Jaký zvolit šestiválec pro Opel Vectra C?

Plánujem vymeniť svoje dosluhujůce auto za niečo novšie a padla mi do oka Vectra C. Preto by som potreboval poradit, aký benzínový motor do tohoto auta, konkrétně ma najviac láka 3,2 V6.
hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Opel Vectra, Ford Mondeo, BMW Řada 5

Dobry vecer.

V prvom rade sa vám chcem poďakovat za články, ktoré píšete o autách, vždy som sa z nich dozveděl mnoho zaujímavého, len tak ďalej! No chcel by som vás poprosiť o vašu fundovanů radu. Plánujem vymeniť svoje dosluhujůce auto za niečo novšie a padla mi do oka Vectra C. Vzhladom k tomu, ze k naftě nemám moc blízko, uvažujem o benzínovom motore. Preto by som potreboval poradit, aký benzínový motor do tohoto auta, konkrétně ma najviac láka 3,2 V6. Aké sů plusy a mínusy tohoto motora? Spotrebu nepovažujem za mínus :-) Velmi pekně ďakujem.

S pozdravom Pavel Kuruczy.


Vážený pane Kuruczy,

u vozidla typu Opel Vectra C mám hned úvodem 2 zprávy, jednu špatnou a druhou dobrou, která se ovšem po hlubším rozboru ukáže býti též neoptimistickou. Začněme tedy tou špatnou zprávou. Nabídka ojetých Opelů Vectra C není nijak oslnivá a co víc, v drtivé většině případů se jedná o nabídku na základní motorizaci 1.8 16V (90 kW). Domnívám se, že tato motorizace se hodí jen pro velmi klidné řidiče, neboť výkon motoru pro tak hmotné auto není dostatečný. Bohužel tradiční opelovská převodová skříň s těžkými převody tento handicap ještě více obnaží. V oblasti spotřeby lze přimhouřit oči, avšak dynamika auta nijak závratná nebude. Podle výrobce je hodnota zrychlení 11,2 s, což skutečně není málo a vozu střední třídy mnohem více sluší zrychlení do 10-ti vteřin. Zapnete klimatizaci, naložíte pár věcí a motor bude muset chtě-nechtě do otáček. Prodlouží se předjížděcí manévry a celková jízdní pohoda utrpí.

Držím se při výběru motorizace jednoduchého pravidla, že pro pohodlnou jízdu musí být na každých 10 kg pohotovostní hmotnosti vozidla k dispozici 1 koňská síla instalovaného výkonu. Zajímavé se může jevit, že právě tato hodnota podílu hmotnosti a výkonu přibližně koresponduje s dosažitelným zrychlením. Vzhledem k tomu, že tyto hodnoty při výpočtu zrychlení figurují, má to i reálný logický základ. Není to dogmaticky přesné, ale pro rychlou orientaci v dynamických možnostech vozidel z čísel, které jsou obvykle k dispozici, to zcela jistě pomůže. Hodnoty zrychlení se totiž v technických průkazech nedočtete, ale pohotovostní hmotnost, stejně jako instalovaný výkon, tam uvedeny jsou. V těch nejmladších modelech po roce 2005, kdy byla Vectra C faceliftována, lze sehnat i výkonnější derivát disponující 103 kW. Je to sice opticky lepší číslo, ale projev motoru se zásadně lišit nebude. Jediným velkým plusem této základní pohonné jednotky je její slušná spolehlivost. Ovšem rozdíl mezi základní a vrcholnou motorizací bude z tohoto úhlu pohledu propastný. Navíc sám píšete, že Vás láká verze s největším obsahem tj. 3,2 litru (155 kW).

TIP: Opel Vectra C – je koupě této ojetiny dobrou volbou?

Dobrou zprávou předeslanou úvodem je, že se vozidla s touto motorizací v nabídkách vyskytují. Není jich přehršel, ale jsou a docela dlouhodobě. Horší zprávou je, že se Opelu tento motor moc nepovedl. A bohužel v obou ostře sledovaných rovinách, a to jak parametrově, tak spolehlivostí. Jedná se o vidlicový 6-ti válec s dvěma vačkovými hřídeli v každé hlavě. Každá vačková hřídel ovládá 2 sací, respektive výfukové ventily pro každý válec. Je v motorovém prostoru uložen příčně a pohání přední kola. Jeho parametry (naleznete v tabulce pod článkem) vypadají sice slibně, ale konkurence přece jen dokáže nabídnout z nižších obsahů dokonce větší výkon. Dost možná za tím stojí původ motoru, který má kořeny za „velkou louží“, konkrétně se montoval do některých modelů Chevroletu. V Americe je celkem běžné, že velkoobjemové motory produkují menší výkony než obdobné u evropské konkurence. Lví podíl na tom často mají velmi přísné spalinové normy. V této souvislosti s ohledem na původ mě zaujalo, že tento téměř čtvercový motor (vrtání 87,5 mm a zdvih 88 mm) dosahuje maximálního výkonu až za hranicí 6000 otáček (6200 rpm). Dalo by se očekávat, že nevalný výkon vynahradí slušně rozložená pružnost tohoto motoru do širokého spektra otáček. I tuto válku by zmíněný motor pravděpodobně prohrál. Ne snad proto, že by se nedokázal vcelku bezproblémově rozjet z nejnižších otáček, ale jeho výkon v těchto otáčkách neodpovídá obsahu. Ani nemusíme chodit ke špičkovému třílitru od BMW, který v té době běžně disponoval výkonem 170 kW. Stačí srovnání s úplně přímou konkurencí Fordem Mondeo ve verzi ST 220, jehož třílitrová V6-ka od Jaguaru dokázala vyprodukovat 166 kW a byla pružná prakticky v celém spektru otáček díky sofistikovanému řešení dvojitého sání. A o spotřebě se většinou uživatelé zmiňují jen velmi neradi. Sice jste uvedl, že to nepovažujete za mínus, ale v přímé konfrontaci s konkurencí tento motor skutečně nemá dobrý poměr „cena/výkon“. Za své průměrné až podprůměrné služby si nechá draze zaplatit. Běžná hodnota kombinované spotřeby se pohybuje kolem 12 l/100 km, což skutečně není zrovna málo i s přihlédnutím k nadstandardnímu obsahu. Druhou bolestí tohoto motoru je vrtkavá spolehlivost. Nekazí se věci, jako je zapalování nebo vstřikování benzínu. Ani nadměrně neodcházejí důležitá čidla na motoru. Prostě nic, kvůli čemu motor sice nepoběží, ale nerozbije se. Tady je zacíleno přímo „na komoru“, a to konkrétně na rozvody. Rozvodový mechanismus, přesněji řemen, je nejslabším článkem motoru a ačkoliv výrobce předepisuje 90 tisíc km nebo 5 let (dokonce jsem viděl i 120 tisíc a 8 let), je doporučeno rozvody měnit nejpozději po 60-ti tisících a o tom, že to nebude v případě 24-ventilového motoru zadarmo se nemusím ani rozepisovat. Tento motor s největší pravděpodobností nahradil 3-litr X30XE, který se montoval do Opelu Omega, jenž s tímto motorem nesl označení MV6. Poslední Opely Omega již mají štítek s motorizací právě s 3,2 V6. Důvodem náhrady byla pravděpodobně nevyhovující spalinová norma EURO IV.

Lepším řešením, jak uspokojit své choutky po výkonném šestiválci je zaměřit se na Vectry C od faceliftu v roce 2005. Motor 3,2 V6 byl po pouhých 3. letech nahrazen mnohem lepším agregátem 2,8 V6 Turbo od australského Holdenu. Opět jde o vidlicový šestiválec se 4-ventilovou technikou, avšak zde je navíc instalováno turbodmychadlo, čímž se podařilo naladit motor na již velmi slušných 169 kW (dnes je tento motor nabízen v Insignii se základním výkonem 191 kW). Růst výkonu je lineární v rozmezí 1800 – cca 4500 rpm, což prozrazuje konstantní točivý moment 330 Nm. Pohon rozvodového mechanismu zajišťuje odolný řetěz, který nepraská jak u menšího bratra 2,2 16V (Z22SE). Motor se zatím těší dobré pověsti a je jen chválen. Má to i odvrácenou stranu, a to, že v nabídce ojetin téměř nefiguruje. Je potřeba neustále monitorovat terén a čekat. Alternativou, pokud slevíte z počtu válců a výkonu, je motor 2,2 Direct (Z22YH) po přepracování rozvodového mechanismu. Tento 114 kW motor nabízí rozumný kompromis mezi jízdní dynamikou a spotřebou. Samozřejmě se ani zvukem ani vyvážením chodu žádnému šestiválci nevyrovná, ale je na něj možné v nabídce ojetin narazit.

Jízdní vlastnosti Vectry C postavené na platformě Epsilon II jsou spíše naladěny na komfortní přesuny, přičemž celkem snadno překonává nástrahy českých silnic. V ostrých zatáčkách je nedotáčivá a o to více, pokud se jí na přední kola pošle velká porce výkonu. Její kvality se tak spíše projeví na dálnici, kde jsou táhlé zatáčky. Verze označená GTS se splývavou zádí měla podvozek naladěný o něco tvrději, takže slibuje v zatáčkách menší náklony, ale také nižší jízdní komfort. Vectra C nemá vyloženě typické závady, ale za poměrně málo odolný lze neustále považovat podvozek. Jeho výdrž byla kritizována i u obou předcházejících generací, avšak výrazné zlepšení se stále nedostavilo. Hliníková přední ramena sice snižují neodpružené hmoty, nicméně nevydrží příliš přes 100 tisíc kilometrů a jejich náhrada není z nejlevnějších. Většinou odejdou pouze silentbloky nebo čepy, ale není možné je vyměnit samostatně. Doporučuji návštěvu stanice STK nebo autorizovaného servisu, kde by Vám zkušený pracovník mohl sdělit, v jakém stavu se podvozek vozidla nachází. Bohužel kritika zazní i na stranu tlumičů, jejich životnost bývá také cca do 100 tisíc kilometrů. K tomu bych opět dodal, že výše zmíněná konkurence opět nabízí více. U BMW si budete muset za stejný rok výroby nemálo připlatit, ale Ford Mondeo je pro Vectru naprosto srovnatelná konkurence, a co se týká jízdních parametrů, tak Mondeo je na tom lépe. Jeho zadní quadralink má před IDS plus od Opelu pořád náskok.

Zde bude velice těžké udělat kloudný závěr. Ideální volba je Vectra C s motorem 2,8 V6 Turbo, ale nebude z čeho vybírat. Také se může objevit s automatickou převodovkou, které třeba řada lidí ještě nepřišla na chuť. Mondeo ST220 má také „drobné“ na motoru. Sice se nepotkají písty s ventily, jako po přetržení řemenu u 3,2 V6, ale zase se může díky ledabylé péči snadno přidřít na klice. Pokud byste psychicky nevydržel a nějakou 3,2 V6 si pořídil, i když nemá všech 5 „P“, tak apeluji na okamžitou výměnu rozvodového řemene včetně napínacích a vodicích klapek a vodního čerpadla.

Vybraná technická data:

Motor3,2 V62,8 V6 Turbo2,2 Direct
Označení motoruY32SEZ28NELY22ZH
Zdvihový objem (ccm)317527922198
Výkon (kW/při ot/min)155/6200169/5500114/5600
Točivý moment (Nm při ot/min)300/3400330/1800-4500220/3800
Vrtání (mm)87,589,086,0
Zdvih (mm)88,074,894,6
Kompresní poměr10,09,512
Zrychlení GTS (0-100km/h)7,67,39,4
Spotřeba GTS (l/100km)12,010,88,2



1/1


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2016 EBM system s.r.o. | technická podpora