Jaké auto vybrat k tahání středně těžkého přívěsu?

Pan Peter potřebuje poradit s výběrem vozidla pro tahání přívěsu o hmotnosti cca 1 300 kg. Jaký zvolit typ vozidla a jaký motor? Benzín nebo diesel? A co převodovka? Bude lepší manuálně řazená nebo automatická?
hodnocení článku 3.1 b / 7x
vaše hodnocení: 0 b.

DOTAZ: Peter: Dobrý den,

prosím o radu, jaké vozidlo vybrat na tahání brzděného přívěsu o hmotnosti 1 300 kg. Cena vozidla do 175.000 Kč. Prosím, poraďte, je vhodnější motor benzínový nebo naftový? Je vhodnější manuální převodovka nebo automatická? A jaká automatická? DSG nebo klasický automat? Děkuji za odpověď.




ODPOVĚĎ: Vážený pane Petere, na tahání přívěsu je nejlepší těžké, stabilní a silné auto. Ovšem ve Vašem případě se jedná pouze o přívěs o váze do 1,5 tuny, a tak by se mi zdál nákup pravověrného off-roadu opravdu trošku zbytečný. Přívěs o této hmotnosti utáhne vcelku v pohodě většina SUV, větších MPV, ale i normální velká auta. Pro opravdu bezpečnou jízdu s přívěsem je poměrně důležitý rozvor a rozchod kol tažného vozidla. Nedoporučuji Vám proto menší kombíky (Octavia apod.), kterým se tohoto nedostává, byť v TP je u některých verzí hmotnost brzděného přívěsu dostačující (i když na hraně).
Pokud byste uvažoval o kombi (nebo limuzíně), mělo by to být alespoň vozidlo velikosti VW Passat či Ford Mondeo. Tyto a podobné vozy bych Vám mohl opatrně doporučit jako minimum. Samozřejmě je možné se bavit i o bytelnějších autech, jako jsou starší typy Audi A6, Mercedesu třídy E nebo pětkového BMW. Poslední dvě jmenovaná vozidla mají zadní náhon a při jízdě s rozumně vyváženým vozíkem (který zatěžuje zadní nápravu) to i v zimě není tak zlé, jak by se mohlo zdát. Naopak.
Z vozů MPV Vám směle doporučím k tažení přívěsu trojčata Sharan/Galaxy/Alhambra. Většinou utáhnou až dvě tuny. Pokud by se Vám líbil Renault Espace 2.2dCi, zapomeňte na něj. Má problémy se spolehlivostí i bez přívěsu. Držel bych se výše uvedené trojice s koncernovými motory. Nepomohl byste si ani koupí malého MPV velikosti VW Touran apod.
No a co se týká automobilů dnes tak populární kategorie SUV? V dané cenové kategorii a pro dané účely mě na první dobrou napadají dva „Korejci“. Hyundai Santa Fe a Kia Sorento. A když už jsme u korejských aut, o vozíku byste ani nevěděl, kdybyste si koupil Hyundai Terracan. Ale to už je spíš opravdový teréňák schopný si poradit s přívěsem dvakrát těžším. Pokud by Vás nakonec zlákala tato kategorie, za Vámi uvedenou částku akorát koupíte jeden z posledních krásných kusů Jeepu Grand Cherokee - generace, která končila rokem 2005. U těchto off-roadů se budete jízdě s přívěsem smát. Naopak u velkých kombi o něm budete pořád vědět. Ale zvažte také náklady na provoz a údržbu. Neuvedl jste bohužel, kolik s přívěsem (nebo bez něj) najedete a po jakých cestách, a tak si tohle musíte rozlousknout sám.
A poslední vhodnou kategorií k tažení přívěsu (i těžšího) jsou vozidla odvozená od dodávek. Nebo dodávky v osobním provedení, chcete-li. Typickým představitelem této třídy a autem, které se také k tahání přívěsů velmi často používá, je Volkswagen T4. Mohu Vám jej vřele doporučit. Kterou verzi vyberete (od úplně obyčejné po Multivan) je jedno. Důležitý je nezničitelný, nenáročný a při provozu s přívěsem překvapivě hospodárný pětiválec 2.5TDI. Stačí i slabší verze 75 kW. Papírově nižší hodnota je vyvážena fantastickým tahem v nižších otáčkách, a to je v praxi při jízdě s vozíkem to nejdůležitější.
Čímž se dostávám k obecnější části Vašeho dotazu. Vozů jsem Vám už vyjmenoval dost a asi bych jich mohl uvést ještě víc, ale raději přejdu k všeobecným radám. Opakuji, pokud budete používat auto na tahání přívěsu často, kupte velký vůz, který má v kolonce TP „hmotnost brzděného přívěsu“ pokud možno o pár set kilogramů více, než je váha Vašeho přípojného vozidla. Co se motorizace týká, tentokrát není co řešit. Jednoznačně nafta. Kvůli spotřebě i charakteristice motoru (točivý moment). Není o čem diskutovat. U převodovky bych se klonil k manuálu. Na základě vlastních pocitů a zkušeností (desetitisíce km s přívěsem) si stále myslím, že je s ním lepší (intuitivnější) jízda s vozíkem a nižší spotřeba. A je ještě jedna věc, kterou bych Vám chtěl sdělit. Ať koupíte jakékoliv auto, bude pro provoz s přívěsem velkým plusem, bude-li toto vozidlo disponovat pohonem všech čtyř kol. Zvláště, pokud se pohybujete i ve vyšších polohách a nejen na dálnicích, pouvažujte o tom. Od listopadu do března to může být faktor, který rozhodne, zda dojedete domů ještě dnes, nebo až zítra.





nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist