Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Ojetý Fiat Grande Punto – nahradí fabii?

Poradna
Blaháček Marek | 16.04.2014
foto: Fiat
Pan Ondřej by rád vyměnil svoji Škodu Fabia za ojetý Fiat Grande Punto s benzínovým motorem. Jak je na tom se spolehlivostí?

DOTAZ: Hezký den do redakce TipCars, hledám nějaké menší auto, které by nahradilo moji fabii. Jsem s ní poměrně spokojený, rád bych ale něco živějšího a novějšího. Zároveň bych chtěl podobně spolehlivé auto. Zalíbil se mi Fiat Grande Punto, z doslechu od známých vím, že je to poměrně slušný vůz. Chtěl bych se vás ale zeptat na doporučení benzínového motoru pro běžné ježdění. Budu také vděčný za výčet nejčastějších závad a nějaká ta doporučení ohledně koupě.

S pozdravem Ondřej V.


ODPOVĚĎ:Hezký den, Ondřeji, jsem rád, že se najde někdo, kdo se nebojí koupit ojetý fiat. Ještě pořád totiž existuje početná skupina motoristů, která by si auto tohoto italského výrobce kvůli špatné pověsti (mnohdy pouze z historek od známých) nekoupila. Zrovna v případě grande punta by to totiž byla velká škoda.

Zrovna Vaše fabia by se před tímto vozem mohla v několika případech mít na pozoru. Ital totiž nabídne mnohem více vnitřního prostoru a pohodlnější cestování, v porovnání s koncernovými vozy je o poznání levnější, a pokud dobře vyberete motor, nemělo by Vás při jeho provozování potkat nic zásadního. Odpustit mu musíte snad jen horší dílenské zpracování.

Pro běžné ježdění podle mého dobře postačí už základní dvanáctistovka Fire, pokud ale jezdíte častěji mimo město, doporučil bych spíše větší čtrnáctistovku s označením StarJet. Jejích 70 kW výkonu už stačí všude, je bezproblémová, spotřeba je prakticky stejná jako u základního motoru a také jich je na trhu poměrně dostatek. Jako u všech motorů, také u grande punta pečlivě hlídejte hladinu motorového oleje. Ne, že by ho motor nějak zvlášť konzumoval, ale výrobce z pro mne nepochopitelných důvodů použil extrémně malou olejovou vanu, do níž se vlezou necelé tři litry oleje, které mají navíc vydržet až 30 tis. km. Hodně majitelů, kteří toto doporučení uposlechli, zbytečně zničili motor, jelikož ke konci tohoto intervalu v motoru necirkulovalo ani poloviční množství náplně, jež navíc svou konzistencí připomínala spíše mazut nebo brusnou pastu. Já osobně bych olej měnil klidně po 10 tisících…

Existují ale problémy, kterým se nevyhnete – mezi ně patří rychlý vznik vůlí na přední nápravě (uložení ramen, horní uložení tlumičů či spodní kulové čepy), krátká životnost koncového dílu výfuku nebo občasné závady elektroinstalace kvůli oxidaci kontaktů. Nepříjemné překvapení skýtá akorát choulostivý elektrický posilovač řízení Dualdrive. Pokud slyšíte při otáčení volantem drhnutí nebo posilovač občas vysazuje, můžete se začít obávat jeho blízké výměny za cca 20 tis. Kč (nebo najít nějakého šikovného kutila, který ví, kam sáhnout).

Náhradní díly jsou dostupné bez problémů, přední brzdové kotouče stojí 2 tisíce, brzdové destičky cca 1.000 korun a koncový díl výfuku Vás vyjde na necelé dva tisíce.

V inzerci TipCars je nyní přes 30 Fiatů Grande Punto s benzínovým motorem. Nejlevnější lze koupit za méně než 60 tis. Kč a vozy mají v průměru najeto 100 tis. km.

Hodnocení článku
4.0 z 5 (80%)
Hodnoceno: 16x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
Giorgio, 16.04.2014 19:01
Servo posilovače řízení DualDrive se běžně repasuje se zárukou, nabídky jsou od 2 500 do 6 500 - stačí trochu googlit. Rozhodně to není něco řešitelného extrémně draze nebo problematicky. Zpravidla to dříve potká auta, která měla zapnutý přeposilovaný režim City - ostatně toto platilo už u punta II od roku 1999, které tento dvoustupňový posilovač mělo jako vůbec první.

Na margo motoru, benzinová 1.4 se dělala ve dvou variantách - 57kW s 5stupňovou převodovkou a 70kW s šestistupňovou. Druhá zase tak rozšířená není (většinou je spojená s výbavou Sport, s nejrozšířenějším Dynamicem málokdy), ale je asi nejlepší volbou pro normálního řidiče, který se někdy rád sveze a jindy pragmaticky spoří palivo. Pro fajnšmekry se vyráběla i přeplňovaná verze T-JET, ale ty se skoro nedají najít (a když, tak s pochybným původem a stavem). Punto evo/Punto 2013 (modernizované grande punto) pak místo 1.4 16V 70 kW nabízí 1.4 MultiAir 77 kW a místo T-JETu 1.4 MultiAir Turbo 99 kW - obojí je ale taky rarita.

Grande punto je bezpečnější než první i druhá (současná) generace fabie, nabízí nestárnoucí design, spolehlivé a ve srovnání s fabií kultivované motory i slušnější výbavu. Určitě je to dobrá volba - pokud někomu nevadí, že je to "jen fiat".
Fire, 16.04.2014 20:33
Jako majitel Grande Punta mohu tazateli toto auto jednoznačně doporučit, tím spíš jako náhradu Fabie. Jak už bylo napsáno, jedná se o vůz s velmi dobrou bezpečnostní výbavou a odolnou a tuhou karoserií (NCAP 5* pro všechny modifikace od počátku výroby v roce 2006) Jezdím verzi výbavy Dynamic (dual autoklima, rádio s CD + MP3, 6 bagů, aktivní opěrky hlavy a nějaké další blbiny oproti základnímu holobytu ve verzi Active ) s motorem 1.4 57 kW a je to zcela dostačující na městský a příměstský provoz. Na dálnici je handicapem krátká převodovka, takže pak už to bere o něco víc. V běžném režimu s rychlostmi do 100 - 110 km/h se dá bez problémů jezdit za 6 litrů. Auto má najeto aktuálně cca 150 tkm a žádnými z vyjmenovaných neduhů netrpí. Čepy řízení vydržely cca 100 tkm, spodní ramena původní, bez vůlí. Kosti jsem taky měnil zatím jen jednou. Problémy s posilovačem řízení jsou záležitostí počátku výroby, od 2007 už se vyskytnou zřídka. Zapnutý CITY režim nemá na životnost posilovače vliv, při rychlostech nad 30 km/h se elektronicky deaktivuje. Příčinou zničeného posilovače jsou dlouhodobě neřešené vůle v řízení, vymetání děr a podobně. O závadách elektroinstalace obecně i vlivem zaoxidovaných kontaktů nemůže být řeč, to byla bolest Stila.

Takže závěrem lze říct, že se jedná o stále velmi dobře vypadající malý hatchback s příkladnými jízdními vlastnostmi a spolehlivými benzínovými motory (ještě ze "staré školy"). Jen pro upřesnění motorizací - základní, léty ověřený 1.2 8V Fire (48, později 51 kW), pak novější 1.4 8V s 57 kW (nový blok, proměnlivé časování vačky) a zmiňovaná 1.4 se 70 kW (původně nabízena s označením starjet), ale to je šestnáctiventil (konstrukčně vychází z té 1.2, ale má dvouvačkovou hlavu). Vrcholem je foukaná 1.4 T-jet s 88 kW a ta už jede hezky. V naftě je k dostání ve dvou výkonových variantách 1.3 Mjet (55 a 66 kW) a vrcholem je 1.9 Mjet (překopaný starý dobrý 1.9 JTD) s 96 kW. Ale ten už je vzhledem k současným trendům poměrně hlučný s hrubým chodem a dost těžký na tak malé auto.
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů