Deset nestačí, Ford má v plánu jedenáctistupňový automat

Ještě relativně nedávno se i v luxusních vozech běžně nabízely měničové automatické převodovky se čtyřmi stupni. Dnes už si mnoho řidičů zvyklo na automaty osmistupňové tak, jako by tu byly vždycky, a výrobci chtějí jít dál. Konkrétně Ford si patentoval nákres jedenáctistupňové převodovky.
hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.

Aby náhodou nedošlo k omylu, bavíme se pořád o osobních autech. Jestli se inženýři inspirovali u nákladních aut, kde jsou standardem i šestnáctistupňové skříně, není jasné. U nich to ale smysl má, jelikož se jedná o několik desítek tun vážící kolosy a pro rozjetí a efektivní provoz v různých podmínkách je velký počet rychlostí potřeba. Na co ale jedenáct stupňů u vozidel o hmotnosti například okolo 1,5 tuny? Možná kvůli tomu, aby s tou převodovkou bylo auto sice o 2 % úspornější, ale mnohem komplikovanější konstrukce, než když by použilo dnes běžnou převodovku, která má osm stupňů.

Ford Raptor S výrobou se prozatím nepočítá, „pouze“ desetistupňová skříň je realitou a Ford ji použije v pick-upu F150 Raptor v modelovém roku 2017.
Trend zvyšujícího se počtu převodových stupňů u automatů není jen výsadou Fordu, také nová generace desetistupňových dvouspojkových převodovek od koncernu Volkswagen má pomoci dosáhnout nižší spotřeby paliva. Chystané desetistupňové DSG má v budoucnu nahradit v současné době vyráběnou šestistupňovou variantu. Výrobce ji navrhl tak, aby ji bylo možné namontovat do vozů s motorem napříč i podélně. Dimenzovaná je pro přenos točivých momentů do 500 Nm.

Ford Raptor Volkswagen plánuje do roku 2020 zvýšit účinnost svých vozů o 15 %, s čímž mu má pomoci právě i nová převodová skříň.
V současné době je u klasických automatů s hydrodynamickým měničem točivého momentu nejdále ZF Friedrichshafen s devítistupňovou skříní, která se nabízí například pro Range Rover Evoque, kde má oproti osmistupňové verzi ušetřit až 16 % paliva.

Kam až do budoucna výrobci převodovek půjdou, není jasné. Kvůli jejich větším rozměrům a vyšším nákladům na vývoj i výrobu ale pravděpodobně zůstanou výsadou pouze větších vozů.



"originální stav ojetin je lepší než tuning"


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora