Deset let starý Ford Escort - zlatá střední cesta

Přešla léta, přišlo dítě, a změnily se priority. Mladická nerozvážnost a honba za objemy a výkony byla vystřídána racionální úvahou, z níž mi vyplynula následující nákupní kritéria : combi, s klimatizací, obsah benzín do 1850 ccm, cena do 100 tisíc Kč.
RECENZE UŽIVATELŮ, 09.07.08 | 00:00
hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Ford Escort
Značka:Ford
Model:Escort
Typ:Combi 1,6 16V
Karoserie:kombi, VAN, MPV, SUV
Obsah motoru:1600
Palivo:benzín
Rok výroby:1998
Typ řazení:manuální
Najeto km při koupi:138000
Najeto km nyní:162000
Koupen jako:ojetý
Jak dlouho vůz využívám:26 měsíců
Průměrná spotřeba:7,2 l
Poruchy:ne
Předchozí vozidlo:Nissan Maxima


Po mých prvních třech recenzích (Nissan Maxima J30, Škoda Octavia Combi a Volha GAZ 24), nadešel po dvou letech čas napsat další. Nissan Maximu jsem totiž před více než rokem obměnil za Forda Escorta Combi.

VÝBĚR PŘED KOUPÍ
Přešla léta, přišlo dítě, a změnily se priority. Mladická nerozvážnost a honba za objemy a výkony byla vystřídána racionální úvahou, z níž mi vyplynula následující nákupní kritéria : combi, s klimatizací, obsah benzín do 1850 ccm, cena do 100 tisíc Kč.

KOUPĚ KONKRÉTNÍHO VOZU
Výše popsaná kritéria mi moc na výběr nedávala, velmi brzy se tedy můj výběr omezil na Felicii 1,6 Combi a Ford Escort 1,6-1,8 Combi. Po pár dnech hledání se ve značkovém bazaru prodejce Renault objevil Ford Escort 1,6 16V Combi. Koupen byl u nás ve městě ve Ford autosalonu, na tachometru 138000 km, řádně vyplněnou servisní knížku, všechny klíče, a jasnou historii s dvěma majiteli. Dojel jsem si tedy vůz prohlédnout a projet v doprovodu kamaráda mechanika. Prodejce nám ho ochotně zvedl na zdviži, půjčil na půlhodinovou zkušební jízdu oproti občance, a nesnažil se nic skrýt. Přiznal i jednu menší nehodu, po níž byl měněn na pojišťovnu chladič, světla, přední nárazník. Vše řádně zdokladováno včetně protokolů oprav. S ohledem na notoricky známé žloutnutí světel u Fordů jsem předek starý jen tři roky považoval spíše za plus.
Cena 79.000,- Kč byla přijatelná. Posledním krokem tedy byla návštěva salonu Ford, odkud vůz původně byl, a ověření jejich servisních záznamů se servisní knihou předloženou prodejcem v bazaru. Vše sedělo, a s vozem jsem tedy druhý den odjel.

VÝBAVA VOZU PŘI KOUPI
Klimatizace manuální, přední okna v elektrice, rádio + 4x repro, centrál, hagusy, tažné, dvě sady kol – elektrony s letními pneu a plecháče se zimními.

TECHNICKÝ STAV VOZU PŘI KOUPI
Velmi dobrý, s ohledem na km a stáří nadprůměrný. Vůz vyrobil závod v Kolíně, který je považován za nejlepší z rodišť této verze Fordu.


INVESTICE DO VOZU IHNED PO KOUPI K DOSAŽENÍ 100% STAVU
Pouze jsem vyměnil olej, což dělám u každé nově koupené ojetiny bez ohledu na záznamy v servisní knize apod. Měsíc po koupi jsem také preventivně nechal zavařit díru ve výfuku.

NÁSLEDNÉ VYUŽITÍ VOZU
S vozem jsem během následujícího roku najel 25000 km, z toho 4000 km během týdenní dovolené na Ukrajině. Tamní cesty spolehlivost vozu prověří nejlépeJ. Ostatní provoz byl cca.70% mimo město a 30% po městě, zatížení od jednoho řidiče až po plně naložený vůz s 750 kg károu v zápřahu.

OPRAVY VOZU BĚHEM UŽÍVÁNÍ, HODNOCENÍ SPOLEHLIVOSTI
Mnoho lidí mně před Fordem varovalo, a s radostí říkám, že jejich pesimistické předpovědi se nenaplnily. Vůz celý rok slouží perfektně. Vyskytl se jediný problém, a to opakované vznikání spečených ploch u zadních paken a nutnost odstranění povlaku. Pakny samotné jsou renomované značky, takže zatím odolávám výměně.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI VOZU
Jízdní vlastnosti vozu hodnotím jako plně dostačující pro běžnou českou rodinu. Objektivně vzato neurazí, ani nenadchnou. Jsem příznivcem dynamické jízdy a mám možnost srovnání s mnoha jinými vozy shodné třídy a motorizace, rozepíši tedy po skupinách.

1.Motor
Motor obsahu 1,6 l má papírový výkon 66 kW, což se zdá na auto o délce 4,2 m dostačující. Subjektivní jízdní dojem je však horší. V porovnání s Mazdou 323 1,6 65 kW stejného měsíce a roku výroby, kterou máme v rodině, je dýchavičnější a méně pružný. Nelze říci, že by výkon vyloženě nepostačoval, pro pružnější reakci je ale třeba často řadit až na trojku - v táhlejších kopcích motor rychle ztrácí dech, byť je vůz prázdný jen s jedním řidičem. Má to však i své výhody – motor mírní řidiče, nevybízí k zběsilé jízdě, na dálnici si hoví v rychlostech 120-130 km, 160 km zvládne sice také, ale protestuje značnou hlučností a nenabízí požitek jako třeba japonské 1,6 motory v Hondě Civic. Příště bych určitě volil 1,8, se stejnou sazbou ručení a výkonem 85 kW.




2.Převodovka
Uvítal bych o něco delší trojku a čtyřku, vůči řazení ale nemám zásadnějších výhrad. Snad jen zpátečka by mohla mít přesnější kulisu. Vůči Felicii je to ovšem pořád mílový náskok.


3.Podvozek
Vyváženost mezi komfortem a stabilitou je velmi dobrá. Podvozek překvapivě dobře filtruje nerovnosti, jak příčné, tak podélné. Stabilita v mezních situacích je také velmi slušná, na kombi až nečekaná. Co bych ovšem vytkl, je nečitelnost chování. U jiných srovnatelných vozů, které jsem řídil, se dalo mnohem lépe předvídat chování vozu. Z Fordu jsem měl a dosud mám rozpačitý dojem. Vůz toho snese v zatáčkách hodně, ale vjemově působí hůře, než tomu je ve skutečnosti. V momentě, kdy už mám pocit, že se utrhne, snese ještě určitě průjezd o 10-20 km větší rychlostí. Nechci riskovat a zkoušet mezní limity na normální silnici, ale v porovnání s předchozími vozy mi trvalo o poznání déle, než jsem se naučil vůz alespoň trochu číst. Mám také pocit, že přechod mezi neutrálním a krizovým chováním je ve velmi krátkém intervalu a když by na to došlo, bylo by už pozdě způsob jízdy korigovat.

4.Brzdy
Byť Escorty jsou za brzdy dost kritizovány a má verze má kotouče jen vpředu, nemohu si na účinek brzd stěžovat. Označil bych ho za veskrze průměrný. Absence ABS (což byla jediná věc, která mi při koupi vadila), prakticky vylučuje jízdu „na doraz“. Jezdím s vědomím, že styl jízdy „brzda-plyn“ by i v relativně malé městské rychlosti mohl snáze vést ke smyku a proto brzdím s citem, což jsem v Maximě neznal.

5.Řízení
K řízení nemám výhrad, funkce posilovače mi přijde zcela adekvátní, jak ve městě, tak na dálnici. Pocit kontaktu s vozovkou řízení dle mého názoru zprostředkovává velmi dobře a je spíše limitováno podvozkem jako takovým.

UŽIVATELSKÉ POHODLÍ
Ač mám řidičák pouze 9 let, najel jsem cca.450000 km a měl jsem v užívání asi 15 typů aut. Ford Escort z hlediska pohodlí hodnotím jako naprosto vyhovující.
Výbava vozu je dostatečná, manuální klimatizace se dá snadno nastavit na rozumnou teplotu a pomáhá v letních vedrech. V zimě topení také plně postačuje. Rádio Ford 3000 poskytuje přijatelné ozvučení, byť soundsystém BOSE by byl o něčem jiném.
Materiály použité v interiéru jsou kvalitní, nemám k nim výhrady. Sedačky i přes intenzívní užívání a mých 125-130 kg nejsou prosezené či prodřené. Měkčená palubní deska je příjemná na omak i na pohled, nikde nic nevrže, neskřípe, což hodnotím kladně. Interiér je velmi líbivý, ergonomii by vozu (jak zaznělo tuším i v recenzi redaktora Tipcars) mohli závidět majitelé Fabií i Octavií.
Prostoru je vpředu dostatek, vzadu asi jako v Octavii (málo), ovšem s ohledem na o 30 cm kratší délku. Kufr je v provedení kombi pro běžné využití dostačující, po sklopení sedaček se dá převézt i kolo či menší nábytek.

SPOTŘEBA
Spotřebou jsem byl velmi mile překvapen, při normální jízdě není problém jezdit za 6,5 litru, při velmi rychlé dálniční jízdě pak 7,8 litru. Octavie 1,6 8V, kterou jsem coby firemní zde také recenzoval, bere o 3 litry více.

SOUHRN CELÉ RECENZE
Nejlépe vůz vystihne sousloví „zlatá střední cesta“. Náklady na pořízení jsou zanedbatelné. Celkový jízdní projev je vyvážený a přijatelný. Vůz určitě není pro závodníky a v každém okamžiku dává najevo, že je „rodinného založení“. Jízda s ním je „pohoda“, celkové nastavení je uklidňující. V případě potřeby se dá zrychlit, ale řvoucí motor na dálnici zase brzy příměje i horkokrevného řidiče k jízdě pohodovou předpisovou rychlostí.
Výhodou je vysoká užitná hodnota. V provedení kombi je málo věcí, které zůstanou nenaloženy, i dovolené v plném obsazení se Ford zhostí se ctí. Provozní náklady jsou nízké, od povinného ručení, přes spotřebu, až po cenu servisu a dílů.
Kdybych měl peníze na nový vůz této třídy, volil bych Kii Ceed SW. Pro ty, kteří jako já investovali třeba do nemovitosti a na automobil zbylo kolem 100.000,-, se jen těžko najde lepší volba, než Ford Escort.

KladyZápory
spolehlivost slabší motor
nadčasový design nečitelnost podvozku
levný provoz  
prostornost  
nízká cena ojetin  





Spolehlivost
1
 
Provozní náklady
1
 
Cena náhradních dílů
1
 
Dostupnost náhradních dílů
1
 
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? asi ano



hodnocení
brzdy
3
design
1
dílenské zpracování
1
dynamika motoru
3
jízdní komfort
3
ovladatelnost
3
prostornost
3
pružnost motoru
4
řazení
2
řízení
2
sedadla
2
spotřeba
1
výhled z vozu
2
zavazadelník
2
celkové hodnocení - průměr:
2.28
Toto hodnocení je subjektivním dojmem autora testu, který hodnotí automobil s přihlédnutím k vozům srovanatelné třídy.
Uděluje se známka od 1 (výborné) do 5 (nedostatečné).


1/4
2/4
3/4
4/4


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - marketingové podmínky

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist