Skrytá vada při koupi ojetého vozidla

Dotaz č.:1

Dobrý den,
začátkem prosince roku 2006 jsem koupila ojetý VW Passat r.v. 2002 – byl čerstvě po servisní prohlídce, kterou dělal minulý majitel. Po 3 měsících používání auto odešlo - rozbila se cívka jednoho válce a po odtáhnutí do servisu bylo zjištěno, že je nutno "překroužkovat hlavu".
Je možné tento vůz reklamovat případně požadovat po autobazaru  náhradu nákladů?  Dle smlouvy se práva a povinnosti řídí příslušnými ustanoveními obchodního a občanského zákoníku. 
Předem děkuji za radu a přeji krásný den.
Klára Ohene
PORADNA, 10.04.07 | 00:00
hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Volkswagen Passat

Odpověď č.:1

Dobrý den,
Kupující-spotřebitel (spotřebitelem jste, nekupujete-li věc za účelem podnikání), může uplatňovat v případě koupě věci (auta) z bazaru rozpor s kupní smlouvou blíže dle:

§616 (3) ObčZ V případě, že věc při převzetí kupujícím není ve shodě s kupní smlouvou (dále jen "rozpor s kupní smlouvou"), má kupující právo na to, aby prodávající bezplatně a bez zbytečného odkladu věc uvedl do stavu odpovídajícího kupní smlouvě, a to podle požadavku kupujícího buď výměnou věci, nebo její opravou; není-li takový postup možný, může kupující požadovat přiměřenou slevu z ceny věci nebo od smlouvy odstoupit. To neplatí, pokud kupující před převzetím věci o rozporu s kupní smlouvou věděl nebo rozpor s kupní smlouvou sám způsobil.

§616 (4) ObčZ Rozpor s kupní smlouvou, který se projeví během šesti měsíců ode dne převzetí věci, se považuje za rozpor existující již při jejím převzetí, pokud to neodporuje povaze věci nebo pokud se neprokáže opak.

Z čehož vyplývá, že za vadu, která byla na voze již při převzetí (možno uplatnit do 6 měsíců...) odpovídá prodávající. Chtěl bych důrazně upozornit na rozdíl mezi vadou, která byla již při převzetí a vadu, která vznikla po 3 měsících užívání a je důsledkem stáří vozu a jeho užívání.
Zákon sice neoperuje s termínem „skrytá vada“ , leč s rezervou jej v tomto případě můžeme použít – jedná se o vadu, kterou nemůže spotřebitel při zběžné prohlídce odhalit.
Vozidlo můžete „reklamovat“ – uplatňovat rozpor s kupní smlouvou. Prodávající musí zajistit opravu věci nebo výměnu věci (celého auta). Výběr mezi opravou nebo výměnou je na spotřebiteli. Můžete se dožadovat výměny opravy věci nebo výměny věci tedy vůz za vůz ve 100% stavu. Není-li takový postup možný (nemožné opravit/ nemožné vyměnit), může se spotřebitel domáhat práva odstoupit od smlouvy.


Dotaz č.:2

Dobrý den,
právě jsem četl Váš článek ohledně reklamace skrytých závad apod.
Před měsícem a půl jsem zakoupil přes inzerát ojetý vůz Renault Megane, stáří 10 let. Vůz byl na karoserii poťukaný a měl pár kosmetických vad, na teré mě majitel upozornil a které mi nevadily a měl jsem dohodnuté jejich odstranění. Po příjezdu domů jsem zjistil poškození brzd a podvozku o kterém mi předchozí majitel neřekl ani slovo, ale po delším rozhovoru mi částečně přispěl na opravu (sice jen asi jednou desetinou ceny, ale v tu dobu jsem se s ním nechtěl zbytečně přít a nechal jsem to být).
Do automobilu jsem už investoval přes pět tisíc do věcí o kterých se majitel nezmínil a ani je ve smlouvě neuvedl a ještě vůz není ve 100% stavu. Před týdnem nastal problém s převodovkou a pravděpodobně bude potřeba její výměna, potřeboval bych poradit jestli mám nárok na alespoň částečné finanční odškodnění, případně na reklamaci a požadování peněz zpět a jestli bych v případě vrácení peněz měl nárok na finanční odškodnění za součástky, které jsem do vozu zakoupil nové (staré jsem sám! zřejmě vyhodil).
Pozn. ve smlouvě stojí, že mě prodávající plně seznámil s technickým stavem vozidla, což jsem bohužel podepsal. Existuje pro skrytou závadu (o kterou se zde s největší pravděpodobností jedná) nějaká výjimka - načatou převodovku přece při zkušební jízdě nikdo nepozná?

Předem děkuji za odpověď,
Karel Novotný


Odpověď č.:2

Dobrý den,
Vozidlo koupené přes inzerát od jiné osoby můžete „reklamovat“. Blíže dle

§597 (1) ObčZ.: Jestliže dodatečně vyjde najevo vada, na kterou prodávající kupujícího neupozornil, má kupující právo na přiměřenou slevu ze sjednané ceny odpovídající povaze a rozsahu vady; jde-li o vadu, která činí věc neupotřebitelnou, má též právo od smlouvy odstoupit.

§599 (1) ObčZ.: Vady musí kupující uplatnit u prodávajícího bez zbytečného odkladu. Práva z odpovědnosti za vady se může kupující domáhat u soudu, jen jestliže vady vytkl nejpozději do šesti měsíců, jde-li o vady krmiv do tří týdnů, a jde-li o vady zvířat, do šesti týdnů po převzetí věci.

Stojí-li ve smlouvě, že Vás prodávající plně seznámil s technickým stavem vozidla, nehraje roli. Jednáme v rovině vady, která vyšla dodatečně najevo (= již byla na voze v momentě prodeje, leč nemohl jste ji odhalit při přebírání vozu, prodávající Vám ji zamlčel...) – „skrytá vada“,.

POZOR! - nejedná se o vadu, která se vyskytne – prasklá žárovka ve světle (moc jsem svítil). V tomto případě se jedná o vadu, která se vyskytla na základě stáří a používání vozu.


Pro oba dotazy platí: §598 ObčZ: Kupující má právo na úhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s uplatněním práv z odpovědnosti za vady.

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), www.spotrebitele.info, poradenská linka 900 08 08 08 (8 Kč/min)

Sdružení obrany spotřebitelů - logo





nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist