Volkswagen Multivan T5

Dnes přinášíme zkušenost uživatele vozu z méně obvyklého segmentu.
hodnocení článku 5.0 b / 1x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Multivan
Značka:Volkswagen
Model:Multivan
Typ:T5
Bližší označení:comfortline 128 kW 4motion
Karoserie:VAN
Obsah motoru:2500
Palivo:nafta
Rok výroby:11/05
Typ řazení:manuální
Najeto km při koupi:0
Najeto km nyní:56000
Koupen jako:nový
Jak dlouho vůz využívám:1 rok
Průměrná spotřeba:10,2 - 10,5 l
Poruchy:Vadné těsnění sacího potrubí
Předchozí vozidlo:Hyundai Trajet
Pro koupi jsem se rozhodl mimo jiné i na základě švagrových zkušeností s transporterem 2.5 TDI 4motion 96 kW. Ač toto provedení bylo papírově slabší než mé minulé vozidlo Hyundai Trajet CRDI - (VW 0-100 16.3 s, Hyundai 14.2 s), na silnici mě při akceleraci vždy vypráskal, čili papír snese opravdu vše. Byli jsme jeho transportera vybírat společně a vzpomínám, jak mne překvapil mohutný tah i slabší verze 2,5l motoru, což se mi potvrdilo při tahání naloženého dvouosého přívěsu, kdy byl rozdíl ve výkonu ještě znatelnější.
Při jedné návštěvě autosalonu mi byla nabídnuta zkušební jízda s multivanem 128 kW 4motion. Byl jsem překvapen mimo jiné zejména o dost nižší úrovní hluku kabiny a podvozku, také vyšší kvalitou použitých materiálů, jiná je i přístojová deska. Ta se mi jevila zpočátku atraktivnější u konkurenta M-B Viano, ale toto vozidlo jsem po zkušební jízdě s 2,2 CDI 110 kW zamítl pro nepříiemně hlučný chod motoru a tehhdy nebyla k dispozici čtyřkolka.
Interiér je velice praktický, má dost odkládacích míst, do dveří dáte dvě pet láhve a 1,5 l do spodní části středového tunelu, odkládací schránky jsou dostatečně dimenzované, na zadní straně opěradel se nachází kapsy na dokumenty, mapy apod. Vynikajícím řešením jsou 3 odkládací schránky pod trojsedadlem, každá o objemu cca 10-15l. Samozřejmostí jsou výsuvné držáky na nápoje a popelník. Dobře řešená je ventilace a osvětlení kabiny. Ve dvou řadách jsou ve stropě lišty s výdechy klimatizace, osvětlením a čtecími lampičkami. Cestující na zadních sedadlech si mohou odděleným ovládáním přepínat, odkud na ně má foukat (ze stropu, z bočních sloupků, nebo z pravého zadního podběhu na nohy) a také intenzitu topení a rychlost ventilátoru. Rozhodně vzadu nikdo nemrzne, nebo nemá zamlžená okna. Ta jsou vybavena čtveřicí roletek proti zvědavým pohledům, v kombinaci s tmavými skly opravdu není dovnitř vidět, sklopením trojsedadla vznikne pohodlné lůžko, na kterém se dá přespat.
Při objednávání jsem volil pouze pro mne praktickou a funkční výbavu. Tudíž nemám např. dálkově ovládané boční dveře, což bych si připlatil rád u pátých dveří, ale toto výrobce paradoxně nenabízí. Otvírám je hodně často, dveře mají silné vzpěry a nahoře mají silný odpor, tudíž mi jednoho dne zůstalo madlo v ruce. Na servisu mi bylo řečeno, že na zlomené a utržené věci se nevztahuje záruka a než bych si ničil nervy dohadováním, raději jsem za ten pogumovaný pásek pětikilo zaplatil.
Jinak k interiéru nemám výhrady a v kombinaci s plastovou podlahou je velmi dobře udržovatelný. Doporučuji z výbavy nezávislé vodní topení, jenž vám krásně rozmrazí skla a hlavně předehřeje motor, takže je vám teplo a výrazně vypomáháte i motoru. Např. -20 °C s puštěným topením motor žhaví asi 3-4 s, bez topení téměř 10 s. Já jej mám ještě v kombinaci s teplovzdušným nezávislým topením, ale pokud v autě nechcete nouzově kempovat, je tato investice zbytečná. Ovšem toto je jediný způsob, jak v autě dosáhnout před vyjetím trenýrkové teploty, jelikož vodní topení může běžet max. 30 min. z důvodu velkého zatížení akumulátoru. S teplovzdušným může běžet celou noc a ráno v pohodě startujete (má pojistku při poklesu napětí, takže se případně vypne).
Sedadla jsou pohodlná, ovšem těžká. Přes celou kabinu se táhnou vodící lišty, takže si můžete libovolným posunem měnit odstup sedadel, prostor je královský, naložíte sedm lidí i s cestovními taškami. Já jezdím z 99 % v 5ti místné verzi a veškerá zimní výbava (lyže apod.) se vejde do kufru, nepotřebujete střešní box.
Motor 128 kW se mi jeví jako optimální pro 2,5 t těžké auto (kdyby dávali 3,0 TDI, nezlobil bych se), ale i tak umí stovku asi za 12 s a max. okolo 200 km/h. Max. vyzkouším jen občas, auto na to není stavěné. Auto jede v klidu, tolik to nežere (dlouhodobá spotřeba je 10,2 - 10,5 l, dá se jet i za míň, já však nejezdím žádný economy-run a občas tahám přívěs, může tahat 2,5 tuny). Motor poskytuje dostatečnou dynamiku s působivým zátahem od 1 900 ot. - 3 500 ot./min a pokud neakcelerujete na plný plyn, neobtěžuje hlukem, pri ustálené jízdě o něm nevíte. Pokud by někdo jezdil jen zlehka (to neznamaná pomalu), tak do 110 km/h není nereálná spotřeba okolo 8 l. Kdo chce jezdit za 7 l, musí sáhnout po 1.9 TDI 77 kW. Ušetří spoustu peněz, ale musí se rozloučit s dynamikou vozu. To záleží na vkusu každého.
Jízdní vlastnosti: velmi pohodlná, houpavá jízda a nezáludné chování. Na limitu se hrne předkem ven, řízení je lehké a nedává vám příliš informací od předních kol, což je vlastnost všech podobných vozidel, takže hodně záleží na zkušenostech. Při přejezdu příčných spár je slyšet trochu rána od kol (v normě), jinak je podvozek tichý. Proto asi nepřistoupím ani na změnu sériového obutí 215/65R16c za povolené 235/55R17. Sice by se výrazně zlepšily jízdní vlastnosti v zatáčkách, ale asi by dost ubylo jízdního komfortu, což za to nestojí (nehledě na finanční stránku). Pokud ovšem má někdo jiné zkušenosti, ať napíše.
Na mokru vás hlídá ESP, ale nelze na to 100% spoléhat, jelikož někdy auto o kus uhne a až potom zasáhne. Opravdovým králem je na zasněžené silnici, v kombinaci s kvalitními pneu 205/65 jede jako po kolejích. Zrychlení při předjíždění se takřka rovná mokré vozovce, nemusíte mít strach vjet do hlubokého sněhu, ESP vám hlídá kola proti ustřelení zádě, a tak můžete vyrazit takřka na plný plyn. Úžasný zážitek, je třeba vyzkoušet. Co už není tak jednoduché, pokud v zimě rádi blbnete, rozhodit si auto např. před odbočkou do smyku přes ruční brzdu, jelikož se hrne nedotáčivě vpřed a po uvolnění ručně zabere haldex a auto se chce přetočit. Jde to natrénovat, ale provést v menší rychlosti než s lehčí předokolkou. Hlavně si nesmíte zapomenout vypnout ESP, jinak vám to trapně chcípne.
Vše vám vynahradí při efektivních odjezdech z křižovatky (pokud to situace dovolí) s vlající zádí, jež lze dobře korigovat zhruba do rychlosti 80 km/h, pak už si to nedovolím. I tak mu občas musím pomoci trhnutím volantu, jinak má snahu se srovnat do přímého směru. Opravdu vynikající zážitky, větší adrenalin už si představuji pouze s 100% čtyřkolkami Subaru, Mitsubishi, ale zatím jsem neměl tu čest.
Při parkování u sjezdovek nemusíte mít strach zajet do nevypluženého místa, jen berte ohled na nepraktické plastové kryty, které se táhnou celým podvozkem. Pravá strana mě stála 3000kč.
Dvoukolku už bych nechtěl, ale opačnou stranou mince je po zbytek roku zvýšená spotřeba cca 1 - 1,5 l. Opět otázka priorit. Co se týče brzd, dostačující, ale nesmíte často brzdit z velkých rychlostí. Mají s rozjetou 2,5 t těžkou almarou hodně práce se sklonem k výraznému fadingu. Jinak brzdy má Viano lepší, všeobecně mají mercedesy dobré brzdy. Destičky mám měněny po 30 000 km, ale vydrží více.
Účinost světlometů je dobrá, bi-xenony stojí v ceníku 80 000 Kč bez DPH, což je nehorázná suma. Nechal jsem si je za 15 000 dodělat, namontoval rám s dálkovými světlomety a teď mám v noci výhled skoro jako při rychlostní zkoušce raylle. Xenony svítí velice dobře, neoslňují a nechal jsem je namontovat zaměstnanci do Peugeotu Partner, jelikož v noci trochu hůř vidí. Není účinější způsob pro zvýšení aktivní bezpečnosti v noci, než investovat do světel, ono ani některá nová auta nesvítí bůhvíjak.
Nutností jsou zadní parkovací senzory , líbilo se mi, že prodejce netrval na tom, aby všechny doplňky byly originál a nevyhrožoval s ukončením záruky, jako u některé konkurence. Spojka zabírá měkce a má nádherně lehoučký chod, řazení 6. stupně převodovky je přesné a pokud se tam kvalty nervou nohama, řadí jako po másle.
Servis VW je obecně dost drahý, mají sazby podle typu auta, u T5 je to okolo 700 Kč. Servisní interval je 30 tisíc km a litr oleje stojí asi 720 Kč. Po dohodě v servise jsme se dohodli na zkrácení lhůty na 15 tkm a používání oleje 5W-40. Těch 30 tkm je hodně a potvrdili to i v servise, že pro motor to není nic moc. Platí to obecně pro všechna auta s prodlouženými intervaly tzv. long life.
Koupě auta nelituji,splnilo má očekávání a nároky na prostor a docela se v poslední době objevují na silnici často, takže je dost lidí, které tato kombinace oslovila a vzhledem k ceně se jedná o náročnější klientelu. Doufám, že bude bez větších problémů sloužit.
KladyZápory
Dynamika Necitlivé řízení
Kvalitní zpracování Slabší brzdy
Bezpečnost Drahý servis
Prostor  
  





Spolehlivost
1
 
Provozní náklady
2
 
Cena náhradních dílů
4
 
Dostupnost náhradních dílů
1
 
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? určitě ano

Názor odborníka serveru TipCars.com – Jan Kos

Volkswagen T5 nahradil v roce 2003 populární T4. Ta se vyráběla na dnešní poměry nezvykle dlouho, celých 13 let. Oblíbena byla pro svoji rozmanitost nabízených motorů, verzí a hlavně spolehlivost a mechanickou odolnost.

Hned ze začátku bylo možno T5 koupit s několika zážehovými a vznětovými motory. Základní zážehový dvoulitr s výkonem 85 kW, rozvodem OHC je na těžkou T5 příliš slabý, navíc není nejmodernější. Raketu na kolech představuje druhý extrém a to poslední evoluce legendárního úzkého šestiválce VR6. Zde již má objem 3,2 L, čtyřventilový rozvod a výkon celých 170 kW při 6200 ot/min.T5 s ním jede až 205 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí se 6 st. samočinnou převodovkou za 10,5 s.

Kombinovanou spotřebu výrobce uvádí 12,2 L na 100 km. Motor VR6 má rozvody poháněny prostřednictvím dvou řetězů, což zdánlivě šetří náklady na údržbu. Výměna je však poměrně náročná, jelikož rozvody nejsou umístěny klasicky, jako u ostatních motorů, ale ze strany převodovky, vedle setrvačníku. Lepší volbu představují tradiční TDI. Ta s objemem 1,9 L stačí na plynulou jízdu, ale dynamicky není žádný zázrak. Zcela nový 5 válec 2,5L se vyrábí ve dvou verzích, jež se liší výkonem. Slabší má 96 kW a silnější celých 128 kW. Ta je asi z hlediska jízdy nejlepším pohonem pro T5. Co se týče servisu, tak všem doporučuji nevyužívat variabilní servisní interval Long Life, jelikož až 30000 km mezi výměnou oleje je na přeplňovaný motor prostě hodně a praxe ukazuje, že turbodmychadlo takou porci prostě nevydrží, z důvodu vysokého tepelného namáhání. I z toho důvodu je lepší používat oleje třídy 0W-40, či 5W-40, které však musí splňovat normu VW00506 (To je velmi důležité). T5, především její osobní verze Multivan trpí rozličnými závadami elektroniky, která občas žije takříkajíc vlastním životem. Například elektricky ovládané boční posuvné dveře občas vůbec nereagují na dálkové ovládání. A u 128 kW pětiválce existovala nepovedená série motorů. Zřejmě chybou při montáži docházelo ke zkroucení dosedací plochy hlavy válců. To má za následek pronikání oleje do chladicího systému, a proto při koupi prohlédněte expanzní nádobu. Je-li v ní olej, tak od takového vozu ruce pryč. VW však zareagoval velkoryse a takto postiženým vozům měnil celé pohonné jednotky. (tj. cca 150 000,-Kč).




hodnocení
brzdy
3
design
2
dílenské zpracování
2
dynamika motoru
1
jízdní komfort
1
ovladatelnost
2
prostornost
1
pružnost motoru
1
řazení
1
řízení
3
sedadla
1
spotřeba
2
výhled z vozu
2
zavazadelník
1
celkové hodnocení - průměr:
1.64
Toto hodnocení je subjektivním dojmem autora testu, který hodnotí automobil s přihlédnutím k vozům srovanatelné třídy.
Uděluje se známka od 1 (výborné) do 5 (nedostatečné).


1/42/43/44/4


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2016 EBM system s.r.o. | technická podpora