Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Časté dilema: nafta nebo benzín?

Poradna
David V | 24.02.2012
foto: Petr Šikl
Chci koupit Opel Vectra c caravan rok 2007-2008. Ročně najedu 10 000-15 000 km. Co je pro mě lepší? Nafta nebo benzín?

Pavel:
Chci koupit Opel Vectra c caravan rok 2007-2008 cca kolem 185 000 tis. Kč.
Ročně najedu 10 000-15 000 km, většinou 20-30 km tratě.
Co je pro mě lepší? 1.9 CDTi 88 kw nebo 1.8 103kw benzín.
Předem moc děkuji za radu.


Vážený Pavle,

o mně je tady už určitě známo, že do osobních vozidel od mini aut po vyšší střední třídu preferuji benzínové pohony a tím spíše, pokud se jedná o použitý automobil, který prošel rukama někoho, koho vůbec neznáme a stejně tak neznáme pravé důvody, proč se auta zbavuje. Vzhledem k tomu, že zde kvete šmelení všeho druhu, nevidím důvod jít těmto problémům naproti s vidinou ročně ušetřených několika tisícikorun s ohledem na plánovaný nájezd. A teď nemám na mysli jen jakousi uživatelskou nepřívětivost, která se s nedávnými mrazy vystrčila růžky v ryzí podobě. Vím není to hezké, ale svým způsobem jsem se bavil nad nářky majitelů naftových motorů, jak hypnotizují líh v teploměrech a strachují se, který prostředek zvolí pro nezbytnou dopravu ráno do práce, až se ani po několikaminutovém žhavení nedostaví kýžené otřásání celého auta doprovázené zvukem nastartovaného Zetoru Crystal. Se zaujetím jsem četl rady kterak vyměnit palivový filtr se zkrystalizovaným parafinem a rady, jak jej několik minut nahřívat fénem, popřípadě vyměnit, což mnohdy mělo za efekt zavzdušnění palivové soustavy spojené s následným odtahem do servisu (neautorizovaného, protože v autorizovaném jsou závratné ceny a nafťáka mám, abych ušetřil). Četl jsem i nářky na kvalitu nafty a různých aditiv, stejně jako rady, kterak nevhodnou naftu z nádrže rozumně dostat. Na fórech přibývaly příspěvky neuvěřitelnou rychlostí, a to zejména v sekcích spojených s naftovým pohonem. U benzínových agregátů si občas někdo postesknul, že to nepřežila baterka, toť vše. Prostě k popukání, ale jinak všichni s naftovým pohonem nesmírně šetří na každém kilometru. Zejména teď v zimě byly u mnohých úspory na palivu značné, když tato auta nejezdila.

Ale vrátím se k tomu, proč já zatím nedal přednost naftovému pohonu před benzínovým a všem tazatelům, ať Tipcarsovým, tak i v mém okolí radím totéž. Mými radami i příspěvky se to vine, jako červená nit a jsem ochoten to neustále opakovat. Vozidlo si většina z nás kupuje, jelikož se potřebuje někam přepravit, je to základní účel vozidla. V poslední době, a to mohu zobecnit, roste tlak, aby všechno bylo co nejlevnější a prvotní účel vozidla jakoby se vytrácel a je upřednostňována složka nákladů než to, že k přesunu vůbec dojde a samotná kvalita přesunu. Lidé kvůli úspoře několika procent nákladů na provoz svého vozidla raději volí nejistotu, jestli jejich auto ráno vždy nastartují, jestli je auto někde nenechá a jestli tomu nebude následovat nějaká finančně náročná oprava a tolerují mu určité nekomfortní chování, jako jsou vibrace, hluk, zápach (spolu s nebezpečnějšími emisemi) a jak jsem psal výše, když se podaří natrefit na „správný“ kus, tak neskutečné problémy se starty za nízkých teplot. Provozováním ojetých vozidel po dobu 10-ti let jsem vypozoroval, že rozdíl ve spotřebě mezi benzínovým a naftovým motorovým vozidlem je pro soukromé použití doslova v řádu jednotlivých procent, když se vezmou v potaz veškeré náklady na provoz. Těchto několik procent „příplatku“ mi plně vynahrazují výhody jednoduchého atmosféricky plněného zážehového motoru, který nepotřebuje složité systémy čištění spalin (EGR, FAP/DPF) ani náchylné zařízení pro tlumení torzních kmitů (dvouhmotový setrvačník), stejně tak se při shodném zdvihovém objemu obejde bez složitého stlačování vzduchu na sání a jeho řízení (turbodmychadlo) k dosažení rozumné dynamiky, což je navíc většinou vykoupeno sice masivním, ale relativně krátkým tahem s počáteční prodlevou (turboefekt) dle výrobce motoru. Samostatnou kapitolou je pak palivo a jeho příprava. Kdo chce problémům předcházet, kupuje poměrně drahou Vervu diesel nebo jiné, snad, prémiové palivo nebo si vlastní koktejl míchá sám. Tohle opět z úspor za provoz ukrajuje a v případě ručního domíchávání snižuje pohodlnost použití. Nicméně pokud kvalita nafty není dostatečná, může se poškodit vysokotlaký palivový systém, který pak stojí slušný balík peněz, takže veškerá úspora za odježděné kilometry přijde v niveč. Bohužel z pročítání různých článků, inzerce a vykládání hodnověrných svědků jsem udělal závěr, že málo který naftový motor má ve 200 tkm všechny klíčové komponenty na motoru původní (na rozdíl od benzínových atmosfér objemů alespoň od zmíněné 1.8 ltr.) s vidinou, že mají před sebou zhruba to stejné (i polovina by na ojetinu z první ruky byla skvělá).

S přihlédnutím k plánovanému stáří vozidla a plánovanému ročnímu nájezdu doporučím motorizaci 1.8 16V, i když od Fiatu „zapůjčený“ agregát 1.9 CDTi patří k tomu lepšímu, co vznětlivě na silnicích chrochtá. Půjde o vozidla stará 4-5 let, kde lze očekávat nájezdy kolem 150 – 200 tisíc km a tam bych nějaké nečekané investice u naftového motoru doopravdy očekával. Tím ovšem briskně setřete finanční rozdíl generovaný rozdílem spotřeb za provozu. Nemohu Vám zaručit, že se nepletu, ale riziko neočekávané závady je u naftového motoru neodiskutovatelně vyšší, což je dáno komplikovanější konstrukcí a jinými nároky na palivový systém a čištění spalin a bohužel obecně neplatí, že mladší naftový motor bude spolehlivější než starší benzínový (atmosférický).

Na Tipcars si o Vectře můžete najít spoustu článků, ale o volbě vozidla máte pravděpodobně jasno. Omezím se proto opravdu jen na pár informací o vozidle. Model C od Vectry byl uveden v roce 2002, kdy nahradil docela povedenou Vectru B. Bohužel zpočátku výroby nedostala do vínku zrovna dobré agregáty. Ani naftové ani benzínové. Z benzínových motorů byl jediný spolehlivý právě 1.8 16V (Z18SE), který byl po II. faceliftu v roce 2005 přepracován a výkon byl z 90 kW zvýšen na 103 kW s novým kódem motoru (Z18XER). Potom pro Vaše účely s ohledem na průměrnou délku tratí je to asi nejlepší volba. Na tak krátkých trasách nebudete pravděpodobně zásadně spěchat, abyste musel volit výkonnější provedení a stejně tak oceníte rychlejší ohřev než bych předpokládal u naftového motoru. V zimních měsících zejména při velkém mrazu nemusíte naftový motor za těch 20 km ani dostatečně prohřát (pokud ho ráno donutíte k běhu), jak se mu budete snažit brát teplo na vyhřátí interiéru, a to mu rozhodně neprospěje. Když vezmeme od výrobce údaje o spotřebě (předpokládejme, že je má s chybou na stejnou stranu, čili oboje mírně nadlepšené) dostáváme rozdíl 1,4 litru, což Vám ročně udělá asi 5000 Kč nárůst na benzínový pohon viz tabulka předběžných mandatorních nákladů:

Palivo (Kč):7,5x150(00)x36(N95)=40500*) 6,1x150(00)x38(NM-premium)=34770*) 
Ručení (Kč):40004000
Pojištění (Kč): 1000010000
Dálniční známka (Kč):15001500
Servisní náklady (Kč):3000**) 4000**) 
Pokles hodnoty (Kč)2500025000
CELKEM (Kč)84000 79270 
*) předpokládám tankování aditivované nafty pro předejítí problémům s palivovým systémem

**) předpokládám o něco dražší servis (více oleje+častější výměna palivového filtru)

Z uvedeného je zřetelně vidět, že odhadovaná hypotetická úspora na naftě je necelých 6 %, a to jen při uvážení nejnutnějších nákladů. Tedy například není započítána druhá sada pneumatik a jejich obnovování během provozu, stejně, jako komponenty podléhající opotřebení (brzdy, tlumiče), jejich složka by rozdíl ještě snížila i o 1%. Je tedy na uvážení každého jedince, zda je úspora pouze teoretická nebo zda se mu podaří v reálném provozu skutečně tuto zanedbatelnou částku uspořit. Ovšem znovu připomínám, že úspora je za všechna příkoří, které Vám provoz naftového pohonu přináší. Někomu ovšem bije srdce dieselově, tomu pak není pomoci.

Nakonec jsem Váš dotaz uvítal, protože si myslím, že tuhle naprosto základní finanční rozvahu si při nákupu vozidla, ať nového či ojetého udělá málo kdo a poměřování nákladů se pak smrskne na pouhý rozdíl ve spotřebě, což je z hlediska všech nákladů nicotné, a tedy silně zavádějící. Pamatujte, že tím, že si kupujete ojeté auto, šetříte tak zásadní peníze, že několik tisíc korun rozdílu na palivu v tom hraje minimální roli.

Technické parametry:

VýrobceOpelOpel
ModelVectra CVectra C
Provedení karoserieCaravan

Caravan

 
Motor1.8 16V

1.9 CDTi

 
Výkon(kW/rpm)103/560088/3500
Točivý moment(Nm/rpm) 175/3800280/2000
Zrychlení 0-100 (s)1112,2
Průměrná spotřeba (l/100km)7,56,1
Délka (mm)48394839
Šířka (mm)17981798
Výška (mm)15001500
Rozvor náprav (mm)28302830
Objem nádrže (l)6161
Objem zavazadelníku (l)530530

Hodnocení článku
Hodnoceno: 0x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
horakri, 21.03.2012 06:58
Jasne, naftova auta jsou ty nejhorsi, aproto je nas trh nimi tak zaplaven. Taky jsem mel TDI PD Octavii 96 kW taky jsem s ni musel v zime rano do prace a to bylo minus 28. Zadna adetiva nic vic nez jen nafta od Benziny a nebyl jediny problem. Ano, uznavam, pri nastartovani v tyhle zime to byl taktor, ale po zahrati ten rozdil s benzinovym motorem byl minimalni a kdo tvrdi, ze je to blbost, ten je jen a jen odpurce nafty. Nicmene jsem rocne najezdil 30000 km. Auto melo pri koupi 45000 km a prodal jsem ho kdyz melo najeto 135000 km. Za tri roky provozu jsem vymenil akorat rozvody a vse co k tomu patri, olej. Tod vse co se motoru tyka. Odesel motorek ve dverich k okynku a jeden xenon, coz se motoru netyka. Tankoval jsem naftu vzdy jen na znackovych CS nejvice vsak na Benzina plus, kde byla cena PHM lepsi nez kdekoli na jihu Moravy. dlouhodobou spotrebu jsem mel behem tech 3 let kolem 5,5 - 5,8 l na 100 km. Do prace se mi pres jarni a letni mesice darilo jezdit za 4,5 - 5 l nafty v zime do 6 litru. Cesta do prace 25 km. Nikdy jsem nesetril motor, i kdyz co je to setril? Nejezdil jsem pod otacky a stylem F1 jsem taky nejezdil, takze normalne dle predpisu plus minus autobus. Zanaseni diesel motoru je v dusletku jizdniho stylu, kdy majitel ve snaze usetrit jede na spotrebu pod otackama a proto ve spalovacim ustroji zustane bordel, to je dusledek. Kdo se ale chova k autu s dieslem tak, jak ma, tak at mi tady nekdo netlaci do hlavy, ze neusetrim. A at mi tady netlaci do hlavy, ze benzinovy motor ve stejnem tempu s naftovym motorem bude mit jen o litr vetsi spotrebu. Napr. mym autem 100 km jizdy dle predpisu do 6 litru nafty. S octavii 2,0 FSI stejnym stylem jizdy, mozna i mirnejsim jsem se pod 8 l nafty nikdy nedostal. A to nemluve o dynamice motoru, kdy naftak strcil ceke FSI do kapsy kdykoli. Nejsem zastance dieslu, ale nesnasim naduty zastance benzinu, kteri jsou ti schopni do hlavy natlacit ty svoje moudra jen proto, aby si obhajili to svoje. Pro dukaz toho, ze nejsem zastance nafty mam Skoda superb 1,8 tsi.
O ovcich jen toliko, ze ses presne tak zachoval ty tim, co jsi tady napsal,
horakri, 21.03.2012 07:02
octavia 2, o FSI samozrejme benzin OPRAVA
David V, 26.03.2012 13:41
Je problém správně porozumět otázce a odpovědi?
Nikdo se neptal na zánovní auto s 45 tkm na tacho na roční nájezd 30 tkm.
Veškerá další reakce je naprosto zbytečná.
Jakub K., 22.05.2012 12:42
Špatné se ptát člověka, který si naivně myslí, že Nafťáci v zimně nejezdí.
Špatné se ptát člověka, co má za to, že benzínové agregáty se vyrovnají v nákladech a údržbě těm vznětovým.
Špatné se ptát člověka, co na úplně jiný dotaz nejprve provede brainstorming a jeho subjektivní myšlení Vám tím nepřímo vnutí.

Souhlasit tedy mohu pouze s jediným a to jest všeobecnou spolehlivostí agregátů, přičemž, u vozidel stejných ročníkůbohužel nikdy nenajdeme shodné agregáty rokem výroby, přičemž, nebýt EURO norem, dodnes zde uvidíme zastaralé benzínové agregáty versus novější vznětové.... Zde je samozřejmě patrná náchylnost nových technologií a díky EURO, se tomu dnes děje i u těch zážehovývh, takže se karta srovnala.... Máme zde jak dvouhmotové setrvačníky, EGR ventily i turbokompresory či dmychadla...... Takže??? Snadné, životnost těch zážehových je zase jinde a servisni náklady stejné.

Palivové čerpadla? Vstřiky? Startování? Běžná strašidla, jinak opravdu existujících závad. Bohužel z 50% se vyskytuje u neudržovaných jednotek, z 40% je to problém spíše baterie nežli nafty, a jak to tak sleduji, nejspíše problém Vervy a všech značkových naft.... Já se s italským dízlem nikdy nesetkal s problémem při startu. A jako vysočan a valach zároveň, neb tam se vyskytuji nejčastěji, mohu mluvit o mrazech -25 i víc a také o benzínových motorech neschpných nastartovat.....

Nebudu se rozebírat do hloubky, zvláště ne o čistotě spálených výfuků, kde snad někdo žije v domění, že spaliny benzínu jsou asi zdravé, nebo jakože nemají taktéž pevné částice.... Netřeba dále komentovat.... Švejkovost národa se nezapře....

Nadále bych rád podotknul, že spolehlivost se neurčuje tím, že musím měnit spotřební materiál, ale určuje se podle toho, zda se vyskytují závady při 100%tní údržbě, jejich četnost a závažnost. Třeba zda mohu vůbec dojet do cíle....
(ovšem tím si nabíhám, neb sem zapoměl, že zde jsou věhlasné TDi nejlepší motory světa)

Mohl bych povídat o neduzích atmosferických benzínových motorů... Jako nepravidelný chod... Spotřeba oleje - emise (pak srovnávej hodnoty s naftou), problémy s těsněním, teploty a přehřívání motorů.... Veliká četnost nepovedených konstrukčních řešení. Ale ano, evidentně vše z toho je levnější, než výměna turba jednou za 300tisíc km....

autor je prostě příliš moc zaslepen....... Normálně by to nevadilo, ale on je zaslepen až do škodna.... což mi vadí, neb už plodí lehké pitchoviny...
David V, 30.05.2012 11:40
Nepopírám, že se dnešní zážehové motory začaly ubírat cestou, která jim s ohledem na spolehlivost a provozní náklady více škodí, nicméně při pozorném čtení dotazu, si člověk může lehce uvědomit, že se srovnávají motory staré téměř desetiletí, a tam má spolehlivostně benzínový agergán navrch a nenadělá s tím nic ani lehká arogantnost přinasraného diskutéra se sklonem k urážkám.
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů