BMW, Audi, nebo Subaru na LPG?

DotazDobrý den.
Zajímá mě odborný názor k vozidlům BMW 530i, 535i, Audi S4, S6 a Subaru OUTBACK 3.0 h6 vše od roku 2005. Auto chci nechat předělat na LPG od kvalitní firmy. Chci hodně silné auto, ale provoz, který si můžeme dovolit. Zajímá mě především spolehlivost, spotřeba, cena dílů a zda snížím životnost tím LPG když bude kvalitní. Většinou bych volil alternativní díly. Děkuji předem,
Landa
PORADNA, 05.02.10 | 00:00
hodnocení článku 3.7 b / 3x
vaše hodnocení: 0 b.

Odpověď

LPG - ilustrační fotoDobrý den,

dotaz je na odpověď tak obsáhlý, že ani nevím od kterého konce začít. Neexistuje žádná relevantní studie, která by dokázala porovnat životnost motoru s pohonem LPG vůči životnosti motoru na benzín. Firmy zabývající-se montáží LPG pohonů tak mohou zákazníkovi tvrdit, že provoz na plyn nemá na motor žádný negativní vliv a vlastně nikdo jim nemůže objektivně oponovat. To nechci dělat ani já, i když z praxe vím, že každý motor může snášet provoz na LPG jinak a v některých případech si zákazník přestavbou skutečně nepomohl... Sousedův Favorit jezdící na plyn už osmnáctý rok ještě neznamená jistotu, že na jiném autě nemůže třeba prasknout píst a následně kompletně zničit motor. Pokud už k nim náhodou dojde, je to třeba až po měsících provozu, takže při reklamaci se na hlavu poškozeného ihned sesype tisíc dobrých argumentů že závada vznikla z jiné příčiny.

Pojmem kvalitní LPG máte asi namysli nějakou věhlasnou značku výrobce systému nebo dobře zaběhnutý servis s velkou zkušeností s montáží těchto zařízení. Nechci házet všechny do jednoho pytle, ale já jsem růžové brýle nadobro ztratil při shlédnutí „upoutávky“ na praktickou instalaci plynu do Touaregu, shodou okolností v jednom renomovaném moravském LPG servisu. Takový pohled na mechanika, který vrtá díry a řeže závity do sacího potrubí, aniž by se vůbec obtěžoval s jeho demontáží, člověka donutí zapochybovat nad významem všech těch diplomů a certifikátů, kterými tyto servisy obvykle zhusta zdobí své kanceláře... Trochu jiný „level“ bych čekal hlavně u originálních zástaveb přímo od výrobce auta, tam už je jakási záruka, že konstruktér ví co dělá a že motor- vyžadoval-li náhodou nějakou specifickou konstrukční úpravu- tak ji snad i dostal.

Ale dejme tomu že přestavba ve specializovaném LPG servisu ničemu neublíží a vše funguje jak má. Audi S6 - r.v.:2005 Přesto má provoz na LPG přece jen určitá specifika a bylo by dobré je zmínit. Při spalování plynu dochází mimo jiné k tvorbě agresivních kyselin, které pak průběžně kontaminují i motorový olej. Na jeho vzhledu to nepoznáte, protože při provozu na plyn nevzniká karbon a olej paradoxně vypadá stále jako nový, ale jeho reálné znehodnocení ve skutečnosti postupuje daleko rychleji než v případě provozu na benzín. Proto se doporučuje zkrátit interval výměny oleje přibližně o 30% vůči stavu při provozu na benzín, s ideální horní hranicí 10 000 km. U některých motorů (co vím tak nejčastěji Ford, Hyundai-Kia) se při provozu na LPG mohou objevit problémy se zaklepáváním ventilových sedel a to už je docela podstatná mechanická závada, která může končit výměnou hlavy válců. Existuje sice doplňkové řešení, kdy je speciální tryskou dávkován jakýsi prostředek (tuším Flashlube), ale jestli má na ventilová sedla tak blahodárný účinek jak je prezentováno v jeho reklamních materiálech je asi otázka pro nějaký výzkumný ústav. Dále je dobré být připraven na nižší životnost některých komponentů, například zapalovacích svíček- namátkou třeba u novějších BMW máte poměrně hodně drahé svíčky s životností 100 000 km, ale při provozu na LPG je kompletně odepíšete po 40 000 km- moje několikrát potvrzená zkušenost. Podobně jsou na tom Lambda sondy- neboť vystaveny agresivnějším výfukovým plynům jednoduše odcházejí dřív než při provozu na benzín. Pokud máte vstřik plynného skupenství LPG (už existuje i dokonalejší a dražší vstřik kapalné fáze), většinou v sacím potrubí po vypnutí motoru zůstane vždy malý zbytek plynu- obvykle z dlouhých hadic vedoucích ke vstřikovačům. Klidně bych vám mohl názorně ukázat, co v dlouhodobém horizontu dokáže udělat i malý zůstatek LPG s některými gumovými komponenty přilehajícími k sacímu potrubí (např. hadice, některá těsnění). Jistě, všechny ty potenciální investice se zdají být v porovnání s okamžitým spořícím účinkem jízdy na plyn malicherné, ale když se postupně sečtou, dostane to spád...

Také dobře zvažte skutečnost, že ne všechny autorizované servisy jsou ochotné přijmout vůz s přestavbou na LPG. Záleží to často jen na dobré vůli přejímacího technika nebo vedoucího servisu a klidně se může stát, že vás s „neoriginálním zásahem do vozu“ prostě a jednoduše odmítnou. Pravděpodobnost tohoto scénáře je často přímo úměrná exkluzivitě značky či modelu, což přeloženo do srozumitelné řeči znamená asi tuto otázku: Zajistí vám firma montující LPG v případě odmítnutí autorizovaným servisem komplexní a kompetentní opravy a diagnostiku vašeho auta? Ještě před přestavbou bych se na to zkusil zeptat...

Subaru Outback - r.v.:2005 Co se týká samotného výběru konkrétního auta, tak nemám představu, kolik peněz jste vlastně ochotný do pořízení a následného provozu takového vozu investovat. Nicméně slova jako LPG či alternativní díly mi určitou nápovědu dávají. A rovnou napíšu, že si nejsem jistý, jestli by vás auta typu Audi S4/S6 vůbec měla zajímat, neboť ani s instalací LPG by jejich souhrnné provozní náklady nesestoupily nadohled „obyčejnému“ člověku. To ale bohužel poznáte až je máte doma. Na alternativní díly u nich nespoléhejte, neboť je zde obrovské množství specifických a náležitě drahých dílů, na které prostě žádná druhovýroba neexistuje. Stačí když ve vyjetých kolejích „šikovně“ zavadíte o výfuk a kouzlo top-modelů prestižních německých značek poznáte i z jiné stránky... Takže jde-li i o rozumné provozní náklady- na S4/S6 zapomeňte.

Jinak to Subaru Legacy-Outback vám asi klidně doporučím, neboť na něj každý pěje jen chválu- od jízdních vlastností po velmi solidní spolehlivost. Berte ale v úvahu, že třílitrový Outback je k mání pouze s automatem a po stránce dynamiky to zas tak ohromné „dělo“ není. Pokud hodláte jezdit opravdu hodně dynamicky, připravte se u něj na spotřebu i přes dvacet na sto. Při normálním stylu tak dvanáct. I když Subaru zrovna nepatří k nejrozšířenějším vozům, nějaké díly z druhovýroby na ně seženete, především spotřební věci typu tlumiče, brzdy, kus výfuku atd. Ale ceny originálů nejsou kupodivu nějak přehnané (u spotřebních dílů), kopírují zhruba stejnou úroveň jako obyčejné masové japonské značky.

BMW řady 5 - r.v.:2005 BMW pětkové řady bych také doporučil, ale provoz a servis může být navzdory nižší spotřebě dražší než u toho Subaru. Benzínový třílitr v 530i tu má podle roku výroby (zajímá vás 2005 a novější) výkon buď 190 nebo 200 kW (od 9/ 2007) a je to vždy velmi kultivovaný motor s lineárním nárůstem výkonu a ve své objemové kategorii i překvapivě příznivou spotřebou- i při sportovní jízdě se kupodivu obvykle vejdete do 15 litrů, ale při uvolněné klidně i o 7 litrů méně. Po stránce jízdní dynamiky je objektivně skvělý, s manuálem 0-100 km/h za 6,5 resp. 6,3 s, vždy 250 km/h, pouze po stránce subjektivně vnímané dynamiky jsou ty uhlazené výkonové křivky spíše kontraproduktivní. Sice pojedete rychleji než kdy předtím, ale taky si toho bohužel nijak výrazně nevšimnete. Pokud je pro vás prioritou rychlý a „bezbolestný“ přesun z A do B, pak s 530i chybu neuděláte. Po stránce spolehlivosti není dohromady co vytknout, snad jen některé kusy zlobí vyšší spotřeba motorového oleje (obvykle při závadě na odvětrání klikové skříně), občas odejde zapalovací cívka či nějaký snímač vačkového hřídele, po stránce pohonu nic moc zásadního, to častěji potrápí třeba problémy s integrovanou navigací (když ji auto má), či rozhraní iDrive, kterým je třeba někdy srovnat aktualizovaným softwarem. BMW E60 se už stejně v poradně probíralo, takže netřeba informace opakovat. Pokud ale chcete hodně silné auto a tak bych doporučil buď osmiválec 550i (slabší 545i končila právě v roku 2005) nebo diesel 535d. A právě ten druhý bych konkrétně ve vašem případě favorizoval, neboť v přeneseném slova smyslu nabízí osmiválcovou dynamiku za čtyřválcovou spotřebu. Akcelerace je na diesel neskutečná, motor nemá jediné hluché místečko a i nad dvoustovkou zrychluje jako vystřelený z děla. Spotřeba s cihlou na noze zhruba deset jedenáct na sto, ale to už jedete jako k ohni. Přitom to dokáže i za sedm a půl a ani tehdy zas tak nestrádáte... V podstatě byste nemusel absolvovat žádnou přestavbu a od počátku si užíval úžasné dynamiky za rozumnou spotřebu. Jelikož 535d patří k poměrně rozšířeným modelům generace E60 a až na komplikovaný systém přeplňování pomocí dvou rozdílně velkých turbodmychadel je v podstatě mechanicky velmi podobná typu 530d. Mnoho věcí tedy bude k sehnání i v druhovýrobě (tradičně díly podvozku, brzd, ale dokonce i některé karosářské díly). Jako každý moderní diesel i on bude později vyžadovat nějaké investice (zatím se jeví až překvapivě spolehlivý), ale zatím si na ně můžete díky nízké spotřebě odkládat, asi podobně jako u toho LPG. Originál díly jsou u BMW dražší a servis patří také k těm dražším, bohužel bez něj si toho u generace E60 už moc neuděláte, takže nemáte moc na výběr.

Moje zkušenost je taková, že z dlouhodobého finančního hlediska není mezi benzínem, naftou nebo LPG zas tak velký rozdíl. Liší se jen průběh „splátkového kalendáře“...





nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - marketingové podmínky

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist