Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Citroën C3 Picasso - malířův učeň

Testy
Petr Šikl | 20.08.2009
dalších 49 fotek
foto: Petr Šikl
Toužíte po malé kouzelné krabičce, která Vás odveze do práce, na chalupu či na dovolenou? Máme pro Vás tip v podobě Citroënu C3 Picasso, který přichází s extravagntní karoserií a solidní cenou an český trh.

Francouzský Citroën je poslední roky specialistou na velkoprostorové vozy. Nejmenší MPVéčko model C3 Picasso dosahuje od svého příchodu na trh vysokých prodejních čísel, špatně si dříve nevedla ani Xsara Picasso (později C4 Picasso) a jisté oblibě se těší i největší "eM-Pé-Véčko" model C8. Aby Citroën udržel prodeje přišel letos s novým modelem C3 Picasso, který je podle vyjádření automobilky "protikrizovým vozem". Po spuštění výroby poptávka převýšila nabídku a Citroën novinku nestačil vyrábět. Jaký je tedy konkurent Renaultu Grand Modus, Opelu Meriva, Nissanu Note nebo Škody Roomster sjíždějící z výrobních pásů v Trnavě?

Karoserie: magic box

Pouhé čtyři metry dlouhá karoserie skrývá oproti předchůdci prodloužený rozvor, který přináší posádce více místa. Kulaté tvary byly zapovězeny ve prospěch co nejlépe obestavěného prostoru. Nové Picasso je proto úplně jiné než jeho předchůdce. Někomu tak může připomínat krabici s mírně kulatými rohy a celou řadou zvláštních designérských prvků. Konstruktéři klady důraz na bohaté prosklení a tak Picasso dostalo bohaté prosklení, které dosahuje hodnoty 4,52 m2 (v případě panoramatické střechy).

(+) atraktivní design
(-) náchylnost na boční vítr

Citroën C3 Picasso (Kč)

X

 

SX

 

1.4 VTi 16V

 

299.900

 

339.900

 

1.6 VTi 16V

 

-

 

379.900

 

1.6 HDi 16V

 

-

 

409.900

 

Interiér: sklo, prostor, sklo

Nové C3 Picasso můžete mít ve dvou výbavách značených X a SX, přičemž prvně jmenovaná je dostupná pouze v základní motorizaci. Kabina vozu je úplně nová (z minulé generace zůstaly jen páčky pod volantem a koncernové rádio tak trochu nešikovně umístěné za řadící pákou pod elegantním středovým panelem). Odvážnost designérů můžete nejlépe vidět na řešení výdechů klimatizace či na přehledném displeji uprostřed palubní desky, který je ve dne prosvětlován okolním světlem. C3 má klasický volant (ten s pevným středem zde nenaleznete).

V nové C3 se sedí více vzpřímeně, což zaručuje posádce více prostoru. Picasso poskytuje výborný výhled všemi směry. Některým jedincům však mohou vadit pohledy ostatních účastníků provozu, kdy si mohou připadat jako ve skleněné vitríně. Předním sedadlům by slušela výraznější boční opora. Zadní sedadla jsou dělaná v poměru 60:40, přičemž lze nastavovat sklon opěradel. Samotné sedáky můžete podle potřeby podélně posouvat v rozmezí 150 mm (buď dopřejete více místa cestujícím nebo zavazadlům). Sedák zadních sedadel je 370 mm na podlahou a zaručuje tak pohodlné cestování i při delších trasách.

Zavazadlový prostor pojme ve standardním uspořádání na 385 litrů zavazadel. Posunutím zadních sedadel vpřed lze docílit hodnoty rovných 500 litrů a po sklopení zadních sedadel (chválihodně jedním pohybem) dokonce objemu 1506 litrů. Díky dvojitému dnu zavazadelníku tak docílíme naprosto rovné ložné plochy. Dvojité dno vyrovnává schod, který by vznikl odklopením zadních sedadel. Teprve pod vyjímatelnou podlahou našlo své místo rezervní kolo.

(+) jednoduché sklápění zadních sedadel
(+) prostornost
(+) odkládací prostory
(+) posuvné zadní sedadla
(+) použité materiály
(-) slabší boční vedení sedadel
(-) kvalita dílenského zpracování

Motor: výběr ze tří motorů

Základní motorizací je zážehová 1.4 VTi 16V s výkonem 70 kW. Ta poháněla i námi testovaný vůz. Další alternativou je zážehová šestnáctistovka VTi s výkonem 88 kW. Oba agregáty pocházejí ze spolupráce koncernu PSA a BMW. Příznivci dieselu zajisté sáhnou po přeplňované šestnáctistovce HDi s výkonem 66 kW. Námi testovanou čtrnáctistovku sráží nevhodné odstupňování pětikvaltu, díky čemuž motor točí při dálniční jízdě zbytečně vysoké otáčky. Uvítali bychom proto šestý rychlostní stupeň. Samotný motor vynikají nadprůměrnou kultivovaností, solidní pružností a tichým chodem do 3000 ot./min. Čtrnáctistovka si dokáže poradit i s plně naloženým vozem, nečekejte však žádné zázraky. Nutné je počítat s vyšší spotřebou, která není díky vysoké stavbě karoserie příliš lichotivá (viz. test spotřeby).

(+) kultivovanost a tichý chod
(-) spotřeba

Jízdní vlastnosti: nic pro fajnšmejkry

Picasso stojí na koncernové platformě PSA 1, kterou sdílí třeba s Peugeotem 207. Celkové nastavení podvozku je opravdu měkké, což na straně jedné přináší na kvalitním povrchu velmi komfortní jízdu, na straně druhé vede k méně jistým jízdním vlastnostem (náklony karoserie, náchylnost na boční vítr, směrová nestabilita při vyšších rychlostech atd.). Nerovný povrch a vyšší rychlost je v případě C3 zákeřnou kombinací. Podvozek se zadní klikovou nápravou nedokáže kopírovat zvlněný povrch vozovky, pluje a má navíc snahu odskakovat. To však platí o extrémních podmínkách, do kterých se například řidičky těchto rodinně pojatých aut nedostanou každý den. C3 Picasso není stavěn na ostrou jízdu, přesto považuji za správné upozornit na slabší dovednosti podvozku, jelikož do extrémní situace se může dostat každý (stačí vjet vyšší rychlostní na roletu před/za zatáčkou apod.).

Zklamalo mne řazení pětistupňové převodovky, které je stejně nepovedené, jako u minulého modelu. Dlouhé dráhy řadící páky by se daly v případě komfortně laděného MPV vcelku omluvit. To by však samotné řazení muselo správně fungovat. Pokud jedete s C3 jako důchodce, požadovaný rychlostní stupeň zařadíte. Pokud C3 přitopíte pod kotlem, ne vždy se podaří napoprvé zařadit požadovanou rychlost. Jednička jde řadit překvapivě dobře, ale každá snaha o rychlejší rozjezd a přeřazení na dvojku je doprovázena nelichotivou zvukovou kulisou připomínající první hodiny v autoškole. Synchrony v tomto případě naprosto selhávají. Podobná situace panuje i u zpětného chodu. Že jste právě zařadili "zpátečku", poznáte jen podle pípnutí parkovacího asistentu (žádný odpor, žádná vymezená dráha, prostě nic). Řazení v C3 prostě vyžaduje jistou dávku cviku. Přesednete-li například z německého či japonského konkurenta do Picassa, nestačíte se divit. Elektrický posilovač řízení přináší lehkost při parkování, na druhé straně vede k přílišné lehkosti zejména při dálniční jízdě. Samotná přesnost řízení je průměrná.

(+) komfort cestování na kvalitních silnicích
(-) řazení /dlouhé nepřesné dráhy/
(-) tupé řízení
(-) jízdní vlastnosti v extrému
(-) necitlivé brzdy

Závěr: láká designem, prostorem i cenou

Nová Cé-Trojka Picasso přináší ve třídě malých MPVéček neokoukaný design a při délce pouhých čtyř metrů poskytuje nadprůměrný prostor pro cestující i zavazadla. Řada motoristů ocení bohatě prosklenou karoserii, která přináší výborný výhled z vozu všemi směry. Líbivý interiér doplňují i skvělé motory. Dovolím si tvrdit, že většina "uživatelů" tohoto nového modelu bude s vozem spokojena. Fajnšmejkrům a řidičům, kteří rádi řídí doporučuji se poohlédnout po konkurenci, která lépe dokáže uspokojit řidičské touhy "řídit".

Hodnocení
Brzdy
1
Design
1
Dílenské zpracování
2
Dynamika motoru
2
Jízdní komfort
2
Ovladatelnost
1
Prostornost
1
Pružnost motoru
2
Řazení
5
Řízení
3
Sedadla
2
Spotřeba
3
Výhled z vozu
1
Zavazadelník
1
Celkové hodnocení - průměr:
1.93
* Hodnocení dle známky od 1 do 5 jako ve škole, kde 5 je nejhorší výsledek a 1 je nejlepší výsledek
Technický popis
Karoserie
Typ
MPV
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)
4 078
Šířka (mm)
1 730
Výška (mm)
1 672
Rozvor (mm)
2 540
Rozchod kol vpředu (mm)
1 472
Rozchod kol vzadu (mm)
1 470
Provozní hmotnost (kg)
1 259
Maximální hmotnost (kg)
1 742
Počet míst (os.)
5
Minimální poloměr otáčení (m)
5,6
Objem zavazadlového prostoru (l)
385 - 500 / 1 506
Motor
Typ
Zážehový
Počet válců
4
Zdvihový objem (ccm)
1 397
Vrtání x zdvih (mm)
77 x 75
Max. výkon kW (k)/ot./min.
70 (95) / 6 000
Max. kroutící moment Nm/ot./min.
135 / 4 000
Spotřeba
Město
9,4
Mimo město
5,5
Kombinovaná
6,8
CO2 (g/km)
157
Palivová soustava
Palivo
Natural 95
Objem nádrže (l)
50
Výkony
Max. zrychlení (0-100km/h) s
12,2
Max. rychlost (km/h)
178
Převodovka
Typ převodovky
Manuální
Počet rychlostních stupňů
5
Přenos hnací síly
Pohon
Předních kol
Brzdy
Vpředu
Kotoučové s vnitřním chlazením
Vzadu
Kotoučové
Pneumatiky a ráfky
Pneumatiky
195/55 R16
Ráfky
6.00 J16 E=23
Cena
Cena nejlevnější verze v základní motorizaci (Kč)
299.900 (1.4 VTi 16V, X)
Cena testovaného vozu bez příplatkové výbavy (Kč)
339.900 (1.4 VTi 16V, SX)
Cena příplatkové výbavy (Kč)
95.000
Celková cena testovaného vozu (Kč)
434.900
Příplatková výbava
Paket aut. klimatizace
15.000
Paket city (park. asist., el. okna atd.)
18.000
Hliníková kola Blade
16.000
Metalický lak
12.000
Podélný střešní nosič
4.000
Paket světlo (panoramatické okno, ESP+ASR)
30.000
Hodnocení článku
Hodnoceno: 0x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
kolpe, 21.08.2009 00:18
Zdravím,
to je právě výhoda vyšších aut. U xsary picasso a určitě vC4 picasso je ten pocit ještě lepší, protože to jsou holt větší auta s větším rozvorem náprav, takže líp filtrují tady ty cesty. Nám určitě rezonuje přímo to plexisklo které kryje displej s ukazatelem rychlosti, otáčkoměru, tempomatu atd.. Jeho uložení v kapličce určitě musí být s tolerancí, aby mohlo při kolísání teplot dilatovat. V tom ale bude ten problém. Stačí, když je pod mrakem a lehce klepnu před tím ukazatelem do palubovky. Nejdřív jsem si myslel, že je v ní volný nějaký šroubek. Jaké máte zkušenosti v praze se servisem. Já jsem opravdu zvědav. Jsme z Olomuce a špatný homokineťák na Xsaře Picassu nám nebyli schopni diagnostikovat v citroenu v olomouci ani kotojedech a zlíně. Než mě volovi došlo co to je, tak vyměnili spodní ramena i tlumiče... Všude tehdy tvrdili, že se s takovou závadou ještě nesetkali (klepání při přejezdu nerovnosti v levém rejdu..) Komfort v C3 je velmi dobrý. Jak jsem ale psal auto jsme vybrali hlavně s ohledem na to, že s ním bude jezdit manželka. Při mých dvou metrech má pro dlouhé cesty krátké sedáky. Nohu přes nohu si v něm ale dám také) jinak jsem byl při zpáteční cestě z chorvatska trošku zklamaný z automaticé klimatizace. Připadalo mi, že při manuálním módu a venkovních 35 s nastaveným vnitřkem na 26 kromě nejvyššího výkonu ventilátoru skoro vůbec nefouká.. U 1,4 je i dost znát na výkonu. Ale to se dá očekávat...

kolpe, 21.08.2009 00:31
A ještě Vám určitě doporučuji investovat 3.500,- určitě do 4.000,- a nechat si zatónovat boční a zadní sklo. Dělají mi to ve zlínským Tintek centru. Velmi kvalitně, todle C3P dělali jako úplně první a měli to za necelou hodinu. Vpředu doporučuji i boční části čelního skla průsvitnější fólií. Nesmíte se na to akorát při aplikaci moc dívat, protože se Vám bude zdát, že to mokré čalounění a palubovka už budou nafurt flekaté, ale dělali nám druhé auto a vždy v pořádku.. Pokles prohřívání interiéru je značný. Pokud dáte dozadu skoro černé je to při cestování se psem nebo potomstvem propastný rozdíl. V paketu cestování jsou sice vzadu roletky, ale ty neodrazí skoro žádné teplo..
Kotleta, 21.08.2009 09:18
Tak nevím, mám už druhou C5 a nevrže ani nedrčí nic.
kolpe, 21.08.2009 16:31
No jo no.. Zase bych kecal, kdybych řekl, že jsem vůbec žádný takový problém nečekal. Kupovali jsme auto asi měsíc po zahájení sériové výroby...
Filousd, 21.08.2009 19:05
Dobrý den, zkušenosti se servisem Citroenu zatím nemám žádné, kupovali jsme auto v Autoportu v Praze. Servisuje tam auta i Citroen (dovozce), tak to - snad - nebude špatné.
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů