Nissan X-TRAIL 2.2 dCi Columbia

Obliba SUVeček každým rokem neustále roste. Téměř každý měsíc některá z automobilek přichází s novým modelem. Tentokrát testem neprošla žádná horká novinka, ale dobře zaběhnutý model X-TRAIL u kterého nás zajímalo, co dovede nabídnout po letech prodejů.
hodnocení článku 5.0 b / 1x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Nissan X-Trail

NISSAN X-TRAIL Columbia - logoV podzimních sychravých dnech jsme okusili Nissan X-Trail se vznětovým motorem 2.2 dCi v provedení N1. Zajímalo nás především co všechno dokáže nabídnout po letech výroby v silné konkurenci, kdy téměř každá automobilka vyrábí své SUVéčko. Testovaný X-Trail je v Česku dobře známý. V roce 2002 v kategorii terenních automobilů obsadil pátou příčku nejprodávanějšího terénního automobilu s počtem 252 prodaných kusů. O rok později našlo na 160 ks svého majitele, což znamenalo propad na sedmé místo v žebříčku, v roce 2004 vyjelo ze showroomů 168 ks X-Trailů (šesté místo), v loňském roce 129 ks a (opět sedmé místo), a až letos prodej klesl na 68 ks a desáté místo (údaj je za prvních 10 měsíců). Mluví prodejní čísla o tom, že X-Trail je u konci s dechem? Pojdmě se na něj podrobně podívat. V testu se spíše zaměříme na jízdní vlastnosti než na popis interiéru a exteriéru.

Interiér:

NISSAN X-TRAIL Columbia - int.Odvaha experimentovat není Nissanu cizí. V X-Trailu předvedl netradiční řešení palubní desky. Například přístrojová část (kaplička) je umístěna uprostřed palubní desky nad středovým panelem. Na toto řešení jsem si přes počáteční skepci rychle zvykl a orientace mi po pár desítkách kilometrů nečinila žádný problém. Za volantem řidič nalezne pouze menší a větší schránku a výdech ventilace (v noci je za volantem tmavé místo a tak nic neruší výhledu vpřed). Na středovému panelu vládne autorádio s CD a kazetovým přehrávačem, který v současné době působí bizardně. Ovládání audiosoustavy je intuitivní a nečiní žádný problém. Pod ní našla své místo schránka, tři otočné ovladače klimatizace a prouděný vzduchu. Pod nimi se nachází další úložný prostor zakrytý roletkami ve stylu závěsů. Spolujezdec má k dispozici dvě schránky. Výše umístěné víko se otevírá směrem nahoru a spodní směrem dolů. Další schránku skrývá středová opěrka a výplně dveří tradičně nabízejí dostatečně velké kapsy vedle kterých jsou umístěny reproduktory velkého průměru. Interiér je prostorný avšak na můj vkus příliš plastový.

NISSAN X-TRAIL Columbia - int2Ovládací prvky nemá cenu podrobně popisovat. Za zmínku stojí kruhový volič pohonu kol, který naleznete vpravo od volantu (je dobře přístupný). Výtku zaslouží netradiční umístění tlačítek sklápění a seřizování bočních zpětných zrcátek. Umístění vlevo pod volantem není příliš praktické. V pravé části volantu naleznete ovládací prvky tempomatu, v levé audiosoustavy. Sedadla poskytují na všech místech dostatek prostoru a přiměřený komfort. U předních sedadel mi nevyhovovala opěrka hlavy, která nelze podélně seřídit a působí při opření hlavy gumovým dojmem.

(+) prostornost
(+) netradiční řešení palubní desky
(+) dostatek úložných prostor a schránek
(+) panoramatické střešní okno prosvětluje interiér
(+) výhled
(+) přehledný kruhový ovladač přepínání pohonu (starší generace měla tlačítka)
(-) absence palubního počítače
(-) rozmístění některých ovládacích prvků
(-) nadměrný hluk v kabině od motoru i kol
(-) nepříliš kvalitní zvuk z audiosoustavy (nevhodné umístění reproduktorů)
(-) mělký a nepříliš velký zavazadlový prostor
(-) velký průměr volantu
(-) nízko položená loketní opěrka
(-) absence regulace podsvícení přístrojové desky

Exteriér:

NISSAN X-TRAIL Columbia bokX-Trail se od odstatních vozů kategorie SUV odlišuje právě svým "hranatým" vzhledem. A je to dobře. Snaha konkurečních vozů o zaoblené a líbivé prvky je až moc častá. A čeho je hodně, toho je příliš. Karoserie X-Trailu výchází z modelu Patrol GR. Je však samozřejmě o pětinu menší. V roce 2004 X-Trail prodělal facelift. Změn doznala celá příď spolu se zadním nárazníkem. V námi testované užitkové verzi N1 si nemůžete nevšimnout zaslepených bočních okénem v zavazdlovém prostoru. X-Trail nepodléhá žádným módním výstřelkům jako jsou směrová světla ve zpětných zrcátkách atd. Prostě si stále razí svou dobrou designérskou cestu.

(+) design nepodlehl módě zakulacení
(+) zvětšení nájezdových úhlů (oproti modelu před faceliftem)
(+) plastové přední blatníky

Motor:

NISSAN X-TRAIL Columbia - motorNissan X-Trail se v současné době vyrábí se třemi motory. Dva jsou benzínové čtyřválce (2.0 a 2.5) a jeden je zástupcem vznětových motorů. Ten poslední poháněl námi testovaný vůz. Jedná se o čtyřválec s přímým vstřikem paliva typu common-rail. Systém pracuje s tlaky až 1600 bar a turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a větším mezichladičem stlačeného vzduchu za kompresního poměru 16,7:1. Agregát poskytuje rovných 100 kW při 400 otáčkách a maximum točivého momentu 314 Nm je k dispozici již při 2000 otáčkách. A to vše při udávané spotřebě 7,5 litru motorové nafty na 100 km.

Motor se v praxi projevuje oproti konkurentům vyšší hladinou hluku. Nutno podotknout, že oproti starším a výkonově slabším verzím je mnohem tižší. To však nestačí na konkurenční vozy. Studené starty se vyznačují silným klepáním.

TIP: TEST SPOTŘEBY - Nissan X-Trail

(+) slušné potlačení vibrací
(+) zátah
(+) přijatelná spotřeba
(-) hlučný zvukový projev zejména při studeném startu

Nissan X-TRAIL

 

zážehový motor 2.0

 

zážehový 2.5

 

vznětový 2.2 dCi

 

zdvihový objem (ccm)

 

1998

 

2488

 

2184

 

max. výkon (kW/ot.)

 

103 / 6000

 

121 / 6000

 

100 / 4000

 

max. točivý moment (Nm/ot.)

 

192 / 4000

 

230 / 4000

 

314 / 2000

 

emise CO2 (g/km)

 

217/222

 

226/231

 

201

 

kombinovaná spotřeba (l/100km)

 

9,1/9,3

 

9,4/9,6

 

7,5

 

max. rychlost (km/h) MT/AT

 

177

 

190 / 178

 

180

 

zrychlení 0-100 km/h (s)

 

11,0 / 11,3

 

9,9 / 11,1

 

11,2

 

Jízdní vlastnosti:

NISSAN X-TRAIL Columbia - jizdaVozy kategorie SUV jsou určeny zejména pro jízdu po silnici a občasný lehký terén. Na asfaltových komunikacích se X-Trail chová velmi solidně. Zásluhu na tom má nezávislé zavěšení všech kol (vpředu vzpěry McPherson a zadní víceprvková náprava). Kultivované chování na silnicích připomíná spíše jízdu osobním vozem. Řidič však nesmí zapomenout na vyšší hmotnost a celkem vysoko položené těžiště. V lehkém terénu si X-Trail počínal také obstojně. Hlavní překážkou pro zdolání náročnějšího terénu byly zimní silniční pneumatiky. Například na polní cestě pokryté vrstvou mazlavého bláta navíc s vyjetými kolejemi se pouze s jednou poháněnou přední nápravou X-Trail vůbec nerozjede (ostatně tento mód 2WD výrobce doporučuje pouze jako silniční). Na kruhovém ovladači vedle volantu můžete volit další dva programy (AUTO a LOCK). NISSAN X-TRAIL Columbia - jizdaV módu AUTO se o vše stará elektronika. Elektromagneticky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu (na předních kolech můžete dle spotřeby mít 100% výkonu, ale také jen 57% kdy zbytek 43% připadne na zadní nápravu). Rozdělení výkonu probíhá velmi rychle a téměř nepostřehnutelně. Vše umocňuje elektronicky ovládaný pedál. Podle výrobce poznají senzory počátek prokluzu kola v řádu desítek úhlových stupňů samotného protočení. V praxi tento systém dokonale supluje pohon 4x4. Jediný rozdíl mezi elektronickém rozdělení kol můžete poznat např. při vyprošťování vozu z hlubokého sněhu, kde sebemenší protočení kola znamená okamžitou ztrátu adhese. Režim LOCK rozdělí pevně výkon v poměru 57:43 ve prospěch přední nápravy.

NISSAN X-TRAIL Columbia - bahno celk. pohledJízdní vlastnosti na silnici patří k velmi dobrým. Nebýt odstředivé síly nepoznáte rozdíl mezi osobním vozem a X-Trailem. Vyšší stavba karoserie a hmotnost dělají své. Přesto mohu toto SUV srovnávat s osobními vozy. Na suchém povrchu silnice stačí běžně pohon pouze přední nápravy. Jakmile však začne pršet a komunikaci pokryje voda doporučuji okamžitě přepnout na režit AUTO a rozdělení výkonu přenechat elektronice. Pouze s poháněnou přední nápravou budete mít i ve městě stále potíže o čemž Vás téměr v každé zatáčce informuje blikající dioda stabilizačního systému, který zachraňuje ztrátu přilnavosti. Přední kola nedokáží přenést veškerý výkon na asfalt a prostě se protáčejí a utíkají do strany. Rychlejší jízda s vypnutý stabilizačním systémem a pohonem přední nápravy se rovná téměř sebevraždě (na mokré vozovce). V režimu AUTO se vůz chová naprosto jistě a vyrovnaně.

NISSAN X-TRAIL Columbia - bahnoNa dálnici se X-Trail chová stabilně a motor poskytuje dostatečnou sílu i pro svižnou jízdu. Vyšší posez za volantem a vyšší hladina aerodynamického hluku spolu s hlukem od kol a motoru zapříčiňují velmi dobré vnímání rychlosti. Již při povolené stotřicítce máte pocit, že jedete mnohem rychleji. Jízda je při vyšších rychlostech mírně houpavá a zároveň také pohodlná. Naproti tomu se v ostrých zatáčkách X-Trail silně naklání a zvolenou stopu se snaží udržet za každou cenu. Zajímavostí je odstupňování jednotlivých převodových stupňů, které jsou velmi krátké. Ve městě si můžete dovolit jet klidně na pětku a motor nebude protestovat. Na dálnici je nutností zařazení šestého rychlostního stupně.

Nissan XTRAIL

 

Terénní schopnosti

 
přední nájezdový úhel

29°

 
zadní nájezdový úhel

25°

 
přejezdový úhel

23°

 
světlá výška

200 mm

 
maximální stoupavost

38°

 
maximální boční náklon

48°

 

(+) pohon 4x4
(+) jistý podvozek
(+) šestirychlostní převodovka
(+) malé náklony
(-) častá ztráta adhese při 2WD
(-) nedostatečné křížení náprav

Závěr:

NISSAN X-TRAIL Columbia zadX-Trail je i na malém českém trhu velmi úspěšným modelem. Jeho stárnutí je pozvolné avšak poslední rok znatelné. Jízdní vlastnosti se dají s přivřením oka srovnat s osobním vozem v provedení kombi. Vysoká stavba u X-Trailu není naškodu. Hranatý vzhled může navodit pocit off-roadu, což dělá toto SUV dospělejším. Přesto X-Trail patří v kategorii SUV k nejlepším vozům na silnici a nebojí se ani lehčího terénu (zejména při pohonu 4x4 jsou jeho jízdní vlastnosti téměř špičkové). Cena ve verzi N1 je příjemná.



hodnocení
brzdy
2
design
2
dílenské zpracování
2
dynamika motoru
2
jízdní komfort
2
ovladatelnost
3
prostornost
1
pružnost motoru
2
řazení
2
řízení
2
sedadla
2
spotřeba
2
výhled z vozu
2
zavazadelník
3
celkové hodnocení - průměr:
2.07
Toto hodnocení je subjektivním dojmem autora testu, který hodnotí automobil s přihlédnutím k vozům srovanatelné třídy.
Uděluje se známka od 1 (výborné) do 5 (nedostatečné).
technický popis
karoserie
typSUV
rozměry a hmotnosti
délka (mm)4455
šířka (mm)1765
výška (mm)1750
rozvor (mm)2625
rozchod kol vpředu (mm)1530
rozchod kol vzadu (mm)1530
světlá výška (mm)200
provozní hmotnost (kg)1525-1650
maximální hmotnost (kg)2050
počet míst (os.)5
minimální poloměr otáčení (m)10,6
objem zavazadlového prostoru (l)350-1841
motor
typvznětový
počet válců4
zdvihový objem (ccm)2184
vrtání x zdvih (mm)96.0 x 94.0
kompresní poměr16,7
max. výkon kw (k)/ot./min.100 (136) / 4000
max. kroutící moment nm/ot./min.314 / 2000
výkony
max. zrychlení (0-100km/h) s11,5
max. rychlost (km/h)180
spotřeba
město9,4
mimo město6,8
kombinovaná7,7
co2 (g/km)206
převodovka
typ převodovkymanuální
počet rychlostních stupňů6
palivová soustava
palivoMN
objem nádrže (l)60
přenos hnací síly
spojkasuchá, kotoučová, mechanická
pohon4x4
řízení
typhřebenové řízení s posilovačem
zavěšení kol
vpředunezávislé zavěšení kol typu McPherson
vzaduvíceprvková lichoběžníková náprava, vinuté pružiny
brzdy
vpředuventilované disky
vzaduventilované disky
pneumatiky a ráfky
pneumatiky215/65 R17
ráfky17 x 6.5 JJ
cena
cena nejlevnější verze v základní motorizaci (kč)563.432
cena testovaného vozu bez příplatkové výbavy (kč)854.900


"výkonu není nikdy dost..."
1/582/583/584/585/586/587/588/589/5810/5811/5812/5813/5814/5815/5816/5817/5818/5819/5820/5821/5822/5823/5824/5825/5826/5827/5828/5829/5830/5831/5832/5833/5834/5835/5836/5837/5838/5839/5840/5841/5842/5843/5844/5845/5846/5847/5848/5849/5850/5851/5852/5853/5854/5855/5856/5857/5858/58


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora