Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Nissan Primera P12 s dieselovým motorem

Poradna
Jan Kos | 24.01.2007
foto: TipCars.com
Dotaz

Dobrý den,
pravidelně a ráda čtu Vaši poradnu, jelikož se již nějakou dobu chystám na koupi vozu. Uvažuji o koupi ojetého Nissanu Primera P12, varianta kombi, motor diesel. O Nissanech Primera P10 a P11 se tady toho napsalo již dost a veskrze samá pozitiva, a tak se chci zeptat jak je na tom nástupce těchto modelů co se týče kvality, spolehlivosti a slabých stránek.
Předem děkuji za odpověď.

S pozdravem
Lenka Kolibová


Odpověď

Obě předchozí generace Primery platily za rodinné sedany se sportovními ambicemi. Za jejich výkony a famozní podvozky se jim také občas přezdívalo japonská BMW, byť po stránce vzhledu mají blíže k bavorákům vozy Galant značky Mitsubishi. Fanoušci Nissanu navyklí na tu "svoji" Primeru prožili po příchodu P12 mírný šok. Zřejmě kvůli získání nových zákazníků, kteří by sportovní sedan nikdy nepreferovali, se Nissan rozhodl 3 generaci svého evropského vozu postavit zcela jinak. Po letech se však ukazuje, že to bylo trochu šlápnutí vedle, jelikož prodejní výsledky a obliba P12 se zdaleka nepřibližují P10 a P11. Zákazníci prostě takovou Primeru nechtěli. Po stránce techniky a spolehlivosti však není vůbec o nic horší, než její předchůdci. V tom se Nissan rozhodně nezkazil. Sednete-li si dovnitř, tak Vás na první pohled upoutá palubní deska, jakoby převzatá z nějakého MPV. Vše je umístěno do střední části, což hlavně u sdruženého přístroje není podle mě zrovna nejšťastnější řešení. Ačkoliv jsou budíky mírně natočeny k řidiči, tak jejich sledování je pořád obtížnější, než jsou-li umístěny přímo před řidičem. V dnešní době je ale toto řešení celkem obvyklé (má ho např. Citroen Xsara Picasso, Renault Espace, aj.). Pod sdruženým přístrojem je umístěn velký monitor, který je v lepších verzích dokonce barevný a pod ním na první pohled nelogická změť různých ovladačů a tlačítek. Tento soubor zvaný N-FORM představuje další zvláštnost v ovládání vozidla. Prostřednictvím něj se ovládá topení/klimatizace, rádio, palubní počítač a v lepších verzích rovněž navigační systém. Na toto si lze po určité době zvyknout, přestože třeba starší generaci řidičů to může činit problémy i po delší užívání. Naopak prostorností P12 oproti předchůdcům výrazně získala a zejména ve svislém směru nabízí královský prostor. Po praktické stránce je nejhorší verze sedan, která má poměrně úzký vstupní otvor zavazadlového prostoru, který je u kombi dlouhý, ale zase nízký, optimálně se tak jeví verze s pátými dveřmi. Při jízdě se P12 chová jistě, ale nesportovně. Ta tam je sportovní tuhost podvozku a minimální náklony v zatáčkách. Zato je však velice komfortní a plavně překonává různé nástrahy silnic. Rovněž velmi nízká hladina vnitřního hluku podporuje pohodlné cestování. V oblasti vznětových motorů udělala firma Nissan velký pokrok. Kdysi hlučné a nevýkonné komůrkové diesly jsou u P12 již minulostí. Během prvních dvou let produkce se objevily pod kapotou dva. Ten silnější s objemem 2,2 L, označovaný jako Di (někde také VDi), je modernizovanou verzí staršího motoru, známého třeba z Almery N16. V ní ještě pracuje s poněkud problematickým rotačním čerpadlem Bosch VP44. V Primeře již má Common Rail a to od značky Denso. V roce 2003 byl motor přejmenován na dCi a výkon u něj vzrostl z 93 kW na velmi dobrých 102 kW. I přes nové označení, které používá také značka Renault a i přes spolupráci Nissanu s Renaultem, se jedná o zcela jiný (odlišný) motor (jde o vlastními silami vyvinutý motor Nissanu). Přeplňován je známým turbodmychadlem Garrett VNT s variabilní geometrii, u nějž, tak jako u motorů TDI z produkce VW může po čase dojít k zatuhnutí mechanismu přenastavujícímu lopatky. Při jízdě je dobré motor občas vytočit do vyšších otáček, čímž lze problému částečně předcházet. Zejména u první verze Di se občas stávalo, že po nastartování motor zhasínal a nedržel volnoběh. Za to může vadný tzv. SCV ventil. Vozy s větším počtem km budou mít tento ventil nejspíš již vyměněný v rámci záruky, avšak u vozů s malým počtem km by se mohl ještě vyskytovat ten původní, způsobující výše popsané problémy. Máte-li pocit, že váš diesel moc nejede, tak za to často může zanesená váha vzduchu, která zde pracuje na stejném (horším) principu, jako v již zmíněných motorech TDI. Prevencí je včasná výměna vzduchového filtru a použití pouze originálního dílu ze sítě Nissan. A jak se Di (dCi) chová při jízdě? Oproti konkurenci je méně kultivovaný, s často drnčivým zvukem, přičemž na přidání plynu reaguje docela se zpožděním (větší turboefekt). Také trpí vyšší kouřivostí a spotřebou nafty. Nissan, vědom si výše popsaných nedostatků, tak využil Renaultu a nabídl zákazníkům v roce 2003 menší vznětový čtyřválec 1,9 dCi (motor M9Q). Ten samý motor najdete třeba v Laguně obou generací. Ten Vám určitě rozmlouvat nebudu, jelikož je mnohem lepší než Nissanův vlastní motor. Při jízdě skvěle lineárně táhne již z nízkých otáček, vyniká pružností a navíc pracuje bez nadměrných vibrací a je velmi tichý. V Renaultech bývá kritizován za časté selhání turbodmychadla, což se projevuje vysokou spotřebou oleje a v extrémním případě může dojít k fatální závadě - poškození motoru. U Nissanu je však situace mnohem lepší, pravděpodobně z důvodu kratšího intervalu výměny motorového oleje (20000 km oproti 30000 km u Renaultu). Vůbec nejlepší je ale měnit olej už po ujetí 15000 km, čímž lze opotřebení turbodmychadla výrazně eliminovat a oddálit. U tohoto motoru také pozor na včasnou výměnu rozvodového řemene, který u 2,2 Di(dCi)s nahrazuje odolný řetěz.


+ Skvělá vnitřní prostornost

 

- Oproti minulosti zcela jiný charakter (nesportovní jízdní vlastnosti)

 

+ Komfortní chování na vozovce

 

- Není orientovaná na řidiče (ovládací prvky uprostřed)

 

+ Moderní prvky výbavy (kamera usnadňující couvání, ovládání N-FORM)

 

- Méně přesné řazení šestistupňové převodovky

 

+ Velmi nízká hladina vnitřního hluku

 

- Silentbloky a spodní čep spodního ramene nelze měnit samostatně (pouze vcelku za cca 7800,-Kč)

 

+ Bezpečné jízdní vlastnosti

 

- Ovládání funkcí, na které je třeba si zvyknout (N-FORM)

 

+ Kvalitní dílenské zpracování

 
 

+ Vysoká spolehlivost elektroniky

 
 

Nejčastější závady

· Špatně ukazující palivoměry (Nutná výměna celého přístrojového štítu za cca 18000,-Kč)

· Zatuhlá regulace turbodmychadla VNT

· Zanesená váha vzduchuc (motor 2,2 Di)

· Vadný SCV ventil vysokotlakého čerpadla CR Denso-projevuje se nedržením volnoběhu (motor 2,2 Di, dCi do roku 2005)

· Opotřebené turbodmychadlo (motor 1,9 dCi)- následně vysoká spotřeba oleje, v extrémním případě totální poškození motoru.

· Vadný (zanesený ) EGR ventil (motor 1,9 dCi-projevuje se úbytkem výkonu)

· Hluky od zadní nápravy (často po ujetí cca 45000 km)

· Pískání zadního brzdového obložení (do roku 2003)

· Vytlučená táhla předního stabilizátoru

· Vibrace volantu v rychlosti od 90-110 km/h

Hodnocení článku
2.5 z 5 (50%)
Hodnoceno: 2x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
Dalibor, 31.03.2007 19:33
Zdravím a zároveň bych chtěl všechny varovat před koupí vozu Nissan Primera P12, zejména s motorem 2.0 103 KW. Nejsem sám, kdo má tyto problémy a chci, aby se jich všichni vyvarovali. Rok 2002 byl rok uvedení Primery P12, a tak tento ročník obsahuje velmi mnoho chyb. Konkrétně na mé Primeře se již 2 x zadřel motor - musel se celý vyměnit, už po druhé vyměňuji katalyzátor, proběhla výměna serva, klimatizace, lamda sond... a přesto auto neustále není ve 100% stavu. Vše je vždy servisováno v autorizovaných servisech... k servisům bych ještě rád dodal, že jsem velmi rozčarovaný, technici ani neví, kolik je tam lamda sond, neví jestli jsou tam 2 katalyzátory a nebo jen jeden.. prostě v jednom servisu vám říkají něco a v druhém něco jiného. A i přesto, že mají na tyto auta všechny ty počítače na vyhodnocení, nejsou schopni dát auto dohromady... do dnešního dne jsem vložil do oprav řádově 140 000,- a řeknu vám, zlatá škodovka (v mém případě Fabia a také Octavia) - porucha jen jedna (výměna kotoučů), jinak jen dolívám olej. Pokud však auto nezlobí, tak je velmi konfortní a i hezké..., ale nedej bože, abyste snad narazili na nějakou závadu. Jinak, MOTOR QR20DE (benzín 2.0i) má velké problémy a zejména v kombinaci s nevhodně řešeným výfukovým potrubím a katalyzátorem se velmi snadno zadře... Přečtěte si někdo třeba německé stránky, kde jsou tyto auta ve větším zastoupení a tudíž problémy více řešeny - hltání oleje a následné vypálení katalyzátoru má právě za následek zpětné vrácení zbytků z katalyzátoru do motoru a vzniká brusná hmota, která motor vydře, ten na delší cestě spolyká olej a prostě se zadře. Nový motor? = dnes nějakých akčních 138 000,- bez práce. A haním Nissan za tohle auto a celou jejich servisní síť, která je absolutně neprofesionální a nedokáže odstranit závady, natož se na nich shodnout, nehledě na fakt, že technici ani auto pořádně neznají. Dámy a pánové v Nissanu, vyškolte si Vaše techniky, na tyto auta a postavte se k problémům této generace čelem! Ostatním majitelům můžu po těchto zkušenostech říci jen "hodně štěstí" a snad doporučit změnu značky - nebo si zrovna pořídit 2 totožné modely (jeden kus na náhradní díly), jelikož mé auto je každé 3 měsíce s závadou v servisu. PS.: náhradní díly na vrakovišti seženete jen s velkou dávkou štěstí. To je moje realita.
Dalibor, 31.03.2007 19:40
Dušane, naprosto s tebou souhlasím a dodávám, že právě Primera odnesla spolupráci Nissan a Renaultu - je to prostě odfláknuté auto a to co píšeš ohledně žlutých andělů jsem několikrát zažil na dálnici. Lidičky, já už na delší cesty tímto autem prostě nejezdím - nevěřím mu.
Dalibor, 31.03.2007 19:45
Martine, klidně ti prodám svou P12 a za fantastickou cenu s luxusní výbavou, je pravda, že ji mám maximálně vybavenou, motor jede super - pokud jede

Ale prostě tohle auto je dobré až někdy od roku 2004 - spíše 2005, kdy se již vše podstatné vychytalo. Je potřeba řešit jednu věc, k čemu jsou ti Xenony, 8 airbagů, kamera, displej a spousta super věcí, když ti auto neustále zlobí.
anonym, 18.05.2007 15:04
Mam tuto Primeru 2.2 Di jiz 5 let, najel jsem s ni 110.000 km a ani jednou me nenechala ve stychu. Pravidelny servis, olej a filtry a dvakrat serizeni geometrie. Taky me asi ceka vymena serva, trosku mi tam vzlina olej. Jinak si opravdu nemuzu stezovat a maximalni spokojenost.
Je mi lito ze s timto autem ma nekdo problemy ( napr. Dalibor ), ale to muze mit i s jinym autem, ne?
Mejte se a hlavne jezdete bezpecne.

Pepe
anonym, 01.06.2007 10:59
Moje P12 ->staří 4roky-> jen výměna oleje 100%spolehlivost
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů