Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Škoda Octavia I - radíme s nefunkční klimatizací

Technická poradna
David V | 04.07.2012
foto: Alš Zich
Mám problém s klimatizací. Vůbec nechladí, když ji zapnu, motor vůbec 'nehoupne' a chladný vzduch taky nefouká. Ovšem sahary se roztočí, pojistka taky v pořádku. Můžete mi poradit? Děkuji
Autor dotazu: 
Značka, model:Škoda Octavia
Bližší označení:1.9 TDI
Rok výroby:2001
Palivo:nafta
Výkon v kW:66
Kód motoru:ALH
Popis závady:Mám problém s klimatizací. Vůbec nechladí, když ji zapnu, motor vůbec 'nehoupne' a chladný vzduch taky nefouká. Ovšem sahary se roztočí, pojistka taky v pořádku. Můžete mi poradit? Děkuji
Kód chyby určené na diagnostice: 
Typ diagnostického přístroje: 
Kroky učiněné pro odstranění chyby + následky:Zkoušel jsem vyměnit chladicí medium, dokonce i čidlo tlaku, ale stále nic.


Odpověď:

Vážený pane,

Váš dotaz jsem zařadil s nadcházejícím létem, aby mohl pomoci dalším případným zájemcům.

V krátkosti si popíšeme z čeho se skládá a jak funguje klimatizace v autě:
Funkce:
Klimatizace využívá skupenského tepla a nízkého bodu varu vhodného média. Plynné médium je pomocí kompresoru stlačeno alespoň na takový tlak, aby po zchlazení v chladiči (kondenzátoru) na okolní teplotu zkapalnělo. Kapalné médium je pak skrze redukční ventil nastřikováno do výparníku, kde odebírá teplo proudícímu vzduchu do kabiny. Ve výparníku se mění skupenství média z kapalného na plynné. Plyn nasává kompresor a cyklus se tím uzavírá.

Základními prvky klimatizace tedy jsou kompresor, kondenzátor, redukční ventil a výparník. K nim je nutné přiřadit ještě provozní a bezpečnostní čidla teplot a tlaků, která zabraňují při určitých podmínkách chlazení spustit. Jde zejména o nízký tlak v soustavě, který je zapříčiněn únikem média nebo nízkou okolní teplotu, aby nedocházelo k zamrzání redukčního ventilu nebo výparníku.

Samotná regulace chlazení vychází z požadavku, který je zadáván v ovládání ventilace. Sice není zmíněno, zda jde o klimatizaci manuální (není regulována teplota vzduchu uvnitř vozu) nebo automatickou (interiér je vybaven čidly pro snímání teploty a na základě programu je řízena teplota a distribuce přiváděného vzduchu), avšak na samotnou realizaci připojování kompresoru to nemá vliv.

Vaše vozidlo je vybaveno elektromagnetickou spojkou, která připojuje kompresor v závislosti na požadavku posádky. U automatické klimatizace se připojování kompresoru řídí programem, zatímco u manuální je nutné stiskem tlačítka A/C aktivovat okruh, který řídí připojování kompresoru. Kompresor nepracuje trvale, ale v závislosti na tlaku v systému, který vychází z potřeby chlazení.

Pokud uvádíte, že jste nechal systém naplnit a vyměnit tlaková čidla, nasměroval bych Vás na kontrolu elektromagnetické spojky, respektive jejího vymezení vůlí, neboť připojováním dochází k otěru lamel. Při příliš velké vůli se stane, že spojkové kotouče na sebe „nedosáhnou“. Tomu by měla předcházet kontrola elektrických zařízení, že na spojku při aktivaci klimatizace přichází napětí. Posledním článkem, který je finančně nejnepříjemnější je porucha samotného kompresoru, která může být v zásadě dvojího typu. Buď je netěsný, takže médium ze systému unikne, což lze v servise zjistit nebo je zadřený, a to byste při připojení klimatizace asi nemohl nepostřehnout.

Tip: Klimatizace: co dělat, aby správně fungovala?

Tip: Jaký vliv má klimatizace na výkon a spotřebu?

Tip: Přístup k filtru klimatizace u Škody Fabia a jeho výměna

Hodnocení článku
3.1 z 5 (62%)
Hodnoceno: 16x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
honzad8, 04.07.2012 10:43
Nevěděli byste, na čem všem závisí četnost spínání a doba, po kterou je kompresor zapnutý (u manuální klimy; uvažuju konst. otáčky motoru/kompresoru, ventilátoru v kabině a venkovní teplotu). Běží kompresor pořád, dokud ho "neodstaví " čidlo proti zamrznutí výparníku (nebo může při běhu i kolístat tlak na vsupu kompresoru)?
Dá se tedy spínání (za cenu menšího chlazení) omezit tím, že např. snížím otáčky větráku v kabině, popř. přivřu přívod vzduchu z venku (takže bude částečně fungovat vnitřní cirkulace)? Nebo to nemá takový vliv?
Paul, 04.07.2012 18:03
U automatické klimy by měl spínat tak aby udržel nastavenou teplotu a u manuální, když je zapnutá. takže u automatické asi bude nejvíc záležet na kontrastu teplot a taky prohřívání interiéru. Ale tohle bych neřešil, od toho je to automat....
vinklec, 04.07.2012 21:26
Měl jsem na bývalém autě Octavia I stejny problem a byla to elektromagneticka spojka klimakompresoru.Měl jsem přerušené vinutí na elektromagnetu.Odpoj konektor na klimakompresoru co vede do elektromagnetu a změř odpor vinutí.Elektromagnetická spojka se da vyměnit samostatně.Origoš stojí kolem cca 4tis kč ale da se koupit i náhrada made in Čina za cca 1tis kč.Já koupil na doporučení čínu a fakčí bez problému.Při výměně musíš zhodit kolo před spolujezdcem a oddělat plastové kryty aby jsi se dostal k te spojce.Zhodiš kliňak a provedeš výměnu.
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů