LPG – levnější provoz stále táhne (6. díl)

Lze na LPG přestavět dieselový motor? Prodlouží se při provozu na LPG životnost motoru? Tyto a další dotazy zodpovíme v dalším díle našeho seriálu.
NAŠE TÉMA, 16.02.17 | 00:00
hodnocení článku 5.0 b / 2x
vaše hodnocení: 0 b.
Nejčastější dotazy a odpovědi ohledně pohonu na LPG:

1) Kolik na trhu existuje typů plnících přípojek na LPG a jaký typ je zastoupen na tuzemských čerpacích stanicích?

V ČR jsou čerpací stanice na LPG vybaveny tzv. šroubovacím italským systémem připojení. Mimo něj existuje ještě holandská a belgická varianta připojení.

2) Proč zapáchá LPG?

Ano, je to díky malému množství uhlovodíků, které se vyznačují charakteristickým zápachem. Jsou přítomny ve směsi propanu a butanu, ta je sama o sobě bez zápachu.

3) Pokud si nainstaluji LPG pohon do svého auta, prodloužím tím jeho životnost?

Životnost motoru při provozu na propan-butan bude hodně podobná jako při provozu na benzín. Je třeba upozornit na odlišné tepelné namáhání v oblasti spalovacího prostoru a pístu, což může mít za následek přehřívání těchto částí. Stejně tak při provozu na LPG dochází vlivem vyšších teplot k oxidaci motorového oleje a ten ztrácí část svých mazacích schopností. Nejsou to ale nijak zásadní komplikace, které by výrazně životnost motoru ovlivnily. Podstatné je také při studeném startu na plyn motor nezatěžovat, při takovém zacházení by se životnost motoru mohla zkrátit.

4) Má vůz na LPG vyšší spotřebu v porovnání s provozem na benzín?

Ano, při dodání určitého množství energie je třeba spálit určité množství paliva. Rozdíl je však ve výhřevnosti, která je u LPG asi o 30% nižší než u benzínu.

5) Proč a kdy je třeba měnit filtry na LPG?
Oba dva filtry, které se nacházejí v každém vozidle spalujícím LPG, se musí měnit kvůli zamezení zanášení vstřikovacích trysek. Filtr pro tzv. kapalnou fázi měňte každých 40 tis. km. Plynový filtr pak po nájezdu 20 tis. km.

6) Je ze zákona nutné vozit v autě na LPG rezervní kolo?

Ne, většina vozidel má rezervní kolo nahrazeno opravným kitem.

7) Jak náročná (technologie, čas) a o kolik dražší je přestavba koncernových vozidel s přímovstřikovými benzíny TSI?

Přestavba na LPG u vozidel s přímovstřikovým motorem je o trochu časově náročnější oproti běžné montáži, a to z důvodu (trochu) odlišného elektrického zapojení. "Nejdůležitější je zvolit výrobce, u kterého bude mít montážní firma záruku, že software na daný automobil je dotáhnutý do konce. U běžné montáže je řídící jednotka bez jakéhokoliv nastavení a následně po instalaci LPG se připojí PC a proběhne zadání potřebných parametrů a následně ladění mapy LPG. U přímovstřikových instalací se po montáži nahraje do řídící jednotky software na daný kód motoru. Technik má možnost upravit pouze vybrané parametry. Když by software nefungoval správně, nemá technik šanci takový vůz odladit." Informuje Tomáš Pour, specialista na přestavby vozidel na LPG.

8) Je možné nechat si provést přestavbu na LPG v zahraničí a následně ji registrovat v ČR?

"Montáž ze zahraničí legalizovat lze, ale nebývá to logický krok. Protože např. v Německu je montáž výrazně dražší, oproti montáži v České republice, plus poplatky za vystavení nové přílohy k technickému průkazu. Další faktor je, že v každé zemi je rozšířený jiný výrobce LPG, což následně přináší problém v případě servisu, sehnat někoho, kdo bude mít požadovaný software. Dostupnost a cena náhradních dílů. Někteří výrobci si chrání svojí montážní síť a k softwaru se připojíte pouze kabelem dodávaným výrobcem. Takže já rozhodně doporučuji montovat u nás a zvolit systém, který je na našem trhu rozšířený. Právě kvůli případnému servisu." Dodává Tomáš Pour.
Další díly:
LPG – levnější provoz stále táhne (1. díl)
LPG – levnější provoz stále táhne (2. díl)
LPG – levnější provoz stále táhne (3. díl)
LPG – levnější provoz stále táhne (4. díl)
LPG – levnější provoz stále táhne (5. díl)




nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - marketingové podmínky

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist