Suzuki Grand Vitara - umí hlavně v terénu

Modernizace interiéru i karoserie, dva nové motory a přepracovaný pohon všech kol jsou hlavními důvody, proč si dnes otestujeme velmi schopnou Grand Vitaru. A rovnou se podívame na její vrcholnou verzi.
hodnocení článku 5.0 b / 1x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara 3.2 V6 - uvodKdo potřebuje vůz, který na straně jedné zvládne Dakarskou rally a na straně druhé se neztratí v běžném provozu, nemá příliš na výběr. Dnešní SUV jsou stavěna primárně na zpevněné komunikace, řekněme rovnou na asfaltové komunikace (CR-V apod.). Musíte-li zdolávat nástrahy přírody a řešit drsné podmínky, můžete sáhnout po čistokrevném off-roadu, se kterým toho však na silnici příliš nenajezdíte. Potřebuje-li vůz využívat k obojímu, můžete zvolit kompromis a sáhnout například po Foresteru, Land Roveru, Pajeru nebo po dnes testované Grand Vitaře.

Suzuki Grand Vitara 3.2 V6 - pridSuzuki začalo s výrobou terénních vozů již v roce 1970. O 18 let později spatřil svět první Vitaru ve třídveřovém provedení, kterou můžeme považovat za průkopníka kategorie kompaktních SUV. O dva roky později přibyla pětidveřová varianta a v roce 1997 se zrodila druhá generace s přídomkem Grand. Rok 2005 byla představena třetí generace s novým systémem pohonu všech kol disponující uzávěrkou středového diferenciálu. Od té doby se vyrobilo na 2,5 milionů kusů.

TIP: Suzuki v Paříži představí novou Vitaru

Karoserie: facelift

Suzuki Grand Vitara 3.2 V6 - karoserieModernizace postihla zejména masku chladiče a přední nárazník. Směrová světla byla nově zabudována do vnějších zpětných zrcátek. Zákazník má na výběr tradičně ze dvou karosářských variant (třídveřové a pětidveřové), což je v tomto segmentu ojedinělá volba. Námi testovaná pětidveřová verze je ve srovnání s kratší variantou o 440 mm delší a chlubí se i delším rozvorem (o 200 mm). Ostatní rozměry zůstaly zachovány (oproti svému předchůdci narostla karoserie na délku o 28 cm a rozvor se zvětšil o 16 cm). Novinkou ve stavbě Grand Vitary je integrovaný rám karoserie, který zaručuje potřebnou tuhost a odolnost proti zkrutu. Přispívá také ke snížení těžiště. Páté dveře se otevírají nešťastně na pravou stranu (směrem k chodníku), což může být velkou překážkou pro snadné naložení zavazadel.

(+) design
(-) nepraktické otevírání pátých dveří směrem doprava

Suzuki Grand Vitara 3dv. (kč)

 

JX-A (4H)

 

JX-A (4-mode)

 

1.6 VVT, 78 kW

 

499.900

 

-

 

1.9 DDiS, 95 kW

 

-

 

599.900

 

Interiér: drobné změny k lepšímu

Suzuki Grand Vitara 3.2 V6 intPo otevření dveří zaujmou především vysoko poležená sedadla, do kterých je potřeba téměř naskočit. U předních sedadel poskytujících dostatek prostoru bych uvítal výraznější boční vedení těla. Sedadla je nutné seřizovat ručně, k samotnému rozsahu nemám připomínek. Zadní sedadla nabízí dostatek prostoru dvěma dospělým cestujícím. Opěradla zadních jsou asymetricky dělená a lze je polohovat v dostatečném rozsahu. V případě potřeby je lze úplně sklopit a dalším překlopením celé sedačky vpřed (za opěradla předních sedadel) můžete vykouzlit prostor o objemu 1 386 litrů s naprosto rovnou ložnou plochou.

Modernizace přinesla interiéru nový kombinovaný palubní displej umístěný v kapličce za volantem včetně kruhových ukazatelů. Nově se ve středové části palubní desky objevil reproduktor a středový panel doznal řady změn.

(+) výbava
(-) pouze výškově stavitelný volant
(-) horší boční vedení předních sedadel

Suzuki Grand Vitara 5dv. (Kč)

 

JLX-E

 

JLX-EL

 

JLX-A

 

JLX-E / AT

 

JLX-EL AT

 

1.9 DDiS, 95kW

 

669.900

 

759.900

 

-

 

-

 

-

 

2.0, 103 kW

 

-

 

-

 

589.900

 

-

 

-

 

2.4 VVT, 124 kW

 

-

 

-

 

-

 

639.900 / 669.900

 

-

 

3.2 V6 VVT, 171 kW

 

-

 

-

 

-

 

-

 

759.900

 

Motor: sametový šestiválec

Suzuki Grand Vitara 3.2 V6 - motorPod kapotou pětidveřové Grand Vitary je možné mít zážehový čtyřválcový dvoulitr s výkonem 103 kW, dva-čtyřku VVT s výkonem 124 kW a šestiválcový 3,2 litr s výkonem 171 kW. Příznivci vznětových agregátů zajisté sáhnout po devatenáctistovce DDiS s výkonem 95 kW. Námi testovaný zážehový šestiválec o objemu 3,2 litru poskytuje Grand Vitaře nadprůměrnou výkonovou rezervu, kterou však nelze využívat k ostré jízdě, jelikož automatická pětistupňová převodovka řadí dosti rozvážně. Šestiválec rozhýba robustní Vitaru na rovných 200 km/h a stovku zvládá za 9,3s. Typický jadrný zvuk šestiválce potěší milovníky kultivovaných motorů a lineárním přísunem výkonu. Po stránce spotřeby se nelze divit dvouciferným hodnotám (12-15 l/100 km). Pokud Grand Vitaru vezmete do terénu, počítejte s hodnotami začínající dvojkou.

(+) lineární přísun výkonu
(+) jadrný zvuk
(-) pomalejší převodovka
(-) spotřeba
(-) menší kultivovanost při volnoběžných otáčkách

Jízdní vlastnosti: na silnici stejně dobře jako v terénu

Suzuki Grand Vitara 3.2 V6 - jizdaGrand Vitaře nepřísluší zařazení k vozům kategorie SUV. Ty totiž často končí dříve, než si jejich uživatel myslí. Ve srovnání s nimi je Vitara spíše terénní vůz, který zvládne nejen nezpevněné cesty ale i nějakou tu terénní vložku. Pohon všech kol (rozdělený mezi nápravy v poměru 47:53) nabízí ve Vitaře nevídané možnosti. Pomocí otočného ovladače může řidič zablokovat centrální mezinápravový diferenciál s omezeným prokluzem (absorbuje rozdíl mezi otáčkami náprav a Suzuki ho označuje písmeny LSD - Limited-Slip Diff.) a zdolat tak třeba brod bahnem. Pro snadné zdolání nezpevněného stoupání nebo příkrého sjezdu je k dispozici redukční převodovka s poměrem 1,97:1. K dispozici je také nově funkce řízeného stoupání do vrchu a klesání z kopce jsou k dispozici výhradně s šestiválcovým agregátem. Standardní poloha řadící páky je „4H“, směrem vpravo následuje pozice „4H Lock“ s uzavřeným mezinápravovým diferenciálem a krajní poloha „4L Lock“ navíc doplní redukci pro pomalý pohyb v těžším terénu.

Nájezdové úhly, světlá výška, velký rejd a robustnost konstrukce podvozku (integrovaný žebřinový rám) dovolují hrubší zacházení. Limitem testovaného kousku se však staly obuté klasické silniční pneumatiky. S modernizací dostaly zadní kola kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. Brzdový pedál působí na řidiče chladně a vyžaduje pro vyšší brzdný účinek vyvinout více síly.

(+) řízení
(+) dovednosti v terénu
(+) brzdy

Závěr: potěší svými schopnostmi i cenou

Suzuki Grand Vitara 3.2 V6 - zadModernizované Grand Vitaře zůstaly znamenité terénní dovednosti a rapidně se zlepšilo chování na silnici, kde se chová díky nezávislému zavěšení všech kol (vpředu McPherson, vzadu Multilink) o poznání civilizovaněji. Přestože testovaná Grand Vitara patří v Česku k vrcholnému modelu automobilky, Suzuki si za takto plně vybavený vůz účtuje 759.900 Kč, což je ve srovnání s konkurencí dalším velkým pozitivem.



hodnocení
brzdy
1
design
2
dílenské zpracování
2
dynamika motoru
2
jízdní komfort
3
ovladatelnost
2
prostornost
2
pružnost motoru
2
řazení
3
řízení
2
sedadla
2
spotřeba
3
výhled z vozu
1
zavazadelník
3
celkové hodnocení - průměr:
2.14
Toto hodnocení je subjektivním dojmem autora testu, který hodnotí automobil s přihlédnutím k vozům srovanatelné třídy.
Uděluje se známka od 1 (výborné) do 5 (nedostatečné).
technický popis
karoserie
typSUV
rozměry a hmotnosti
délka (mm)4 500
šířka (mm)1 810
výška (mm)1 695
rozvor (mm)2 640
rozchod kol vpředu (mm)1 540
rozchod kol vzadu (mm)1 570
světlá výška (mm)200
provozní hmotnost (kg)1 752
maximální hmotnost (kg)2 170
počet míst (os.)5
minimální poloměr otáčení (m)5,5
objem zavazadlového prostoru (l)398 - 1 386
motor
typzážehový
počet válců6
zdvihový objem (ccm)3 195
vrtání x zdvih (mm)89,0 x 85,6
kompresní poměr10 : 1
max. výkon kw (k)/ot./min.171 (233) / 6 200
max. kroutící moment nm/ot./min.291 / 3 200
výkony
max. zrychlení (0-100km/h) s9,3
max. rychlost (km/h)200
spotřeba
město14,4
mimo město8,3
kombinovaná10,6
co2 (g/km)245
převodovka
typ převodovkyautomatická
počet rychlostních stupňů5
palivová soustava
palivoNatural 95
objem nádrže (l)66
přenos hnací síly
pohon4x4
řízení
typhřebenové s hydraulickým posilovačem
zavěšení kol
vpředuMcPherson
vzadunezávislé Multi-link
brzdy
vpředukotoučové s vnitřním chlazením
vzadukotoučové s vnitřním chlazením
pneumatiky a ráfky
pneumatiky225 / 60 R18
cena
cena nejlevnější verze v základní motorizaci (kč)499.900 Kč (3dv. 1.6 VVT)
cena testovaného vozu bez příplatkové výbavy (kč)759.900 Kč
celková cena testovaného vozu (kč)759.900 Kč


"výkonu není nikdy dost..."
1/462/463/464/465/466/467/468/469/4610/4611/4612/4613/4614/4615/4616/4617/4618/4619/4620/4621/4622/4623/4624/4625/4626/4627/4628/4629/4630/4631/4632/4633/4634/4635/4636/4637/4638/4639/4640/4641/4642/4643/4644/4645/4646/46


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2016 EBM system s.r.o. | technická podpora