Jak jezdí první Porsche s "nafťákem"?

Z hlediska trhu je automobil, o němž dnes bude řeč, jen dalším velkým SUV (pseudoterénní vozy pro volnočasové aktivity) s luxusní značkou na kapotě.Pro svého výrobce je však Cayenne Diesel historický milník, prolomené tabu. Jde o vůbec první porsche s naftovým motorem, nepočítáme-li zemědělské traktory z 50. a 60. let.
hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Porsche Cayenne

Nikdy neříkej nikdy
Porsche Cayenne DieselJestliže už samotný vstup Porsche do segmentu SUV před pěti lety způsobil puristickým fanouškům značky bolení břicha, instalace vznětového agregátu je v těchto kruzích vnímána div ne jako svatokrádež.
Koneckonců nejsou to ani tři roky, co samotný Wendelin Wiedeking prohlašoval, že "Porsche nikdy nebude vyrábět auto s naftovým motorem", protože "jeho charakteristika se neslučuje se základními hodnotami značky". Co se od té doby změnilo?
Cayenne otevřel firmě cestu mezi "velké" výrobce a stal se zdrojem do té doby ve Stuttgartu nevídaných příjmů. Každé druhé prodané porsche je dnes Cayenne. Jenže dva ze tří automobilů prodaných v tomto segmentu trhu mají pod kapotou vznětový motor.
Správní rada prostě dospěla k závěru, že není moudré dobrovolně se zříkat tak velkého sousta z lukrativního koláče.
Výsledkem je nový Cayenne Diesel s pohonnou jednotkou převzatou od sesterského Audi Q7, s nímž Cayenne sdílí jak platformu, tak podstatnou část výrobního procesu v bratislavské továrně VW.
Což o to, pětisetkoňový V12 TDI je impozantní agregát. Až na to, že Cayenne nedostal dvanáctiválec z nejvýkonnější Q7. A nezbyl na něj dokonce ani osmiválec 4,2 TDI, rovněž docela úctyhodný motor.
První naftové porsche se musí spokojit s "obyčejným" šestiválcem 3,0 TDI, který v Ingolstadtu montují do všeho od A4 nahoru. Ne snad, že by to byl špatný motor. Má piezoelektrické vstřikování, turbodmychadlo s proměnnou geometrií a veškeré další náležitosti moderních vznětových agregátů.
Se zrychlením 0-100 km/h za 8,3 sekundy a nejvyšší rychlostí 214 km/h je ale Cayenne Diesel nejpomalejší vůz v současné nabídce Porsche. Přirozeně, vždy musí být nějaký vůz nejpomalejší, ale jeden by očekával, že automobilka bude chtít dát rýpalům co nejméně munice a při své dieselové premiéře sáhne po něčem silnějším.

Nejpomalejší, ale i nejúspornější
Porsche Cayenne DieselPorsche má nicméně pravdu v tom, že klientelu Cayenne Diesel budou spíše zajímat jiná čísla. O kombinované spotřebě pouhých 9,3 litru si mohou benzinové Cayenny nechat jen zdát, stejně jako o 1000 kilometrech, které Cayenne Diesel ujede na jednu nádrž.
V přímém srovnání se svými koncernovými příbuznými, Audi Q7 3.0 TDI a Volkswagenem Touareg V6 TDI (oba s identickou pohonnou jednotkou), se Cayenne Diesel jeví příznivěji. Touareg má navlas shodné zrychlení 0-100 km/h i nejvyšší rychlost, Q7 je dokonce o dvě desetiny a 4 km/h pomalejší.
Porsche se navíc od svých bratislavských příbuzných liší přítomností tlačítka "Sport", jehož stisknutí aktivuje ostřejší mapování plynového pedálu a subjektivně tak zprostředkovává dravější odezvu.
Pokud jsou ve voze instalovány i příplatkové adaptivní tlumiče PASM (dodávány v kombinaci s pneumatickým odpružením za 81 354 korun), přepnou se do sportovního režimu také ony.
A ještě jednu věc byste od Q7 či Touaregu žádali marně - požitek z jízdy, lze-li o něčem takovém vůbec hovořit v souvislosti s dvouapůltunovými mastodonty.
Sportovní vozy Porsche jsou proslulé komunikativním řízením a precizní odezvou brzdového pedálu. Cayenne se co do kvality a bohatosti zpětné vazby jistě nemůže měřit s 911 GT3 RS, ale Audi i Volkswagen mu mohou jen tiše závidět. Je vidět, jakých rozdílů lze dosáhnout pečlivou kalibrací v podstatě shodného hardwaru.
Nejúspornější Cayenne samozřejmě neochuzuje své zákazníky o luxusní vymoženosti, jež uživatelům zpříjemňují pobyt na palubě a pro výrobce jsou zdrojem zajímavých zisků. Za patřičné příplatky obdržíte satelitní navigaci, bluetooth, natáčecí bixenonové světlomety, nebo dokonce loga Porsche, vyražená do opěradel předních sedadel.
Problém je v tom, že pak se cena vozu hravě přehoupne vysoko přes dva miliony korun - a provedení interiéru takové cenové hladině prostě neodpovídá, výbava nevýbava.

Konkurence umí interiéry
Porsche Cayenne DieselBez kůží potažené palubní desky a kovových dekorací, které naleznete v osmiválcových modelech, naplno vynikne nepovedený design palubní desky a nepřesvědčivá kvalita použitých plastů.
BMW X5 převáží svoje cestující v nepopiratelně honosnějším prostředí, o Audi Q7 nemluvě. A oba zmínění rivalové téměř drží krok s Porsche, pokud jde o jízdní vlastnosti.
V Zuffenhausenu však dobře vědí, že pro potenciální zákazníky má Cayenne Diesel slavné logo na kapotě mnohem větší hodnotu než plast na palubní desce. Marketingově je to velmi dobře podložený projekt a cílová skupina z něj bude nadšená.
Také základní cena je zvolena poměrně rozumně. Faktem ale je, že ve stejném segmentu lze nalézt celkově lepší auta - další věc, na kterou jsme u Porsche nebyli až dosud zvyklí.

Cena

 

1 632 000 Kč

 

Motor

 

V6 3,0 l, turbodiesel

 

Výkon

 

176 kW

 

0-100 km/h

 

8,3 s

 

Max. rychlost

 

214 km/h

 

Spotřeba

 

9,3 l/100 km

 

Emise CO2

 

244 g/km

 

Hmotnost

 

2240 kg

 

Plusy

 

řízení a brzdy

 

Minusy

 

nejpomalejší Porsche

 

Tři další dieselová SUV prémiových značek

 Audi Q7 3.0 TDI BMW X5 xDrive30d VW Touareg V6 TDI 
 Audi Q7 BMW X5 Volkswagen Touareg 
Cena1 490 300 Kč1 523 275 Kč1 247 400 Kč
Kladymotor splňuje ekonormu EU6...výborné vlastnosti na silnicivhodný i pro náročnější terén
Zápory...ale jen v dražší verzi "clean diesel"má ho každý druhý byznysmenvyrábí se už šestým rokem



1/82/83/84/85/86/87/88/8


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist