Nové BMW 3

hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
BMW Řada 3

Bavorská automobilka s charakteristickými „nozdrami“ tvaru ledvin na kapotě vybraným novinářům představila již pátou generaci svého bestselleru – BMW 3 s karoserií sedan. Vzpomínky jsou skutečně nezapomenutelné a rádi se s Vámi o ně podělíme hned začerstva, zhruba šest týdnů před zahájením prodeje. Výstavní premiéru si šmrncovní „trojka“ odbyde až na březnovém Ženevském autosalonu.

BMW 3 (2005)Bayerische Motoren Werke (BMW) je jednou z nejúspěšnějších evropských automobilek. V loňském roce prodala více než 1,2 milionu vozů (včetně Mini), přičemž řada 3 si našla zhruba 450 000 zákazníků hledajících dostupný sportovní vůz vhodný i pro reprezentaci a rodinný život.

Připomeňme, že BMW 3 první generace se objevilo již v roce 1975 (jako dvoumístné kupé a již s šestiválcovými motory), další generace nastoupily v letech 1982, 1990 a konečně 1998. Posledně jmenovaná ještě zdaleka nejde do důchodu a čeká ji několik dílčích modernizací. Kabriolet například dostane turbodieselový motor.

BMW 3 (2005)Zbrusu nový vůz je zatím k dispozici jen v karosářské verzi sedan/limuzína (uzavřený tříprostorový čtyř- až pětimístný vůz se čtyřmi dveřmi) a se třemi zážehovými motory (320i, 325i, 330i), jimž sekunduje povedený turbodiesel 320d. Ještě letos na podzim (snad v září) lze očekávat účelné kombi (Touring), kupé a kabriolet. Automobilka nepotvrdila ani nevyvrátila spekulace o otevřené verzi se skládací střechou z pevných dílů. Zato je už v Mnichově rozhodnuto o produkci varianty s pohonem všech čtyř kol, která převezme mechanické skupiny z BMW X3 (xDrive). Na podzim paletu motorů obohatí ještě benzínová 318i a příznivci nafty se mohou těšit na posílení obou pólů výkonového spektra – čeká se na čtyřválec 318d a šestiválec 330d.

Pokud jde o ceny pro český trh, musíme si ještě asi týden počkat. Pro vaši orientaci nabízíme ceny základních provedení jednotlivých motorických verzí, přepočtené aktuálním kurzem z německého ceníku. Čtyřválec 320i přijde asi na 850 000 Kč, 325i na rovný 1 000 000 Kč, 330i zhruba na 1 130 000 Kč a za dvoulitrový turbodiesel 320d zaplatíte cca 935 000 Kč.

BMW 3 (2005)Nové BMW 3 už zřejmě nebude mít variantu compact, protože její roli převzala menší řada 1. Od té se „trojka“ velmi výrazně liší. Příď je mnohem robustnější (široká 2013 mm), kapota takřka plochá a překrývá řadové podélně uložené motory, ležící nad přední nápravou, nikoli až za ní jako v BMW 1. Přesto se podařilo docílit sportovně krátkého předního převisu.

Proti dosavadní generaci je nové BMW 3 všesměrově větší, narostlo především do šířky (+78 mm) a délky (+49 mm). Sportovní charakter si sice vyžaduje nízkou linii střechy, ale to již koliduje s prostorem pro hlavy cestujících na zadních sedadlech. Zadní sedáky jsou totiž umístěny citelně výš než v „jedničce“. Celá kabina je posunuta více vpřed a obepíná ji torzně i ohybově velmi tuhá karoserie. Důkazy o její stabilitě jsme pocítili na výmolech silnic i v zatáčkách. Nic nevrže a vůz působí jako odlitý z jednoho kusu.

Silueta a tvary boků rozhodně nezklamou, oblé plochy jsou citlivě proťaty ostrými liniemi. Škoda jen poněkud chaotické směsi křivek, které se srazily na zádi. Zadní světlomety na fotkách poněkud připomínaly svítilny z primery kombi, v reálu však působí mnohem kvalitnějším a estetičtějším dojmem. Brzdová světla, respektive jejich diody, se rozsvěcují ve dvou fázích, aby odlišily mírné zpomalování od panického brzdění.

Zavazadlový prostor je poměrně solidní (0,460 m3), ale teprve za příplatek získáte dělená sklopná zadní opěradla i řadu drobných hraček, zvyšujících užitnou hodnotu „zavazadelníku“. Zmiňme se alespoň o posuvné a vyjímatelné poličce ve výši pasu (unese až 5 kg) nebo o výplních volného prostoru, kde bychom asi hledali rezervní kolo. Zde však najdeme pouze lepicí sadu.

Podobně jako v BMW 1 se ani v „trojce“ nesetkáme s klasickým klíčkem zapalování. Čip v dálkovém ovladači s vozem komunikuje bez našeho přičinění. Přibližte se ke svému autu, to se samočinně odemkne a pak už jen zbývá aktivovat tlačítko startéru tím, že do otvoru v přístrojové desce vložíte „šém“ – čip.

BMW 3 (2005)Dovnitř se nastupuje velice pohodlně, dveře jsou i vzadu dostatečně široké. Vepředu je místa habaděj, vzadu pouze pro osoby do cca 190 cm. BMW 3 je autem nejvýše pro čtyři cestující – pátý pasažér už by trpěl omezujícím vysokým středovým tunelem. Zvláště přední sedadla jsou skutečnou lahůdkou a poskytují perfektní držení v zatáčkách. Potěšila nás i délka jejich sedáků a opěradel, stejně jako rozsah posuvu. Odpružení je geniálním kompromisem mezi nutnou a žádoucí sportovní tuhostí i komfortní měkkostí pohlcující nerovnosti. Volant padne dobře do rukou a není zbytečně přeplácán množstvím ovladačů.

Palubní deska vychází ze stylu BMW 1, její středový panel se v duchu tradic značky opět přiklání k řidiči. Kromě základní varianty s jednou oblou kapličkou před volantem je v nabídce i druhý výstupek, ukrývající navigační a komunikační systém iDrive, známý třeba z BMW 7. Škoda jen, že některé jeho funkce (především ovládáním hlasem) mají k dokonalosti daleko. Leckdy je pak nepoměrně rychlejší stisknout přímo určité tlačítko a nehledat danou funkci prostřednictvím menu. Množství a především velikost odkládacích schránek rodinné typy asi nenadchne, ovšem na vůz sportovního střihu je jich tu víc než dost.

Řadí se velmi přesně a tiše, standardem je šestistupňová manuální převodovka, velmi se nám líbil i šestistupňový automat s možností volby manuálního modu (za příplatek, jinak jen klasický automat). Akustické projevy motorů jsou decentní, ale rozhodně ne fádní!

BMW 3 (2005)Vyzkoušeli jsme všechny čtyři motorické verze a pochopitelně se nám líbily především výkonné šestiválce. Zvláště 190 kW třílitru (330i) se pod plynem umí pěkně rozdivočet. Pokud však jde o točivý moment, je absolutním králem vznětový dvoulitr s pěknými 340 N.m. Podrobnější údaje naleznete v přiložené tabulce.

I bez četných elektronických systémů (v nabídce je ABS, ASC+T, EBD, CBS, DSC, ADB i DBC) se „trojka“ chová neuvěřitelně poslušně. Proháněli jsme se po závodním okruhu a jízdní stabilitu zkoušeli i slalomem mezi kužely po umělém velmi kluzkém povrchu. Po zapnutí elektronických pomocníků je BMW 3 pevná jak skála, ale překvapilo nás, že kvality podvozku zaručí bezpečné vyhýbací manévry i bez všech těch trojpísmenných zkratek.

BMW 3 je zkrátka vyzrálý a důstojný následník tradiční řady a i pro své image i objektivně měřitelné technické kvality zůstává s cenami kolem 900 000 Kč vynikajícím sportovním nářadím. Již na první pohled je však patrné, že výrobce pamatuje i na bezpečnou přepravu dětí a komfort pro dlouhé štreky rodinných dovolených.

Vybrané technické údaje:

Vnější rozměry4520 x 2013 x 1421 mm
Rozvor náprav2760 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu1500/1513 mm
Palivová nádrž60 l
Objem zavazadlového prostoru460 l

Motorické verze (dostupné od 5. Března 2005):

Typ320i325i 330i320d
Zdvihový objem (cm3)1995249729961995
Počet válců/ventilů4/166/246/244/16
Největší výkon (kW/min)110/6200160/6500190/6600120/4000
Točivý moment (N.m/min)200/3600250/2750-4250300/2500-4000340/2000
Emisní normaEuro 4Euro 4Euro 4Euro 4
Typ palivabenzín o.č. 91 - 98benzín o.č. 91 - 98benzín o.č. 91 - 98motorová nafta
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)*9,07,06,38,3
Pružnost z 80 na 120 km/h na 4° (s)*8,97,56,56,5
Největší rychlost (km/h)*220245250225
Spotřeba paliva (l/100 km)**10,7/5,6/7,412,1/6,2/8,412,7/6,4/8,77,8/4,5/5,7
Cena v SRN (orient. přepočet)853 000 Kč1 000 000 Kč1 130 000 Kč935 000 Kč

 
    

* platí pro verze s manuální šestistupňovou převodovkou

** město/mimo město/kombinace



1/192/193/194/195/196/197/198/199/1910/1911/1912/1913/1914/1915/1916/1917/1918/1919/19


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - mobilní verze

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist