Citroën Xantia - jak slouží po osmi letech?

Ke xantii obecně jsem se dostal náhodou - ve vypůjčeném voze jsem absolvoval jako řidič asi 500 km po českých silnicích. Do té doby jsem s maximální spokojeností provozoval VW Golf TDI a neměl potřebu měnit...
RECENZE UŽIVATELŮ, 16.07.08 | 12:00
hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Citroën Xantia
Značka:Citroën
Model:Xantia
Typ: 
Bližší označení:2,0 HDI 80kW
Karoserie:kombi
Obsah motoru:1980
Palivo:nafta
Rok výroby:1999
Typ řazení:manuální
Najeto km při koupi:88 000 dle tacho, reálně odhadnuto na 300 000 :-(
Najeto km nyní:129 000
Koupen jako:ojetý
Jak dlouho vůz využívám:30 měsíců
Průměrná spotřeba:6,5
Poruchy:Opěradlo řidiče, jinak spotřební věci - nebylo jich málo, ale vzhledem k najetým km OK
Předchozí vozidlo:Volkswagen Golf
...ale komfort, skvělé jízdní vlastnosti, velmi dobré zpracování, výbava, kultivovanost HDI (oproti TDI), dobré reference (od lidí, co věděli, o čem mluví) spolu s výsledky TÜV (dlouhodobě nejspolehlivější francouzské auto) rozhodli za mě.

Vlastníte vůz značky Citroën? Podělte se s ostatními o své zkušenosti ZDE!

Vybaven vyčtenými znalostmi (co se hydropneu a xantie týká) jsem koupil velice zachovalý exemplář čersvě dovezený z D. Počítal jsem s nutnými náklady - nikdo nedopřeje drahou péči autu, aby ho pak odvezl do bazaru. Údaji na tachometru jsem ani trochu nevěřil, ale co, za chvíli byla moje.
Překvapení nastalo, když mechanik prohlásil, že auto má najeto kolem 300 000, ale poté, co mě resucitoval :), ujišťoval, že to bude v pohodě, že se o to Němec asi dost doře staral a měl auto rád (vše vizuálně velmi zachovalé, čisté, bez škrábanců, ran po kamíncích). Skutečné kilometry prozrazoval ošoupaný kožený volant a zlehka prosezelá sedačka.
Za těch 40 000 km jsem musel postuně opravovat nebo měnit:
- rozvodový řemen s kladkami (5 500,- včetně práce),
- částečně výměna, částečně dofuk 'koulí' (cca 6 000,-),
- všechny čepy + táhla stabilizátoru (cca 5 000,- včetně práce),
- přední kotouče s deskami (3 500,-).
Největší ranec byla spojka. Tu jsem nechal preventivně vyměnit, protože z ložiska už šel zlověstný zvuk a po nějaké době odešel silentblok na motoru - výměna všech silentbloků motoru a komplet spojky asi 15 000,-.
Žárovky, filtry, náplně, olej... jsou samozřejmostí. Pořád spokojenost - to samé by mě pravděpodobně čekalo i u auta se 150 000 km a tak starých aut střední třídy s výrazně menším skutečným proběhem není mnoho.
Auto naprosto splnilo mé očekávání, karoserie bez sebemenších náznaků koroze, převodovka, výfuk, zadní náprava, interiér, vše OK.
Motor je pro svižné cestování i při plném obsazení dostatečný, oproti TDI je mnohem kultivovanější, je zde trochu výraznější turboefekt, ale zvykl jsem si už ve vypůjčeném voze. Zvládá opakovaně a dlouhodobě dálničních 170 km/h a i při klimatizovaném kokpitu si za to říká 7,5 l/100 km. Při pohodové dálnici kolem 110 km/h jde pod 6 litrů, ale to moc neumím :), město kolem 6,5 litrů. Motor si kromě nafty a oleje řekl pouze o žhavicí svíčky (1 200,-), jinak šlape, jak má.
To, co dělá z citroënů vyjímečná auta, je podvozek. Hydropneumatické pérování zastává i funkci tlumení, takže klasické tlumiče zde nenajdete. Jejich absence možná kompenzuje náklady na údržbu (dofuk) tlakových zásobníků (koulí), jejichž životnost je, při pravidelném servisu (1x za dva roky asi 4 000,- Kč), velmi dlouhá. Nové zásobníky se dají koupit za 1 000,-/ks, na autě jich je 6 až 10 (?) podle verze a vyspělosti systému. Jiné náklady s hydropneu se nevyskytly (v mém okolí jsou 3 xantie a jsou na tom stejně). Za tuto snesitelnou cenu však získáváte bezkonkurenční komfort, při zachování špičkových jízdních vlastností. Vynikající je automatické vyrovnávání světlé výšky vozu - nezávisle na zatížení. Pro přejezd velkých nerovností je možné auto zvednout do výšky, kterou potom připomíná Audi Allroad, jen je škoda, že v této poloze vůbec nepruží (vlastnost, nikoliv závada), čímž se využití smrskává pouze na jednorázové zdolání překážky, nedoporučuju přímo jízdu terénem. Tato funkce mi ale už mockrát pomohla.
Karoserie, vnitřní prostor a jeho využití - kombi, rovná podlaha kufru bez hrany, velký kufr je proti srovnatelným vozům velmi široký, což umožnilo prostorově nenáročné řešení zadní nápravy (nejsou pružiny ani tlumiče), po sklopení zadních sedaček získávám zcela rovnou plochu, kde se vyspí dva dospělí, kterým nevadí občasný vzájemný kontakt.
Plnohodnotný komfort zde najdou 4 cestující, ale ani v pěti není jízda nepříjemná - místa je opravdu dost. Výbava je bohatá - zahrnuje snad vše, co v té době bylo k dostání, snad kromě tempomatu. Ani základní modely nebyly chudé - oproti vozům od VW skutečně paráda.
Nebojím se xantii doporučit, při výběru bych ale radil mít s sebou specialistu na hydropneumatické citroëny, jinak vás mohou čekat velmi drahé nepříjemnosti. Toť vše.
Ať to houpe!
KladyZápory
komfort složitost - riziko 'záhadných' problémů
spolehlivost malý kastlík před spolujezdcem
využitelnost těžší páté dveře
malý zájem zlodějů neosvětlený popelník :-)
nízké ceny ojetin  





Spolehlivost
2
 
Provozní náklady
3
 
Cena náhradních dílů
3
 
Dostupnost náhradních dílů
2
 
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? určitě ano



hodnocení
brzdy
1
design
2
dílenské zpracování
2
dynamika motoru
3
jízdní komfort
1
ovladatelnost
1
prostornost
1
pružnost motoru
3
řazení
3
řízení
3
sedadla
1
spotřeba
1
výhled z vozu
1
zavazadelník
1
celkové hodnocení - průměr:
1.71
Toto hodnocení je subjektivním dojmem autora testu, který hodnotí automobil s přihlédnutím k vozům srovanatelné třídy.
Uděluje se známka od 1 (výborné) do 5 (nedostatečné).




nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist