Vybíráme ojeté miniauto do města do 100 tisíc korun

Čtenář vybírá mezi kolínskými trojčaty první generace. Bude takové auto pro manželku tou pravou volbou?
PORADNA, 17.02.17 | 00:00
hodnocení článku 0.0 b / 0x
vaše hodnocení: 0 b.
z naší nabídky:
Toyota Aygo
DOTAZ: Dobrý den, chci pro manželku pořídit malou nákupní tašku, ať nejezdí MHD. Koukal jsem, že do sto tisíc pořídím Citroen C1, Peugeot 107 i Toyotu Aygo. Někdo mi říkal, že ta auta jsou technicky stejná. Je jedno, jaké z nich vyberu? Díky, Vojta Š.

ODPOVĚĎ: Dobrý den Vojto, nejdražším z trojlístku byla jako nová Toyota Aygo, kterých je také na trhu ojetin nejmenší výběr. Jde asi o 25 kousků s cenami od 60 do 160 tisíc. Většina vozů z nabídky autobazarů má najeto do 100 tisíc kilometrů.
U Citroenu je výběr větší. "Cé-jedničku" najdete v celkem 33 exemplářích, cenový rozptyl je hodně podobný jako u Ayga.
Peugeot 107 je zdaleka nejnabízenější ojetinou z těchto tří minivozítek. U tuzemských prodejců jich najdete cca čtyřicet, jejich ceny však končí u hranice 120 tisíc korun.
U všech zmíněných modelů v nabídce masivně převládá litrový benzínový tříválec 1.0 s výkonem 50 kW. A je to dobře. Tento motor nejen že je spolehlivý, ale dá se s ním jezdit i dost úsporně. Naopak dieselovou alternativu 1,4 HDI s výkonem pouhých 40 kW doporučit nelze. Však kdo by s takto malým autem najížděl desítky tisíc kilometrů ročně? Navíc rozdíl spotřeby je v tomto případě zanedbatelný při mnohem náročnějším servisu.

Ale zpět k Vašemu dotazu - ano, vozy jsou mechanicky identické, takže můžete vybírat napříč značkami. Lehce se liší ceny nových náhradních dílů, ale vozy jsou poměrně spolehlivé, velké výdaje u malého jednoduchého vozu zkrátka nečekejte. Před koupí mimo jiné zkontrolujte těsnost vodní pumpy, což je asi nejproblematičtější díl. Podívejte se také na servisní knížku - motorový olej se mění po 15 tisících km nebo po roce.
Osobně bych vybíral vozy po roku výroby 2012, kdy proběhl druhý facelift, kdy vozy dostaly nová přední LED světla pro denní svícení a u modelu Aygo výrobce montoval už ve standardu klimatizaci, která se také bude hodit. Také si myslím, že manželka ocení o chlup praktičtější pětidveřovou karoserii.

Alternativou může být například i Fiat Panda. Legendární benzínové motory Fire jsou naprosto spolehlivé. Někteří (zejména ti, kteří se příliš nekamarádí s údržbou auta) je vychvalují kvůli tomu, že při prasknutí rozvodového řemene nedojde k destrukci motoru (nesrazí se písty s ventily). Pokud ale sada stojí v druhovýrobě 1.000 Kč, nevidím žádný důvod, proč ho nevyměnit. Doporučuji Vám spíše větší dvanáctistovku, o deci menší motor totiž většinou zákazníci kupovali kvůli nízké ceně a prakticky bez výbavy (konkrétně verze Actual) a může se stát, že panda nebude mít posilovač řízení, bez kterého se při parkování docela nadřete. Pokud si ohlídáte, aby Vám neprorezla olejová vana, každých cca 10 tis. km vyměníte motorový olej a po čtyřnásobku této vzdálenosti necháte zkontrolovat ventilové vůle, strojovna pod kapotou se jen tak nezastaví.

Dobrou zprávou také je, že spolehlivost není výsadou jen motoru pod kapotou, ale vlastně celého vozu. U vozů do roku 2006 příliš nevydrží zadní tlumiče, u všech poměrně rychle koroduje výfuk a až uslyšíte klepání od přední nápravy, čeká Vás výměna tyček stabilizátoru. To je vlastně vše, co by pandu mohlo trápit.
Náhradní díly jsou dobře dostupné, koncový díl výfuku stojí 1.500 Kč, jedna tyčka stabilizátoru přijde na 400 Kč a za přední brzdové destičky zaplatíte 800 Kč, vše druhovýroba.




nahoru

kontakt - naši partneři - práce s cookies - marketingové podmínky

Copyright © 2005–2017 EBM system s.r.o. | technická podpora

TOPlist