Suzuki SX4 S-Cross: první jízdní dojmy

V nenadále sychravém pozdním létě jsme pro vás poprvé vyzkoušeli zbrusu nové SUV od Suzuki, které alespoň částečně rozjasnilo náladu deštivého dne. S čím přijíždí?
NOVÉ MODELY, 20.09.13 | 13:00
hodnocení článku 4.5 b / 2x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Suzuki SX4

Automobiloví výrobci všech značek a kontinentů velmi rychle pochopili, že jediným skutečně rostoucím odvětvím je minimálně v Evropě kategorie kompaktních SUV a podle toho to také na letošních velkých autosalonech vypadalo. Se svými novinkami se vytasili Renault nebo Peugeot, Opel nebo Nissan přikládají pod oheň již o něco déle. Suzuki je značkou, jejíž modely se s oblibou vymykají zažitým konvencím a je obtížné je napasovat do nějaké masové škatulky – vzpomeňme Grand Vitaru, Jimny a taky dosavadní SX4. Auto s možností pohonu všech kol, robustní prostornou karoserií a odolnou mechanikou si za dlouhá léta prodeje našlo na domácím trhu spoustu spokojených zákazníků. Není proto divu, že nový model SX4 S-Cross jej nepřijíždí (aspoň prozatím) nahradit, ale mezi konkurenčními „esúvéčky“ míří o něco výš do společnosti 2008, Capturu, ale třeba taky Mokky nebo Yetiho.

Suzuki SX4 S-Cross Rozměry novinky jsou pro Suzuki tradičně trochu „intergalaktické“. 4 300 mm délky znamená o 30 mm kratší karoserii, než má Nissan Qashqai, na druhou stranu o 22 mm delší v porovnání s Opelem Mokka, respektive o 77 mm delší než Škoda Yeti. Pro tuzemské harcovníky bude jistě velmi potěšující základní velikost kufru 430 litrů, se kterou S-Cross strčí do kapsy spoustu konkurentů včetně Yetiho.

Pod kapotou najdeme až na pár výjimek prověřenou techniku, a to je jen dobře. O pohon se stará po jedné vznětové a zážehové jednotce o zhruba shodném zdvihovém objemu 1,6 litru. Klasickou atmosférickou šestnáctistovku Suzuki netřeba více představovat, stejně jako DDIS - vznětovou alternativu původem z Fiatu. Oba motory mají stejný také výkon 88 kW, rozdíl je v převodovkách, když pro benzín je k mání patřičně natažený pětikvalt a bezstupňový automat CVT, v dieselu se svezete se šesti ručně řazenými rychlostmi.

TIP: Suzuki nabídne speciální edici crossoveru S-Cross

Suzuki SX4 S-Cross Významných inovací doznal systém pohonu všech kol, který sice pracuje na podobných principech jako v případě klasické SX4 (elektromagnetická mezinápravová spojka), rozšířil se ale o integraci se systémem jízdní stability, který se nyní aktivně podílí na patřičné distribuci výkonu. Hlavní volič skýtá možnosti Auto, Snow a Sport, ve spojení se „sněžným“ režimem je zde pak ještě všeříkající tlačítko LOCK, které teoreticky rozdělí hnací síly mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50, v praxi přichází častěji do hry kontrola trakce používající brzdy při zábraně prokluzu některého z kol. Sportovní mód přivodí svižnější odezvu na přidání plynu a v utažené zatáčce pošle více výkonu na zadní kola na úkor zásahu stabilizace, která sice nejde vypnout, ale nechá vás se alespoň trochu odvázat.

Suzuki SX4 S-Cross Samostatnou kapitolou je vzhled novinky. Osobně musím přiznat, že první osobní setkání (když pominu autosalon) mě možná i vinou pošmourného počasí zrovna dvakrát nenadchlo, zejména když povážíme, že jde o Suzuki. Tohle není sportsman typu Kizashi nebo Swifta a i letitá SX4 vypadá vedle novinky stále víc svěže. Design zkrátka není špatný, ale od produktu téhle sympatické japonské značky bych přeci jen čekal o něco víc - považte nemastnou neslanou příď, nevýrazný boční profil s velkými plechovými plochami, v nichž se i sedmnáctková kola skoro ztrácí, a v neposlední řadě zadek, který mezi konkurencí taky zrovna nevyniká. Na druhou stranu, pro praktického "čecháčka" asi nebudou takové detaily, jako je vzhled, úplně rozhodující...

Suzuki SX4 S-Cross Tím spíš, že pojetí interiéru si drží vysoký standard v intencích zvyklostí firmy Suzuki. Je tedy jednoduchý, bez zbytečných kudrlinek, avšak bytelný a funkční. Ocenil jsem příjemný posed vpředu spjatý s obligátně dobrým výhledem, mačkat se nebudou ale ani pasažéři na zadní lavici, snad jen toho místa nad hlavou by mohlo být více. O velkorysém kufru už byla řeč, dodejme, že jeho pravidelné rozměry jsou velmi praktické, stejně jako klasická dojezdová rezerva na dně.

Na silnicích i polňačkách v okolí Monínce jsme v intenzivním dešti krátce vyzkoušeli obě motorizace, a to vždy v kombinaci s manuálním řazením. Vznětový čtyřválec překvapil skutečně příkladným odhlučněním a lineární distribucí výkonu. Není to sice žádný trhač asfaltu, už od nízkých otáček ale sympaticky pružně reaguje a vytáčení je efektivní v podstatě až k červenému poli. Převodovka je v tomto případě rozdělena na "kratší" a "delší" polovinu, kdy první tři kvalty umožní i nějaké to povyražení, čtyřka až šestka jsou naopak hodně do úsporna; takto vybavený S-Cross by teoreticky neměl konzumovat víc než pět litrů na sto. O něco více mě bavila atmosférická šestnáctistovka pálící benzín. Má sympatický živý zvuk, celkem ochotně jde do otáček a v těch opravdu vysokých umí i docela svižně upalovat. Vše je samozřejmě trochu rozředěno nataženými převody pětirychlostní převodovky. Ani zde by spotřeba neměla být vysoká a dle údajů výrobce by se mohla vejít do šesti litrů v kombinaci - podle všeho je to ale jen teorie. Ani jízdně není S-Cross vůbec špatný, když nabídne podvozek, který velmi dobře absorbuje i větší terénní nástrahy, a nadprůměrně jisté řízení. Schopnosti v terénu jednoznačně limituje nízká světlá výška (170 mm), ale s offroadovými radovánkami v téhle kategorii ani nikdo nepočítá, byť třeba zrovna trakci má tohle Suzuki velmi dobrou - samozřejmě mluvím o čtyřkolce, verzi s pouze předním pohonem jsme nezkoušeli.

Suzuki SX4 S-Cross Kardinální otázkou je pochopitelně cena. Předokolku s benzínovým motorem pořídíte za rozumných 359.900 Kč, vůbec nejdražší turbodiesel s pohonem všech kol a špičkovou výbavou Elegance začíná na 579.900 Kč. Jednoduché počty říkají, že diesel je vždy o 70.000 Kč dražší benzínu, za čtyřkolku přihodíte 50.000 Kč, za automat 30.000 Kč. U Suzuki předpokládají, že zlatým středem bude benzínová čtyřkolka s druhou nejlepší výbavou Premium za 489.900 Kč.



1/15
2/15
3/15
4/15
5/15
6/15
7/15
8/15
9/15
10/15
11/15
12/15
13/15
14/15
15/15


nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist