Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Klapky motoru Duratec u Fordu Mondeo - problém, nebo pověra?

Poradna
Tomáš Dusil | 05.08.2009
foto: TipCars.com
Dotaz

Dobrý den,
mám dotaz ohledně motoru Duratec HE v Mondeu. Zaslechl jsem, že u tohoto motoru tj. 1,8 i 2,0 je vážná závada v uložení klapky sání, která je z plastu a časem se vyběhá, ulomí a způsobí fatání škody na motoru.
Další dotaz je ohledně motoru Duratec VE 2,5 V6, má tento motor stejně špatně řešené klapky sání, případně jaké má jiné podstatné závady kromě zaseklých termostatů?
Poslední dotaz směřuje k Vám, co by jste doporučil za motor do Mondea? Mě napadá jedině starý TDDI???
Případně jít raději do Vectry ECOTEC 1.8 92kw nebo 2.0 100kw?

Děkuji za Vaši odpověd!
S pozdravem Martin


Odpověď

Motory Duratec HE si svůj debut odbyly na Fordu Mondeo druhé generace na podzim 2000. Jedná se o společný produkt Fordu a japonské Mazdy. V jejím případě byl první hostitelem těchto jednotek, zde pojmenovaných MZR, model „6“ první generace. Jméno Duratec nebylo u Fordu nijak nové. Prvně se objevilo na zcela novém vidlicovém šestiválci z Americké produkce v roce 1994. Je odvozeno od slova „Durability“, čili „životnost“. A právě na ni se konstruktéři nových čtyřválců ponejvíce zaměřili. Důkazem budiž použití rozvodového řetězu, namísto ozubených řemenů, hojně využívaných v předchozí řadě Zetec-E. Mimo uvedené to pro uživatele znamená i nižší servisní náklady, neboť řetěz se zpravidla mění až po astronomické porci kilometrů.
Druhým cílem vývoje byla snaha o dosažení co nejnižší spotřeby paliva a samozřejmě co nejčistší emise. K co nejlepšímu výsledku mělo dopomoci, kromě již známých řešení, také systém vířivých klapek, implantovaný do plastového sacího potrubí. Ty jsou v nízkých otáčkách zavřeny, čímž zmenšují jeho průřez. Tímto je docilováno zvýšeného víření nasávané směsi, která také do spalovacích prostorů proudí vyšší rychlostí. To vede k lepší zápalnosti svíčkou a tím ke zvýšení již zmiňované hospodárnosti a čistším emisím jakožto výsledek lepší objemové účinnosti. Druhotným projevem je pak vyšší točivý moment. Ovládání klapek zajišťuje podtlakový ovladač řízený solenoidovým ventilem.
Bohužel jak se ukazuje, spolehlivost celého systému bere v současné době poněkud za své. Plastové uložení klapek v sacím potrubí se po čase vymele, čímž dojde k uvolnění klapek. Ty jak v potrubí kmitají, vydávají charakteristický chrastivý zvuk. Kdo to ignoruje, tomu se klapky jednoho dne utrhnou a následně jsou nasáty motorem. Výsledkem je zničená hlava válců. Jedinou možností jak tomu předejít, je nechat klapky vyměnit. Pouze výměna jich by však pranic nepomohla, nebo´t problémem je, jak už jsem si řekli, jejich uložení. Při opravě se tak mění kompletní sací potrubí, což vyjde v neznačkovém servisu, jenž se však specializuje na Fordy, zhruba na 12 000 korun. Investice sice nemalá, leč pro další přežití motoru velice důležitá.
Co se týče odpovědi na váš druhý dotaz, tak i motor 2,5 V6 a od něj odvozený 3,0 V6 (případně 2,1 V6 používaná výhradně v Jaguaru X-Type) má v sacím potrubí rovněž klapky (říká se jim IMRC), které zde však plní jiný účel. Spolehlivé sice také nejsou, když často selhává jejich ovládání, avšak nic takového, jako ty u čtyřválcového Durateku vám nevyvedou.
Závad jako takových má šestiválcový Duratec poměrně dost, z nichž ale řadu přičítám značné choulostivosti tohoto jinak nesporně vynikajícího motoru. Kdo se k němu nechová ohleduplně, či jen trochu šidí jeho servis, ten se obyčejně dočká zvýšené spotřeby oleje od níž je už jen malý krůček k zadření. Termostaty (jsou zde skutečně dva) také občas selhávají a když to odnese těsnění pod hlavou, připravte si 20 000 korun na jednu řadu válců. To ovšem za předpokladu, že motor přehřátí nezkroutíte. A to není u celohliníkového agregátu nijak „obtížné“. Osobně si myslím, že tento motor by si měli kupovat dnes již pouze nadšenci a znalci značky Ford. Jedině ti mu totiž dopřejí tu správnou péči, přičemž podmínkou je, že jim nebude líto vynaložených prostředků.
Starý dobrý Duratorq TDDi je velmi odolný a vlastně veskrze spolehlivý motor. A to hlavně v málo rozšířené verzi se 66 kW, neboť ta je, na rozdíl od 85 kW, vybavena spolehlivým čerpadlem VP30, namísto choulostivé VP44 jež „krmí“ 85 kW verzi. Její závady zde již byly mnohokrát popsány, a tak odkazuji na starší články.
Motory, které uvádíte (1,8 16V Ecotec 92 kW a 2,0 16V Ecotec 100 kW), se montovaly ještě do starší „Béčkové“ generace. Když opomenu jejich zvýšený apetit po oleji, tak jízdním projevem jsou vcelku zdařilé. Jejich problémem je však velmi krátký interval rozvodů (60 000, později snad 90 000 km). Ten největší problém ovšem vidím v tom, že Ford Mondeo II je zejména jízdními vlastnostmi a úrovní pohodlí vzdálen od zmíněné Vectry snad světelné roky. Už proto, že Vectra B je o generaci starším vozem, který mohl konkurovat tak nanejvýš první generaci probíraného Fordu. S Mondem II se může měřit až Vectra C, byť i ta dle mých zkušeností v mnohém zaostává. Osobně bych volil Mondeo 2,0 Duratec s tím, že bych si těch 12 000 korun na klapky dal stranou. Ještě lepší je nechat je po koupi preventivně vyměnit, což není tak hrozné, vezmeme-li v potaz, že zde nemusíte dělat obligátní rozvody jako na jiných motorech. V konečném důsledku tak vlastně ani o moc více nezaplatíte (rozvody obyčejně o moc méně nestojí). Jistota je jistota.

Hodnocení článku
5.0 z 5 (100%)
Hodnoceno: 1x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
wena, 09.08.2009 13:41
Jsem pro TDCI po faceliftu,tedy od r.v.04 rozhodnutý.Můžeš o některých "bolestech" napsat?Dík.
nokunoka, 09.08.2009 17:26
Zdravím, jakožto majitel Mazdy 6 2,0 benzín 147k, r.v. 06 musím říct, že tohle všechno o problémech s klapkami těchto motorů slyším poprvé. Co se týče Mazdy 6, tak jsem o tom neslyšel ani jednou od žádného uživatele, ať už se jednalo o první motory 1,8 nebo 2,0 nebo novější typy, montované zhruba od poloviny éry M6 první generace.
Tento článek zřejmě vystraší celou řadu majitelů těchto vozidel, i když dle mého názoru ve většině případů zbytečně. Zkusím zjistit v Mazdě, jestli se s tímto problémem již setkali a vědí o tom, nebo se to týká pouze motorů Ford, jelikož společný vývoj motoru hned neznamená, že musejí mít společné kompletně všechny součásti motoru do posledního detailu...?! Tyto motory jsou považovány za jedny z nejspolehlivějších, což dle mého názoru také jsou, avšak nic nemůže být dokonalé. A pokud postačí "pouze" odstranění těchto klapek, jak se zde v diskuzi píše, tak se prakticky jedná o naprostou prkotinu.
David V, 09.08.2009 21:17
Mě se na tohle neptej, já nejsem ta správná pověřená osoba. Já se ojeté turbo nafty bojím jako čert kříže a jediný motor, který bych se odvážil v autě mít je ten Muroňem doporučovaný s rotačním čerpadlem koncernový TDI. Motory TDCi mají u nás pověst velmi citlivých na kvalitu paliva a od toho se odvíjí jejich poruchy v podobě vadných vstřikovačů nebo třeba zadřeného čerpadla. A všechno jsou to desetitisícové opravy. Jestli je po roce 2004 nějaká změna k lepšímu, to nevím, ale pokud na naftě trváš, tak auto ze západu, kde s naftou problémy nejsou a u nás kupovat jen kvalitní. Ovšem na které benzínce se u nás prodává kvalitní nafta - to skutečně nevím. Možná jsem přílišný pesimista a někdo, kdo se více v naftových motorech a jejich bolestech vyzná, to uvede na pravou míru. Já však do ojetiny naftu nedoporučím, ovšem to opravdu v tomto případě nic neznamená.
nokunoka, 11.08.2009 20:15
Co se mě podařilo zjistit, ze všech možných zdrojů, tak zatím nikdo neslyšel ani zmínku o tomto problému u motorů Mazdy 6 ! V servisech Mazda, kde jsem se také dotazoval, se divili a každý o tom slyšel poprvé, že by tyto vozy měli podobné problémy.
Vesměs všichni mi řekli to samé, že tyto "forďácké" benzinové motory jsou vlastně původní motory vyvinuté Mazdou a Fordem jsou vyráběné v licenci. Od toho se odvíjí i výsledná kvalita, kde je Ford horší. Obě automobilky zkrátka vyrábí své motory každá pro sebe a prý se tyhle motory v mnoha částech liší. Mazdy tímto neduhem prý netrpí, nebo alespoň není znám žádný vážný případ, jako se píše v článku (poškození motoru atd.) Prý je to nesmysl (citováno).
Zrovna tak mi bylo mechaniky řečeno, že u M6 (a pod.) ani nevědí co je to výměna vstřikovačů, zatímco u Fordů je to docela častá věc.
Holt zde platí staré známe pravidlo: Když dva dělají totéž, není to totéž...
Mazda for ever :o)
Tohle se mi podařilo zjistit, pokud někdo zjistil něco jiného, nechť promluví :o)
GAMAJA, 08.02.2012 08:51
Je to fantstický vůz po všech stránkách. Když se budete starat, auto se vám odmění takřka "ve zlatě". Mimořádná spolehlivost a perfektní odolnost důležitých částí vozu vás do servisu určitě nebudou tahat tak často, jako u konkurence. Jeho spolehlivost, jízdní vlastnosti a nekonečnou výdrž důležitých částí mu mohou ostatní jen závidět. Zvláště pro ty, kdo si chtějí vůz této třídy pořídit v bazaru a mají tajné přání, aby jim další 10 let sloužil, pak je to nejlepší volba. Před žádným motorem fordu není důvod varovat. U mondea II bych jen těm, kdo jezdí málo a budou volit menší benzínový motor doporučil, aby před motorem 1,8 Duratec s výkonem 81kw, dali přednost silnějším osmnáctistovkám. Všechny jsou stejně spolehlivé, ale když už se dělaly 1,8 i s vyšším výkonem, proč brát slabší. Navíc s těmi silnejšími (92kw resp. 96kw - 96 SCi byla s 6 rychlostmi) dosáhnete dokonce nižší průměrné spotřeby - a na delších cestách mimo město pár kw navíc oceníte. Výhoda 1,8 s 81kw je nižší pořizovací cena v bazarech.
Doporučit by se daly i výkonné motory - proč si neužít těch skvělých jízdních vlastností, které mondeo má - na druhou stranu mondeo kupuje ten, pro koho je na prvním místě pohodlí a vůbec celková pohoda při cestování - takový člověk nepotřebuje, aby kola jeho vozu trhala asfalt.
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů