Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Půjčit si auto není nic špatného

Aktuality
Michal Štengl | 12.10.2016
foto: Michal Štengl
Automobil je dnes pro každého podnikatele či firmu nezbytným nástrojem, jehož nečekaná absence znamená obvykle existenční hrozbu. Pokud o auto přijdete, jednou z možností zachránění mobility je autopůjčovna. Co vlastně dnes obnáší půjčit si auto, na kolik to vyjde a co si lze půjčit?

Situací, kdy můžete přijít o auto, je dost. Krádež, dlouhá oprava po nehodě, kdy pojišťovny proplácejí náhradní auto jen na určitou dobu nebo dlouhé čekání na vysněný automobil zadaný do výroby. Ve firmách s velkým fleetem to není až taková potíž, pro menší firmy, podnikatele či živnostníky to ale představuje velkou potíž. Stejně tak pro majitele dopravní společnosti, kterému z nějakého důvodu chybí nákladní automobil.

Na západ od nás běžné, u nás jen firmy

Zatímco směrem na západ od nás je naprosto běžné si v případě krátkodobé i delší potřeby auto zapůjčit, a to nejen osobní auto ale třeba i dodávku nebo nákladní auto, v Česku to zatím řešíme pomocí kamarádů nebo nákupem levných ojetin. I proto u nás služby půjčoven využívá v drtivé většině firemní klientela. V tomto článku se proto zaměřujeme především na tuto skupinu zákazníků, která je ochotna si připlatit za půjčení novějšího automobilu nebo za lepší služby. Na trhu totiž existují i půjčovny, které dokáží nabídnout někdy i o třetinu nižší částky než velké půjčovny.

Je z čeho vybírat

Na našem trhu je celá řada autopůjčoven, malých i těch velkých. Velmi často je provozují prodejci nových osobních či užitkových aut, jako třeba Auto Palace nebo Auto Jarov. Vedle malých lokálních autopůjčoven u nás ale dlouho operují také velké nadnárodní společnosti, jako jsou Budget, Europcar, Hertz nebo Sixt.

Mladá auta

Výhodou aut z větších půjčoven bývá nízké stáří. „Maximální stáří našich aut je do dvou let a 100 000 ujetých kilometrů, nicméně většina aut je nanejvýš rok stará,“ upozorňuje Radek Vácha z RentPointu. Například Sixt deklaruje, že má vozy ještě mladší, v průměru jen šestiměsíční. Všechny vozy jsou ale velmi dobře vybavené, klimatizace a rádio je standardem. Díky tomu, že firmy jako RentPoint nebo Auto Jarov provozují zároveň i prodej zánovních ojetin, kde se auta z půjčoven obvykle objeví, dostávají patřičnou péči a kvalitní servis.

Na den i na rok

Obvyklá nejkratší zápůjčka bývá jeden den, některé firmy ale dokáží auto zapůjčit i na půl dne. Maximální hranice dlouhodobých zápůjček bývá obvykle dvanáct měsíců. „Cokoliv nad touto hranicí už přechází do operativního leasingu,“ vysvětluje Petr Kosmák ze Sixtu. Na začátku je třeba se prokázat dvěma doklady a v případě dlouhodobého půjčení počítejte s tím, že si půjčovny obvykle prověří vaši finanční bonitu. Než ale s autem vyjedete, musíte složit zálohu, která se u půjčovny RentPoint pohybuje od 10 000 do 40 000 Kč podle typu a velikosti auta. Zálohu můžete obecně uhradit nejčastěji platební kartou (půjčení do 30 dnů) nebo fakturou. V případě kratších zápůjček se sazba za pronájem strhává ze zálohy, u dlouhodobých pronájmů se obvykle platí měsíční paušál.

Od 900 Kč za den

Ceny za půjčení automobilu začínají na nějakých 900 Kč (bez DPH) za minivozy, auto velikosti Škody Fabia si půjčíte od 1000 Kč/den. Obecně platí, že čím delší doba pronájmu, tím logicky klesá i denní sazba (u malého auta klidně až na 470 Kč). Oblíbená Škoda Octavia s naftovým motorem vás může vyjít na necelých 1700 Kč za den, za Superb zaplatíte od 2200 Kč a třeba za kompaktní SUV se platí podobná částka. Za přibližně stejnou sazbu se dá půjčit i devítimístná dodávka, klasický plechový van vychází od 2000 Kč/den. Jsou to průměrné ceny, tzn., že někde můžete zaplatit méně, ale i více. Obecně je dobré nejít vždy po nejnižší částce. Doporučujeme si zjistit, jaké služby s autem získáte a zda si náhodou půjčovna neúčtuje extra poplatky třeba za dalšího řidiče apod. Určitě se nezapomeňte zeptat na případné poplatky za nadměrné opotřebení či poškození. V tomto ohledu bývají větší autopůjčovny benevolentnější než ty malé.

Většinou bez omezení kilometrů

Automobily na krátkodobou zápůjčku mají obvykle neomezený počet kilometrů (i když u některých autopůjčoven může být nájezd limitován), v případě dlouhodobého zapůjčení už je ale třeba se na nájezdu domluvit dopředu při uzavírání smlouvy. Podle ujetých kilometrů se totiž odvíjí výše měsíční splátky. Do smlouvy je také třeba uvést všechny řidiče, kteří s půjčeným autem budou jezdit. V opačném případě se v případě nehody či krádeže vystavujete riziku nepříjemností ze strany pojišťovny i půjčovny. Určitě si také ověřte, jak jsou na tom automobily z hlediska pojištění. Půjčovny mají obvykle uzavřenou havarijní pojistku s 5 nebo 10% spoluúčastí.

Auto v cizině můžete půjčit doma

Benefitem velkých půjčoven jako Europcar, Hertz nebo Sixt je to, že pokud budete potřebovat auto na služební cestě v zahraničí, můžete si ho objednat v Česku. To pochopitelně hodně šetří čas, protože se nemusíte na letišti zdržovat vyřizováním potřebných formalit. Nemluvě o tom, že ne každý si troufne v cizině domluvit vypůjčení automobilu. Jenom pro představu, například v Německu zaplatíte za VW Golf na den kolem 2700 Kč.

S kartou je život jednodušší

Pokud si půjčujete automobil pravidelně, u velkých mezinárodních autopůjčoven se vyplatí požádat zdarma o některou z karet.„Karty Sixt Express v sobě nesou veškeré informace, takže už se při půjčování kdekoliv v cizině nemusíte zdržovat vyplňováním formulářů,“ vysvětluje jednu z výhod Petr Kosmák. Díky kartám navíc můžete získat slevy nejen na služby autopůjčoven, ale i bonusy v hotelích a u leteckých společností si načítáte míle do svého věrnostního leteckého programu. Své vlastní karty mají i korporátní klienti, kterým přinášejí řadu nadstandardních služeb a výhod. „Jednou z nich je například bezzálohová platba fakturou v Česku za pronájem auta v celém světě se splatností až 60 dní,“vypočítává Petr Kosmák. Stejně tak veškeré pojistné události se řeší přes českou pobočku.

Auto i s řidičem

Jakousi třešničkou na dortu v segmentu půjčování aut je tzv. limousine servis, kdy si pronajmete auto i se šoférem. Tato služba je určená pro transfery, svatby, večírky, zážitkové výlety v exkluzivních automobilech, především ale pro přepravu důležitých osob, například ředitele velkých firem. Tuto službu nabízejí jak tuzemské půjčovny, tak i ty nadnárodní jako například Hertz. Podobně jako u klasického půjčení auta si můžete v případě služební cesty do ciziny objednat auto s řidičem v České republice a po příletu do cílové destinace už se o nic nemusíte starat.

Když potřebujete velký náklaďák

Také zájemci o půjčení nákladních aut mají celkem slušný výběr. Krátké i dlouhodobé pronájmy nákladní techniky nabízejí například firmy Fraikin, AR Car, Czech Finance, Prima Truck nebo asi nejznámější a největší PEMA Praha. Ta se zaměřuje na střednědobé a dlouhodobé zápůjčky formou fullservice (obdoba operativního leasingu u osobních aut). „V pravidelné měsíční splátce si zákazník předplatí širokou paletu služeb. Je v ní zahrnut například komplexní servis, náklady na pneumatiky, pojištění nebo silniční daň,“ vypočítává Jan Kolečko, obchodní ředitel PEMA Praha. V nabídce má tahače všech oblíbených značek jako například MAN, Mercedes-Benz, a Volvo, průměrné stáří vozidel se pohybuje kolem dvou let. Většina z nabízených kamionů má vysokou kabinu s nadstandardním vybavením. Sazba je určována délkou smlouvy, typem techniky a samozřejmě kilometrovým nájezdem, orientačně za pronájem tahače včetně fullservice služeb zaplatíte přibližně od 1500 EUR měsíčně, za návěsy (Kögel, Krone, Schmitz Cargobull) zaplatíte od 385 eur za měsíc.

Pronajímají importéři i prodejci

Nákladní automobily ale půjčují i samotné značky (ScaniaRent nebo Mercedes-Benz CharterWay Rental), nebo samotní autorizovaní dealeři různých značek. Jedním z nich je například říčanská společnost Profi Auto,která disponuje nákladními a užitkovými modely značek Fiat a Iveco. „Pro naše zákazníky máme připraveny malé i velké užitkové dodávky, v střední a těžké řadě nabízíme vozy Iveco Cargo různých modifikací a samozřejmě tahače návěsů plus návěsovou a přívěsovou techniku,“ vypočítává Jindřich Tovara, ředitel společnosti. „Velmi intenzivně se věnujeme a prosazujeme naši techniku ve verzích na zemní plyn,“doplňuje.

Jaké máte zkušenosti?

Pokud máte nějaké zkušenosti s autopůjčovnami, ať kladné či záporné, budeme vám moc vděční, když nám o nich napíšete. Zajímá nás, jakou službu jste využili, jaké auto jste si půjčili a kolik jste za něj zaplatili. Podle čeho jste se orientovali? Předem děkujeme.

Hodnocení článku
Hodnoceno: 0x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
u článku není zatím žádná diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů