Zájem o nová auta loni v Česku klesl

hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.

Necelých 160 tisíc nových osobních a užitkových aut se prodalo v Česku v loňském roce. Je to o 4,7 procenta méně než předloni. Samotná kategorie osobních vozů se přitom propadla meziročně o 11,1 procenta na 133 tisíc kusů.


Volkswagen Touareg"To je v podstatě administrativní změna. Řada osobních aut se prodává přestavěná na užitkové vozy, u nichž lze odpočítat DPH," řekl ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Přestavěná auta se pak vykazují v kategorii lehkých užitkových vozů. V ní se loni prodalo téměř 27 tisíc kusů, to je o 47 procent více než předloni a nejlepší výsledek za dvanáct let.

Prodej je možná ještě nižší
Čísla o prodejích vycházejí z hlášení výrobců a dovozců a podle některých názorů mohou být nadhodnocená.
"Nevíme, zda nadhodnocená jsou, ale každé prodané auto se registruje do provozu. A těchto prvních registrací je o sedm tisíc méně než počet prodaných aut," uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA) Pavel Tunkl. Registr vede Ministerstvo dopravy a zatím jsou v něm chyby, například malé auto je registrované jako motocykl. SDA chce postupně chybné zápisy opravit a pro statistiku automobilového trhu bude od letoška používat jen registrace. Vyloučí se tak možný subjektivní vliv soutěžících dovozců.

Ojetiny brzdí obnovu
AutobazarOdbyt nových vozů v Česku ztěžuje trvající zájem o ojetá auta, která jsou podstatně levnější. "Loni bylo prvně registrováno celkem 310 tisíc motorových vozidel, z toho bylo 45 procent ojetin z dovozu. Mezi osobními auty dokonce 49 procent," uvedl Šípek. Dovoz ojetin tak meziročně vzrostl o téměř pět procent. Jejich věk se v průměru pohybuje kolem sedmi let, což neprospívá k omlazení vozového parku.
" Ojetiny jsou nejen škodlivější pro životní prostředí, ale stát navíc přichází o daň z přidané hodnoty. Ta se v unii u ojetin platí v zemi pořízení, nikoli v zemi registrace," připomněl Šípek.
V původních zemích Evropské unie se ročně obmění 10 až 12 procent automobilů. "V České republice obměna nedosahuje ani čtyř procent, přitom část jsou ještě nikoli nová, ale ojetá auta. Vozový park stárne, téměř 35 procent osobních aut je u nás starších dvaceti let," uvedl Tunkl.

Škoda Auto tradičně vede
Škoda Octavia RSNejvíce aut loni v Česku prodala tradičně Škoda Auto, byť to bylo o téměř 10 procent méně než předloni. S 64 500 prodanými vozy má automobilka tržní podíl 40,5 procenta. Celosvětově loni prodeje Škodovky vzrostly o 0,4 procenta na 452 tisíc kusů. V loňském žebříčku prodejů za mladoboleslavskou automobilkou následují značky Volkswagen, Peugeot, Ford, Renault a Hyundai.
Letos podle expertů k patrnému růstu prodeje nedojde. "Očekáváme odbyt osobních a užitkových aut mezi 160 a 162 tisíci kusů. Podle registrací to ale může být o pět tisíc méně," uvedl šéf Nissan ČR Lubomír Tvardík.

Evropa chce nové trucky
Zcela jiný vývoj loni zaznamenala kategorie nákladních vozů. Jejich odbyt se meziročně zvýšil o 18,6 procenta na 7767 vozidel. Nejvíce se už druhým rokem prodávaly vozy značky Mercedes-Benz.
Jednou z hlavních příčin růstu prodeje je vstup Česka do Evropské unie. Čeští dopravci mohou častěji jezdit do zahraničí, kde však na dálnicích panují přísné kontroly. Řada dopravců musela tedy koupit nové vozy, které podmínkám provozu v zahraničí vyhovují. Dalším důvodem je příliv nových investorů do země. Stavějí se továrny či nákupní centra a stavbaři potřebují nové a výkonné nákladní vozy.



nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2016 EBM system s.r.o. | technická podpora