Mazda 323 F

Chtěl bych se podělit o mou více než roční zkušenost s Mazdou 323F, často přezdívanou "mrkačka" nebo "mrkna". K mazdě jsem se dostal úplnou náhodou. Loni o prázdninách jsem se rozhodl, že mi favorit už nějak nestačí, a tak jsem hledal vhodného nástupce.
hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Mazda 323
Značka:Mazda
Model:323 F
Typ: 
Bližší označení:mrkačka
Karoserie:liftback
Obsah motoru:1598
Palivo:benzín
Rok výroby:1992
Typ řazení:manuální
Najeto km při koupi:179 000
Najeto km nyní:195 000
Koupen jako:ojetý
Jak dlouho vůz využívám:rok a pár měsíců
Průměrná spotřeba:7 l/100 km
Předchozí vozidlo:Škoda Favorit 136L
Nástupcem měl být často opovrhovaný Renault 19 Chamade - rodinná zkušenost s tímto modelem je poměrně dobrá, tak proč nemít dva stejné. Kdyby se něco pokazilo, poskládali bychom z nich aspoň jedno auto. :-) Jenže moje rozmlsanost špičkovým stavem našeho R19 mě prostě odradila od prodávaných kousků.

Vlastníte vůz značky Mazda? Podělte se s ostatními o své zkušenosti ZDE!

Už jsem z toho byl poměrně dost nervově zničený a v bazaru jsem si všiml Mazdy 323 sedana v modré barvě. Po dotazu, jestli bychom si ji nemohli projet, prodejce poradil, že má pro mě jako mladého člověka lepší designérský kousek. Tím byla zmíněná mrkačka. Zvenku to auto nevypadalo nějak extra, promáčklý blatník, odřené dveře a bouchlý nárazník. Jenže to se dá u auta z roku 92 čekat a při 179 000 km na tachometru se i této hodnotě dalo věřit. Prohlédl jsem podvozek, lemy, prahy, nápravy a motorový prostor a auto mi připadlo pěknější zespod než shora. Nastartovali jsme a projížďkou si mě toto auto získalo okamžitě po prvním zmáčknutí plynu - prostě láska na první svezení.
Tak a měl jsem konečně nástupkyni za favorita, teď k mým zkušenostem. Když jsem auto dovezl, udělala se běžná údržba jako oleje, filtry, řemeny, rozvody, brzdy a navíc klepaly homokinetické klouby, takže se měnily i ty. Hodně lidí si myslí, že díly na japonce jsou přemrštěně drahé, ale existují díly za slušné ceny a kupodivu od renomovaných výrobců. Jen tak pro zajímavost rozvodový řemen+napínací kladka stály dohromady 1 200 Kč. Zmíněný homokinetický kloub stál 7 00 Kč i s manžetou. Po těchto opravách a výměnách následovalo ošetření podvozku a dutin.
Sportovní rodinné auto. Hodně lidí si myslí, že 323F je sporťák. Z jednoho pohledu to sporťák je, ale na druhou stranu je to dost pohodlné rodinné auto, ve kterém je dost místa. Jezdí se mnou i lidé vysocí hodně přes 190 cm a stížnosti byly spíše na přední sedadla, a to kvůli nízko posazené přístrojové desce před sedadlem spolujezdce. Vzadu je míň místa u hlavy, ale pořád se nikdo nebije hlavou do sloupku, takže vše v pořádku. Na délku je kabina poměrně prostorná - rozvor kol je 2 500 mm. Smíšený pocit mám z kufru - je dostatečně objemný, tuším, že výrobce udává něco kolem 380 l (kdyžtak mě opravte), ale problém je jeho vysoká nákladová hrana, která je až nad zadními lampami. Není velký problém naložit 5 cestovních tašek, batoh a třeba notebook a pořád je vše pod zadním platem.
Podvozek. Podvozek je naladěn spíše tvrdě, takže je cítit každá nerovnost nebo kanál. Ovšem toto je obrovská výhoda, jakmile vyjedete z města. Auto krásně drží v zatáčkách zvolenou stopu, nijak se neškube a perfektně reaguje na řidičovy povely. Je až k neuvěření, co si nechá líbit. Je to dáno také tím, že zadní náprava nemá vlečná ramena, ale jedná se o nezávislé zavěšení. Tyto jízdní vlastnosti jsou dány také hodně nízko posazeným těžištěm, jenže to si vybírá svou daň taky ve světlé výšce. Hodně často se stává, že při přejezdu přes větší zlom, například když vyjíždím ze dvora, si škrtnu o zem. Nejnižší část auta je asi hák na uchcení výfuku, který z něj trčí, takže se dokáže při kontaktu se zemí trošku posunout a nedrhnu natvrdo.
Karoserie. Po designové stránce si myslím, že auto nadchne teď už jen opravdového fanouška mrkaček, navíc mazdě se prostě mrkající světla nějak nepodařily, jsou to podle mě moc velké plácačky. Toto měla lepší například Toyota Celica. Ale když se světla zamrknou, tak na vás hledí krásný klínovitý tvar sportovně střižené karoserie.
Motor. V Mazdě mám 1,6 16V, tedy ten nejslabší, který se do 323F montoval. Jeho 65 kW už dnes moc řidičů nenadchne, krouticímu momentu 135 Nm se majitelé moderních dieselů jen zasmějí. Ale já se řídím heslem, že do auta benzin, do traktoru naftu.
Jedná se o poměrně živý motor, na plynulou jízdu v limitech to stačí. A když se mu přišlápne, tak dokáže pěkně uhánět hodně přes tyto limity. Při běžné jízdě po okresce při těch 90-100 km/h se otáčky pohybují těsně pod hranicí 3 000 a motor dělá jen slabou zvukovou kulisu. Při předjíždění a podřazení o sobě dá velice hlasitě, ale krásně vědět. Omezovač otáček je při asi 7 200 otáčkách, kdy na dvojku Mazda jede skoro 110 km/h.
Velkou nevýhodu vidím v dálniční jízdě, kdy při 130 km/h mám na otáčkoměru skoro 4 000 otáček a nepříjemný dunivý zvuk, ale podle informací je to problém každé generace 323. Možná by to chtělo šestku, ale to si stěžuje skoro každý, takže to neřeším. Na dálnici je stejně nuda. :-)
Elektroinstalace. Ke spolehlivosti elektroinstalace bych řekl jednu věc. A tou je, že za dobu mého užívání jsem neřešil jediný problém. Výhoda je, že co v autě není, se nepokazí, a tak mi pořád neblikají kontrolky. Dost často se mě lidé ptají, co když se přestanou vyklápět světla? Jdou manuálně vymrknout a v dnešní době jsou už i vrakoviště plná těchto vyklápěcích mechanismů, takže se dají lehce vyměnit.
Výbava a interiér. Vlastním model snad s tou nejmenší výbavou, ovšem oproti konkurentům už i ta je dost bohatá, spíš detaily, ale potěší. Zrcátka a nárazníky v barvě auta byly automatikou, když potkáte mrkačku s jinou barvou zrcátek nebo nárazníků, je to jasný ukazatel na to, že nejsou původní. V základu je také ozvučení 4 reproduktory, 2 ve dveřích řidiče, 2 za zadními opěrkami hlavy. Navíc je v autě šíbr, pouze ručně stahovací. Největší výhodu vidím v pohodlných sedadlech, která mají dobré boční vedení a dokáží dodávat řidiči informace o chování vozu. Každá 323F také má na 5. dveřích sériově montované křidélko, které ač se nezdá, je velice praktické, protože zamezuje špinění zadního okna za jízdy.
Protože se jedná o starší auto, už se v interiéru ozývají občas nějaké pazvuky při přejíždění nerovností. Nejvíc mě štve drnčení bovdenu lanka na stahování okna u spolujezdce, ale toto se odehrává pouze při otáčkách do 1 750, a to jsou otáčky, ve kterých se často nepohybuji.
Spotřeba. Letos na jaro jsem namontoval světla pro denní svícení a spotřeba šla až neuvěřitelně dolů. Předtím jsem měl průměrnou spotřebu mírně nad 7 litrů. Přes léto jsem běžně jezdil v provozu 30 % město 70 % mimo za necelých 6,2 litru. Nejmenší spotřeby jsem dosáhl na delší trase, a to bylo 5,7 l/100 km svižnou jízdou s lehkou nohou na plynu.
S tímto autem se ale také dá jezdit za 11 l/100 km, párkrát vyzkoušíte akceleraci z 0 na 100, změříte, že je to nějakých 11,5 s, pak jízda ve vysokých otáčkách s těžkou nohou a je to.
Řazení. Řadicí páka má přiměřeně dlouhé dráhy a s řazením až na jeden problém nic nebylo. O tom se zmíním dál. Jediná pravděpodobně typická mazďácká bolístka je řazení zpátečky, kdy je potřeba občas prošlápnout spojku víckrát za sebou.
Problémy a závady. Abych pravdu řekl, na to kolik, má auto najeto a kolik má roků, jsem nečekal, že bude bez problému, ale ono až na meší detaily je. Asi největší problém byl, když jsem jednou v Brně na křižovatce zjistil, že mi nejde zařadit jednička - rozjezd na dvojku, zastávka u benzinky a kontrola brzdové kapaliny, jestli neutekla - spojkový válec je hydraulický. Všechno bylo suché, zkusil jsem sundat náhon tachometru a on po mně skoro vystřelil - převodovka tlakovala, problém jak Brno! Zjistil jsem, že odvzdušňovací ventil byl ucpaný a jak bylo teplo, dlouhá jízda, převodovka se natlakovala. Po vyčištění je už vše v pořádku.
Ze začátku byl problém výměna žárovky v přední vyklápěcí lampě, trocha cviku to vyřešila, teď záležitost na 5 minut.
Doufám, že se vám všem můj příspěvek líbil a dobře četl. Nechci tady nabízet mazdu ani hanět jiné značky. Jen jsem se chtěl podělit o moje radosti a strasti s tímto velice zajímavým a osobitým automobilem, který i po tolika letech má svoje kouzlo.

KladyZápory
je to mrkačka je to mrkačka
spolehlivost ceny některých dílů
výborný podvozek  
nízká spotřeba  
snadná údržba  





Spolehlivost
1
 
Provozní náklady
2
 
Cena náhradních dílů
3
 
Dostupnost náhradních dílů
2
 
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? určitě ano



hodnocení
brzdy
3
design
1
dílenské zpracování
2
dynamika motoru
2
jízdní komfort
3
ovladatelnost
1
prostornost
2
pružnost motoru
2
řazení
3
řízení
1
sedadla
1
spotřeba
2
výhled z vozu
2
celkové hodnocení - průměr:
1.92
Toto hodnocení je subjektivním dojmem autora testu, který hodnotí automobil s přihlédnutím k vozům srovanatelné třídy.
Uděluje se známka od 1 (výborné) do 5 (nedostatečné).


1/62/63/64/65/66/6


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2016 EBM system s.r.o. | technická podpora