Jak řešit vysokou spotřebu u Octavie 1.6i?

Vozidlo vykazuje vysokou spotřebu - až 14 l na 100 km. Při jízdě ubývá znatelně na ukazateli stavu nádrže. Dignostika nenahlásila žádnou chybu. Prosím o radu.
TECHNICKÁ PORADNA, 17.04.12 | 00:00
hodnocení článku 3.3 b / 4x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Škoda Octavia
Autor dotazu: 
Značka, model:Škoda Octavia
Bližší označení:1,6 i
Rok výroby:1999
Palivo:benzin
Výkon v kW:55
Kód motoru:AEE
Popis závady:Vozidlo vykazuje vysokou spotřebu - až 14 l na 100 km.Ubyvá znatelně při jízdě na ukazateli stavu nádrže.Benzinové potrubí kontrolováno -nikde neprolíná.Dignostika nenahlásila žádnou chybu.Jinak jede a chová se normálně.Prosím o radu.
Kód chyby určené na diagnostice:0
Typ diagnostického přístroje: 
Kroky učiněné pro odstranění chyby + následky: 


Odpověď:

Vážený pane,

dotazů na téma spotřeba chodí poměrně dost a na kvalifikované posouzení, zda je vysoká spotřeba způsobená špatným využíváním motoru nebo jde o závadu technického charakteru je třeba učinit několik pokusů a dost možná i nějaké měření.

Tak předně, spotřeba 14 l benzínu na 100 km u motoru 1600 kubických centimetrů při běžné jízdě je opravdu velmi vysoká. Této spotřebě by mohla odpovídat pomalá (2. max. 3. převodový stupeň) jízda 2-3 km se studeným motorem. Druhou možností jsou krátkodobé jízdy po městě se zapnutou klimatizací. Klimatizace má poměrně velký odběr, citelný zejména při malé potřebě výkonu (jízda ve městě v kolonách) a její vliv na spotřebu je poměrně značný. Vzhledem k tomu, že jde o poměrně slabý motor, může navýšení spotřeby v letním parném dnu ve městě se spuštěnou klimatizací znamenat i několik litrů paliva navíc. Protože přesně nedefinujete, na jakých trasách této spotřeby dosahujete, není také úplně možné určit, zda je odchylka skutečně enormní nebo se odchylujete od běžného průměru jen v řádu několika %. Aniž bych se díval na hodnoty výrobce, troufnu si odhadnout, že běžná kombinovaná spotřeba bude v rozmezí mezi 7 – 7,5 l/100 km dle převažujícího složení tras. Při městském provozu motor „zhltne“ kolem 9-ti litrů na každých 100 km a pokud se vydáte na dovolenou a pojedete dlouho a dlouho, nebude nemožné atakovat 6,5 litrovou hranici. Pokud k těmto číslům připočtu vliv klimatizace, opět odhadem dostanu následující údaje: Kombinovaná 7,5 – 8 litrů/100 km, město cca 11 litrů/100 km a spotřeba na dlouhou trasu méně než 7 litrů.

Pokud Vaše spotřeba 14 litrů odpovídá městskému provozu, nemusí jít ještě o excesivní hodnotu a nastudujte nějaké články o defensivní úsporné jízdě. Zejména důležitá je informace, že použití brzdového pedálu prodražuje jízdu mnohem více, než použití pedálu akcelerátoru. Problém pak může být se stylem jízdy, popřípadě využitím otáčkového pásma motoru (50 km/h lze jet na 2., 3., 4. a někde dokonce i 5. převodový stupeň). Podle zařazené rychlosti bude rozdílné chování motoru po sešlápnutí akcelerátoru, ale také bude rozdílná spotřeba.

Jestliže této spotřeby dosahujete při běžných jízdách mimo obec nebo mimo dálnici vysokými rychlostmi (na limitech motoru) a nevyužíváte neustále maximální potenciál motoru, přikročil bych k systematickému odhalování závady. V první fázi těsnost palivového vedení, a to jak výtlačné větve od nádrže ke vstřikovačům, tak ti větve vratné zpět od motoru k nádrži (paliva musí být vždy více, než je motor schopen zpracovat). Pokud žádnou netěsnost neodhalíte, zkontroloval, respektive nechal bych zkontrolovat vysokonapěťový okruh v motoru. Může docházet k tomu, že některý válec nahodile nebo soustavně vynechává, tedy palivo není spáleno a nepřemění svou chemickou energii na teplo potažmo mechanickou práci. Nakonec bych přikročil k měření spalin. Očekávám vysoký podíl CO a HC. Podle výsledků měření lze poté přikročit ke kontrole jednotlivých součástí, majících vliv na poměr nasávaného vzduchu a paliva. V první řadě nechte zkontrolovat stav lambda sondy, která měří obsah kyslíku a upravuje bohatost směsi. Další kontrolované čidlo by mohl být měřič množství nasávaného vzduchu nebo jiná obdoba měření stavu na sání motoru. Další věc, která způsobuje vysokou spotřebu, je vadné čidlo teploty motoru. ŘJ dostává chybnou informaci o teplotě a může obohacovat směs.

Bohužel nejsou k dispozici ani informace o celkové kondici motoru. Tlaky ve válcích rovněž napoví, zda je vysoká spotřeba oprávněná, stejně jako možnost špatného nastavení rozvodů (o zub). Z dotazu není zřejmé, zda se majitel s tímto problémem potýká od počátku vlastnictví nebo k němu došlo v průběhu a zda skokově nebo postupně se zhoršující se tendencí. Na těchto informacích by se dalo rovněž stavět.

Závěrem: obecně spotřeba zážehového motoru velmi závisí na použití a zkušenostech řidiče. Tento vliv je na rozptyl největší. Plynulá jízda se čtením krajiny a odhadováním chování ostatních motoristů spolu s jízdou s tzv. odlehčeným motorem má na snížení spotřeby zásadní vliv. V některých diskusích zazněla rada zkusit půjčit automobil někomu jinému, zda dosáhne obdobné spotřeby nebo bude zřejmý vliv řidiče.



Autor: David V


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist