Lze dnes najít alternativu k dosluhující Audi A6 2.5 TDI?

Čtenář najel se svou „audinou“ z poloviny devadesátých let bezmála půl milionu kilometrů a porucha se stále nedostavuje. Nicméně přemýšlí o novém voze a rád by věděl, jestli současná automobilová produkce nabízí podobné auto.
hodnocení článku 4.3 b / 11x
vaše hodnocení: 0 b.

DOTAZ: Dobrý den, dovolil jsem se na Vás obrátit s prosbou o radu ohledně koupě auta. Vlastním cca deset let Audi A6 2,5TDi 103kw pětiválec r.v. 1996 - první typ A6.
Teď se omlouvám, trochu rozepíšu: Když jsem A6 před deseti lety pořizoval, vřele mi jí prakticky jakýkoli mechanik doporučil. Tak jsem tedy koupil privátní kus přímo v Německu (tehdy se 120.000km).
Nyní mám na tachometru přes 430.000km bezproblémových kilometrů. Auto úžasně funguje a jezdí jako za mlada, když mělo 120.000km.
Pravda, mám za sebou dvě sady tlumičů, nějaké uložení, ramena a jedny ložiska, ale auto je pořád skvěle funkční s malou spotřebou 6,5-7L nafty.
Proč vlastně píšu o radu?
Po deseti letech zvažuji koupi jiného vozu (nové, nebo cca 100.000km). Zeptal jsem se mechaniků a tady nastal můj problém.
Nikdo mi nedokázal poradit konkrétní, spolehlivý, naftový vůz, ale stále slyším: dnes je jedno co si koupíte, kupte si co se vám líbí, kvalitní auta jako vaše stará A6 se už nevyrábí, navíc pokud si koupíte naftové auto, připravte si rovnou kolem 30-50.000,- na vstřikovače a čerpadlo, prý preventivně.
Teď bohužel nevím co dělat. Koupit nové, aby vydrželo spolehlivě deset let a 300.000km, nebo starší (pokud bude stejně kvalitní jako má A6), nebo si opět na dalších deset let koupit vyzkoušenou mou stejnou A6 s pětiválcovým TDi.
Kamarád v Německu takovou má. Koupil novou a najezdil cca 110.000km - nemůže na nohu, takže jede jednou týdně do marketu a zpět do garáže. S řízením končí.
Osobně nepotřebuji nový vůz, zkoušel jsem nové Audi A6, snad se mi budete smát, ale proti mé A6 jsem si v novém připadal stísněně, málo místa pro hlavu a pro mne naprosto nepochopitelná záplava tlačítek nepotřebných k řízení. Chápu, že taková je doba.
Prosím můžete mi doporučit velmi kvalitní automobil, úsporný, s podobným výkonem a objemem (nerad bych jezdil v malé včelce s malým motorem). Jsem starší ročník, ale jezdím častěji po dálnici než běžné cestě.
Přemýšlím o předním pohonu pro dlouhé cesty na autobahn a Alpy.
Nové:

1. Octavia diesel (zdá se mi malý motor 1,6),
2. Toyota Avensis diesel
3. Dacia pro prostor Lodgy (malý motor a kvalita v mé pochybnosti)
4. Citroen DS5 - jen na okraj, ale líbí se mi vzhled
5. Fordu a Korea nedůvěřuji, Mercedes a BMW vytahují v Alpách rolbou pro ve sněhu špatná zadní kola.

Starší:

A6 TDi pětiválec 110.000km 1995 - osvědčená
Avensis 2,0 diesel 93kw 2007 má soused a jezdí prý také spolehlivě
Citroen C6 hezké auto
Renault Avantime - prostor a vzhled

Prosím moc o jakoukoli poradu,
velice děkuji,
P. Smith
Omlouvám se za pravopis, nepocházím z Čech.


ODPOVĚĎ:

Dovolte mi, abych Vám na začátek poblahopřál k Vašemu počinu před deseti lety, kdy jste si koupil první A6 (je to vlastně facelift poslední Audi 100) s famózním, nezničitelným, silným a úsporným pětiválcem 2.5TDI. Když se sečtou všechny klady tohoto vozu jako prostornost, funkčnost, ještě dnes krásná palubovka, až neskutečná odolnost proti korozi a hlavně ten motor a spolehlivost, nebojím se napsat, že je to jedno z nejlepších aut, co kdy kdo vyrobil. Podobných „normálních“ aut, které by se staly legendami a jejichž majitelé nevědí, co teď místo nich pořídit, je jen pár. Napadá mě VW Multivan T4 (ano, používá modifikace téhož pětiválce) anebo Suzuki Samurai. Ve své době nemělo tohle Audi hlavně ve verzi „quattro“ konkurenci a BMW s Mercedesem tehdy povážlivě zaostaly. Audi mělo pár let prakticky monopol. A motor vozu je ikonou. Je z doby, kdy jednoduchá elektronika sloužila ke zvýšení výkonu, zkultivování chodu a snížení spotřeby. Ale neděsila ve snech servisní techniky a neparazitovala na peněženkách majitelů vozů. Sám znám několik lidí, kteří vlastní autoservisy nebo pracují jako mechanici a jiná volba pro ně nepřichází v úvahu. Mohou Vám tedy nová auta nabídnout něco navíc?
Bohužel ne. Sám jste to vystihl ve svém srovnání s novou A6. Musím s Vámi souhlasit. Znám dobře auto, co máte Vy a naopak s Audi A6 z roku 2009 s motorem TDI jezdím celý tento týden. Ano, je super. A uznávám, že progres oproti jeho prababičce z poloviny devadesátých let tady nepochybně je, ale zejména v technologiích založených na elektronice. Ale silně pochybuji o tom, že byste nedokázal pustit sám stěrače, když začne pršet, nebo že byste neprojel v noci zatáčku, pokud se Vám do ní nenatočí zároveň s koly i světlo z xenonů, anebo že byste se ještě nenaučil parkovat se svou A6, která neoplývá parkovací kamerou. A výbavu jako Climatronic nebo tempomat (píšete o „autobahnech“) asi stará šestka mít bude. Jinak dostavba tempomatu je otázkou cca 1500Kč. Co se týká jízdy jako takové a také spotřeby, je rozdíl zdaleka neúměrný rozdílu v ceně. A uvidíme, jestli ta nová „S-Line Plus“ kráska se svým šíleně hi-tech „MMIčkem“ také „nadrtí“ půl milionu takřka bez poruchy. No nevím, nevím. Každopádně se do ní lije mnohem dražší olej a sám člověk vymění tak akorát kola.
No a když takhle dopadlo srovnání s prémiovou novou A6, co čekat od duelu Vašeho auta s Vámi navrhovanými alternativami? Je asi jasné, že je předem rozhodnuto. Je jedno jestli se bavíme o Octavii, ve které byste si po přesednutí připadal jako v kývajícím se angličáku, nebo o šíleném Avantimu, u kterého nevím, zda by Vás přivedl dříve na mizinu nebo do nervového sanatoria. Oni to vystihli už Vaši přátelé. Ta slova by se dala tesat: „Taková auta, jako máte Vy, se už prostě nedělají.“ Je to tak. Nemá cenu probírat Vámi navrhované vozy, některé jsou lepší, jiné horší, ale 430 tisíc se srovnatelnými náklady na provoz nenajede žádný z nich.

Jsou tady přeci jen ještě dvě malá „ale“. Sebelepší stroj podléhá zubu času a tak zachovalé staré Audi A6 s nájezdem okolo 100tkm je v Německu vzácné, pořádně drahé a musíte se připravit za něj dát částku, nad kterou většina populace ve svých novějších vozech nevěřícně zakroutí hlavou. A v rozletu Vás může zastavit legislativa. Časem Vám mohou to auto jako neekologické zdanit. Částečně se tak vlastně děje už nyní formou ekopoplatku při registraci. Osobně nechápu, co je neekologické na autě, které vydrží v pohodě jezdit dvacet let a ulehčí tak životnímu prostředí od zátěže při výrobě dalších aut a dílů. Ale třeba v Německu už tohle auto nesmí do center leckterého většího města a uvidíme, jak se ta situace bude vyvíjet dál. Oni potom vojáci ve výcvikovém prostoru kousek od toho města nastartují pár tanků a vrátí zase škodliviny, ušetřené zákazem starších aut jako máte Vy, pěkně zpátky. Já mám moc rád přírodu, ale kdo zná fakta, musí uznat, že ekošikana automobilového průmyslu oproti ostatním odvětvím je jedním z paradoxů dnešní doby. Ale tady nemáme spasit svět, tady Vám mám poradit.
Takže jestli víte o zachovalé A6 se 110tkm ježděné v Německu a nepotřebujete v autě moderní výstřelky a jste ochoten překousnout starší design, vypněte počítač, skočte do auta a jeďte pro ni, nebo Vám ji někdo vyfoukne a budete ji shánět jen těžko. S těmito kilometry je pouze zajetá a při správné péči má před sebou pravděpodobně mnohem více kilometrů, než kterékoliv z Vámi popsaných nových aut.





nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist