Škoda Roomster 1.4 16V

Na sklonku babího léta jsme přinesli test Škody Roomster vybaveného vznětovým motorem 1.4 TDI. V redačkním testu si nevysloužil zrovna výborné hodnocení a tak se dnes podíváme na zoubek benzínové verzi.
TESTY, 09.02.07 | 00:00
hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Škoda Roomster

Škoda Roomster 1.4 16V - maskaV podzimních dnech jste si zde mohli přečíst redakční test Škody Roomster poháněnou vznětovou čtrnáctistovkou TDI, která nezískala příliš lichotivé hodnocení. Všude okolo slyšíme na tento model jen chválu a tak jsme ani chvilku neváhali a do testu zařadili benzínovou verzi opět ve výbavě "comfort" od které čekáme lepší výsledky. Benzínový motor montovaný do Fabií je znám široké veřejnosti a ve Fabiích slouží velmi dobře přičemž poskytuje i solidní dynamiku. Jak je tomu však u Roomsteru?

Pokud jste četli test Roomsteru 1.4 TDI přeskočte hodnocení karoserie a interiéru a přeskočte na kapitolu motor a jízdní vlastnosti.

TIP: TEST SPOTŘEBY: Roomster 1.4 16V 

Exteriér:
Škoda Roomster 1.4 16VDosud žádné jiné škodovce nebyl ušit tak kontroverzní kabát jako právě Roomsteru. A je to dobře. V koncernové šedi nevýrazných modelů je konečně alespoň jeden zástupce se špetkou odvážnosti. A podle dostupných informací bude časem ještě lépe. Na začátek musím konstatovat, že Roomster není příliš fotogenický. Ve skutečnosti vypadá mnohem lépe než na fotografiích. To samé platí o barvách karoserie. Ne každá barva mu sedí, což je dáno především netradičními tvary.

Škoda Roomster 1.4 16V - bokNová přední maska Roomsteru je předobrazem přídě nové Fabie. Černé žebrování masky chladiče patří tradičně k hlavnímu poznávacímu znamení všech novodobých Škodovek a mladoboleslavská automobilka se jen tak tohoto symbolu nevzdá. Po stranách hluboko do karoserie zasahují protáhlé světlomety. Celá přední část působí vyváženým dojmem. Naopak boční silueta je nejvíce odvážná a kontroverzní. Vůz je totiž opticky rozdělen na přední a zadní část. Může za to boční okno řidiče, které plynuje nenavazuje na zbytek karoserie. Zadní partie zdobí vysoká zadní světla s čirou optikou umístěná na sloupcích, která jsou navíc orámována.

Škoda Roomster 1.4 16V - zracatkoMnoho lidí řadí neprávem Roomster do kategorie dodávek (po bok Berlinga, Partnera nebo Renaultu Kangoo). A tam doopravdy nepatří. Roomster je malé MPV připomínající dodávku pouze svým vzhledem (konkurenční vozy jsou Meriva, Premacy atd.). Optické rozdělení na přední a zadní část v oblasti b-sloupků budí nejvíce diskuzí. Áčkové sloupky jsou provedeny v černé barvě, což vypadá celkem efektivně. Návaznost karoserie na přední dveře je nezvyklá a nesourodá. Přední boční okénka jsou nízká a za béčkovým sloupkem se nacházejí naopak rozměrná boční (zejména vysoká) okénka zadních dveří. Kliky zadních dveří jsou navíc skryty v céčkovém sloupku, který je taktéž celý černý. Přední část je určena řidiči a spolujezdci, druhá pohodlnému cestování na samostatných sedadlech.

Škoda Roomster 1.4 16VŠkoda Roomster 1.4 16V - dvereV této kapitole musím Škodovku pokárat za nedokonalé zavírání pravých bočních dveří spolu s patými, které vyžadují zavírání nadměrnou silou. Jejich úplné zavření se mi navíc vždy povedlo až naponěkolikáté. Nutno zmínit, že v případě prvního testování Roomstery tyto problémy nebyly. Dále bych chtěl všechny budoucí majitele upozornit na nutnost uzamykání samotného víčka palivové nádrže. I při zavření vozu se totiž plechové dvířka neuzamknou.

(+) design
(-) design
(-) zavírání dveří
(-) menší pravé zpětné zrcátko


Interiér:
Škoda Roomster 1.4 16V - intV testovaném voze překvapí velmi světlé provedení interiéru, které umocňuje rozměrné střešní okno. Provedení světlého interiéru mi přijde až moc luxusní pro běžné rodinné výlety, kdy bude kabina vozu trpět (ale to ukáže praxe). Sedačky nepatří k tomu nejlepší co lze sehnat. Poskytují dostatek prostoru, dobrou nastavitelnost, přesto se v nich necítím ideálně. Dokonce na zadních krajních sedadlech jsem se cítil lépe než na předních. Ve čtyřmístné kombinace si celá posádka užije dostatek místa i přiměřeného komfortu. Ovládací páka výšky sedadel by zasloužila přepracovaní.

Škoda Roomster 1.4 16V - int2Výhled směrem vpřed a do boku není ideální. Díky čelnímu sklu s úzkým profilem se musíte pokaždé před semaforem naklonit na volant. To samé platí o výhledu do strany. Zakulacení bočního okénka, které je zvenku efektní snižuje zorné pole výhledu. Naopak výhled ze zadních sedadel je ukázkový. Nejenže sedíte o pár centimetrů výše než vepředu, navíc rozměrná boční okénka zajistí skvělou podívanou. A nejen pro Vás. Díky značnému prosklení neuniknete pozornosti kolemjdoucích. Výhled vzad je díky prosklení dobrý. Výtečný pohled je směrem vzhůru díky panoramatické skleněné střeše. Velmi efektivní řešení projasnující celou kabinu vozu. Můžete tak s Roomsterem i za studeného počasí sledovat noční oblohu z vyhřátého interiéru.

Škoda Roomster 1.4 16V - strechaŠkoda, že Škoda nezůstala u konceptu. Palubní deska včetně přístrojové jsou sice na oko hezké, ale po nějakém čase se stávají naprosto nudnými. Bez nápadu. Jsou totiž víc než "německy strohé". Kaplička za volantem skrývá dvojici kulatých budíků mezi kterými je umístěn bíle podsvícený displej palubního počítače. Kaplička je příliš fádní a plastová. Oproti tomu středový panel je elegantnější a v námi testované verzi skrýval rozměrný zeleně podsvícený displej autorádia, který si zaslouží výtku v ovládání. Postranní tlačítka totiž nejsou podsvícená a pouhé přepnutí rozhlasové stanice v noci si vyžádá odpoutání pozornosti hledáním. Škoda Roomster 1.4 16V - bocni vyhledNad audiosoustavou nalezneme menší displej zobrazující údaje a nastavení klimatizace včetně ovládacích tlačítek. Nad nimi jsou už jen průduchy vzduchu. Před spolujezdcem se palubní deska opticky rozděluje na horní a spodní část. V každém díle je k dispozici úložná schránka. Pod spodní se nalezá vstup pro CD od navigace. Ovládací prvky mají tradiční rozmístění. Jedinou výtku zaslouží ovládací prvek zpětných bočních zrcátek. Je umístěn na výplni řidičových dveří a manipulace s ním není zrovna pohodlná. Zadní okénka jsou stahovatelná pouze manuálně. Laciná černá páčka stahování okének působí v bílém interiéru až bizardně.

Škoda Roomster 1.4 16V - kufr 1Vyjmutí jednotlivých sedadel v druhé řadě je poměrně jednoduché avšak fyzicky náročnější. Všechna tři sedadla lze při troše cviku vyjmout během okamžiku, avšak manipulace s nimi vyžaduje dostatek sil. Vyjmutí prostředního sedadla dovolí posunout krajní sedačky blíže do středu (o 11 cm), čímž zejména v oblasti ramen získáme nadprůměrný prostor, přičemž sedadla lze dokonce podélně posouvat v rozmezí 15 centimetrů.

Škoda Roomster 1.4 16V - kufr2Zavazadlový prostor pojme 450-530 litrů zavazadel v závislosti na posunu druhé řady sedadel. Pokud zavazadla vyjmeme, lze naložit pořádnou dávku věcí (až 1780 l). Dostatečný vstupní otvor (89 x 102 cm) zajistí přepravu doopravdy velkých předmětů. Mezi podběhy dosahuje šířka hodnoty rovného metru. Páté dveře se vyklápějí dostatečně vysoko a nehrozí riziko poranění ani u vyšších osob. Vyšší nakládací hrana může být pro někoho překážkou, nám však nevadila. Zavazadlový prostor je dobře vyřešen. Pochvalu zaslouží síť zabraňující nechtěnému posuvu přepravovaných předmětů.

(+) variabilita
(+) tovární audiosystém
(+) pohodlná krajní zadní sedadla (možnost nastavení podélné posunu i sklonu)
(+) dobrý výhled směrem vpřed
(-) ovládání funkcí palubního počítače na páčce
(-) netradičně umístěné ovládání bočních zpětných zrcátek
(-) sklon volantu a jeho smekavost
(-) příliš vyčnívající páky posuvu předních sedadel
(-) méně pohodlné přední sedadla (krátký sedák)
(-) zadní prostřední sedadlo je spíše nouzové
(-) tvrdý věnec volantu

Motor:

Škoda Roomster 1.4 16V - motorBenzínová čtrnáctistovka je poměrně dobrý motor. Ne však v Roomsteru. V něm je pouze dobrý. Může za to vyšší hmotnost a vyšší stavba vozu (i když součinitel odporu vzduchu je jen 0,33 Cw). Pro rychlejší svezení je nutné motor neustále vytáčet za což zaplatíte zvýšenou spotřebou a hlukem pronikajícím do kabiny vozu. Motor táhne celkem lineárně bez větších výkonnostních špiček. Bohužel zátah není nikterak ohromující a předjíždění se rázem stává noční můrou. Je však nutné podotknout, že motor pro většinu běžných (klidných) jízd postačí avšak zaplatíte za to zvýšenou spotřebou (test spotřeby zde). Při plném obsazení budete zejména v táhlých stoupání držet plynový pedál na podlaze.

(-) slabý motor
(-) vyšší spotřeba
(-) zdvihový objem = vyšší sazba pov. ručení (u většiny pojišťoven)

Jízdní vlastnosti:

Škoda Roomster 1.4 16VPodvozek Roomsteru s benzínovou čtrnáctistovkou je naladěn více měkčeji. Přední náprava pochází z Fabie, zadní z první generace Octavie. Obě nápravy spojuje nový podlahový modul což přináší delší rozvor (větší než Octavie II.). Zajímavostí jistě bude rozchod kol na obou nápravách. Rozdíl šířky činí 64 mm ve prospěch zadní nápravy. Snaha podvozkových částí o komfortní jízdu se projevu nadměrným plutím karoserie, což zejména při dálniční stotřicítce není příliš příjemné. Řízení neustále budí dojem bočního nárazového větru nebo jízdě ve vyjetých kolejích. Toto nastavení oceníte zejména při cestách po městě, kdy dosahujete nízkých jízdních průměrů a podvozek doslova žehlí nerovnosti městských komunikací a příliš se nenaklání. Stabilita i přilnavost vozu je na velmi dobré úrovni, jen ten pocit v řízení ...

Roomster byl od začátku vyvíjen jako rodinný vůz čemu odpovídá nastavení podvozku i samotná konstrukce karoserie. Samotné řazení zaslouží pochvalu i když ve verzi se vznětovým motorem mi přišla ještě více přesnější. Odstupňování jednotlivých rychlostí je dobré, jen pětka je příliš dlouhá a šestý rychlostní stupeň by přispěl k tišší jízdě po dálnici a zajisté nižší spotřebě paliva. Hluk od kol i motoru pronikající do kabiny je při rychlostech nad 120 km/h přímo obtěžující. Vše umocňují nekvalitní povrchy našich dálnic.

(+) příkladné jízdní vlastnosti
(-) plutí vozu
(-) vyšší hladina hluku pronikající do kabiny (při dálniční jízdě)

Závěr:

Škoda Roomster 1.4 16V - zadŠkoda Roomster není špatné auto. Během testu se mi s ním jezdilo celkem dobře. Vadilo mi horší dílenské zpracování (pravé boční i páté dveře nešly nikdy napoprvé zavřít) a také bych vytknul nedostatečný výkon motoru se zvýšenou spotřebou a hlukem v kabině(dunivý hluk při dálniční jízdě). Dále mi nebyly příjemné dlouhé cesty díky tvrdému věnci volantu a neustálému držení motoru ve vysokých otáčkách. Jinak po všech ostatních stránkách patří Roomster k vrcholu ve své třídě.

Srovnání "čtrnáctistovek", aneb která z nich vyhraje?

výbava:

 

1.4 16V (63 kW)

 

1.4 TDI (59 kW)

 

roomster

 

369.900

 

434.900

 

style

 

399.900

 

464.900

 

sport

 

447.900

 

512.900

 

comfort

 

443.900

 

508.900

 

Škoda Roomster 1.4 16VOba testované Roomstery se pohybují v cenové relaci kolem půl milionu korun. A to už je při výběru nového auta v této cenové hladině z čeho vybírat. Je lepší benzínová nebo dieselová čtrnáctistovka? Na tuto otázku je po obou redakčních testech celkem jednoduché odpovědět. Naftová verze se jeví o něco živěji a hlavně vítězí po stránce úspornosti. Benzínová se sice chlubí kultivovanějším projevem po startu a v nízkých otáčkách. Při vysokých do interiéru proniká nepříjemné dunění, které se naopak u vznětové verze vytrácí a hluk motoru přebíjí aerodynamický svist. Vítěz je jasný pouze do doby než jsem nahlídl do ceníku. Testovaný Roomster s 1.4 TDI totiž ve verzi "comfort" přijde na 508.900,- což je vzhledem k poskytovanému výkonu příliš (1.4 16V je levnější 65 tisíc a to už je znatelný rozdíl). Konečným vítězem se nestává ani jeden z testovaných motorů. Osobně bych si při výběru zážehové verze připlatil 25 tisíc na jedna-šestku (oproti 1.4 16V ve verzi comfort), a v případě vznětové verze stejnou částku na jedna-devítku (oproti 1.4 TDI ve verzi comfort). Takto bych uvažoval v případě pevného rozhodnutí o nákupu modelu Roomster.

TIP: TEST - Škoda Roomster 1.4 TDI 
TIP: TEST SPOTŘEBY - Škoda Roomster 1.4 TDI 



hodnocení
brzdy
2
design
2
dílenské zpracování
2
dynamika motoru
4
jízdní komfort
3
ovladatelnost
2
prostornost
1
pružnost motoru
3
řazení
2
řízení
2
sedadla
2
spotřeba
3
výhled z vozu
3
zavazadelník
1
celkové hodnocení - průměr:
2.28
Toto hodnocení je subjektivním dojmem autora testu, který hodnotí automobil s přihlédnutím k vozům srovanatelné třídy.
Uděluje se známka od 1 (výborné) do 5 (nedostatečné).
technický popis
karoserie
typpětidveřová, pětimístná, dvouprostorová
rozměry a hmotnosti
délka (mm)4205
šířka (mm)1684
výška (mm)1607
rozvor (mm)2617
rozchod kol vpředu (mm)1436
rozchod kol vzadu (mm)1500
světlá výška (mm)140
provozní hmotnost (kg)1155
maximální hmotnost (kg)1670
počet míst (os.)5
minimální poloměr otáčení (m)10,8
objem zavazadlového prostoru (l)450-530/1555
motor
typZážehový řadový, chlazený kapalinou, 2xOHC, uložený vpředu napříč
počet válců4
zdvihový objem (ccm)1390
vrtání x zdvih (mm)76,5 x 75,6
kompresní poměrvýrobce neudává
max. výkon kw (k)/ot./min.63 (86) / 5000
max. kroutící moment nm/ot./min.132 / 3800
výkony
max. zrychlení (0-100km/h) s13
max. rychlost (km/h)171
spotřeba
město8,9
mimo město5,6
kombinovaná6,8
co2 (g/km)výrobce neudává
převodovka
počet rychlostních stupňů5
palivová soustava
palivoNatural 95 (91)
objem nádrže (l)55
přenos hnací síly
převodovkamanuální
pohonpřední kola
řízení
typhřebenové přímočinné s elektrohydraulickým posilovačem
zavěšení kol
vpředuzavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
vzadukliková s vlečenými rameny
brzdy
vpředukotoučové, s vnitřním chlazením a jednopístovými plovoucími třmeny
vzadububnové (s ESP kotoučové)
pneumatiky a ráfky
pneumatiky195/55 R15
ráfky6,0Jx15
cena
cena nejlevnější verze v základní motorizaci (kč)339.900
celková cena testovaného vozu (kč)443.900


Autor: Petr Šikl
"výkonu není nikdy dost..."
1/70
2/70
3/70
4/70
5/70
6/70
7/70
8/70
9/70
10/70
11/70
12/70
13/70
14/70
15/70
16/70
17/70
18/70
19/70
20/70
21/70
22/70
23/70
24/70
25/70
26/70
27/70
28/70
29/70
30/70
31/70
32/70
33/70
34/70
35/70
36/70
37/70
38/70
39/70
40/70
41/70
42/70
43/70
44/70
45/70
46/70
47/70
48/70
49/70
50/70
51/70
52/70
53/70
54/70
55/70
56/70
57/70
58/70
59/70
60/70
61/70
62/70
63/70
64/70
65/70
66/70
67/70
68/70
69/70
70/70


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist