Peugeot 307 1,6 HDi - test spotřeby

TESTY, 18.10.05 | 00:00
hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Peugeot 307

Menší objem automaticky neznamená nižší spotřebu. Jestli to platí i u naftové šestnáctistovky, kterou kromě Peugeotů a Citroënů najdeme i pod kapotami Fordů, Mazd, či Volv, se dozvíte v dnešním testu spotřeby.

Peugeot 307 1,6 HDIZačněme zevrubným představením motoru, který nese u Peugeotu a Citroënu označení HDi, Ford ho prodává jako Duratorq TDCi, Mazda ho označuje písmeny MZ-CD, zatímco Volvo si vystačí s prozaickým "D". Motor mnoha jmen má rozvod DOHC, vstřikování Common-rail a objem 1560 ccm rozdělený mezi čtyři válce, o jejichž plnění a vyprazdňování se stará celkem šestnáct ventilů. U většiny modelů je k dispozici ve dvou verzích s výkony 66 kW (90 k), nebo 80 kW (110k). Maxima točivého momentu 215 (resp. 240 Nm) agregát dosahuje při 1750 ot./min. Právě slabší z obou variant poháněla testovanou pětidveřovou "třista sedmičku". Peugeot udává spotřebu v pořadí město/mimo město/kombinovaný provoz 6,1/4,3/4,9 l/100 km. U silnější verze by měla být spotřeba ještě o deci nižší ve všech režimech.

307Měření spotřeby mi tentokrát usnadnil palubní počítač, který kromě průměrné ukazuje i okamžitou spotřebu, průměrnou rychlost na dané trase a několik dalších, pro náš účel již méně podstatných údajů. S autem jsem jezdil již několik dní před samotým měřením na delší trase a průměrná spotřeba se při běžné svižnější jízdě (jedno jestli ve městě, na dálnici, nebo po okreskách) ustálila na hodnotě 5,6 l/100 km. Už jsem začínal mít podezření, že je tento údaj nastavený od výroby a nikdy se nezmění. Krátký test spotřeby (asi 50 km) v tradičně zacpané Praze ale moje podezření vyvrátil. Při snaze o co nejúspornější jízdu (většinou popojíždění v zácpách) jsem se dostal na hodnotu 4,9 l/100 km, což mě spolu s překvapivou kultivovaností a pružností motoru velice příjemně překvapilo.

TIP: Nový Peugeot 307 - šampión nabral druhý dech

307Když jsem se tedy vydával na 144 kilometrů dlouhou trasu s cílem dosáhnout co nejnižší spotřeby, bylo mi jasné, že přes pět litrů bych se neměl dostat. Cesta vedla přibližně z poloviny po dálnici a z poloviny po silnicích I. až III. třídy. Už po pár kilometrech mě ale přibrzdila líně se sunoucí kolona na Jižní spojce. Naštěstí nebyla příliš dlouhá a podle pohybu průměrné spotřeby během další cesty neměla na spotřebu negativní vliv. Horší to bylo na dálnici při rychlosti 130 km/h (na 5. rychlostní stupeň 2750 ot./min.). I když při udržování stálé rychlosti se jen zlehka dotýkáte plynového pedálu, zřejmě kvůli vyšší stavbě karosérie, a tím pádem většímu odporu vzduchu, právě na dálnici průměrná spotřeba mírně rostla až k hodnotě 5,1 l/100 km). Při ploužení stokilometrovou rychlostí (2000 ot./min.) by se spotřeba dala ještě snížit. Po opuštění dálnice a pokračování po silnici první třídy rychlostí 90 km/h (1900 ot./min.) se čísla na displeji bezpečně vrátila pod hodnotu pěti litrů. K mému překvapení spotřeba ještě klesla na okreskách, i když jízda už zdaleka nebyla tak plynulá jako na hlavní silnici. Zkrátka čím nižší rychlost, tím nižší spotřeba. A co na první část měření řekl počítač? Počet ujetých kilometrů 144, průměrná rychlost 77 km/h a průměrná spotřeba 4,8 l/100 km. Auto bylo prakticky prázdné a jediným členem posádky byla moje maličkost. Jak už jsem předeslal dříve, spotřeba by šla ještě o pár deci stáhnout pomalejší jízdou na dálnici a hlavní silnici.

Peugeot 307 1,6 HDINa zpáteční cestu jsem přibral ještě jednoho spolujezdce a vydal se rychlým tempem s hojným využíváním celého potenciálu motoru zpět ku Praze. Tentokrát jinou trasou s přibližně 40% okresek, 40% dálnic. Zbytek cesty vedl přes Prahu totálně ucpanou odpolední (nebo spíš celodenní) špičkou. Na dálnici přišla na řadu i zkouška maximální rychlosti (s odřenýma ušima 190 km/h). O málo nižší rychlostí probíhal i zbytek "letu" do hlavního města. Při té příležitosti jsem zjistil i okamžitou spotřebu při rychlosti 180 km/h, která je přijatelných 10,8 l/100 km. Když jsem se po nekonečném posouvání v zácpě konečně dostal zpět k domovu, centrální mozek auta mi prozradil následující údaje: ujetá vzdálenost 127 km, průměrná rychlost 53 km/h (kvůli zmiňovaným zácpám) a průměrná spotřeba 7,3 l/100 km. Nutno ještě dodat, že po zastavení v prvním "džemu" se průměrná spotřeba nijak výrazně neměnila.

TIP: SPY info: Peugeot 308!

Vzhledem ke schopnostem motoru považuji obě hodnoty za velice příznivé. Pokud rozdíl ve spotřebě (2,5 litru) vyjádříme v penězích, jedná se přibližně o 75 Kč na 100 kilometrů. Jediná hodnota udávaná výrobcem, která je podle mého názoru hůře dosažitelná je 4,3 litru v mimoměstském provozu. Naopak při jízdě po městě se mi podařilo oficiální údaj 6,1 litru pokořit o 1,2 litru. S lehkou nohou se dá dlouhodobě bez problémů jezdit pod pět litrů na sto kilometrů, aniž byste se museli nechat předjíždět kamiony nebo stařičkými Škodovkami.

technický popis
karoserie
typpětidveřový hatchback
rozměry a hmotnosti
délka (mm)4211
šířka (mm)1762
výška (mm)1510
rozvor (mm)2608
provozní hmotnost (kg)1306
maximální hmotnost (kg)1770
počet míst (os.)5
objem zavazadlového prostoru (l)420
motor
počet válců4
zdvihový objem (ccm)1560
max. výkon kw (k)/ot./min.66 (90)/4000
max. kroutící moment nm/ot./min.215/1750
výkony
max. zrychlení (0-100km/h) s12,5
max. rychlost (km/h)179
spotřeba
město6,1
mimo město4,3
kombinovaná4,9
převodovka
typ převodovkymanuální
počet rychlostních stupňů5
palivová soustava
palivonafta
objem nádrže (l)60
pneumatiky a ráfky
pneumatiky195/65 R15
ráfky15
cena
cena nejlevnější verze v základní motorizaci (kč)419 900
cena testovaného vozu bez příplatkové výbavy (kč)531 900
cena příplatkové výbavy (kč)29100
celková cena testovaného vozu (kč)561000
příplatková výbava
klimatizace, ochranné lišty v barvě29100


1/8
2/8
3/8
4/8
5/8
6/8
7/8
8/8


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist