejsem brzdou provozu.
K vnitřnímu uspořádání nemám připomínky, zadní sedačky jsou sklopné, přístup dobrý, výhled z vozu slušný, bohatá prosklená plocha. Plasty v iteriéru jsou celkem nenápadité, tvrdé - příbuznost s dodávkou jednoznačná, neškrábou se ale, u lepších verzí, jako je má, jsou různé barevné pochy sladěné s čalouněním - u mého vozu kombinace žluté a zelené látky s šedými plasty a zelenými rámečky. Pravidlem je odřená hlavice řadicí páky. Díky množsví odolných plastů a kožence na zadní straně sedadel se interiér slušně čistí po dětech. Často jsou prosezené přední sedačky, u mého vozu zatím OK, ty jsou jinak celkem měkké bez výrazného bočního vedení, já jsem spokojen.
Jednoznačně mohu prohlásit, že koupit berlingo byl z pohledu mé rodiny krok správným směrem. Vím, že co člověk, to názor, ale moje slova podtrhuje fakt, že jsem letos na jaře prodal 3 roky starou octavii a koupil berlingo s motorem 1,6 HDI 90 PS, který považuji za nejlepší volbu k tomuto autu. Špatný není ani 1,6 HDI 75 PS, je ale spíše pro usedlejší typy a je to výborná alternativa k 1,6 benzinu 81 kW s plným vědomím, co jsem napsal, díky zkušenostem se všemi motory, ktomě 1,8 benzin.
Díky převažujícím kladům mohu doporučit.
PS: vše je o penězích a vím i o jiných lepších autech, se kterými jsem měl nebo mám možnost jezdit.



KladyZápory
Prostornost Horší dymamika motoru 1,4
Odolnost vůči korozi Přesnost řazení
Poměr cena/výbava/prostor Dražší díly a doplňky Citroën
Menší zájem zlodějů Zastaralý design interiéru
Spotřeba motoru 1,6 HDI  





Spolehlivost
2
 
Provozní náklady
2
 
Cena náhradních dílů
3
 
Dostupnost náhradních dílů
2
 
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? určitě ano

Hodnocení
Brzdy
2
Design
2
Dílenské zpracování
3
Dynamika motoru
4
Jízdní komfort
2
Ovladatelnost
2
Prostornost
1
Pružnost motoru
4
Řazení
4
Řízení
2
Sedadla
2
Spotřeba
3
Výhled z vozu
2
Zavazadelník
1
Celkové hodnocení - průměr:
2.43
* Hodnocení dle známky od 1 do 5 jako ve škole, kde 5 je nejhorší výsledek a 1 je nejlepší výsledek
Hodnocení článku
2.0 z 5 (40%)
Hodnoceno: 1x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
anonym, 06.12.2007 07:29
Autor: Přepínání Benzin/LPG se dá v ŘJ nastavit, jedním z faktorů je právě teplota motoru. Ve firmě, kde probíhala přestavba jsme hledali nejnižší možný bod přepínání, který je nastaven na ca25-30°C, přepíná tedy dle venkovní teploty mezi 1-2km, jedna cesta do práce je 10 km každý den, tedy většinu jezdím na LPG. za celý první rok mi stačila 1,5 nádrže benzínu. Rentabilita /zaplacení přestavby byla v době zástavby počítána na ca 33000km, což při počítaném proběhu km tehdy byly dva roky a delší váhání. Letos jsem měl možnost částečně jezdit s HDI (za 5měs. 10000 km) + služebně asi 15000km, tak jsem toto auto "pošetřil" a zaplacení bude trvat déle. Revizi budu dělat nyní před STK a stojí ca 300 kč, svíčky jsem měnil po 20000 tis.km (400 kč) další investice s LPG žádné. Bohužel jsem zvyklí z minula platit u stojanu "málo", proto přestavba na hranici rentability. Existují firmy, které nabízely přestavbu i o 1/3 levněji, ale ti kdo vědí něco o zpětném zášlehu do plastového sání, vědí, proč radši volit vstřikování LPG. I tak jsem dost drzý (má prof. deformace, protože vím, jak nás "drbou" naši zákazníci) a firmě, kterou znám (dělali nám celkem 4 přestavby) a je sice celkem drahá ale dobrá, jsem předložil konkurenční nabídky a má úspora byla ca 5000 kč.
anonym, 06.12.2007 07:44
Autor: Že je hnutý sloupe směrem do kabiny jsem bohužel zjistil až po nasazení nových dveří a nemožnosti slícovat je se zbytkem karoserie(někomu prostě nevadí větší spára nebo nutnost více bouchnout se dveřmi). Je to celkem běžná věc u havarovaných aut, jen u těch co většinou vidáte v bazaru opravu často poznáte právě podle neslícovaných dílů, t.j. opravách honem honem aby to byla "masírka".
Co se týká "úhrady nákladů", věc se má tak, že v DE věšinou platí zákony a jsou vymahatelné na rozdíl od CZ. Toto byl typický příklad "uvedení zákazníka v omyl", neb v písemné korespondenci s tou firmou o tak závažném poškození nebyla zmínka. Bohužel většině Čechů a Poláků taková věc nevadí a důležitá je jen nákupní cena, tak nic nereklamují. Díky tomu, že je můj švagr v DE oním typickým německým úředníkem ve státních službách, nejsou pro mne některé věci v DE tabu.
anonym, 06.12.2007 08:18
Autor: Díky také za negativní reakce, málem jsen spychl. Nechci se nijak obhajovat vážim si všech názorů. Kromě brzdových válečků, které jsem dost nemohl "rozdýchat" a vent. topení byla většina věcí pouze údržba nebo prevence. Bohužel patřím spíše k fandům aut až na to mytí jim dávám vždy co potřebují a nelituji korunu za údržbu. Nikdy auto nedojíždím zu Grund jak se tady v "Sudetech" říká a nezbavuji se ho v bazaru, aby se napálil další. Nejlepší je samozřejmě auto podobné tomu HDI, které jsem měl, kdy za 10000 tis. najetých jsem neinvestoval ani 1kč do opravy nebo prevence a zároveň se ty km vešli do mezidobí servisních prohlídek. Při prodeji jsem obdržel stejnou sumu jakou jsem vydal při koupi . To je výhodné, pokud se auty neživíte. Stane se to ale asi tak jednou za život, většině lidí nikdy (i já mám již vybráno ...).
Celkem zajímavé jsou reakce na spotřebu oleje. Opakuji co jsem napsal. Měl jsem auta nová i starší, firemní a soukromá a žádné auto nemělo 0 spotřebu oleje v rozmezí výměny, většina výrobců uvádí dokonce spotřebu 0,5-1L oleje na 1000km (to se samozřejmě sichrují). Z méno pohledu je spotřeba 0,5-0,6L (odhad, na měrce 5-6mm) na 15000 km taky nulová (rozmezí horní a spodní rysky na měrce je skoro 2cm). Další co je nutné vědět je, že plně syntetický olej je řídký a má tendenci k většímu úbytku než např. minerál.
David V, 06.12.2007 10:14
Pravdou jest, že každý motor vykazuje určitý úbytek oleje, ale jsou motory, kde je ten úbytek prakticky neměřitelný, čili jde jen o pálení olejových par z odvětrání klikové skříně a pak jsou motory, kde se olej ztrácí citelněji. Výrobci se sice jistí naprosto (alespoň pro mě) nepřípustnými hodnotami až litr na 1000 km, což při drahém oleji má větší vliv na provozní náklady než litrový rozdíl ve spotřebě PHM. Souhlasím s tím, že 1/2 litru na 15 tisíc není žádná tragická spotřeba.
stowaway, 06.12.2007 10:16
To, co píšete o oleji, je bohužel pravda...mám za to, že kdybyste přestal dávat "plnou syntetiku", a přešel na olej 10W40, nejlépe s přísadou molybdenu, úbytek by byl taky 0, mně se to osvědčilo i u aut s průběhem přes 200t...
Jinak recenze pěkná a čtivá, nenechte se znechutit negativními ohlasy na opravy a podobně - částky vynaložené na opravy závisí hlavně na tom, jaký člověk trefí kus, vůbec nezáleží, zda je auto MB, či Watrburg...je to prostě jen o štěstí - někdo jej má víc, někdo míň - vy jste podle mého názoru uřčitě v té lepší skupině
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů