Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Kupujeme ojetinu: 10 otázek, které si položit předem (1. díl)

Naše téma
František Mašek | 22.02.2018
foto: Milan Jirouš
Ještě před první návštěvou autobazaru je dobré vědět, jaký vůz chceme koupit. Jak si ale tuto otázku správně zodpovědět? Poradíme.
Jaké jsou mé finanční možnosti na nákup a provoz ojetiny? Cena vozu je samozřejmě základní kritérium pro výběr. Vždy ale mějte na paměti, že kupujete ojetý vůz, většinou bez záruky. Je tedy dobré nechat si dostatečnou finanční rezervu, alespoň ve výši 25% z ceny. Využijete ji na prvotní servis, jako je výměna náplní a filtrů, rozvodů, pneumatik, atd... + je dobré mít finanční rezervu i na nečekané závady většího rozsahu, jako je například turbodmychadlo, vstřikovače, filtr pevných částic, atd...není nic horšího, než když si po nákupu vozu nemůžete díky finanční náročnosti oprav dovolit vůz provozovat.

Jaký preferuji typ vozu a proč? Menší auta mají ve většině případů nižší provozní i servisní náklady. Proto před výběrem zvažte, na jakou třídu vozidel se zaměříte. Pokud jezdíte sami, nebo maximálně ve dvou lidech převážně po městě, je zbytečné vlastnit a provozovat veliké SUV, i když je to aktuálně v módě. Kdo chce ušetřit, měl by přemýšlet s chladnou hlavou. Každý kilogram váhy auta nebo nákladu se na spotřebě prostě a jednoduše projeví. A to samé platí i o každém kubickém centimetru objemu motoru na výši povinného ručení. Před vlastním výběrem ojetiny tedy zvažte své potřeby a předpokládaný způsob užití automobilu.

Zjistil jsem si předem všechny důležité informace o preferovaném modelu? Pokud kupujete ojeté auto, předem si například na internetu vytipujte několik potenciálních modelů a dohledejte si rady, na co si u těchto automobilů dát před nákupem pozor. Některé vozy pak z výběru jistě preventivně vyřadíte pro chronickou poruchovost. Právě k tomuto účelu slouží naše poradny na TipCars.com, kde se jednotlivým modelům věnujeme podrobně a snažíme se odhalit jejich specifika.

Jaká je u konkrétního modelu nabídka na trhu ojetin? Máte vybrán konkrétní model, karosářskou variantu, motorizaci, atd...? Podívejte se na inzertní servery, kolik takových vozidel je v nabídce. Často se stává, že budete muset v praxi vybírat jen z několika vozidel a to nikdy není dobře. Snižuje se tak šance, že v krátkém čase natrefíte na hezký kousek v dobrém technickém stavu s příznivou cenou, což by měl být hlavní cíl každého, kdo kupuje ojetý vůz.

Jaká je dostupnost, kvalita a cena servisu i náhradních dílů? Zvažte, zda budete s ojetinou navštěvovat značkový servis nebo nezávislého odborníka, který může být levnější, ale nemusí mít aktuální diagnostické vybavení a speciální nástroje pro náročnější opravy. Na druhou stranu i značkové servisy nabízejí pro ojetá auta speciální hodinové sazby, takže je dobré porovnat aktuální cenové podmínky i dostupnost servisu v místě bydliště majitele. Cílevědomý majitel i šikovný servis by měly závady či opotřebení provozních součástek podchycovat už v zárodku. Kdo šidí servis, může krátkodobě ušetřit, ale pokud auto neprodá, vzniklou škodu si pak musí stejně zaplatit. Je dobré také počítat s poruchovostí nebo servisní náročností specifických částí ve voze. Pokud například chceme pohon 4x4, je dobré myslet i na fakt, že je třeba v mezinápravové spojce měnit olejovou náplň a to samé platí i o automatické převodovce, filtru pevných částic, turbodmychadlu s variabilní geometrií lopatek, biturbu nebo třeba dvouhmotovém setrvačníku. Všechno to jsou součásti vozu, které, pokud jsou v autě obsaženy, zvyšují riziko drahých oprav. Proto je dobré, si při srovnávání jednotlivých kandidátu na post vaší nové ojetiny, zjistit něco i o konstrukčním řešení daného vozu a zvážit všechna pro a proti.

Jaká je úroveň prodeje a jednání prodejce?Vidíte na fotografiích v inzerci, že prodávané vozy stojí v pochybném areálu, venku na blátě, jsou špinavé, nebo vám prodejce není schopen už po telefonu odpovědět na všechny otázky k vozu či poslat VIN kód nebo servisní knížku? Často to může znamenat, že před vámi něco skrývá a je třeba ještě důkladněji vůz prověřit. Na druhou stranu záruku výhodného nákupu zachovalé ojetiny vám často nenabídne ani značkový prodejce. Zrovna vámi vyhlédnutá ojetina může být komisním prodejem třetí osoby, na kterou se výhody nákupu u značkového prodejce nevztahují. Zkrátka při nákupu ojetiny platí, že byste měli nakupovat s chladnou hlavou. I když vám bude prodávající tvrdit, že má na vůz další zájemce, nespěchejte a vůz si důkladně prověřte ať už po jeho technické stránce, tak i po té právní.

Jaký preferuji druh paliva a je pro mne důležitá spotřeba? Tato otázka velmi úzce souvisí i s odhadem ročního nájezdu a druhem tras, které s vozem jezdíme. Například ojetina s dieselovým motorem je při koupi dražší, a i když má nižší spotřebu, servisní náklady mohou tento rozdíl smazat, anebo dokonce obrátit v neprospěch dieselového motoru. Naopak volba slabé benzínové motorizace pro časté jízdy po dálnici ve vyšším tempu nebo obsazení s sebou zákonitě ponese razantní zvýšení spotřeby a tím i smazání výhody ekonomického provozu. Zvažte také alternativní paliva jako je LPG, CNG, případně hybridní pohon. Můžete tak ušetřit desítky procent nákladů na provoz automobilu, i když vás na začátku takové auto bude stát něco navíc. Vozy na alternativní paliva ale mají určitá omezení, s nimiž je dobré před nákupem kalkulovat. To samé platí i v případě pořízení ojetého elektromobilu, ty mají prozatím malý akční rádius, jsou tedy vhodné jen pro někoho, kdo s nimi cestuje v určité lokalitě.

Jaký bude můj roční kilometrový nájezd? Zvažte, zda se vám vyplatí koupit mladší nebo modernější automobil s vyšším nájezdem, nebo naopak vůz staršího data výroby s nižším kilometrovým proběhem. Já osobně preferuji kombinaci modelu s dobrou pověstí spolehlivého vozu (bez ohledu na ročník či generaci) a nízkého nájezdu (doloženého a ověřitelného). Svou roli samozřejmě hraje i doložitelný předchozí servis konkrétní ojetiny a výše dalších servisních nákladů, které budou nového majitele po koupi nebo v blízké budoucnosti čekat.

Jaká bude prodejnost a pokles hodnoty vozu v čase? Jak dlouho si budete chtít ojeté auto nechat? I to je dobré vědět předem. Před nákupem zvažte, jaká bude reálná hodnota vozu v době prodeje, tedy zda bude reálné auto prodat za předem akceptovanou ztrátu. Některé kombinace motorizací, barev, karosářských variant a výbav jsou dnes prodejné jen s velkým poklesem hodnoty.

Využiji asistenci při koupi ojetiny? Máte několik horkých favoritů a chystáte se na první návštěvu autobazaru? Zvažte všechna možná rizika a sami se rozhodněte, zda výběr vozu absolvujete sami, s kamarádem, manželkou, nebo zda si pozvete zkušeného odborníka, který vám vůz detailně prohlédne. Existují společnosti, které zájemcům o ojetinu poradí už ve fázi vlastního výběru, provedou analýzu stavu na trhu, předvyberou konkrétní kandidáty v rámci stanoveného rozpočtu a po odsouhlasení vůz fyzicky i právně prověří za kupujícího. Ten ušetří čas i nervy z potenciálně rizikové koupě.
Hodnocení článku
4.8 z 5 (96%)
Hodnoceno: 4x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
Steversonix, 04.03.2021 21:03
Jaký máte názor na prověřování historie vozidel přes alternativy CEBIe jako je CV? viz https://vincheckfree.net/cz/pravda-o-carvertical-proverili-jsme-nas-vuz/
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů