Věčné téma: Octavia, Passat, Mondeo

A je tady opět klasická česká variace na téma „rodinný vůz“, ve kterém nevyhnutelně nesmí chybět Octavia a jako alternativa větší Passat. Aby to bylo kompletní, do boje o přízeň pana Pavla se zapojil i oblíbený Ford Mondeo.
hodnocení článku 4.7 b / 3x
vaše hodnocení: 0 b.

DOTAZ: Dobrý den. Plánujeme koupi rodinného vozu (náhradu za Octavii I 1,6 s LPG), chceme ojetinu kolem roku 2008-2009, s cca 80 tkm, rozpočet 190 - 290 tis. Kč. Auto by mělo sloužit pro každodenní dojíždění do práce pro 1 osobu - 10 km, na dovolené a výlety pro rodinu (4, výjimečně 5 lidí), ročně se najede cca 25 tkm. Zvažujeme předposlední generaci Passata s 2.0 TDI CR 103kw, Mondea s 2.0 TDCI 103kw, případně kvůli poměru cena/výkon český fenomén - Octavii II(TDI 1,9/TDI 2,0/ LPG 1,6).
Zajímalo by mě porovnáni těchto vozů dle spolehlivosti, provozních a servisních nákladů, očekávané životnosti. Případně, pokud Vám zbude prostor - Jaké jsou typické závady u Passatu, Mondea, na co si dát pozor? Obavu mám také z vlivu krátkých cest do práce na moderní diesel (DPF). Vozidlo si pravděpodobně budeme nechávat do konce jeho ekonomicky výhodného provozu.
Děkuji za rady. Pavel


ODPOVĚĎ: Dobrý den, sotva mohu najít otřepanější téma, než je tato trojka rodinných aut. Pokusím se Vám přeci jenom dát pár rad a námětů.
Nějaké informace k nejčastějším závadám u věčně probíraných koncernových hitů (Octavia+Passat) asi najdete na webu. Jenom bych upozornil, že motor 1.9TDI je obecně spolehlivější a méně náročný na údržbu. Pokud jste zvyklí na dynamiku Vaší dosavadní Octavie 1.6LPG, jistě by postačil i v Passatu. Jisté srovnání těchto modelů jsem provedl ve článku o volbě auta s motorem 2.0TFSI, viz tedy související články. Co se týká Mondea, zrovna nedávno jsem o něm psal samostatný článek, který si rovněž můžete najít mezi souvisejícími a ve kterém je nejčastějším neduhům tohoto Fordu věnován dostatečný prostor. Vůbec si myslím, že bude lepší Vám k tomuto vyčpělému námětu zkusit dát spíš několik trošku neočekávaných návrhů, než opakovat, co se dá najít všude a o čem jsem toho já či kolegové už napsali opravdu hodně.
A teď tedy pár pokusů o nové postřehy na tohle téma. Vždycky mě překvapí (i když jsem to zažil snad už tisíckrát), jak lidé jako alternativu k Octavii tvrdošíjně navrhují VW Passat. Pokud máte zájem o vozidlo kombi, zkuste se poohlédnout po VW Golfu. Jak nové, tak ojeté se díky menšímu zájmu dají sehnat za rozumnější peníze než Octavia a je to totéž auto pří minimálně stejné kvalitě. A je to tady! Víte, vždycky si při tomhle kázání o Octavii a Golfu vzpomenu na jeden komiks s kocourem Garfieldem. Garfieldův majitel se v něm podivuje, jaké je venku šílené horko. Pronese na to téma několik replik, zatímco Garfield křečovitě cedí pod vousy: „Tak už to konečně plácni!“. A skutečně, nakonec jeho pán Jon pronese „Je takové horko, že kočka by se na rozpálené plechové střeše nadobro usmažila“, Garfield křičí „Nééééé!!!“ a je konec. No a vždycky když já si někde dovolím říct tu pro majitele Oktávek nesnesitelnou pravdu, a sice že Octavia a Golf jedno jest, už mám předem zatnuté zuby a čekám, až to někdo „plácne“. A vždycky se to stane. Většinou ten největší „odborník“ na auta z přítomného kolektivu pleskne něco jako „Octavia je ale větší“. A já chci řvát jak na lesy: „Néééé!!!“. Ona totiž není. Najděte si na stránkách výrobců rozkreslené auto s přesnými rozměry zvenčí i zevnitř. Zjistíte, že mám pravdu. Rozdíly v rozměrech u kombíků jsou v milimetrech ve prospěch jednoho či druhého. Je to jednoduché, podvozek, motory, základní konstrukce, elektronika, prostě všechno je stejné. S nadsázkou lze říci, že jiné jsou jenom viditelné díly.
Proč celý ten předchozí odstavec? Zarazil mě ve Vašem dotazu názor, že Octavia má na trhu ojetin dobrý poměr kvality a ceny. Podle mě je Octavia (díky neutuchající poptávce) mezi ojetinami dost drahé auto. Proto pokud byste chtěl (bavíme se o kombících) najít v tomto ohledu lepší, přitom de facto stejné auto, asi by se Vám vyplatilo projít si nabídky bazarů a zkouknout ceny Golfů. A nedělejme si iluze. Mateřskému, originálnímu a v Německu ikonickému Golfu se nestane, že by VW dopustil, aby byl méně kvalitní než produkt dceřiné, i když skvěle prosperující Škody.
No a ještě jedna drobnost k Octavii. Když projdete nabídky skladových vozů, najdete poslední kousky modelů Champion s motory 2.0TDI CR 85kW. Mají sice nižší výkon, ale pořád jsou to šestikvalty s rozumnou výbavou. Ceny naftových v kombíků začínají na nějakých 370tis.Kč. A limuzíny (tedy liftbacky) jsou levnější, benzínové verze pak ještě víc. Jestli by se, tedy při ochotě investovat téměř 300 tis. spolu s rozumným financováním zbytku, nevyplatilo pouvažovat o novém autě. Jenom musíte uvažovat rychle, ty dieselové dvoulitry 85kW už nejdou objednat a zbylé exempláře mizí škaredě rychle. Tady je totiž poměr kvality a ceny opravdu pekelně dobrý a nové auto je nové auto.
Pokud se rozhodnete nakonec pro větší vůz a budete tedy uvažovat o Passatu či Mondeu, nemůžete udělat chybu. Obě auta vládnou segmentu a obě jsou dobrá. Já bych se mírně, ale jen velmi mírně, klonil k Mondeu. Má lepší vnitřek. Passaty, hlavně ty s levnějšími dekory v interiéru, někdy obtěžují vrzáním. Mondeo je asi i líbivější a navíc má o chlup lepší jízdní vlastnosti. A zlodějská pakáž po Fordech neprahne tak, jako po koncernových autech.
A nakonec bych měl pro Vás jeden nápad. On ten oktávácko-golfácký podvozek je také shodný s Audi A3. A Passat v podstatě „sedí na A6ce“. Kdo trochu zná auta, ten ví, že mezi těmito dvěma „audinami“ je ještě model A4. Proč to sem pletu? Protože existuje koncernové auto, které je prostě jenom zamaskovanou předchozí generací Audi A4. Jde o málo známý, opomíjený a tudíž velmi levný Seat Exeo. Hoďte za hlavu bláboly o (ne)kvalitě Seatů. Tohle auto má fakt většinu z Audi. Zpracováním interiéru i podvozkovými vlastnostmi hravě předčí Octavii a jedinou výhodou Passatu zůstane velikost. Kolem 300 tis. se dají sehnat kousky z let 2009 až 2010 s fantastickými nájezdy kolem 50 tis. km. Benzíny, diesely, sedany, kombíky. Když něco ještě před čtyřmi nebo pěti lety bylo ve své třídě jedním z nejlepších aut na světě, ani po převlečení do kabátku se znakem Seatu to nemůže být špatné. Koncernová hierarchie je jasná, když opomeneme exkluzivní značky, Audi trůní na vrcholu. A Seat je úplně dole. A když to tady napíšu zjednodušeně a použiju škodovácké názvosloví, tady je k mání něco jako „Audi A4 Tour“ za cenu Seatu. Nikdo ho nechce, nikdo o něm neví. Krčí se v bazarech s pomalu nejlepším poměrem kvality a ceny vůbec, se směšnými kilometry a okolo něj odjíždí jedna prodaná Oktávka nebo Passat za druhým. Už dlouho jsem to chtěl někam napsat. Proč nebýt ten chytrý a nevyzobnout ho? Zvlášť když si chcete auto ponechat dlouho a tudíž Vás netrápí nízká cena, kterou po pár letech bude neprávem mít.
Přeji šťastnou ruku při výběru.





nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora