Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Octavia 1.8 TSI - dobré auto s ještě lepším motorem?

Testy
Petr Šikl | 29.02.2008
dalších 44 fotek
foto: Karel Směšný / Petr Šikl
Zraje jako víno. Toto přísloví bychom mohli v současné době aplikovat na Škodu Octavii druhé generace, které se pod kapotou objevil nový benzínový motor. A právě na něj se zaměříme v dnešním testu.

Novinkou u Octavie pro nový modelový rok jsou mlhovky, které dokáží nasvětlit zatáčku vždy na stranu na kterou odbočujeme. Tato funkce je aktivována pouze při nízkých rychlostech a její smysl mi tak trochu uniká. Při pohledu na Octavii to vypadá, že máte puštěné mlhovky a jedna z nich nesvítí. Novinkou jsou i popisky páček v interiéru. Hlavní novinka se však objevila pod kapotou.

Motor: koncernový zázrak

Pod kapotou dnes testované Octavie tepalo benzínové srdce o objemu 1798 ccm ze kterého konstruktéři dostali pomocí přeplňování turbodmychadlem 118 kW dostupných mezi 5000 až 6200 ot./min. Příznivou hodnotou se může pochlubit i maximum točivého momentu 250 Nm, které je k dispozici v rozmezí 1500 až 4200 ot./min. Parametry udávané výrobcem vypadají slibně, a tak nezbývá než otočit klíčkem v zapalování. Agregát se čtyřmi válci naskočí s jemným zaduněním. Řadím jedničku a pomalu vyrážím kupředu. Po pár kilometrech je příjemným překvapením velmi slušný tah od nízkých otáček a eliminace turboefektu. Ten se podařilo maximálně potlačit a jízda je konečně velmi, ale velmi příjemná. Výkon plynule narůstá od nějakých dvou tisíc až po k šestitisícové hranici. Trochu problém mi dělalo zpočátku dávkování plynu při rozjezdu. V tomto ohledu došlo ke zlepšení, přesto to stále není ono. Naopak dávkování plynu při jízdě je snadné a vyniká rychlou odezvou agregátu na samotný plynový pedál.

Srovnání:

 

Škoda Octavia 1.8T

 

Škoda Octavia II. 1.8 TSI

 

max. výkon (kW/ot.min.)

 

110/5700

 

118/5000-6200

 

max. toč. moment (Nm./ot.min.)

 

210/1750-4600

 

250/1500-4200

 

max. rychlost (km/h)

 

219

 

223

 

zrychlení 0-100 km/h (s)

 

8,4

 

8,1

 

spotřeba (l/100 km)

 

10,8/6,3/8,0

 

10,1/5,9/7,4

 

emise CO2 (g/km)

 

192

 

176

 

Zvukový projev motoru je uchu lahodící. Cestující o něm při běžných jízdách vůbec neví. Proto přesednutí z Octavie TDI do TSI je doslova balzámem pro uši i duši. S přibývajícími kilometry roste nechuť někdy v budoucnu se vracet do TDI. Do interiéru se nepřenášejí téměř žádné vibrace a o chodu motoru jste při zastavení informováni pouze prostřednictvím ručičky otáčkoměru. Dokonce osmnáctistovku TSI musím hodnotit mnohem lépe než v loňském roce testovanou Octavii s dvoultirem TFSI.

Spotřebě jsme věnovali v samostatném testu, a tak je potřeba zmínit, že TSI umí být úsporné, ale i žravé. Není problém jezdit ve smíšeném provozu za 6,5 litru při dodržování maximálně povolených rychlostí. Svižnější jízda si žádá 2 litry navíc a ostřejší styl další dva. My jsme v redakci s Octavii 1.8 TSI najezdili za týden přes dva tisíce kilometrů a závěrečná spotřeba dosáhla 8,2 l/100 km.

Tento turbomotor mi učaroval tím, že se nechová jako turbomotor. Navíc ho považuji za naprosto ideální pohonnou jednotku pro Octavii. Jen tak dále.

(+) dobrý zvuk
(+) kultivovanost
(+) lineární přísun výkonu
(+) adekvátní spotřeba


Jízdní vlastnosti:

Po všech stránkách výborný motor paradoxně trochu "mrzačí" příliš dlouhé stupně šestirychlostní převodovky. Na jedničku šedesát, na dvojku stodeset, trojku téměř stošedesát a na čtyřku docílíte skoro maximálky. A co zbylé dva rychlostní stupně? Ty využijete leda pro lenošivé převalování motoru při dálniční jízdě. Osmnáctistovka ve spojení s kratšími převodovými stupni by zajisté dosahovala ještě lepší dynamiky. I přesto však Octavia s tímto motorem a převodovkou odvádí slušnou práci. A já byl konečně spokojen.

Podvozek testovaného exempláře nebyl tvrdý jako u eR-eSa. Je naladěn komfortněji, ale zase ne příliš. Škodovce se povedl solidní kompromis v nastavení pro české silnice, které stále zaručuje solidní jistotu při ostřejším stylu jízdy. Stabilitu a značnou suverénost neztrácí při vysokých rychlostech na dálnici ani v rychle projížděných zatáčkách. Je však mít nutné na paměti, že Octavia není sportovní nářadí (ani verze RS není sportovní). Je to pouze rychlý rodinný vůz. A od toho se také odvíjí chování v mezních situacích. Pokud pojedete skutečně na hraně, limitováni budete dlouhým zadním převisem a poměrně těžkou přídí. Přesto se ochotně vrhá do zatáček či jiných záludností. Nějaké to zhoupnutí karoserie do strany či náchylnost na boční vítr se musí od vozu komfortněji naladěného očekávat. Není to však nic tragického a Octavia odvádí své úkoly znamenitě.

Řazení jednotlivých rychlostní stupňů je přesně, jak se patří. Řízení není příliš ukecané, ale pro komfortněji naladěný vůz je adekvátní. Brzdy odpovídají výkonu a vždy vůz dokázaly bezpečně zastavit.

(+) potlačení aerodynamického hluku
(+) nastavení podvozku
(+) řazení
(-) dlouhé převody
(-) řízení

Závěr: kam se hrabe TDI

Pokud bych si vybíral novou Octavii, pod kapotu bych volil jednoznačně tento motor. Nejenže mi učaroval, ale patří téměř po všech stránkách na samý vrchol současné koncernové produkce. Po testu této osmnáctistovky si neumím jiný motor pod kapotu Octavie představit. Po svezení nevidím téměř žádný důvod pro koupi motoru TDI. Právě dnes testovaný agregát dělá z Octavie dospělé auto schopné polykat velké porce kilometrů.

Jaká je spolehlivost koncernového motoru 1,4 TSI?

Hodnocení
Brzdy
2
Design
2
Dílenské zpracování
2
Dynamika motoru
1
Jízdní komfort
1
Ovladatelnost
1
Prostornost
1
Pružnost motoru
2
Řazení
1
Řízení
3
Sedadla
2
Spotřeba
2
Výhled z vozu
3
Zavazadelník
1
Celkové hodnocení - průměr:
1.71
* Hodnocení dle známky od 1 do 5 jako ve škole, kde 5 je nejhorší výsledek a 1 je nejlepší výsledek
Technický popis
Karoserie
Typ
Hatchback
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)
4572
Šířka (mm)
1769
Výška (mm)
1462
Rozvor (mm)
2578
Rozchod kol vpředu (mm)
1539
Rozchod kol vzadu (mm)
1528
Světlá výška (mm)
140
Maximální hmotnost (kg)
1985
Počet míst (os.)
5
Minimální poloměr otáčení (m)
10,85
Objem zavazadlového prostoru (l)
560 / 1350
Motor
Typ
Zážehový
Počet válců
4
Zdvihový objem (ccm)
1798
Vrtání x zdvih (mm)
82,5 x 84,2
Kompresní poměr
9,6 : 1
Max. výkon kW (k)/ot./min.
118 (160) / 5000-6520
Max. kroutící moment Nm/ot./min.
250 / 1500-2400
Spotřeba
Město
10,1
Mimo město
5,9
Kombinovaná
7,4
CO2 (g/km)
176
Palivová soustava
Palivo
Natural 95
Objem nádrže (l)
55
Výkony
Max. zrychlení (0-100km/h) s
8,1
Max. rychlost (km/h)
223
Převodovka
Typ převodovky
Manuální
Počet rychlostních stupňů
6
Přenos hnací síly
Pohon
Předních kol
Řízení
Typ
Hřebenové
Zavěšení kol
Vpředu
McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
Vzadu
Víceprvkové zavěšení s podélným a příčnými rameny a zkrutným stabilizátorem
Brzdy
Vpředu
Kotoučové s vnitřním chlazením
Vzadu
Kotoučové
Cena
Cena nejlevnější verze v základní motorizaci (Kč)
424.900
Cena testovaného vozu bez příplatkové výbavy (Kč)
584.900
Celková cena testovaného vozu (Kč)
629.900
Hodnocení článku
3.7 z 5 (74%)
Hodnoceno: 6x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
anonym, 06.03.2008 23:58
Jestli se mám rozhodnout, zda dát za motor o 50 tis navíc nebo nepředjet v hraniční situaci, tak radši nepředjedu. Když v hustém provozu narazím na hlemýždě, tak si lehce zanadávám, ale víc jak 5 minut mě to určitě nikdy nestojí.
To už asi není pro Vás, ale pro ty, kdo si to budou číst. Aby měli inspiraci, jak se chovat .
anonym, 08.03.2008 09:14
Soudruhu, co to tu melete s tím zdaněním ?! Právě proto, že auto si lidé kupují z peněz, které jsou již zdaněny (abstrahuji-li od daňových úniků a podvodů), tak ať si za ně pořídí takový výkon, jaký uznají za vhodný.

Běžte si diskutovat někam do Rudého práva o "zdaňování luxusu". A navíc vybrat si výkon motoru jenom jediné kritérium jako měřítko onoho "luxusu" je silně primitivní (co točivý moment v různých otáčkách motoru, zrychlení v různých intervalech při různých rychlostních stupních, a řada jiných veličin v nekonečně mnoho kombinacích?)

Jste prostě závistivý člověk a ta reakce výše ohledně "výbavy ke znásilnění" je docela trefná. 47 kW se vám zdá málo, to je podle vás pro blbce, 60 kW je optimum, a 80 kW je "pro boháče"? Sám jste netolerantní non plus ultra. Prostě komouš nebo sockomouš, což je jedna a ta samá pakáž.
anonym, 08.03.2008 09:14
Soudruhu, co to tu melete s tím zdaněním ?! Právě proto, že auto si lidé kupují z peněz, které jsou již zdaněny (abstrahuji-li od daňových úniků a podvodů), tak ať si za ně pořídí takový výkon, jaký uznají za vhodný.

Běžte si diskutovat někam do Rudého práva o "zdaňování luxusu". A navíc vybrat si výkon motoru jenom jediné kritérium jako měřítko onoho "luxusu" je silně primitivní (co točivý moment v různých otáčkách motoru, zrychlení v různých intervalech při různých rychlostních stupních, a řada jiných veličin v nekonečně mnoho kombinacích?)

Jste prostě závistivý člověk a ta reakce výše ohledně "výbavy ke znásilnění" je docela trefná. 47 kW se vám zdá málo, to je podle vás pro blbce, 60 kW je optimum, a 80 kW je "pro boháče"? Sám jste netolerantní non plus ultra. Prostě komouš nebo sockomouš, což je jedna a ta samá pakáž.
anonym, 08.03.2008 09:14
Soudruhu, co to tu melete s tím zdaněním ?! Právě proto, že auto si lidé kupují z peněz, které jsou již zdaněny (abstrahuji-li od daňových úniků a podvodů), tak ať si za ně pořídí takový výkon, jaký uznají za vhodný.

Běžte si diskutovat někam do Rudého práva o "zdaňování luxusu". A navíc vybrat si výkon motoru jenom jediné kritérium jako měřítko onoho "luxusu" je silně primitivní (co točivý moment v různých otáčkách motoru, zrychlení v různých intervalech při různých rychlostních stupních, a řada jiných veličin v nekonečně mnoho kombinacích?)

Jste prostě závistivý člověk a ta reakce výše ohledně "výbavy ke znásilnění" je docela trefná. 47 kW se vám zdá málo, to je podle vás pro blbce, 60 kW je optimum, a 80 kW je "pro boháče"? Sám jste netolerantní non plus ultra. Prostě komouš nebo sockomouš, což je jedna a ta samá pakáž.
anonym, 19.03.2008 11:44
Tak jestli patříte mezi nás eFkaře, tak Vás tímto zvu na
a)
III. Pražský Mazdakvas 19.-20.4.2008
http://forum.mazdaklub.sk/viewtopic.php?f=69&t=10565&start=0&st=0&sk=t&sd=a
http://www.323f.cz/forum/viewtopic.php?t=6080

b)
Celorepublikový Mazda Sraz Mělník 16.-18. května
http://www.323f.cz/forum/viewtopic.php?t=5397
http://www.323f.cz/forum/viewtopic.php?t=5737

Doufám, že se aspoň na jednom objevíte

Kybergreg
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů