Subaru WRX STI - nekompromisně zdokonaleno

Řidiči, kteří se touží stát závodníky rallye, o něm mívají vzrušující sny. Subaru WRX STI je totiž stroj, jenž se bez kompromisů snaží přenést pocity ze závodů na silnici. A po ukončení výroby jeho úhlavního soupeře Mitsubishi Lancer Evo je vlastně jediný.
hodnocení článku 4.5 b / 4x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Subaru Impreza

Na českých cestách občas potkáme nápadný sedan s obrovským křídlem na zádi, modrým lakem a zlatými koly. Za volantem sedí mladík nebo muž v krizi středního věku. Má zaťaté zuby, vytřeštěné oči, ale zároveň obrovský úsměv na tváři. Typický řidič výstavního modelu japonské automobilky Subaru, které se kolem vozu podařilo vytvořit dokonalou auru. Tu si ovšem WRX STI plně zaslouží, protože i jeho technika je neméně dokonalá.

Dokonce je tak dobrá, že v nové generaci ji nebylo potřeba měnit. Inženýři ji jen silně vylepšili. A tak pod kapotou novinky trůní stejný benzinový čtyřválec boxer (s protilehlými válci) o objemu 2,5 litru, s přeplňováním a výkonem 300 koní. Lidé zvyklí na to, že každý nový model nabízí vyšší výkon oproti předchozí verzi, by Subaru mohli snadno smést ze stolu. Jenže japonští inženýři dobře vědí, že výkon není to, co nové WRX STI potřebovalo. Toho už má dostatek. A tak vylepšovali jinde.

Nezůstal plech na plechu

WRX STI má nyní pečlivě přepracovaný podvozek. Briefing před prvním testováním na okruhu Trosta Park nedaleko stockholmského letiště byl plný procentuálních údajů o tom, jak vzrostla tuhost pružin, zkrutné tyče nebo boční tuhost, tuhost v ohybu a torza. Automobilka vše zaměřila na vylepšení jízdních vlastností v extrémních podmínkách. Japonci navíc upozorňují, že velká část vozu je totožná se závodními speciály, které se účastní rallye.

Lehce se změnil i design vozu. Voštinovou masku chladiče nyní doplňují agresivně seříznutá světla s proužkem diod pro denní svícení. Auto si ale zachovává prvky, které z něj dělají přitažlivý stroj pro fanoušky závodů. Kapotu přeťal velký nasávací otvor. Nesmí chybět pořádná kola s nízkými sportovními pneumatikami. A je možné si připlatit za obrovské křídlo na zádi, které je stejnou ikonou jako modrý lak vozu. WRX STI se navíc už nebude vyrábět jako hatchback, zůstane pouze u tradičního sedanu.

Slabinou modelu s cenovkou přes milion korun byl vždy interiér, který nevypadal příliš dobře. V novince je proto hodně vylepšený. Plasty jsou hezčí a měkčí. Tlustý volant je udělaný tak, aby se do něj ruka co nejlépe zabořila a jezdec měl jistotu úchopu. Červené budíky září a jsou nepřehlédnutelné, takže snadno lze kontrolovat otáčky. Rychlost však už tolik ne - titěrná čísla jsou příliš blízko u sebe. Slabinou se stala příplatková navigace s dotykovou obrazovkou, která reaguje tak pomalu, že je rychlejší zastavit a z kufru vytáhnout zaprášenou automapu.

Vítejte ve světě rallye

U Subaru WRX STI jde ale hlavně o jízdní zážitky, které zahájí stisk tlačítka start. Technický okruh s ostrými zatáčkami, slalomem i delší rovinkou zakončenou prudkým brzděním je perfektní místo, kam se s WRX STI vydat. Pokud řidič nemá k něčemu podobnému přístup alespoň několikrát ročně, neměl by si tento stroj kupovat. Na silnici se buď nepředvede, anebo se předvede naposledy, než přijde o řidičský průkaz. Subaru je totiž neuvěřitelně rychlé.

WRX STI je vybaveno systémem SI-Drive, který nastavuje především reakci plynu. Sílu přenáší na všechna čtyři kola pomocí mezinápravového diferenciálu DCCD. Ten rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola v poměru 41 : 59. Je tu ještě elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností. Řidič ho může nastavovat v několika krocích, ale to už je i pro nás "vyšší dívčí". Raději sešlápneme plyn, zaboříme se do volantu a ponoříme do sportovních sedaček. Turbo se nadechne a pak motor s hvízdáním a lomozem mocně zabere. Ručička proběhne okolo stokilometrové rysky za 5,2 sekundy.

Rallye se nejezdí v přímém směru, ale zatáčkami. Levá, pravá, táhlá, utažená - okruh simuluje všechny možnosti. A subaru si vede naprosto dokonale. Jeho řízení má totiž ještě kratší převod než dříve, stačí tedy mírně táhnout volantem zvoleným směrem a auto se poslušně stáčí. Povrch okruhu jako by se přenášel přímo do dlaní, v rukou je cítit každá nerovnost. Řidič tak s vozem dobře sroste. Pak přichází rovinka a za ní prudké brzdění. Plynulý nástup brzd umožňuje jejich snadné dávkování a auto zpomaluje prudce, ale bez nechtěného vlnění zádě.

Žádná napodobenina

Díky pohonu všech kol vykružuje subaru zatáčky snadno pod plynem. A když už se začnou kola hrnout ven, zasáhne závodnicky upravená stabilizace. Když je vypnutá, stačí přidat ještě víc plynu a auto se souvisle přetočí do řízeného smyku. Žádný automat tu není, řadí se "postaru" ručně přes manuál se šesti stupni uloženými v extrémně krátkých drahách. Pedály jsou zase tak u sebe, že umožňují snadno nasadit meziplyny. Spojka, převodovka i řízení jsou poměrně tuhé - WRX STI má prostě hodně testosteronu.

Nové WRX STI je v každém směru jednoznačně lepší. Na okruhu se dokázalo rozdivočit víc, než jsme čekali. Je to opravdu závodnické náčiní, ne jeho napodobenina. A s tím musíme počítat, když vyjedeme na normální silnice. Hlučný podvozek, tuhé řízení a spotřeba 13 litrů benzinu na 100 kilometrů nejsou pro běžné cestování to pravé. Vysvětlete to ale těm, kteří budou Subaru WRX STI řídit s úsměvem na tváři.

Technické údaje
Subaru WRX STI

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 2 457 ccm
Výkon: 221 kW (300 k)
Točivý moment: 407 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5,2 s
Maximální rychlost: 255 km/h
Převodovka: 6stupňová, manuální
Kombinovaná spotřeba: 10,4 l / 100 km
Rozměry: 4 595 x 1 795 x 1 475 mm
Rozvor náprav: 2 650 mm
Hmotnost: 1 500 kg
Objem kufru: 460 l
Cena: dosud nebyla stanovena



1/42/43/44/4


nahoru

kontakt - na�i partne�i - pr�ce s cookies - mobiln� verze

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technickďż˝ podpora