Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Nový Volkswagen Crafter: zasloužený titul

Testy
Michal Štengl | 15.05.2017
dalších 14 fotek
foto: Michal Štengl
Třetí generace oblíbené dodávky, která vznikla již bez spolupráce s Mercedesem, se pyšní oceněním mezinárodní Van of the Year 2017 a podle našich je držitelem tohoto ocenění naprosto oprávněně.
Volkswagen Crafter bude k dispozici v celkem 69 variantách, které však budou do výroby nabíhat postupně. Jako první na český trh vstupují nejprodávanější varianty, tedy skříňová dodávka a podvozek. My jsme vyzkoušeli prvně jmenovanou verzi 35 L4H3 (dlouhý rozvor a vysoká střecha) s nejsilnějším naftovým motorem 2.0 BiTDI.


Připraven na dlouhé cesty
Kabina nového Crafteru si ponechala všechny přednosti minulé generace, tedy především velký vnitřní prostor. Ve všech směrech je spousta místa, a to opět i pro levou nohu, což je velmi důležité pro dlouhé dálniční cesty. Na nich bych jako řidič hodně ocenil skvělé odpružené sedadlo vybavené ortopedickou certifikací, které lze seřídit ve 12 směrech. Je příjemně tuhé a má dlouhý sedák podpírající celá stehna. Nechybí ani loketní opěrky na obou stranách. Pokud plánujete s Crafterem polykat denně 1000 km po dálnicích, rozhodně by neměla ve vašem autě chybět.


Všude samá schránka
Kamkoliv se po interiéru podíváte, najdete nějaký prostor pro odložení drobností či papírů. Třeba otevírací schránka před spolujezdcem je opravdu obrovská, nechybějí ani poličky nad hlavou. Jediné, co mi chybělo, byla nějaká přihrádka po pravé ruce, kam bych si mohl odložit chytrý telefon tak, aby byl postavený a mohl jsem ho rychle vzít do ruky. Nakonec jsem ho dával do držáku na nápoje hned u mých dveří. Schránky pod sedáky dvoulavice jsou samozřejmostí, stejně jako možnost sklopit opěradlo prostředního sedadla a udělat z něj pracovní stolek. Vedle gumičky na zajištění dokumentů nechybí místo pro tužky. Na Crafteru jsem si kromě vnitřního prostoru cenil i skvělého výhledu do stran, což se nezměnilo. Boční okna jsou velká, takže nijak nepřekáží ve výhledu hlavně do pravého zpětného zrcátka, která jsou obrovská. Velkou plochu mají i sluneční clony.


Vymyšlen do detailu
Dodávka musí v prvé řadě převézt pokud možno co nejvíc nákladu. Testovaná verze 35 L4H3 s dlouhým rozvorem a vysokou střechou nabízí nákladový prostor o objemu 14,4 m3. To je o něco víc než u minulé generace, za což vděčí pohonu předních kol. Ten má Crafter poprvé a díky tomu se mohla snížit výška podlahy o 10 cm, takže celková výška nákladového prostoru je 2189 mm. Do nákladového prostoru se vejde až 6 europalet. Jeho boky byly až ke stropu obložené dřevem, stejný materiál byl i na podlaze. Ze seznamu příplatkové výbavy zde byly Lišty k uchycení nákladu rozpěrnými tyčemi, a to na boku i na stropu. Naopak již v základní výbavě Crafteru jsou pevná úchytná oka v podlaze nebo široké boční posuvné dveře i zadní křídlové dveře. Za otvírání do úhlu 270°se stejně jako u konkurence připlácí. Už z výroby je Crafter vybavený předvrtanými dírami v karoserii pro vestavbu servisních dílen. Vůbec péči o přípravu na různé nástavby byla velká, už z výroby si člověk může objednat silnější alternátor nebo vývody z převodovky na pomocné pohony.


Jako v osobáku
Vedle komfortu řidiče výrobce myslel i na bezpečnost, nový Crafter v tomto ohledu představuje naprostou špičku mezi velkými dodávkami. V seznamu příplatkové výbavy najdeme veškeré bezpečnostní asistenty známé z osobních automobilů. Všechny systémy, jako adaptivní tempomat, aktivní udržování v jízdním pruhu nebo hlídání mrtvého úhlu vnějších zpětných zrcátek fungují a neobtěžují. Je zde i celá řada komfortních asistentů. Život dokáže významně usnadnit parkovací kamera nebo ultrazvuková čidla po obvodu automobilu, díky kterým člověk dokáže s téměř sedm metrů dlouhým a přes dva metry širokým autem proklouznout hodně úzkým prostorem. Je jasné, že v českých podmínkách, se tyto opce příliš často objednávat nebudou. Nicméně i u nás jednou nastane doba, kdy se bezpečnostní výbava stane samozřejmostí.


Dvě turba v akci
Pro první vyzkoušení nového Crafteru, během tří dnů jsem s ním najel přes 1100 km, z toho více než polovinu s plně využitým užitečným zatížením 1260 kg, jsem měl k dispozici to nejlepší z nabídky pohonných jednotek. Přední kola totiž svižně pohání naftový čtyřválec 2.0 TDI BiTurbo, který disponuje výkonem 130 kW (177 k) a maximálním točivým momentem 410 Nm. Tenhle motor si v českých podmínkách asi ne každý dovolí, protože Crafter už je sám o sobě dost drahý, natož s tímto motorem. Ideální je hlavně na dlouhé dálniční cesty s plně naloženým autem, protože ani do kopce člověk nemusí podřazovat a opouštět levý pruh. Naopak pokud se za vás pověsí osobák, stačí přidat plyn a Crafter zrychlí až někam ke 160 km/h. Silnou stránkou motoru je jeho pružnost. Ani z 80 km/h, což je obvyklá rychlost na opravovaných úsecích dálnic, nemusíte podřazovat, stačí jenom sešlápnout plyn a auto se celkem svižně rozjezde na povolenou sto třicítku. Hodnotit spotřebu by nebylo úplně fér, protože auto jsem dostal se 60 najetými kilometry a defacto jsem ho zajížděl. Překvapil mě ale malý rozdíl s prázdným a naloženým autem. Litr a půl jsem nečekal. Zatímco plně naložený jsem jel po dálnici za 10,8 l/100 km, prázdný jsem jezdil za 9,3 l/100 km. Věřím ale, že po zajetí budou absolutní čísla nižší. Už na mezinárodní prezentaci ve Španělsku mě překvapilo, jak komfortní Crafter je, a to třeba i ve srovnání s Transporterem. To je celkem důležité pro někoho, kdo převáží objemné, ale lehké věci. Hodně se mi líbí i podélná stabilita auta ve vysokých rychlostech i v silném bočním větru. Při manévrování se mi zdálo, že má o něco horší rejd ve srovnání s minulým Crafterem s pohonem zadních kol. Tuto celkem logickou úvahu potvrdila i technická data, podle nichž má nový Crafter o 0,6 m horší průměr otáčení (16,2 proti 15,6 m).


Za kvalitu se platí
Základní cena testovaného vozu s nejsilnějším motorem je 795 615 Kč, což je o 44 144 Kč víc než za 2.0 TDI 103 kW, který bude u nás nejoblíbenějším motorem. I u dodávek se dá dost utrácet, takže výsledná cena vozu vyskočila na 951 000 Kč, což není zrovna málo. Dostanete však vysokou kvalitu. Teď už jen zbývá potvrdit ji i v dlouhodobém měřítku. To ale ukáže až čas.


+ objem nákladového prostoru
+ vynikající jízdní vlastnosti
+ prostorný interiér s velkým množstvím schránek
+ odhlučnění kabiny
+ velké množství bezpečnostních i komfortních asistenčních systémů
+ výkonný a pružný motor
+ dlouhý servisní interval


- vysoká cena
- drahé příplatky
- ve srovnání s předchůdcem o něco horší rejd
Hodnocení
Brzdy
1
Design
1
Dílenské zpracování
1
Dynamika motoru
1
Jízdní komfort
1
Ovladatelnost
2
Prostornost
1
Pružnost motoru
1
Řazení
1
Řízení
1
Sedadla
1
Spotřeba
2
Výhled z vozu
1
Zavazadelník
1
Celkové hodnocení - průměr:
1.14
* Hodnocení dle známky od 1 do 5 jako ve škole, kde 5 je nejhorší výsledek a 1 je nejlepší výsledek
Technický popis
Karoserie
Typ
Lehký užitkový vůz
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)
6836
Šířka (mm)
2040
Výška (mm)
2590
Rozvor (mm)
4490
Rozchod kol vpředu (mm)
Výrobce neudává
Rozchod kol vzadu (mm)
Výrobce neudává
Světlá výška (mm)
Výrobce neudává
Provozní hmotnost (kg)
1445
Maximální hmotnost (kg)
2163
Počet míst (os.)
3
Objem zavazadlového prostoru (l)
14,4
Motor
Typ
Vznětový přeplňovaný
Počet válců
4
Zdvihový objem (ccm)
1968
Kompresní poměr
16,0:1
Max. výkon kW (k)/ot./min.
130 (177)/3600
Max. kroutící moment Nm/ot./min.
410/1500-2000
Spotřeba
Město
8,8
Mimo město
7,0
Kombinovaná
7,6
CO2 (g/km)
199
Palivová soustava
Palivo
Nafta
Objem nádrže (l)
Výrobce neudává
Výkony
Max. zrychlení (0-100km/h) s
výrobce neudává
Max. rychlost (km/h)
výrobce neudává
Převodovka
Typ převodovky
Manuální
Počet rychlostních stupňů
6
Přenos hnací síly
Pohon
Předních kol
Zavěšení kol
Vpředu
McPherson
Vzadu
Vlečená náprava
Cena
Cena testovaného vozu bez příplatkové výbavy (Kč)
796 615 Kč
Hodnocení článku
3.9 z 5 (78%)
Hodnoceno: 9x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
u článku není zatím žádná diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů