Nákladní auta jsou čistší než osobní automobily

Z výsledků studie organizace ICCT vyplývá, že moderní dieselové motory osobních automobilů vypouštějí v reálném provozu více než dvakrát více emisí oxidů dusíku než nákladní automobily.
hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.


Emise oxidů dusíku se dostaly do většího povědomí především díky skandálu společnosti Volkswagen, pro nějž se vžilo označení Dieselgate. Jenže jak ukázala řada nezávislých laboratorních měření, automobily plnící podle metodiky NEDC (měřící cyklus) normu Euro 6, vypouštějí podle nové metodiky WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures), resp. ověření v reálném provozu dle normy RDE (Real Drive Emission) mnohonásobně více zdraví škodlivých oxidů dusíku. Asi nejznámější jsou výsledky německého úřadu pro motorová vozidla (KBA), který změřil 30 nových osobních automobilů s naftovými motory Euro 6, jejichž průměrné emise NOx překročily až osmkrát povolenou „laboratorní“ hodnotu 80 mg/km.

Další zajímavé výsledky přineslo měření organizace ICCT (International Council on Clean Transportation), což je nezávislá nezisková organizace pro výzkumnou a analytickou podporu regulačních orgánů v oblasti životního prostředí. Ta v laboratořích ve Finsku změřila podle nové metodiky 24 nákladních automobilů a autobusů plnicích emisní normu Euro 6 a výsledky porovnala s hodnotami naměřenými organizací KBA. A dospěly k tomu, že nákladní automobily a autobusy měly průměrnou hodnotu emisí NOx 210 mg/km, zatímco u osobních aut se pohybovala mezi 480 až 560 mg/km.

Laika něco takového asi zaskočí, člověka znalého systémů pro likvidaci emisí NOx ale nikoliv. V osobních automobilech se používají dva základní systémy – zásobníkový katalyzátor (LNT) a systém SCR (selektivní katalytická reakce) se vstřikováním močoviny AdBlue. U nákladních aut a autobusů se používá druhý jmenovaný systém, často v kombinaci s vysokým podílem recirkulace výfukových zplodin. Jenže zatímco u osobního automobilu se tyto systémy musejí vejít do relativně skromného motorového prostoru osobního auta, takže jsou velké jako krabice od bot, u nákladních aut a autobusů jsou systémy SCR obří krabice velké skoro jako palivové nádrže. Takže jsou celkem logicky mnohem účinnější, a to za všech podmínek, kdežto u osobních aut fungují na 100 % jenom někdy.

Každopádně dieselovým motorům zvoní umíráček. Například čtyři světové metropole Paříž, Madrid, Atény a Mexico City chtějí do roku 2025 zakázat vjezd automobilů s naftovými motory. A to nejen osobním, ale i nákladním. A co si myslíte vy, čtenáři? Měly by se zakázat naftové motory v osobních autech?





přílohy
Tabulka emisí


1/32/33/3


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora