Pět nejdražších vozů světa? Vede Bugatti

Pokud omdléváte nad cenami moderních supersportů, možná vás překvapí, že aktuální produkční auta rozhodně nepatří mezi ta nejdražší na světě. Lidé jsou totiž ochotní platit nejvyšší částky za vozy z dob, kdy za nimi ještě stály desítky a stovky hodin ruční práce. A je to s nimi podobné jako se známkami, koňakem nebo obrazy. Čím méně jich existuje, čím jsou starší či krásnější, tím vyšší je jejich cena. Tu už ale neurčuje dealer, ale sám kupec - zapálený sběratel s obrovským finančním jměním, který se účastní aukce.
AKTUALITY, 08.09.11 | 00:00
hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.

Aukce probíhají každý rok a mezi veterány se čas od času objeví absolutní unikáty. Letos se v americkém Pebble Beach dražil prototyp Ferrari 250 Testa Rosa z roku 1957, který se prodal za rekordní sumu 278,6 milionu korun. Loňský rekord, jenž si připsalo raritní Bugatti s částkou 510 milionů korun, však nepřekonal.
My Vám představujeme pět vozů, o které se v posledních dvou letech strhl boj mezi sběrateli. Tři z nich přepisovaly rekordy. Stále ale platí, že například v porovnání se sbíráním obrazů jde o relativně levný koníček. Vždyť obraz Američana Jacksona Pollocka nazvaný No. 5 se vydražil za rekordní 2,4 miliardy korun.

Bugatti Type 57SC Atlantic (1936) - 510 milionů Kč
Bugatti Type 57SC Atlantic (1936)Vůz považovaný mezi odborníky za nejkrásnější předválečné auto se zapsal do historie jako nejdražší auto světa. Neznámý kupec za něj dal loni v aukční síni Gooding & Company rovných 30 milionů dolarů, tedy v přepočtu přes půl miliardy korun. Type 57 je dílem Jeana Bugattiho, syna slavného zakladatele značky Etoreho. Model se vyráběl v druhé polovině třicátých let, kdy vzniklo celkem 710 kusů v mnoha verzích. Verze s označením SC Atlantic patří ale mezi naprosté rarity. Dostala nižší podvozek a přeplňovaný motor, který dokázal vyprodukovat na tehdejší dobu takřka neuvěřitelných 200 koní. Na světě existují pouze dva exempláře. Jeden je králem sbírky amerického módního návrháře Ralpha Laurena, druhý byl právě loni vydražen aukční síní Gooding & Company. Nyní je vystaven v kalifornském muzeu. Za vysokou cenu se podařilo vydražit i Bugatti Type 57S Atlante, které je následovníkem modelu Atlantic (na rozdíl od něj nemá dělené čelní sklo). To celých 48 let stálo v jedné garáži v britském Newcastlu. Po pečlivé rekonstrukci se auto podařilo vydražit v Paříži za 3,4 milionu eur, tedy zhruba 82,3 milionu korun.

Ferrari 250 GTO (1963) - 488 milionů Kč
Ferrari 250 GTO (1963)Historická Ferrari patří mezi nejobchodovanější veterány. Jejich oblíbenost je tak velká jako spektrum nabízených modelů. Nejdražším mezi nimi je ale model 250 GTO z počátku šedesátých let. Vůz s lehkou konstrukcí (vážil jen 1100 kg) poháněl dvanáctiválec s objemem 3,0 litru schopný produkovat výkon rovných 300 koní. Vůz se stal krátce po svém uvedení velice úspěšným, i tak se jej vyrobilo jen 39 kusů. Získal řadu ocenění, například americký magazín Motor Trend Classic jej jmenoval nejlepším Ferrari všech dob. Oblibu si získal i u celebrit, jezdil s ním například člen skupiny Pink Floyd Nick Mason. Loňský rekordní prodej má v přepočtu hodnotu necelých 488 milionů korun, jiný kousek se podařilo prodat za 320 milionů Kč.

Ferrari 250 Testa Rossa (1957) - 279 milionů Kč
Ferrari 250 Testa Rossa (1957)Také letos padaly při dražbách veteránů rekordy. Nejdražším vozem tohoto roku se zřejmě stal model závodního Ferrari 250 Testa Rossa z roku 1957. Jde o sérii aut, která se účastnila závodů v Le Mans na konci padesátých let. Nebyla sice příliš úspěšná, ale i tak jde o velmi žádané exempláře, které existovaly v počtu pouhých 22 kusů. Vůz, který na letošní výstavě v americkém Pebble Beach dražila společnost Gooding & Company, patřil do sbírky zapáleného "veteránisty", který jej opravil a uvedl do původního stavu včetně originálního motoru z doby vzniku. O unikátnosti takového vozu už vypovídala vyvolávací cena, která měla hodnotu 10 milionů dolarů, tedy 170 milionů korun. Auto se nakonec podařilo prodat v přepočtu za 278,8 milionu korun. Celých 25,5 milionu korun z ceny dělají ale poplatky pro aukční síň.

Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster (1937) - 164 miliony Kč
Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster (1937)Mezi milovníky veteránů dobře známá aukční síň RM Auctions se také účastnila letošní výstavy v Pebble Beach. Nejdražším vozem, který se jí podařilo prodat, byl překrásný roadster Mercedes-Benz z roku 1937. Těch se vyrobilo 25 kusů, jen minimum z nich s prodlouženou zádí jako tento. Vůz byl na počátku své existence prodaný do Argentiny, později se dostal do garáží sběratelů z New Yorku. Auto pohání řadový osmiválec s velkým objemem 5,4 litru. Motor dosahuje výkonu 180 koní a je schopen jet rychlostí 170 km/h. Může za to i jeho vysoká hmotnost - otevřené auto pro dva váží 2,7 tuny. Podobných vozů bylo v aukci více, další z modelů v černé barvě se prodal v přepočtu za 78,5 milionu korun, uzavřená verze kupé přišla sběratele na 51 milionů korun.

Porsche 911S Steva McQueena (1970) - 23 miliony Kč
Porsche 911S Steva McQueena (1970)Za vysokou prodejní cenou nemusí nutně stát jen unikátnost vozu. Stačí, když má v historii svých majitelů známou osobnost (což u řady podobných aut není nic neobvyklého). Důkazem toho je i jinak poměrně běžné Porsche 911S z roku 1970, tedy z první generace. Řídil ho totiž americký herec Steve McQueen, který byl známý svou vášní pro rychlá auta. Tento konkrétní vůz se přímo objevil na stříbrném plátně ve filmu Le Mans. Herec si ho poté velmi užíval. O tom svědčí i vysoký nájezd - Porsche na počítadle ukazuje 180 tisíc ujetých kilometrů. I tak ale auto vypadá, že je v dobré kondici. Na autu se zachovala originální kola Fuchs. Do aukce bylo posláno i další auto z hercovy garáže. Vůz Siata 208S Spyder se podařilo udat za 946 tisíc dolarů, tedy zhruba 16 milionů korun.



Autor: iHNED


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist