Přihlášení
Uživatelské jméno / e-mail
Heslo
Registrace
Napsat recenzi na můj vůz  +Vložit inzerát

Podvádět s měřením emisí bude od 1. prosince mnohem těžší

Aktuality
Michal Štengl | 03.11.2017
foto: Michal Štengl
Podobně jako u stanic technické kontroly budou mít nově povinnost fotit měřené automobily i stanice měření emisí. Snímky budou archivovány v databázi Ministerstva dopravy.
Zhruba dva roky od doby, kdy byla zavedena povinnost fotografovat automobily při návštěvě stanice technické kontroly (STK) bude od 1. prosince 2017 platit stejná praxe i pro stanice měření emisí (SME). Nařizuje to novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích. Stanice zároveň budou připojeny do Centrálního informačního systému ministerstva dopravy, do kterého budou obrazový záznam a výsledky měření on-line ukládat.

Podobně jako na STK je hlavním smyslem omezení podvodů při měření. Povinnost fotit auto při zkoušce by měla zamezit případům, kdy automobil dostane potvrzení o zkoušce, aniž by ji reálně absolvoval. Měřicí přístroj navíc on-line komunikuje se softwarem ministerstva dopravy, takže obsluha nemá prakticky šanci zasáhnout do výsledku protokolu. „Naměřená data v protokolu nebude možné přepisovat,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. On-line komunikace také zamezí praxi, že vozidlo, které neprojde měřením na jedné stanici, odjelo na jinou. V protokolech totiž budou zaznamenávány časy a doba kontrol.

Mechanik bude stejně jako na STK fotit pohled na vozidlo zepředu i zezadu, výrobní štítek, tachometr a VIN kód. Pořízené snímky poslouží i jako další zdroj kontroly počtu najetých kilometrů. Změna zároveň zjednoduší administrativu na SME. Pokud jednou stanice zapíše údaje o vozidlu do systému, tak při dalším měření už jej pouze vyhledají a nebudou muset údaje zapisovat znovu.

Stanice, které budou chtít od 1. prosince dál provozovat svou živnost, se budou muset zaregistrovat do systému. Ze současných asi 1800 provozovatelů to zatím udělalo zhruba 950. Zatímco STK jsou státem regulované a existuje tak přesný přehled o tom, kdo živnost provozuje, SME může provozovat kdokoliv, kdo splní technické podmínky. Je tedy možné, že některé SME skončí.
Hodnocení článku
Hodnoceno: 0x
Ještě jste nehodnotil/a
Tagy
Diskuze
Zdeny60, 07.11.2017 17:52


Tak já se vůbec nebojím, že čecháčci zase něco nevymyslí....Máme to v krvi, podvádět a ojebávat a proto to u nás vypadá, jak to vypadá. Víc nekomentuji.
free78, 08.11.2017 09:36
Mám informaci od lidí z nejmenované STK, že došlo k posunu tohoto data (odkdy bude měření emisí v online módu posíláno ihned na server ministerstva dopravy) zatím na leden 2018. Něco se prý nestihlo.
Takže jsem se hned ptal, jestli se s tím zatím "něco dá dělat". Prý ano, zatím určitě a ať do konce roku dorazím.
Bronn, 08.11.2017 10:21
nejak nechapu proc to vsichni tak hroti? copak vsichni jezdite staryma polorozpadlyma popelnicema co neprojdou technickou?
ja mam samozrejme taky stare auto (ty nove osizene spotrebaky moc nemusim) ale udrzovane v provozuschopnem stavu, jinak bych se s nim i bal vyjet na silnice... a tudiz nemam duvod mit strach z technicke kontroly.
sheogorath, 08.11.2017 11:06
Asi tak, a kdyz to zdrazi o treba 50-100kc, tak to asi taky neni takova tragedie jednou za 2 roky.

Se zprisnenim pravidel v tomto smeru vicemene souhlasim, budu jen rad, kdyz ze silnic zmizi ty naftovy dymovnice, kdy kazdej rozjezd na krizovatce vyrobi cernej oblak a ktery by nikdy pres SME neprosly.
Kohout Pavel, 08.11.2017 14:17
Nedávno jsme na webu čet rozhovor s nějakým komisařem, který školí techniky STK. Vyjmenoval v rozhovoru několik metod, jak lze měření emisí očůrat a nikdo nic nepozná. Např. upravená hadice od měřícího přístroje (přicpaná), záměrně špatně do výfuku zasunutá sonda atd. Nějaká fotka nemůže těmto podvodům zabránit.
Jedině dělat kontroly v terénu a k kouřící auta zastavit, změřit emise a případně na místě sebrat techničák.
vstoupit do diskuze
vložit příspěvek do této diskuze
Nejčtenější články předchozích 7 dnů